درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 23:39   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اخبار ممنوعه
  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی
  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید
  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت
  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49167صفحه نخست » مقالات روابط عمومیجمعه، 5 فروردین 1401 - 14:11
ترند‌های صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲
برای سال‌های متمادی، خرده‌فروشان درک پیچیده‌ای از سفر خرید مشتری و چگونگی عبور از مسیر آنلاین به آفلاین، قبل از خرید به‌‌دست آورده‌اند و حالا به این نتیجه رسیده‌اند که خرده‌فروشی هیبریدی یا همان خرده‌فروشی ترکیبی برای کسب‌وکار‌های بزرگ و کوچک مدلی بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به بررسی ترندهایی که منجر به شکل‌گیری خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ می‌شود، پرداخته‌ایم.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| ترند‌های صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲، بسیار متنوع و تاثیرگذارند. برای سال‌های متمادی، خرده‌فروشان درک پیچیده‌ای از سفر خرید مشتری و چگونگی عبور از مسیر آنلاین به آفلاین، قبل از خرید به‌‌دست آورده‌اند و حالا به این نتیجه رسیده‌اند که خرده‌فروشی هیبریدی یا همان خرده‌فروشی ترکیبی برای کسب‌وکار‌های بزرگ و کوچک مدلی بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به بررسی ترندهایی که منجر به شکل‌گیری خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ می‌شود، پرداخته‌ایم.

اهمیت خرده‌فروشی هیبریدی و ترند‌های آن در سال ۲۰۲۲

«اندرو گوداکر» مدیر انجمن خرده‌فروشان مستقل بریتانیا (BIRA) می‌گوید: شاهد رشد خرده‌فروشان کوچک هستیم که مدل‌های خرده‌فروشی هیبریدی را توسعه داده و از فرصتی که اینترنت در اختیار آن‌ها قرار داده، حتی برای تکمیل و ارتقای فروشگاه‌های فیزیکی خود بهترین استفاده را می‌کنند.

«امیر کابارا»، مدیر محصولshopify) ) می‌گوید: یک استراتژی اومنی چنل می‌تواند خدمات شخصی‌سازی زیادی را به مشتریان ارائه دهد؛ خدماتی که چه در فروشگاه‌های فیزیکی و چه در فروش آنلاین به مشتریان ارائه شده و باعث ارتقای تجربه مصرف‌کننده می‌شود. در یک استراتژی اومنی چنل، تاریخچه فروش آنلاین مشتری برای ارائه تخفیف‌های درون فروشگاهی در دسترس کسب‌وکار‌ها قرار می‌گیرد.

بنابراین همکاران بخش فروش در کسب‌وکار، با دسترسی به سابقه سفارش مشتری می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند. چشم‌انداز تجارت امروز، فروشگاه‌های فیزیکی هستند که در مسیر یک کانال فروش، همگام با شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، تیک‌تاک یا دیگر کانال‌های آنلاین قرار گرفته‌اند.

نه‌تنها خرده‌فروشان از حرکت به سمت مدل هیبریدی یا همان ترکیبی سود می‌برند، بلکه مشتری نیز در سال ۲۰۲۲ به صورت عجیبی در مسیر این مدل قرار گرفته است. «بیگز» رئیس خرده‌فروشی گروه مشاوره بوستون (BCG) با استناد به تحقیقات این مرکز در مورد عادات خرید مصرف‌کنندگان می‌گوید: مصرف‌کنندگان مدل هیبریدی را به خرید صرفا آنلاین ترجیح می‌دهند.

بر اساس آمار، ۴۸ درصد مردم از خرید هیبریدی استقبال می‌کنند. این در حالی است که این رقم در سال گذشته، ۳۹ درصد بوده است. خرده‌فروشی هیبریدی، منطقی است؛ چرا که علیرغم محدودیت‌ها و نگرانی‌های پاندمی کووید ۱۹، همچنان این روش در خرده‌فروشی تاثیرگذار بوده است.

به گزارش مجله کورش: در شرایط کنونی صنعت خرده‌فروشی نیاز به یک مدل کاملا هیبریدی دارد. «برانک بری» می‌گوید: فناوری زیربنای خرده‌فروشی ترکیبی است. در واقع مشتریان باید صددرصد مطمئن باشند چیزی را که می‌خواهند در دسترس‌شان است.

