شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در حالی که ممکن است برای برخی بدیهی باشد، برخی دیگر ممکن است ندانند که توسعه یک استراتژی بدون درک شرکت در تلاش برای دستیابی به آن غیرممکن است.
اگر شرکت تصمیم گرفته باشد که باید یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال ایجاد کند، به احتمال زیاد تمام اهداف قبلاً به تفصیل بیان شده است.
اغلب اوقات، از طریق روابط عمومی دیجیتال، شرکت ها در تلاش برای بهبود سئو، افزایش تولید سرنخ یا افزایش آگاهی از برند هستند.
مخاطب هدف
اولین قدم در توسعه یک کمپین روابط عمومی دیجیتال موثر، درک مخاطبان هدف است. این بدان معناست که بدانیم مخاطب اطلاعات خود را از کجا در فضاهای دیجیتال دریافت می کند.
به عنوان مثال، در مورد شرکت های B2C، ممکن است از طریق وبلاگ ها یا پست های وبلاگ باشد، در حالی که در مورد شرکت های B2B، ممکن است از طریق مطبوعات تجارت دیجیتال باشد.
قبل از شروع هر نوع تلاشهای روابط عمومی دیجیتال، شرکت باید بداند که مخاطب هدف با چه کسانی درگیر است و به چه مکان هایی مراجعه می کند.
بهترین راه برای درک مخاطب هدف، ایجاد پرسونای خریدار و جزئیات دموگرافیک، نقاط درد، ارزشها و علایق آنهاست.
سپس، شخصیت های خریدار را می توان با هر داده ای که در دسترس شرکت است، مانند داده های رسانه های اجتماعی یا Google Analytics، بیشتر تعریف کرد.
رسانه هدف
هنگامی که شرکت مخاطبان هدف خود را با جزئیات شناسائی کرد، زمان آن فرا رسیده است که رسانه های مورد نظر خود را مشخص کند. این فهرست می تواند از نشریات دیجیتال گرفته تا وبلاگ نویسان، تأثیرگذاران و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال متغیر باشد.
این تنها به نوع رسانه دیجیتالی بستگی دارد که شرکت می خواهد هدف قرار دهد. وقتی این تعریف مشخص شد، تشخیص اینکه کسب و کار باید با چه افرادی ارتباط برقرار کند، نسبتاً آسان است.
همچنین به ایجاد ارزش پیشنهادی مراجعه کنید
علاوه بر این، ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که میتواند به کسبوکارها کمک کند تا فهرست طولانی مخاطبین خود را پیمایش کنند و آنها را بر اساس اطلاعات مختلف فیلتر کنند.
پیچینگ
با یک کمپین روابط عمومی دیجیتال موثر، شرکت ها باید هم واکنشی و هم فعال باشند.
این به معنای ایجاد یک تقویم سرمقاله با موضوعات محتوایی است که به مخاطبان هدف علاقه مند است و همچنین از همان موضوعات به عنوان طرح در کانال ها یا رسانه های هدف استفاده کنید.
شرکتها همچنین میتوانند Google Alerts خود را برای مجموعهای از موضوعات راهاندازی کنند تا همیشه از چه چیزی و چه زمانی صحبت میشود آگاه باشند.
آزمایش کردن
در پایان روز، هیچ استراتژی به اندازه استراتژی که دائماً در حال ارتقا، به روز رسانی و بهینه سازی است، موثر نخواهد بود زیرا شرکت اطلاعات بیشتری را می آموزد و داده های مشتری بیشتری را دریافت می کند.
بهترین و مؤثرترین استراتژیها توسط شرکتهایی ایجاد میشوند که میتوانند زمان، پول و تلاش خود را صرف تکمیل هر تلاش تبلیغاتی کنند که صرفاً با درس گرفتن از اشتباهات خود و کشف اینکه چه چیزی برای مخاطبان و روزنامهنگاران بهترین است.
به همین دلیل است که پیگیری مداوم معیارها و آزمایش تاکتیکهای مختلف روابط عمومی در برابر اهداف روابط عمومی و تنظیم آن تاکتیکها در صورت لزوم بسیار مهم است.
هر سه ماهه، کسبوکارها باید نتایج کمپینهای روابط عمومی خود را بررسی کنند و بفهمند که چگونه برای ایجاد مؤثرترین روابط عمومی دیجیتال به جلو حرکت خواهند کرد.
منبع: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|