درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 3 مهر 1401 - 18:30   

تمدید فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  تمدید فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

انتشار فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  انتشار فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب دو

مراسم معارفه سرپرست تأمین و توزیع و سرپرست روابط‌عمومی شرکت ملی پخش

  مراسم معارفه سرپرست تأمین و توزیع و سرپرست روابط‌عمومی شرکت ملی پخش


ادامه ادامه مطلب سه

مرکز فضایی دبی زندگی روی مریخ را در متاورس شبیه‌سازی می‌کند

  مرکز فضایی دبی زندگی روی مریخ را در متاورس شبیه‌سازی می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ایموجی‌ها چه تاثیری بر زبان و ارتباطات افراد داشته‌اند؟
  تاکید بر نقش روابط‌عمومی‌ در ایجاد ارتباط بین مردم و صنعت برق
  انتصاب مدیر روابط‌عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی
  تداوم تلاش رسانه‌های مستقل گواتمالا به‌رغم فشار
  حرف‌‌های بزرگ، دیتای بزرگ
  میا کوتو: «خبرنگاری باید جایگاه خود را در ساختن دنیایی بهتر بازیابد»
  کتاب «روابط‌عمومی و مدیریت بحران» منتشر ‌شد
  راهنمایی‌هایی برای نوشتن مقاله‌‌های اثرگذار
  دومین جلسه هم‌افزایی شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های وزارت ارتباطات
  آیا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند روند جنگ را تغییر دهند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48110صفحه نخست » آموزش روابط عمومییکشنبه، 16 آبان 1400 - 13:30
اینفوگرافیک یا اینفوگرافی چیست؛ ۱۲ نوع رایج و ۶ مرحله ایجاد آن
اینفوگرافیک یک شکل از ارتباطات بصری است که به منظور جلب توجه و افزایش درک ساخته می‌شود. در این دوران اینفوگرافیک تبدیل به گسترده‌ترین توصیف کننده نوع خاصی از ارتباطات بصری شده است که شامل گرافیک‌هایی است که داده‌ها، کپی داده‌ها و یا هر دو را نشان می‌دهد. شما احتمالا اینفوگرافی را در مجلات آنلاین و یا روی دیوار در مطب دکتر خود دیده‌اید.
  

 

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| اینفوگرافیک (infographic) یا اینفوگرافی با استفاده از تلفیق اطلاعات و عناصر جذاب گرافیکی باعث انتقال سریع‌تر و بهتر محتوا به مخاطب می‌شود. اینفوگرافی در تولید محتوای گرافیکی که یکی از انواع بازاریابی محتوا است کاربرد فراوان دارد. در این مقاله شما را با نحوه ساخت و طراحی اینفوگرافیک در ۷ مرحله و ۱۲ نوع رایج آن آشنا خواهیم کرد.

اینفوگرافیک چیست؟

برای توصیف اینفوگرافیک بیایید ابتدا از توصیف خود کلمه اینفوگرافیک شروع کنیم. اینفوگرافیک (infographic) در واقع ترکیبی از دو کلمه information وgraphic است. در اصل اینفوگرافیک یک شکل از ارتباطات بصری است که به منظور جلب توجه و افزایش درک ساخته می‌شود. در این دوران اینفوگرافیک تبدیل به گسترده‌ترین توصیف کننده نوع خاصی از ارتباطات بصری شده است که شامل گرافیک‌هایی است که داده‌ها، کپی داده‌ها و یا هر دو را نشان می‌دهد. شما احتمالا اینفوگرافی را در مجلات آنلاین و یا روی دیوار در مطب دکتر خود دیده‌اید.

مقالات مرتبط:۱۴ ابزار طراحی UI و UX یا طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری


مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک


۱- شناخت مخاطب برای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها تنها در طراحی خلاصه نمی‌شوند. شما باید اطلاعاتی را از طریق گرافیک ارائه دهید و برای انجام این کار باید مخاطبانی را که قصد ارائه اطلاعات به آن‌ها دارید بشناسید.


طبق نظر بخش بازاریابی و کسب‌وکار دانشگاه هاروارد 5 دسته مخاطب وجود دارد که می‌تواند نحوه انتخاب و تجسم داده‌های شما را تغییر دهد که این 5 دسته عبارتند از: تازه کارها، افراد عمومی، مدیران، متخصصان و پرسنل اجرایی.


