منظور ما از اخلاق در تجارت چیست؟ تعریف من این است: تلاش برای یک شهروند شرکتی خوب بودن؛ در مقام یک سازمان، تلاش برای پایبند بودن به مجموعهای از ارزشهای اخلاقی معین؛ و تلاش برای برخورد مناسب با همه گروههای ذینفع- مشتریان، کارمندان، تأمینکنندگان و سهامداران- هر سازمان. به نوشته یک نویسنده، به معنی "مرجح دانستن خوب به بد، درست به غلط، انصاف به بیانصافی".
بدین ترتیب، آیا هیچ بانک قابل احترامی وجود دارد که اعتراف کند به ارزشهای اخلاقی مانند راستگویی، اتحاد، انصاف، مسئولیتپذیری و پاسخگویی اهمیت نمیدهد؟ آیا بانکی وجود دارد که اعتراف کند پذیرفتن رشوه در برابر اعطای وام و فریب دادن مشتریان کاری پسندیده است؟ متأسفانه، موضوع به این سادگی نیست. اما به هر حال، گاه میان آنچه یک بانک ادعا میکند و عمل میکند فاصله است.
همانطور که بحران آسیا نشان داده است، ارزشهای اخلاقی هنوز در بسیاری از بانکها تثبیت نشده است و از آنها پیروی نمیشود. رشوهخواری و فساد یکی از اصلیترین مشکلات بانکداری است و رسوایی برخی بانکها و موسسات داخلی و خارجی نشان داد که فرایند اصلاحات هنوز راه درازی در پیش رو دارد.
لینک دانلود: https://kpri.ir/?p=7372
|