برای خرده‌فروشان تمرکز بر نحوه ارائه یک تجربه یکپارچه و بدون استرس به مشتری، در سال ۲۰۲۲ باید به‌عنوان یک اولویت اصلی تلقی ‌شود. مشتریان باید بتوانند به سادگی وارد دنیای دیجیتال شده و از آن به راحتی به دنیای فیزیکی بروند و دوباره بازگردند. بنابراین اهمیت خرده‌فروشی هیبریدی و ترندهای آن در سال ۲۰۲۲، امری اجتناب‌ناپذیر در این صنعت است.

۱- وفاداری به‌عنوان یک الگوی جدید برای رشد

«کایل مونک» از کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا (BRC) می‌گوید: زمانی که رفتار مصرف‌کننده به سرعت در حال تغییر است، اهمیت تجربه مشتری بیش از هر چیز برجسته می‌شود. برندها باید سخت کار کنند تا از نظر احساسی با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده و بتوانند وفاداری مشتری خود را حفظ کنند. با افزایش هزینه جذب مشتریان جدید، وفاداری به موضوعی مهم برای رشد کسب‌وکار تبدیل خواهد شد.

برای تمرکز روی بحث مدیریت، شهرت برند و افزایش وفاداری باید انعطاف‌پذیری بیشتری در بحث مدیریت مالی به خرج داد. منظور از این انعطاف‌پذیری، استفاده از گزینه‌های مختلف و پیشنهادهای متنوع به مشتریان در زمینه پرداخت است. گزینه‌های زیادی برای مانور وجود دارند؛ گزینه‌هایی چون «حالا خرید کن و بعدا پرداخت کن».

خرده‌فروشان باید سعی کنند تا با تمرکز روی این موضوع که به‌عنوان یکی از ترندهای مهم خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود، مشتریان خود را حفظ کنند. «برانک بری» می‌گوید: از دیگر سو در طول پاندمی
کرونا، اقدامات زیادی با کمک فناوری در زمینه فروشگاه‌های فیزیکی محلی انجام شده است؛ چرا که خریدارانی که به‌صورت آنلاین سفارش داده و بعد به فروشگاه فیزیکی محلی برای دریافت کالا مراجعه می‌کنند، چهار برابر افزایش پیدا کرده است. بنابراین پرداختن به فروشگاه‌های محلی نیز یکی از نکات مهم در چنین شرایطی است. اهمیت به این موضوع در حفظ وفاداری مشتری بسیار تاثیرگذار است.

تحقیقات نشان می‌دهد وفاداری مصرف‌کننده به تامین‌کنندگان منطقه‌ای و محلی در طول همه‌گیری کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین قدرتمند ظاهر شدن در پشتیبانی فروشگاه‌های محلی باعث ایجاد وفاداری و تقویت روابط با مشتریان می‌شود.

۲- کاهش هزینه‌های خرید مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۲

یکی از ترندهای مهم خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲، بحث کاهش هزینه‌های خرید مصرف‌کنندگان است. امسال با میزان بالایی از عدم اطمینان و چالش‌ها روبه‌روییم. در واقع هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و مصرف‌کنندگان هنگام خرید احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. خرده‌فروشان با ارتباط واضح با مشتری و ایجاد اعتماد، باید آن‌ها را متوجه افزایش قیمت‌ها کرده و برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

نگرانی‌ها در مورد تورم و کم شدن هزینه‌های خرید مصرف‌کننده در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است. این موضوع بسیار حساس است و می‌دانیم که طیفی از عوامل وجود دارند که باعث افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت می‌شوند، اما جای امیدواری وجود دارد؛ چرا که تمایل مصرف‌کننده و اشتها به خرید در حال بازگشت به گذشته و رو به رشد است.

در نهایت خرده‌فروشان همیشه باید در مقابل مصرف‌کننده‌ای که حالا محتاط‌تر عمل می‌کند، دلیل محکمی برای خرید ارائه دهند. این موضوع در مورد رقابت در زمینه غذا، سرگرمی و مسافرت بسیار صدق می‌کند. برای بسیاری در صنعت خرده‌فروشی، سال ۲۰۲۱، سال سخت‌تری نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است. تغییرات عمده در هزینه‌های مصرف‌کننده و خستگی فزاینده در مدیریت شرایطی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بودند، باعث ایجاد سختی‌های زیادی برای خرده‌فروشان شد.