شما باید مخاطب ایده‌آل خود را از بین این 5 دسته تشخیص دهید و ساخت اینفوگرافیک برای این دسته از مخاطبان را آغاز کنید. هنگام فکر کردن درمورد داده‌هایی که می‌خواهید طراحی کنید باید به همه 5 دسته مخاطب بالا فکر کنید. به عنوان مثال یک مخاطب تازه کار ممکن است نیاز به اطلاعاتی داشته باشد که معنای خیلی ساده را برساند یا یک متخصص بیشتر علاقمند است ارائه نظریات شما را ببیند. یا مثلا یک پرسنل اجرایی اشتراک بیشتری با مخاطبان تازه کار دارد چراکه زمان کمی در اختیار دارد و باید ساده‌ترین و مهم‌ترین اطلاعات و تاثیر آن بر کسب‌وکار را در اختیار آن‌ها قرار دهید.


۲- جمع‌آوری محتوا و داده‌های مربوطه

پس از انتخاب مخاطب که در قسمت اول گفته شد، قدم بعدی این است که تمام مطالب و داده‌هایی را که می‌خواهید در اینفوگرافیک از آن استفاده کنید سازماندهی کنید. برای این کار می‌توانید داده‌های شخص ثالث را جمع‌آوری یا از داده‌های اصلی خود استفاده کنید. فقط اگر از داده‌های شخص ثالث استفاده می‌کنید باید مطمئن باشید که منابع خود را درست ذکر می‌کنید. درست مانند هر گونه تولید محتوای دیگر.


• سازماندهی داده‌ها

هنگام جمع‌آوری اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چه چیزی می‌خواهید از طریق این اطلاعات به مخاطب ارائه دهید. داده‌ها و اطلاعات بی‌هدف هیچ ارزشی به اینفوگرافیک شما نخواهد داد.


• ذکر منابع

برای ساخت اینفوگرافیک با منابع مختلف بهترین راه این است که این منابع را با ذکر نشانی اینترنتی آن‌ها (URL) و لینکی که آن را به صفحه شما پیوند می‌دهد در انتهای اینفوگرافی ذکر کنید. همچنین می‌توانید یک فهرست از منابع شخصی که از آن استفاده کرده‌اید را لیست کنید و در اینفوگرافیک خود ذکر کنید.


به این ترتیب اینفوگرافیک شما تمیز و حرفه‌ای می‌شود. با این حال مردم ممکن است همچنان بدون توجه به منابع ذکر شده اینفوگرافی شما را به اشتراک بگذارند؛ و یا حتی ممکن است این کار باعث شود بازدیدکنندگان بیشتری به سایت شما مراجعه کنند.


۳- انتخاب قالب متن مورد نظر

گام بعدی برای ساخت اینفوگرافیک این است که یک قالب و الگوی اطلاعاتی مناسب برای نشان دادن این داده‌ها انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته این است که قالبی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نوع داده‌هایی که می‌خواهید ارائه دهید طراحی شده باشد. قالب‌ها و الگوهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نوع داده‌های خود آن را انتخاب کنید. در اینجا برخی از ایده‌های اساسی برای انتخاب یک قالب اطلاعاتی مناسب را برای شما شرح داده‌ایم:


• اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای

این نوع طراحی اینفوگرافیک می‌تواند به اثبات مزیت یک مفهوم نسبت به دیگری کمک کند، یا به‌سادگی تفاوت بین دو نهاد رقابتی را توضیح دهد.


• اینفوگرافیک‌های فلوچارت

این طراحی اینفوگرافی مناسب برای ارائه یک گردش کار جدید برای یک سازمان است یا اینکه مشخص می‌کند یک فرایند خطی یا چرخه ای در یک صنعت چگونه کار می‌کند.


• اینفوگرافیک گاه شمار

این طرح می‌تواند یک داستان تاریخی از یک کسب‌وکار، صنعت، محصول یا یک مفهوم خاص را نشان دهد.


• اینفوگرافیک نمودار

این طراحی برای سازندگان محتوایی مناسب است که حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات آماری را منتشر می‌کنند و آن را برای مخاطبانشان تخصصی نیز می‌سازند.


• اینفوگرافیک تصویری سنگین

این طراحی برای کسانیکه می‌خواهند اطلاعات را از طریق اشکال، طرح‌ها یا عکس به‌نمایش درآورند مناسب است و برای داده‌های اعداد و ارقام مناسب نمی‌باشد.


۴- دانلود قالب پاور پوینت

مرحله بعدی انتخاب قالب پاورپوینت است. شما با توجه به نوع داده‌های خود می‌توانید بهترین قالب پاور پوینت را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر اینفوگرافیک شما در قالب گاه‌شمار تعریف می‌شود باید پاورپوینت متناسب با آن را انتخاب کنید تا بتواند تمام محتوای شما را به درستی پوشش دهد.


۵- سفارشی‌سازی اینفوگرافیک

کاملا واضح است که این بخش به زمان بیشتری نیاز دارد اما در عین حال جالب‌ترین بخش طراحی یک اینفوگرافیک نیز می‌باشد. برای این کار کافی است یک عنوان جذاب داشته باشید، اطلاعات محتوای خود را پلاگین کنید و سپس اندازه فونت و قالب‌بندی خود را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید در این بخش گرافیک و رنگ‌ها را تغییر دهید، این کار بسته به نام تجاری شما و اطلاعاتی است که می‌خواهید ارائه دهید. برای قالب‌های دیگر، می‌توانید از نمودارهای ساده و نمودارهای ارائه شده توسط پاور پوینت برای ایجاد نمودار پایه استفاده کنید. برای سفارشی‌سازی یک اینفوگرافیک حتی ممکن است نیاز باشد رنگ یا سبک فونت خاصی را اضافه و یا تغییر دهید.


۶- قرار دادن پاورقی، منابع و لوگو

در انتها باید پاورقی‌های مورد نیاز، منابعی که از آن‌ها استفاده کرده‌اید و لوگوی نام تجاری خود را به اینفوگرافی اضافه کنید. این کار زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. یکی از مزایای اصلی اینفوگرافیک قابلیت اشتراک‌گذاری آن است.


۷- قرار دادن کد و دکمه پینترست (Pinterest)

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای جذابی که آماده کرده‌اید را منتشر و برای آن تبلیغ کنید. همانطور که قبلا گفتیم، توصیه می‌کنیم که برای انتشار اینفوگرافیک از وبلاگ خود استفاده کنید. اینفوگرافیک شما باید شامل یک دکمه پینترست برای بازدیدکنندگان باشد که بتواند به راحتی آن را به علاقه‌مندی‌های خود اضافه کند. و همچنین یک کد جای‌گزاری برای بازدیدکنندگان قرار دهید تا بتوانند آن را در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های خود به اشتراک بگذارند.


۱۲ نوع رایج اینفوگرافیک

در ادامه ۱۲ نوع رایج اینفوگرافیک را توضیح خواهیم داد.


۱- داده محور

اینفوگرافیک مبتنی بر داده، بر مجموعه‌ای از داده‌های چندگانه و آماری مهم تمرکز دارد. این نوع اینفوگرافیک اغلب تصاویر داده‌ای طراحی شده‌ای را برای حمایت از یک موضوع خاص ارائه می‌دهد. این نوع اینفوگرافیک اطلاعات را برای فهم آسان‌تر در یک جا متراکم می‌کند، اما احتیاج به طراحی روان دارند تا بتوانند داده‌ها را واضح و مختصر انتقال دهد.


۲- گاه‌شمار

اکثر افراد با اینفوگرافیک‌های گاه‌شمار آشنا هستند و به همین دلیل این نوع اینفوگرافیک یکی از انواع محبوب اینفوگرافیک‌ها است. گاه‌شمارها برای توضیح تاریخ و پیشینه یک موضوع یا چگونگی تغییر آن در طول زمان استفاده می‌شوند. فهم و خواندن این نوع اینفوگرافیک بسیار راحت است زیرا در آن رویدادهای متعدد در نظم زمانی خاص به همراه یک جریان منحصر به فرد نشان داده می‌شود.


۳- چگونگی

اینفوگرافیک «چگونگی» درواقع پاسخی است برای سوالات و توضیح چگونگی انجام یک کار با استفاده از تصاویر. آن‌ها تلاش می‌کنند تا یک موضوع جدید را به مخاطب تفهیم کنند. این نوع اینفوگرافیک در بازاریابی شبکه های اجتماعی به خوبی اشتراک‌گذاری می‌شوند.


۴- جغرافیایی

اینفوگرافیک‌های جغرافیایی روند داده‌ها براساس مکان را نشان می‌دهند. اگر اطلاعات و داده‌های جغرافیایی دارید که می‌خواهید آن‌ها را به صورت بصری درآورید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک نقشه استفاده کنید. نقشه‌ها یک راه فوق‌العاده برای ایجاد داستان‌های جذاب هستند. شما می‌توانید نقشه‌ای بسازید که کاملا بر روی اینفوگرافیک‌تان تمرکز کند یا برای انتقال اطلاعاتتان از یک نقشه کمک بگیرید.


۵- مقایسه‌ای

اینفوگرافیک مقایسه‌ای نیز یکی از محبوب‌ترین انواع اینفوگرافیک‌ها است. آن‌ها معمولا دو موضوع مختلف را در کنار هم مقایسه می‌کنند. درواقع این نوع اینفوگرافیک برای نشان دادن اشتراک، اختلاف و یا برتری و عدم برتری دو موضوع نسبت به یکدیگر استفاده می‌شود.


۶- سلسله مراتبی

اینفوگرافیک سلسله مراتبی اطلاعات و داده‌ها را در قالب سطوح از پیش تعیین شده دسته‌بندی می‌کند. از این نوع اینفوگرافیک برای نشان دادن چگونگی سازماندهی اطلاعات در سطوح مختلف و چگونگی اتصال این سطوح به یکدیگر نشان داده می‌شود. این نوع داده‌ها معمولا با نمودار هرم یا نمودار جریان نشان داده می‌شوند.


۷- فلوچارت

اینفوگرافیک فلوچارت معمولا برای پاسخ دادن به یک سوال خاص از طریق مجموعه‌ای از گزینه‌ها استفاده می‌شود که پاسخ مناسب این سوالات را نشان می‌دهد. این نوع اینفوگرافیک همچنین می‌تواند نشان دهد چگونه یک موضوع تقسیم یا تکثیر می‌شود.


۸- لیستی

اینفوگرافیک‌های لیستی ابزارهای آموزشی مفیدی هستند که اطلاعات زیادی را در قالب متن یا آیکون به نمایش می‌گذارند. این نوع اینفوگرافیک به دلیل تنوع بالا از انواع محبوب اینفوگرافیک‌ها است. مشاهده و درک محتویات آن‌ها بسیار راحت است در حالیکه پیام‌های کلی را نیز به‌وضوح نشان می‌دهند.


۹- آناتومیک یا تشریحی

اینفوگرافیک آناتومیک ساختار یک موضوع را تجزیه می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه ساخته شده و چگونه کار می‌کند. این اینفوگرافیک می‌تواند درمورد موضوعاتی مانند زیست‌شناسی، معماری، غذا و غیره مورد استفاده قرار گیرد.


۱۰- رزومه بصری

اینفوگرافیک رزومه بصری به سرعت در حال محبوب شدن است. استفاده از این نوع اینفوگرافیک شما را متمایز می‌کند. این نوع رزومه به یک جایگزین بسیار عالی برای رزومه‌های سنتی است برای کسانی است که در جستجوی شغل می‌باشند. شما به راحتی می‌توانید تجربه‌ها، مهارت‌ها و اهداف خود را از این طریق نمایش دهید.


۱۱- مبتنی بر عکس

این نوع اینفوگرافیک می‌تواند مبتنی بر عکس یا مبتنی بر تصویر باشد. به طور کلی ما از تصاویر برای کمک به تجسم مفاهیم و داستان‌های زندگی استفاده می‌کنیم. اینفوگرافیک مبتنی بر عکس ارائه یک تجربه منحصر به فرد و چشم‌نواز است.


۱۲- ارتباطی

اینفوگرافیک ارتباطی مبتنی بر وب و بسیار جذاب است. این نوع اینفوگرافیک به مخاطب اجازه می‌دهد تا با اطلاعات کامل ارتباط برقرار کند و اغلب آن‌ها را قادر می‌سازد روی آمار و تصاویر جالب زوم کنند. ما به این دلیل این نوع اینفوگرافیک را دوست داریم که افراد را تشویق می‌کند تا خودشان موضوع را کشف و با آن ارتباط برقرار کنند.

 

منبع: https://webramz.com
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  دومین جلسه هم‌افزایی شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های وزارت ارتباطات


  راهنمایی‌هایی برای نوشتن مقاله‌‌های اثرگذار


  کتاب «روابط‌عمومی و مدیریت بحران» منتشر ‌شد


  حرف‌‌های بزرگ، دیتای بزرگ


  تداوم تلاش رسانه‌های مستقل گواتمالا به‌رغم فشار


  میا کوتو: «خبرنگاری باید جایگاه خود را در ساختن دنیایی بهتر بازیابد»


  تاکید بر نقش روابط‌عمومی‌ در ایجاد ارتباط بین مردم و صنعت برق


  انتصاب مدیر روابط‌عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی


  ایموجی‌ها چه تاثیری بر زبان و ارتباطات افراد داشته‌اند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد