شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| بر اساس یک نظرسنجی اخیر، اکثر شرکت ها تمایل دارند حدود 30 رقیب در بازار داشته باشند، و برای کسب و کارها مهم است که بدانند رقبای آنها چه کسانی هستند.
هر کسب و کاری رقبای خود را دارد و شناخت رقبا برای نوآوری محصول، خدمات و بازاریابی ضروری است.
با این حال، شناسایی رقبای بازار همیشه آسان نیست، زیرا در حالی که برخی از شرکت ها رقبای مستقیم هستند، برخی دیگر وجود دارند که کشف آنها زمان می برد.
رقبای مستقیم
رقبای مستقیم یک کسب و کار شرکت هایی هستند که محصولات یا خدمات مشابه یا حتی یکسان را به یک پایگاه مصرف کننده ارائه می کنند. نمونه های محبوب زیادی از رقبای مستقیم وجود دارد، مانند اپل و اندروید، نتفلیکس و هولو، و نایک و آدیداس. اما رقبای مستقیم فقط مختص برندهایی نیستند که در سطح ملی یا بین المللی محبوب هستند، زیرا حتی دو فروشگاه کفش مختلف می توانند رقیب مستقیم یکدیگر باشند.
شرکتهایی که استراتژیهای خود را تغییر میدهند میتوانند به رقبای مستقیم تبدیل شوند، مانند زمانی که فیسبوک متوجه موفقیت ویژگی پریسکوپ توییتر شد و تصمیم گرفت استراتژی خود را به سمت ویدیوی زنده تغییر دهد. از آنجایی که رقبای مستقیم محصولات یا خدمات مشابه را به روشهای مشابه میفروشند، رقابت بین آنها یک بازی حاصل جمع صفر است. این بدان معناست که اگر یک مصرف کننده از یک رقیب خرید کند، از آن کسب و کار خرید نخواهد کرد.
رقبای غیر مستقیم
رقبای غیرمستقیم بازار شرکت هایی هستند که در یک دسته از مشاغل قرار دارند اما تمایل به فروش محصولات یا خدمات متفاوتی دارند که مشکل یکسانی را حل می کند. به عنوان مثال، Subway و Chipotle معمولاً در یک دسته قرار می گیرند، زیرا هر دو زنجیره های فست فود هستند.
با این حال، این دو زنجیره گزینههای منوی کاملاً متفاوتی برای مشتریان خود دارند، به این معنی که هر دو تلاش میکنند مشکل مشابهی را با محصولات مختلف حل کنند. رقبای غیرمستقیم مانند اینها همیشه در یک بازی حاصل جمع صفر نیستند.
این به این دلیل است که اگر مشتری که از یک رقیب خرید میکند، از نتایج راضی نباشد، میتواند به کسبوکار دیگر تکیه کند تا همان مشکل را به روشی متفاوت حل کند.
رقبای جایگزین
رقبای بازار جایگزین تمایل دارند جایگزین هایی برای محصولات یا خدماتی که یک کسب و کار ارائه می دهد ارائه دهند. در این مورد، هر دو شرکت در تلاش هستند تا از طریق روش های مختلف، نقاط درد مشترک مصرف کنندگان را حل کنند.
به عنوان مثال، یک کافه و یک رستوران در یک خیابان را می توان به عنوان رقبای جایگزین در نظر گرفت. این به این دلیل است که مصرف کنندگان می توانند در آن خیابان قدم بزنند و بسته به ترجیحات خود، از هر نقطه غذا بخورند.
ایده رقبای جایگزین این است که مصرف کنندگان از همان منابعی برای خرید یک کالا یا خدمات از یک رقیب استفاده می کنند که می توانستند به جای آن برای خرید راه حل های یک شرکت استفاده کنند.
اینها رقبای بالقوه خطرناکی برای یک کسب و کار هستند – زمانی که راه های مختلفی وجود دارد که می توان نقاط درد را برای مصرف کنندگان حل کرد.
شناسایی رقبا
یکی از سادهترین راههایی که شرکتها میتوانند بفهمند رقبای خود در بازار چه کسانی هستند، جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است که بیشتر مصرفکنندگان برای یافتن کسبوکار از آنها استفاده میکنند و توجه به شرکتهایی که برای همان کلمات یا عبارات کلیدی نشان داده میشوند.
شرکت ها همچنین می توانند با نظارت بر مکالمات در پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای یافتن سایر رقبای بازار از گوش دادن اجتماعی استفاده کنند.
منبع انگلیسی: publicrelationstoday
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
رون توروسیان | 31 فوریه 2022 | روابطعمومی
|