اما شاید بتوان گفت که سال ۲۰۲۲ با نگاه به گذشته، سال بهتری خواهد بود. با این حال نباید نادیده گرفت که امسال بسیاری از موضوعات هنوز مشخص نیستند. همان‌طور که سال ۲۰۲۱ به طور شبح‌گونه‌ای پیش رفت و اختلالاتی ایجاد شد و به پایان رسید. با توجه به عدم قطعیت در آینده پیش‌رو، این‌که پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد و…، باید گفت که ترند‌های صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲، همچنان در حال شکل‌گیری بوده و تاثیر عمیقی روی این صنعت دارند.

۳- مصرف‌کنندگان آگاه و اهمیت محیط زیست

یکی دیگر از ترند‌های مهم خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲، مصرف‌کنندگان هوشیار و دغدغه‌مند نسبت‌ به محیط‌ زیست هستند. «کایل مانک» مدیر بخش تحلیل در کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا می‌گوید: خرده‌فروشان باید امسال بتوانند همراه با مصرف‌کنندگان در مسیر تکامل قرار گیرند. این کار باعث می‌شود ارتباط برند با مشتریان حفظ شود. برندها باید فرهنگ و هدف خود را به رخ بکشند. اهمیت به محیط‌ زیست باید در قلب کسب‌وکار آن‌ها و در کل زنجیره تامین به تصویر کشیده شود.

مصرف‌گرایی آگاهانه که چندین سال است رفتار مصرف‌کننده را تغییر داده، همچنان نیرویی است که باید روی آن حساب کرد. مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۲ به سمت کسب‌وکارهایی می‌روند که به مسائل زیست محیطی اهمیت داده و عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشند.

«کریس بیگز» می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری نگران بحث پایداری و محیط‌ زیست هستند. گزینه‌های قابل بازیافت و بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست بر تصمیمات خرید ۴۱ درصد از مردم انگلیس، تاثیر می‌گذارد. ۷۰ درصد از مردم انگلیس مایل به پرداخت ۵ درصد هزینه بیشتر برای خرید از کسب‌وکارهایی هستند که به مسائل محیط زیستی اهمیت می‌دهند.

از آنجا که مشتریان به‌طور فزاینده‌ای محصولات دوستدار محیط‌ زیست را انتخاب می‌کنند، خرده‌فروشان تشویق شده‌اند که بحث پایداری و محیط زیست را در اولویت اصلی خود قرار دهند. برند‌ها امسال نه‌تنها باید به محیط‌ زیست اهمیت داده و از این طریق برای خود کسب اعتبار کنند، بلکه باید مشتری را متقاعد کنند که تلاش‌های آن‌ها واقعی است.

تحقیقات موسسه بازاریابی «چارترد» نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مشتریان مایلند برند‌ها در مورد برنامه‌های دوستدار محیط زیست خود با صدای بلندتر و رساتری صحبت کنند، چرا که در مورد صحت آن‌ها تردید دارند. خرید «Etsy» از «Depop» و ورود فارفتچ، شرکت تجارت الکترونیک بریتانیایی (Farfetch) به بازار فروش مجدد تنها 2 نمونه مشهود از این موضوع است که چگونه خرده‌فروشان معتبر به دنبال اعمال نفوذ در این ترند مهم خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازاریابی سبز را هم مطالعه کنید.

«Depop» یک اپلیکیشن فروش لباس دست دوم است که به سرعت در بین کاربران و به‌خصوص جوانان به موفقیت دست یافته است. این برنامه در واقع ترکیبی بین دو اپلیکیشن (eBay) و (Instagram) است، زیرا می‌توانید لباس‌ها را به همان شکلی که اینستاگرام کار می‌کند در تصاویر ببینید و دست دوم آن را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید.

در سال ۲۰۲۰ شرکت (Etsy) فقط یک میلیارد دلار از فروش لباس و پوشاک به‌دست آورد که در بازار رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود. یک عامل اصلی باعث این حجم فروش شده که به ناگهان بر صنعت مد هم تاثیرگذار بود. نسل جدید ناگهان به مسائل محیط زیست حساس شدند و شرکت‌های مد قدیمی که تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشتند، را کنار گذاشتند (به خصوص آنهایی که Fast fashion داشتند). به همین دلیل سراغ طراحان تازه‌کار یا فروش محصولات دسته دوم رفتند.

تحقیقات «ThredUp» نشان می‌دهد که بازار جهانی فروش مجدد (Resale) در زمینه مد تا سال ۲۰۲۵ 2 برابر خواهد شد و به رقمی معادل ۷۷ میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می‌رود نرخ رشد آن ۱۱ برابر خرده‌فروشی لباس‌های سنتی باشد. با گسترش پلتفرم‌های جدید برای بهره گیری از این ترند، فروش مجدد بدون شک رشد چشمگیری را در سال ۲۰۲۲ در زمینه مد و همچنین حوزه‌های دیگر مانند لوازم خانگی یا الکترونیکی خواهد داشت.

مجوز فروش مجدد (Resale License) به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد که اقلامی را بدون پرداخت مالیات بر فروش خریداری کنند، زیرا آن‌ها را مجدداً به یک کاربر نهایی می‌فروشند یا از آن‌ها در تولید اقلامی که قرار است به یک کاربر نهایی فروخته شوند، استفاده می‌شود.

مشتری در سال ۲۰۲۲ می‌خواهد ببیند که آیا کسب‌وکارها احیا می‌شوند یا خیر. مشتری خواهان محصولاتی نوآورانه همراه با پایبندی به معیارهای دوستدار محیط‌ زیست است. در عین حال خواهان شفافیت و دریافت یک نشانه اخلاقی برای متقاعد شدن از پایبندی کسب‌وکارها به حمایت از محیط‌ زیست است.

۴- تجارت اجتماعی (Social Commerce) و پخش زنده (Live streaming)

تجارت اجتماعی و لایو استریم که از آن به عنوان پخش زنده نیز یاد می‌شود، در دسته ترند‌های مهم خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ قرار دارند. «امیر کابارا»،می‌گوید: ۲۰۲۲، سالی است که شاهد مدل پیشرفته‌ای از تجارت اجتماعی خواهیم بود. در این سال پلتفرم‌ها بیشتر و بیشتر در صنایع رشد و گسترش پیدا می‌کنند.

پس از یک سال رکود در زمینه خرید آنلاین در سال ۲۰۲۱ باید گفت که تجارت اجتماعی که سریع‌ترین حوزه تجارت الکترونیک است، در حال رشد بوده و نحوه و مکان خرید ما را در سال ۲۰۲۲ شکل خواهد داد. کابارا می‌گوید که انتظار می‌رود شاهد مواجهه با شرایطی چون «هر پلتفرم یک مخاطب» باشیم و پلتفرم‌ها از طریق تجارت و محتوای قابل خرید، کسب درآمد کنند.

در خط مقدم محتوای قابل خرید، پخش زنده و رویکرد خرید یک محصول ویژه در قالب ویدیوی پخش زنده قرار دارد. شاپی فای با همکاری تیک‌تاک، فروشندگان را به سمت فروش لایو سوق داده و معتقد است این ترند در ۱۲ ماه آینده رشد زیادی خواهد داشت. لایو استریم درحال‌ حاضر بازاری است که به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۲۲۴ میلیارد دلار برسد.

از آگوست تا اکتبر ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۴۰ درصدی نصب اپلیکیشن‌های فروش محتوای زنده نسبت به ماه قبل بوده‌ایم. این فناوری نه‌تنها به‌عنوان یک کانال فروش است، بلکه روشی بسیار مفید برای برقراری ارتباط برندها با مصرف‌کنندگان نیز محسوب می‌شود. به گونه‌ای که به‌عنوان مرز بین خرید و سرگرمی توصیف می‌شود.

در لایو استریم یا پخش زنده، محتوا به صورت آنلاین و زنده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. لایو استریم در مواردی مانند کلاس‌های آموزشی، جلسات و کنفرانس‌ها، پخش شبکه‌های ورزشی، گیم استریم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حرکت در مسیر استراتژی‌های خرده‌فروشی ترکیبی (هیبریدی) و امنی چنل، در دنیای کنونی صنعت خرده‌فروشی و رشد و توسعه این صنعت بسیار تاثیرگذار هستند. لزوم حرکت در مسیر این دو استراتژی مهم، پایبندی به ترندهای خرده‌فروشی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد.

در سال ۲۰۲۲، شاهد ترندهای متنوعی در صنعت خرده‌فروشی خواهیم بود؛ ترندهایی که مسیر خرده‌فروشی را به سمت خرده‌فروشی هیبریدی یا همان ترکیبی پیش می‌برند. انتظار می‌رود سفرهای خرید مشتری به‌صورت آنلاین شروع شوند اما در همان جا پایان نیابند، بلکه مقصد سفر خرید آنلاین به فروشگاه‌های فیزیکی ختم شود.

منبع انگلیسی: فوربس

منبع فارسی: tejaratetalaeenews

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد