درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:53   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48701صفحه نخست » یکشنبه، 2 مرداد 1401 - 09:16
تحول دیجیتال
تحول دیجیتال، یک تغییر فرهنگی، سازمانی و عملیاتی در یک صنعت، سازمان یا اکوسیستم از طریق یکپارچه‌سازی هوشمندانه فن‌آوری‌های دیجیتال، فرآیندها و شایستگی‌های در تمام سطوح و عملکردی همگرا در یک مسیر استراتژیک مشخص می‌باشد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| تحول دیجیتال، یک تغییر فرهنگی، سازمانی و عملیاتی در یک صنعت، سازمان یا اکوسیستم از طریق یکپارچه‌سازی هوشمندانه فن‌آوری‌های دیجیتال، فرآیندها و شایستگی‌های در تمام سطوح و عملکردی همگرا در یک مسیر استراتژیک مشخص می‌باشد.

فن‌آوری‌های تحول‌آفرین سعی نموده‌اند در سطوح مختلف به گسترش تحول دیجیتال کمک نمایند که از آن جمله می‌توان به:

– ایجاد ارزش و خدمات جدید برای تمامی ذینفعان (مشتریان در وسیع‌ترین مفهوم ممکن)
– نوآوری و به دست آوردن قابلیت‌هایی برای سازگاری سریع با شرایط در حال تغییر

درحالی‌که تحول دیجیتال عمدتاً در زمینه‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما سازمان‌های دیگر مانند دولت‌ها، نهادهای زیرمجموعه بخش دولتی و خصوصی و دیگر سازمان‌هایی که درگیر مقابله با چالش‌های اجتماعی مانند آلودگی هوا، جمعیت سالخورده، سلامت و… هستند، سعی در حل مشکلات و بهبود خدمات خود با استفاده از فناوری‌های جدید و نوظهور می‌باشند.

برخلاف تصوری که برای برخی از افراد وجود دارد تحول دیجیتال فقط در مورد نوآوری‌های برهم زننده و یا فن�'اوری تحول‌آفرین نیست. این مسئله در مورد ارزش، افراد، بهینه‌سازی و توانایی سازگاری سریع با استفاده هوشمندانه از فن‌آوری‌ها و اطلاعات است.

درواقع تحول دیجیتال تبدیل عمیق فعالیت‌های تجاری و سازمانی، فرآیندها، توانمندی‌ها و مدل‌ها برای بهره‌برداری کامل از تغییرات و فرصت‌ها با ترکیب نمودن آن‌ها با فن‌آوری‌های دیجیتال می‌باشد که البته این مسیر نیاز به یک نقشه استراتژیک و یا نقشه راه تحول دیجیتال دارد که در آن اولویت‌ها بر اساس شرایط کنونی و نگاه به آینده انتخاب‌شده است.

توسعه شایستگی‌های جدید، بر ظرفیت‌ها با شاخص هایی متفاوت‌تر نسبت به گذشته تمرکز دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

- چابکی
- نوآوری
- مشتری محوری
- کارآمدی

یکی از دلایل انتخاب چنین شاخص هایی ایجاد تغییرات سریع و کارا از موقعیت فعلی به موقعیت‌ها و فرصت‌های جدید می‌باشد.

روند شرایط کنونی و تغییرات آتی، ضرورت حرکت سریع‌تر در مسیر تحول دیجیتال برای سازمان‌ها را بیشتر از قبل نموده است. از دلایل توجه به این امر می‌توان تغییر در رفتار مشتری و انتظاراتش، روندهای اقتصادی جدید، به وجود آمدن مفهوم اکوسیستم در صنایع مختلف، شتاب گرفتن توسعه فن�'اوری و نوآوری‌های برهم زننده و ظهور فن�'اوری‌های تحول‌آفرین می‌باشد.


در عمل، بهینه‌سازی تجربه مشتری نهایی، انعطاف‌پذیری رویه‌های کاری و نوآوری، محرک‌های اصلی و از اهداف تحول دیجیتال هستند.

علاوه بر آن ایجاد منابع درآمدی جدید و اکوسیستم‌های اطلاعاتی قدرتمند که منجر به تحولات مدل کسب‌وکار و اشکال جدید فرآیندهای دیجیتال می‌شوند از دیگر مزایای حرکت به‌سوی تحول دیجیتال است.

بااین‌حال، قبل از دستیابی به چنین دستاوردهایی، حل چالش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در سطح فرایندها و رویه‌های موجود، جزء اولین گام‌هایی است که بایستی در این مسیر برداشت.

در این مسیر تلاش برای بهینه‌سازی همه‌جانبه فرآیندها در بخش‌های مختلف و اکوسیستم تجاری بسیار مهم است؛ و در کنار آن توجه به ایجاد یک پل میان افراد، تصمیمات، تیم‌ها، فن‌آوری‌ها و بازیگران مختلف در اکوسیستم، کلید موفقیت در این سفر است.


ازآنجاکه مردم برای هر کاری علاقه به “خدمات دیجیتال” ندارند و برای تعاملات انسانی و رو در رو ارزش قائل هستند، همیشه یک عنصر آفلاین وجود خواهد داشت که نقش بسیار مهمی در تعاملات با مشتری ایفا می‌کند؛

بنابراین عنصر انسانی در همه سطوح کلیدی می‌باشد. به همین دلیل بایستی در مراحل تحول، توجه ویژه‌ای به مواردی همچون همکاری، اکوسیستم سازی، فرهنگ‌سازی، توسعه مهارت‌ها و توانمندسازی نیروی انسانی داشت.

هدف از استراتژی تحول دیجیتال، ایجاد قابلیت استفاده کامل از امکانات و فرصت‌های فن‌آوری‌های جدید و تأثیر سریع‌تروبهتر آن‌ها و نیز به شیوه‌ای خلاقانه‌تر در آینده است. یک سفر تحول دیجیتال نیاز به یک رویکرد جامع با یک نقشه راه روشن دارد که شامل انواع ذینفعان، فراتر از حیطه کاری و یا محدودیت‌های داخلی/خارجی است.

رویکرد این نقشه راه حرکت مداوم در مسیر اهداف سازمان می‌باشد، زیرا:

تحول دیجیتال یک سفر مداوم و همیشگی برای سازمان می‌باشد.

تبدیل شدن به یک کسب‌ و کار دیجیتال


برداشتن یک گام به‌ عقب و داشتن یک نگاه کلی‌نگر زیر سؤال بردن بسیاری از تغییرات و ابتکارات “دیجیتالی” در سطوح و بخش‌های مختلف در سازمان، کلید موفقیت در تحول دیجیتال است.

فناوری‌های دیجیتال و روش‌های استفاده از آنها در زندگی شخصی، کار و جامعه، چهره کسب‌وکار را تغییر داده و ادامه خواهد داشت. این تغییرات همیشه بوده است اما سرعت وقوع آن شتاب گرفته و سریع‌تر از سرعت تحول در سازمان‌ها است.

تحول دیجیتال احتمالاً بهترین اصطلاح برای توصیف واقعیت‌هایی نیست که تحت پوشش آن قرار دارد. برخی ترجیح می‌دهند از اصطلاح تحول دیجیتال کسب‌ و کار استفاده کنند، که بیشتر با جنبه تجاری مطابقت دارد.

بااین‌حال، به‌عنوان یک عبارت چتری، تحول دیجیتال را می‌توان به‌عنوان گزینه‌ای مناسب دانست زیرا هم به جنبه‌های تحولی در سازمان اشاره دارد و هم به لزوم استفاده از تکنولوژی‌های تحول‌آفرین برای موفقیت هر چه بیشتر در این مسیر.

در نگاه کلی، شاید بخش‌های مختلفی که به‌عنوان هسته مرکزی این مفهوم در نظر گرفته شده‌اند ساده به نظر برسد. با این حال مهم است که ابعاد مختلف چتر تحول دیجیتال را در ذهن داشته باشید زیرا محورهای آن برای ایجاد یک مدل بلوغ تحول دیجیتال و تعریف چشم‌اندازها کمک کنند.

تحول دیجیتال تعداد زیادی از فرآیندها، تعاملات، معاملات، تحولات تکنولوژیک، تغییرات، عوامل داخلی و خارجی، صنایع، سهامداران و غیره را پوشش می‌دهد. بنابراین، زمانی که مشاوره درباره تحول دیجیتالی یا گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها را مطالعه می‌کنید، ضروری است که این موضوع را در ذهن داشته باشید.

اگرچه چالش‌ها، اهداف و صفات مشترکی در سازمان‌ها در سرتاسر جهان وجود دارد، اما تفاوت‌های فاحش بین صنعت، منطقه و سازمان نیز وجود دارد. آنچه در یک منطقه می‌تواند منطقی باشد، در منطقه دیگر منطقی نخواهد بود.
در سطح کوچک‌تر لزوماً راهکارها و نقشه راهی که در یک صنعت خاص برای یک سازمان در نظر گرفته می‌شود، نمی‌تواند منجر به موفقیت سازمان دیگر در همان صنعت شود.

با تمرکز بر مفهوم تحول کسب‌وکار و جنبه‌های مختلف آن باید تأکید کرد، مشتری به معنای جامع آن (خارجی و داخلی) یک بُعد اساسی در این معادله با مفهومی به نام تجربه مشتری قرار دارد. موارد دیگری همچون رضایت کارکنان، ارزش‌آفرینی و توجه به منافع ذینفعان، شرکا و تأکید بر رویکرد مشتری مداری، ابعاد دیگری از این ساختار می‌باشند.

تحولات تکنولوژیکی و فن‌آوری‌های مختلف، از رایانش ابری، کلان داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تحلیل دیتا، موبایل (به‌عنوان دیگر بازیگران کلیدی) و اینترنت اشیاء، به عنوان عوامل مؤثر بر رفتار مصرف‌کنندگان یا تغییر شکل صنایع می‌باشند.

بااین‌حال بایستی توجه داشت که تکنولوژی تنها بخشی از این معادله به‌عنوان اهرم‌ تحول دیجیتالی می‌باشد و عوامل مؤثر دیگری همچون قابلیت‌های رهبری تحول دیجیتال به‌عنوان بازوی دوم این ساختار در کنار بازوی فناوری دیجیتال قرارداد.

اهداف تحول دیجیتال چیست؟


تحول دیجیتال یک سازمان را قادر می سازد تا به ذینفعان اصلی خود:
مشتریان، کارکنان، شرکا و سهامداران خدمات بهتری ارائه دهد.

ادغام فناوری های دیجیتالی مبتنی بر IT در فرایندهای کسب و کاری به سازمان ها کمک می کند موارد زیر را انجام دهند:

- افزایش سرعت ورود به بازار برای محصولات و خدمات جدید؛
- افزایش بهره وری کارکنان؛
- افزایش پاسخگویی به درخواست های مشتری؛
- پیش بینی و شخصی سازی بهتر محصولات و خدمات نسبت به تک تک مشتریان؛
- بهبود خدمات به مشتریان، به ویژه در ارائه تجربیات جذاب و خواستنی برای مشتری.

حوزه های مهم در تحول دیجیتال


برای حرکت به سمت تحول دیجیتال نیازبه یک رویکرد یکپارچه و در هم تنیده در سازمان می باشد تا بتوان در این مسیر موفق بود. المان های مهمی که در سازمان بایستی بصورت هماهنگ عمل نمایند تا شانس موفق در مسیر تحول دیجیتال رو بهبود بخشید عبارتند از:

فعالیتها/عملکردهای کسب و کاری: بازاریابی، عملیات، منابع انسانی، مدیریت راهبردی، خدمات مشتریان و غیره.

فرایندهای کسب و کار: مجموعه از فعالیت های به هم پیوسته در سازمان که به منظور دستیابی به یک هدف کسب و کاری خاص می باشد را فرایند می گوییم. حال آنکه هر قدر فرایند های کسب و کار ایجاد شده در سازمان چابک تر باشند و از قابلیت های اتوماسیون فرایندی در کسب و کار استفاده شده باشد، موجب تسهیل شدن در جریان فعالیت های سازمان می گردد. بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار در استراتژی های تحول دیجیتالی ضروری است و در اکثر صنایع و موارد ترکیبی از اهداف سمت مشتری و اهداف داخلی سازمان است.

مدلهای کسب و کار: به نحوه عملکرد کسب و کار، از رویکرد ورودهای به بازار و پیشنهاد ارزش تا راههایی که به دنبال کسب درآمد است می پردازد. در مسیر تحول دیجیتال قطعا مدل های کسب و کاری سنتی دستخوش تغییرات زیادی خواهند شدو خود را با رویکردهای نوین مدل های تجاری و سودآور جدید سازگار می نمایند.

اکوسیستم های کسب و کار: شبکه های شرکا و ذینفعان و همچنین عوامل زمینه ای موثر بر کسی و کار مانند اولویت ها و نهادهای نظارتی یا اقتصادی بعنوان بخشی از اکوسیستم کسب و کار شناخته می شوند. یکی از بخش های مهم در مسیر تحول، ایجاد اکوسیستم های جدید کسب و کاری و ارتباط با بازیگران اکوسیستم ایجاد شده، می باشد.

مدیریت دارایی های کسب و کاری: یکی از موضوعاتی که در کسب و کارهای سنتی به وفور دیده می شود، تمرکز بر دارایی های سنتی است، اما به دارایی های ناملموس سازمان مانند اطلاعات و داده های مشتریان کمتر پرداخته می شود.
افزایش تجربه مشتری هدف اصلی بسیاری از پروژه های تحول دیجیتالی است و اطلاعات جمع آوری شده و تحلیل دیتا منبع حیاتی بهبود تجربه مشتری و ایجاد حس خوب برای مشتری است.

فرهنگ سازمانی: به موجب آن باید مشتری مداری، چابکی و آگاهی فوق العاده ای در سازمان ایجاد گرددو این امر با کسب شایستگی های کلیدی در زمینه هایی مانند بلوغ دیجیتالی، رهبری سازمانی، ایجاد سیلوهای کارکنان دانش محور محقق می شود.


فرهنگ همچنین با فرایندها، فعالیتهای کسب و کاری، همکاری بخش های سازمانی و بخش فناوری اطلاعات تحول دیجیتال همپوشانی دارد.

بطور مثال برای اینکه بتوان محصولات نرم افزاری را سریعتر وارد بازار نمود، تغییرات متعددی بایستی در این مسیر صورت پذیرد. برای بالابردن سرعت تغییران و رسیدن به نیاز دقیق بازار بایستی از DevOps استفاده نمود.
این ماهیت DevOps است که تیم های توسعه و عملیات در کنار یکدیگر بصورت هماهنگ عمل نمایند تا محصولی جدید مطابق با نیاز مشتری را وارد بازار نمایند. و این امر محقق نمی گردد مگر اینکه فرهنگ سازمانی مورد نیاز برای کار تیمی و مشارکت سازمانی ایجاد شده باشد.

اکوسیستم و مدل های مشارکت: همزمان با افزایش رویکردهای مشارکتی، ایجاد اکوسیستم های جدید کسب و کاری، منجر به مدل های تجاری متفاوت و منابع درآمدی جدیدی نیز می گردد. اکوسیستم ها در اقتصاد به عنوان یک نقطه کلیدی در ارائه خدمات و دستیابی به موفقیت تحول دیجیتال می باشند.

رویکردهای نحوه مشارکت با مشتری و دیگر شرکای تجاری: در تحول دیجیتال افراد و استراتژی بر تکنولوژی مقدم می باشند.
ثبت و پی گیری تغییر رفتار، انتظارات و شناسایی نیازهای هر ذینفع بسیار مهم است. این رویکرد در بسیاری از پروژه های فرعی نیز اهمیت دارد و بر اساس آنها مواردی همچون مشتری محوری، تجربه کاربری، توانمندسازی کارکنان، مدلهای جدید محیط فیزیکی کار و دیگر مواردی از این دست به تصویر درآمده است.

توجه به این نکته ضروری است که فناوری های دیجیتالی هرگز به تنهایی پاسخگوی جنبه های انسانی و کسب رضایت کارگران نمی باشند. این در حالی است که دربسیاری از کسب و کارها رضایت مشتری و بهبود تجربه مشتری مستلزم حس رضایت درون سازمان می باشد. استفاده از فناوری بعنوان یک توانمندساز و بخشی از این معادله است.

بنابراین، تحول دیجیتال مطمئناً مختص فناوری های تحول آفرین یا فناوری اطلاعات نیست و یک مفعوم چتری در تمامی ارکان سازمان می باشد. از سوی دیگر این مفهموم مختص عصر دیجیتال نیز نمی باشد و بسیار گسترده تر از یک بازه زمانی خاص است.

توانمندسازهای تحول دیجیتال چیست؟


توانایی فناوری در جمع آوری سریع، پردازش، تجزیه و تحلیل و انتقال داده ها محرک اصلی تحول دیجیتال است. هوش مصنوعی (AI) ، رایانش ابری، فناوری های تلفن همراه، بسترهای رسانه های اجتماعی و نسل جدید فناوری ها مانند اینترنت اشیا (IoT)، محاسبات پیشرفته (edge computing) و اتوماسیون رباتیک فرایندها (robotic process automation)، سرعت دریافت اطلاعات را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

استفاده از این فناوری ها در بازار، توسط رهبران دیجیتال مانند آمازون، Airbnb ،Uber و دیگربازیگران اصلی، نوع محصولات و خدمات مورد انتظار مشتریان را تغییر داده است.

به عنوان مثال، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها به سرعت با درخواست های آنها پاسخ دهند و همچنین محصولات و خدمات متناسب با نیازهای مشتریان را ارائه نمایند. آنها همچنین انتظار دارند تا از اینترفیس های ساده و کارا برای ارتباط با این شرکت ها استفاده نمایند و عموماً تعاملات دیجیتالی رابر تعاملات فیزیکی ترجیح می دهند که این امر خود باعث می شود مشتریان بتوانند در هر زمان از هر دستگاهی محصولات و خدمات خود را درخواست دهند.

همان فناوری هایی که بر بازار مصرف تأثیر می گذارند، باعث تغییرات اساسی در محیط های کاری نیز شده اند. به عنوان مثال می توان به مواردی همچون:

- خودکارسازی فرآیندهای کسب و کاری؛
- فعال کردن محیط های کاری از هر کجا؛
- ارائه بینش اطلاعات مشتری مورد فروشگاههای رو به رشد؛
- ارائه ابزارهایی که همکاری بین نیروی کار محلی ونیروهای دورکار را تسهیل می کند.

فناوری های تحول آفرین چیست؟


فناوری های نوظهور در دو بخش می توانند بعنوان توانمند ساز در سازمان عمل نمایند:

در وحله اول نیازمندی های تکنولوژیکی تحول دیجیتالی را برای سازمان برآورده می نمایند.
درمسیر دیجیتالی شدن یک سازمان،آن را پشتیبانی می کنند.

اگرچه هیچ برنامه یا فناوری واحدی امکان تحول را نمی دهد، با این حال استفاده ازبرخی فناوری های تحول آفرین برای دیجیتالی شدن سازمان ها بسیار مهم است:

رایانش ابری


که به سازمان امکان دسترسی سریعتر به نرم افزارها، عملکردها و به روزرسانی های جدید، به همراه ذخیره سازی داده ها، از هر کجا و در هر زمان را می دهد.

فناوری اطلاعات کالایی


که به سازمان این توانایی را می دهد که سرمایه گذاری دلار و منابع مردم را بر روی سفارشی سازی فناوری اطلاعات متمایز کند که آن را در بازار متمایز می کند.
سیستم عامل های تلفن همراه، که باعث می شود کار در هر کجا و هر زمان اتفاق بیفتد.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی


که وقتی از برنامه های داده جامع تغذیه می شود، بینش هایی را برای تصمیمات سریعتر و دقیق تر در زمینه فروش، بازاریابی، توسعه محصول و سایر زمینه های استراتژیک به سازمانها ارائه می دهد.

اتوماسیون


مانند RPA، که ربات هایی را درمسیر فرایندهای کسب و کاری مستقر می کند می توانند کارهای روزمره و تکراری را سریعتر و دقیقتر از افرادی انجام دهند. این کار باعث می شود تا افراد از انجام چنین کارهایی رهایی می یابند و کارهای با ارزش تری را برای سازمان دنبال کنند.

فناوریهای تحول آفرین دیگری که به سازمانها کمک می کند تا سریعتر حرکت کنند، کارآمدتر عمل کنند و محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کنند، عبارتند از:

- بلاک چین
- واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)
- رسانه های اجتماعی
- اینترنت اشیا
- محاسبه پیشترفته (edge computing)
 

 

 

منبع: modiraneayandeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد