شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| حتی با کاهش اعتماد عمومی به رسانههای خبری، دروغها همچنان در رسانههای اجتماعی و اینترنت پخش میشوند و شاید به خبرنگاران فرصتی میدهد تا اعتماد را پس بگیرند.
به گزارش اختصاصی شارا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020، Greentarget از بیش از 100 روزنامهنگار نظرسنجی کرد تا درباره مشکل رو به رشد اخبار جعلی اطلاعات بیشتری کسب کند. ما پرسیدیم که آنها فکر میکنند چگونه باید با چنین دروغهایی مبارزه کرد و چه چیزی تعریف اخبار جعلی را دشوار میکند، از جمله سؤالات دیگر. این تحقیق در گزارش «اخبار جعلی 2020» ما به اوج رسید.
در گزارش «اخبار جعلی 2021» گرینتارگت، 84 درصد از روزنامهنگاران مورد بررسی موافق بودند که «اخبار جعلی» عاملی است که روزنامهنگاری سنتی و منابع خبری را مشروعیتزدایی میکند. نود و سه درصد گفتند که معتقدند یا تا حدودی معتقدند که اطلاعات نادرست بر روزنامه نگاری تأثیر منفی می گذارد.
ییافته ها یک سیگنال هشدار برای حرفه روابطعمومی است. برای شرکت هایی مانند گرین تارگت که به رهبران فکری کمک می کند دیدگاه های خود را بیان کنند، یک رسانه خبری معتبر بسیار مهم است. قطعا هیچ رهبر کسب و کاری سعی نمی کند با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه از طریق رسانه هایی که قابل اعتماد نیستند ارتباط برقرار کند.
از آنجایی که برخی از خبرگزاریها کلیکها را بر گزارشهای دقیق اولویت میدهند و نادرستها در رسانههای اجتماعی پخش میشوند، ما این روندها را با همان جذابیت و ناراحتی تماشا کردهایم. حتی زمانی که اعتبار رسانه های خبری زیر سوال رفته است، ما همچنان معتقدیم که رهبران فکری از روابط رسانه ای سود می برند. ما همچنین معتقدیم که حرفه روابط عمومی باید از روزنامهنگاری معتبر در این دوران پرتلاطم حمایت کند.
سال گذشته، ما تعهدی ایجاد کردیم که چگونه متخصصان ارتباطات می توانند به مبارزه با اخبار نادرست کمک کنند. ابتدا می گوید ما از کار خبرنگاران و سردبیران حمایت می کنیم. ما بر اخلاق و شفافیت تاکید می کنیم. ما به شدت از دروغ گفتن به روزنامه نگاران یا ارائه منابع غیر معتبر خودداری می کنیم. ما متعهد میشویم که همیشه کار خود را بررسی کنیم، زیرا میدانیم که ارسال اطلاعات تأیید نشده برای خبرنگاران میتواند منجر به انتشار اکاذیب شود. علاوه بر این، ما متعهد می شویم که فقط بینش هایی را ارائه کنیم که مخاطبان روزنامه نگار به آن اهمیت می دهند و ما متعهد به گسترش سواد رسانه ای هستیم.
در گزارش سال 2020 ما، 85 درصد از روزنامه نگاران مورد بررسی گفتند که مسئولیت اخلاقی در بررسی و شناسایی اطلاعات گمراه کننده دارند. امسال 93 درصد روزنامه نگاران گفتند که این مسئولیت را بر عهده دارند. اما فقط 14 درصد گفتند که تلاش های خود به طور قابل توجهی به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست کمک می کند.
فقط 35 درصد از روزنامهنگاران مورد بررسی گفتند که تلاشهای سواد رسانهای تأثیر زیاد یا متوسطی در کمک به مقابله با اخبار جعلی داشته است. حدود 20 درصد گفتند که چنین تلاش هایی هیچ تاثیری نداشت.
این با سایر تحقیقات موجود متفاوت است، از جمله گزارشی که نشان میدهد مداخله در سواد رسانهای «تشخیص بین عناوین اصلی و نادرست اخبار را تا 27 درصد بهبود میبخشد».
منبع انگلیسی:
publicrelationstoday
منبع فارسی:
شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
نویسنده: لیزا سیدنبرگ
|