درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 10:02   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه
  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی
  حمله و دفاع ظالمانه
  جادوی روابط‌عمومی
  روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47650صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومیدوشنبه، 15 شهریور 1400 - 08:15
گزارش کامل اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
"پر کردن فاصله فرهنگی ارتباطات بحران، ریسک و کووید-19" موضوع و محور اصلی اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران (IPRVC) بود که متاثر از شرایط ناشی از همه گیری کووید-19به نحوی برگزار شد که دست اندرکاران برگزاری را به سوی استفاده از شیوه‌های نوین برگزاری یک گردهمایی علمی سوق داد. این کنفرانس برای ادامه یادگیری، ارائه بینش، توسعه ایده‌های جدید و فرصت برای موفقیت و رشد حرفه‌ای ‌متخصصان روابط‌عمومی راه‌اندازی شده است.
  

 

اشاره


شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| "پر کردن فاصله فرهنگی ارتباطات بحران، ریسک و کووید-19" موضوع و محور اصلی اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران (IPRVC) بود که متاثر از شرایط ناشی از همه گیری کووید-19به نحوی برگزار شد که دست اندرکاران برگزاری را به سوی استفاده از شیوه‌های نوین برگزاری یک گردهمایی علمی سوق داد. این کنفرانس برای ادامه یادگیری، ارائه بینش، توسعه ایده‌های جدید و فرصت برای موفقیت و رشد حرفه‌ای ‌متخصصان روابط‌عمومی راه‌اندازی شده است.


آنچه از نظر می گذرد گزارشی از برگزاری اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران است که با حضور جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان نهادها و سازمان‌های بخش‌های دولتی و خصوصی، 14 شهریور 1400 توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی (KPRI)، انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی برگزار شد.

اهداف کنفرانس


امروزه از فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی به عنوان ابزاری برای یادگیری استفاده می‌شود. مباحث انتزاعی و حتی کاربردی که زمانی آموزش و یادگیری آنها دشوار به نظر می‌رسید اکنون به لطف فناوری ارتباطات و اطلاعات، در دسترس‌تر و قابل درک‌تر است.


ماهیت بصری و شنیداری ویدیوها، مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند و با ادامه تاثیرگذاری و محبوبیت آنها، کاملاً طبیعی به‌نظر می‌رسد که این بستر آشنا و گسترده باید در سیستم آموزشی روابط‌عمومی ایران نیز تسری و گسترش یابد.


با توجه به بیماری همه‌گیر کووید-19، بسیاری از متخصصان روابط‌عمومی ترجیح می‌دهند که برای آموزش و توسعه تجربه یادگیری خود و همچنین برای از بین بردن موانعی مانند مکان و زمان و حفظ سلامتی خود از فیلم‌های آموزشی استفاده کنند.


ماهیت همزمان و غیرهمزمان فیلم‌ها این امکان را می‌دهد تا در سراسر جهان و در تمام ساعات شبانه‌روز به اشتراک گذاشته شوند. آنها منبعی برای دسترسی فراهم می‌کنند که با اتصال به اینترنت از هر جای دیگر قابل مشاهده است. فیلم‌ها در بسیاری از دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند قابل دسترس هستند.


فیلم‌ها همیشه در اختیار و در دسترس شما هستند، زیرا می‌توان آنها را متوقف و دوباره پخش کرد هر چند بار که لازم باشد. همچنین مدت‌ها پس از تدریس اولیه، می‌توان آنها را مجددا تماشا و بررسی کرد.


توجه به این نکته مهم است که فیلم‌ها به‌منظور تقویت مطالب آموزشی و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها هستند - نه جایگزین آنها.

فنون جدید برای آمادگی، دفاع و تبلیغ موسسه هنگام بحران


در مواقع اضطراری، چه حادثه بزرگ باشد یا کوچک، تمامی اعضای یک سازمان و شرکت و همچنین ذینفعان باید برای پاسخگویی به بحران با هم همکاری کنند. اگر یک سازمان و شرکت آماده باشد، علاوه بر به حداقل ‌رسیدن ضرر و زیان به کار و روند فعالیت‌ها، از آسیب به اعتبار موسسه نیز جلوگیری می‌شود و هرج‌ومرج کمتری به‌وجود می‌آید.


چه به دنبال تقویت شهرت خود هستید و چه به دنبال اینکه چطور با اتفاق‌های ناگهانی که برای سازمان و شرکت‌تان می‌افتد مواجه شوید، یاد می‌گیرید چگونه در دنیایی که اخبار جعلی بر آن حاکم است و رسانه‌های اجتماعی به سرعت پاسخ می‌دهند، بهترین رویکردهای ارتباطات تغییر یافته‌اند.

موضوعات و محورهای کنفرانس


روابط‌عمومی یک صنعت دائماً در حال تحول است در نتیجه شرکت در کنفرانس‌ها و رویدادها باید در اولویت همه متخصصان روابط‌عمومی باشد. شما می‌توانید با شنیدن سخنرانی رهبران این صنعت و با استفاده از شبکه‌سازی و طوفان مغزی ایده‌های جدید و نوآورانه، فنون و تاکتیک‌های خود را بهبود بخشید.


کانون توجه اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران (IPRVC)، حول محورهای زیر می‌باشد:


ارتباطات بحران، روابط‌عمومی و کووید-19
ارتباطات سلامت چیست؟
ارتباطات بحران و کووید-19
مسئولیت جامعه حرفه‌ای روابط‌عمومی در مقابله با همه‌گیری کووید-19
حقیقت- چالش ارتباطات کوویدی
کووید-19: درس‌هایی برای ارتباطات بحران، برنامه‌ریزی پیش‌بینی
کووید-19 و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها
کووید-19 و استراتژی‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
پیامدهای بلندمدت "هنجارهای جدید" بر حرفه روابط‌عمومی
فرصت‌ها و تهدیدهای ارتباطی کرونا با نگاهی به ارتباطات تصویری
بررسی تاثیرات مثبت و منفی کرونا در فضای مجازی ایران
مقابله با نشر اطلاعات نادرست کووید-19؛ راه‌کارهایی برای روابط‌عمومی و کاربران رسانه‌های اجتماعی



پس از واکسن، ارتباطات جایگاه دوم را دارد


مهدی باقریان در آیین افتتاحیه اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران طی سخنانی با اشاره به چالش‌های بحران‌ها و رویدادهای سلامت عمومی، افزود: یک رویداد و اتفاق سلامت عمومی نظیر کووید-19 همه بخش‌های جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلات و چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند هر چند نباید تحولات مثبت این اتفاقات را نادیده گرفت.

دبیرکل اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران در ادامه در این خصوص گفت: دورکاری، آموزش از راه دور و افزایش دیجیتال‌سازی از پیامدها و تحولات مثبت این گونه بحران‌هاست و ارزش و ضرورت آن در مراحل مختلف بحران کووید-19 نشان داده شد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های بحران‌ها و رویدادهای سلامت عمومی، چالش‌های ارتباطی جدید است، گفت: نحوه ارتباط دولت‌ها و سازمان‌های سلامت‌محور با مردم و جامعه در خطر همواره در معرض آزمون و پرسش جدی بوده و ایجاد یک سازوکار ارتباطی یکپارچه می‌تواند به کاهش چشمگیر اثرات سوء‌بحران‌ها کمک کند.


باقریان همچنین با اشاره به اهمیت سیستم ارتباطی منسجم در بحران‌های سلامت عمومی، گفت: ایجاد یک سیستم ارتباطی یکپارچه، نیازمند شبکه‌ای از تلاش‌های هماهنگ با یکپارچه‌سازی فرایندها و داده‌ها در میان سازمان‌های درگیر مقابله با بیماری کووید-19 می‌باشد و آنچه در 18 ماه گذشته مشاهده شد، بیانگر فقدان چنین سازوکاری است.


مدیر موسسه کارگزار روابط‌عمومی با بیان این مطلب که"پس از واکسن، ارتباطات است که جایگاه دوم را دارد" (به نقل از "جان بری")، اظهار داشت: نخستین کلید یک ارتباط با کیفیت، "اعتماد" است. اعتماد به عملکرد موسسات درگیر در همه‌گیری و سیستم‌های سلامت عمومی در همه سطوح بسیار مهم و حیاتی است و موجب جلب اعتماد و اجتناب از سوء‌تفاهم‌ها می‌شود.

 

تقدیر از برگزیدگان
 
  در اولین کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران از روابط‌عمومی‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت نفت ستاره خلیج فارس تقدیر بعمل آمد.
 
در این مراسم که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت ویدئویی و با حضور بیش از 200 نفر از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی برگزار شد، با اهدای "جایزه ویژه کرونا" و "مسئولیت اجتماعی" از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و نفت ستاره خلیج فارس تجلیل شد.

 

سخنرانی‌های علمی


ارتباطات بحران و بیماری همه‌گیر کووید-19
پروفسور دبلیو تیموتی کومز
محقق ارتباطات بحران - صاحب نظریه وضعیتی ارتباطات بحران (SCCT)


پروفسور "دبلیو تیموتی کومز"، یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان ارتباطات بحران، نظر خود را در مورد "ارتباطات بحران و بیماری همه‌گیر کووید-19" ارائه ‌کرد.


کومز ارتباطات بحران را یکی از حوزه‌های تخصصی روابط‌عمومی می‌داند که برای حفاظت و دفاع از یک فرد، شرکت یا سازمانی که با چالشی عمومی در خصوص شهرت آن مواجه است، طراحی شده ‌است.


نظریه وضعیتی ارتباطات بحران کومز که به اختصار SCCT نامیده می‌شود، دارای سه مولفه است: (1) وضعیت بحران، (2) استراتژی‌های پاسخ به بحران، و (3) سازوکاری به منظور تطبیقِ وضعیت‌های بحرانی و استراتژی‌های پاسخ به بحران.


بخشی از سخنان کومز: در موضوع ارتباطات بحران ما با ترکیبی از اطلاعات و ریسک مواجه هستیم که نمونه بارز آن را می‌توانیم در مورد ویروس کرونا مشاهده کنیم. علاوه بر این ما با موضوع ارتباطات دولتی ریسک و آنچه شرکت‌ها در این زمینه انجام می‌دهند روبرو هستیم و یک سری نتیجه‌گیری‌هایی که در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد که همگی آنها در دوران خاص کرونایی به حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات به‌طور عام ارتباط پیدا می‌کنند.


اگر بخواهم خیلی خلاصه و مختصر صحبت کنم باید بگویم که در دوران بروز بحران ما با شرایط خاصی روبرو هستیم که همگی در چارچوب ارتباطات بحران قابل طبقه‌بندی هستند. واقعیت این است که این موضوعات در شرایط کنونی بسیار مهم و حیاتی هستند چرا که ویروس کرونا یک نوع خاص و متفاوت از بحران است.


یکی از راه‌های خوب برای فکر کردن در مورد پیام‌رسانی (الگوی فرایند موازی توسعه یافته) نام دارد که مخفف مدل پردازش موازی گسترده است. این مدل به ما می‌گوید که شما می‌توانید در موقعیت‌های بحرانی از جمله بحران سلامت عمومی که ما الان با آن دست به گریبان هستیم توصیه‌هایی را به مردم ارائه دهید و مردم هم در مقابل دست به قضاوت می‌زنند و قضاوت‌های آنها لزوما منطبق با آن توصیه‌هایی نیست که شما به آنها می‌دهید.

ارتباطات سلامت چیست؟
پروفسور بروس لمبرت

رییس مرکز ارتباطات و سلامت دانشگاه نورث وسترن
 

تعریف ارتباطات سلامت
"مطالعه و استفاده از راه‌کارهای ارتباطی برای اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری بر تصمیمات فردی و اجتماعی که باعث تقویت سلامت می‌شود."


این تعریفی است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و موسسه ملی سرطان آمریکا ارایه شده است. این تعریف بر تاثیرات بالای ارتباطات سلامت بر رفتار افراد جامعه تاکید می‌کند و اینکه ارتباطات سلامت به مردم کمک می‌کند تا برای پیشگیری، حفظ و بهبود سلامت خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

کووید-19: درس‌هایی برای ارتباطات بحران: برنامه‌ریزی پیش‌بینی
ژاکلین پارسل
استاد دانشگاه- عضو هیات مدیره ایپرا و رئیس بخش انگلستان و ایرلند- مدیر اجرایی جاسبر الاینس لندن


"ژاکلین پارسل" استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره ایپرا و رئیس بخش انگلستان و ایرلند- مدیر اجرایی جاسبر الاینس لندن در خصوص"کووید-19: درس‌هایی برای ارتباطات بحران؛ برنامه‌ریزی پیش‌بینی" سخنرانی ‌کرد.

 

وی عضو هیئت مدیرهIPRA، مشاور روابط‌عمومی و مربی، طراح برنامه درسی سفارشی و یک استراتژیست روابط‌عمومی است.


وی همچنین بیش از 30 سال تجربه جهانی و مشاوره با شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز، حمل‌ونقل، بانکداری، از جمله بسیاری از پروژه‌های توسعه و یادگیری سازمان ملل متحد در کارنامه خود دارد.


سابقه فعالیت در یک پروژه مهم مدیریت بین‌المللی اعتبار و اخبار با جذب رسانه‌های اجتماعی در اروپا در کنار کچام، لندن و ایالات متحده از جمله فعالیت‌های وی می‌باشد.


بخشی از سخنان پارسل: یکی از ابعاد کلیدی روابط‌عمومی این است که بتواند چیزهایی را پیش‌بینی کند که نامشخص و ناشناخته هستند و علاوه بر آن برای همان چیزهای ناشناخته برنامه‌ریزی کند.


برای برنامه‌ریزی پیش‌بینی شما باید بتوانید با تسهیل‌گران بین‌المللی و ماهر کار کنید که برای شرکت یا سازمان شما ناشناخته هستند و این یک فاکتور بسیار مهم است چرا که در این حالت آنها هدفمندتر عمل خواهند کرد.

مسئولیت جامعه جهانی حرفه‌ای روابط‌عمومی در پاندمی جهانی کرونا
پروفسور دین کراکبرگ
استاد دانشگاه کارولینای شمالی، شارلوت


پروفسور "دین کراکبرگ" استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی و رییس سابق مرکز روابط‌عمومی جهانی (CGPR)، "مسئولیت جامعه جهانی حرفه‌ای روابط‌عمومی در پاندمی جهانی کرونا" را مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌داد.


وی کارشناسی خود را در رشته روزنامه‌نگاری از دانشکده وارتبرگ در سال 1969، کارشناسی ارشد را در رشته روزنامه‌نگاری در سال 1974 از دانشگاه ایلینویز شمالی و دکترای خود در رشته ارتباطات جمعی را در سال 1985 از دانشگاه آیووا دریافت کرد.


بخشی از سخنان کراکبرگ: هدف نهایی و غایی روابط‌عمومی عبارت است از حفاظت از مردم در برابر کووید-19 با رعایت اصل اعتماد و این اعتماد مفهومی است که فقط زمانی می‌تواند به‌وجود آید که بر پایه اعتبار و صحت شکل گرفته باشد و اعتبار و صحت هم بر ستون شفافیت استوار شده است.


والنتین و من هم بر این اعتقادیم که فعالان روابط‌عمومی می‌بایستی کانون اعتمادسازی برای سازمان‌ها باشد چه این سازمان‌ها دولت‌ها باشند، چه سازمان‌های جامعه مدنی و چه شرکت‌ها. با این حال، باید بر این موضوع تاکید کرد و هشدار داد که اعتماد تنها در صورتی به‌وجود می‌آید که تداوم داشته باشد و حفظ شود به‌طوری که اعتماد به یک سازمان زمانی ایجاد می‌شود که عمل و رفتار آن سازمان به‌شکل معقولی قابل پیش‌بینی و مورد انتظار باشد و بر مبنای رفتار و ارتباطات گذشته آن سازمان یا عامل شکل گرفته باشد. متقابلا در صورت خیانت هیچ اعتمادی نمی‌تواند وجود داشته باشد.


باز هم والنتین و من چنین نتیجه‌گیری کرده‌ایم که فعالان روابط‌عمومی برای حفظ و ارتقای اعتماد و اطمینان پیدا کردن نسبت به‌وجود اعتماد می‌بایستی نه فقط به‌صورت استراتژیک و راهبردی بلکه به شکلی فرااستراتژیک فکر کنند.


در اینجا فرااستراتژیک یعنی اینکه هدف نهایی و غایی فعالان روابط‌عمومی باید یک چیز باشد و آن ایجاد اعتماد است که شرط لازم و در واقع مهم‌ترین چیز در روابط سازمان‌ها با عموم مردم و کلیت جامعه محسوب می‌شود.


خوب می‌رسیم به اینکه فعالان حوزه روابط‌عمومی چه باید انجام دهند؟ اول از همه اینکه اگرچه خیلی سخت به نظر می‌رسد اما همه شما باید در مورد کووید-19 و انشعاب‌ها و گوناگونی‌های آن آگاه باشید و دانش‌تان را نسبت به این ویروس افزایش دهید و این کار را به‌خاطر دانش‌تان، به‌خاطر کشورتان و به‌خاطر جهان انجام دهید و هر روز سعی کنید تا چیزهای بیشتری در مورد این همه‌گیری یباموزید و بدانید.

حقیقت- چالش ارتباطات کوویدی
ریچارد لینینگ
رئیس سابق انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی


"ریچارد لینینگ" در امور عمومی و شرکتی، مدیریت بحران، رسانه‌های بین‌المللی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و توسعه استراتژی در خاورمیانه و آفریقا و هماهنگی و راهنمایی برنامه‌های روابط‌عمومی در قاره‌های مختلف تخصص دارد.


مشاور نهادهای اتحادیه اروپا و امور نظارتی بین‌المللی و آموزش ارتباطات استراتژیک برای کارمندان دولت از آفریقا و اروپای شرقی سابق با بودجه اتحادیه اروپا از دیگر سمت‌ها و فعالیت‌های او بوده است.


بخشی از سخنان لینینگ: هنجارهای جدیدی که ما با آنها سر و کار داریم چیزهایی متفاوت خواهند بود البته نه فقط به خاطر وقوع همه‌گیری که اتفاق افتاده و بسیاری از الگوهای ارتباطی را دگرگون ساخته است و بر سرعت این تحولات در جوامع افزوده است و در حال تبدیل شدن به یک روند است.


تغییرات همیشه در ابتدا در درون جامعه اتفاق می‌افتد. البته در این تحول در جامعه، بعد از یک دوره دور هم جمع شدن و انسجام اولیه، روند جدایی ادامه پیدا خواهد کرد. تاکید اصلی در انقلاب بیداری بر اجتناب از رفتارها و اعمال گذشته است و به رسمیت شناختن و پذیرفتن این موضوع که رفتارهای گذشته بایستی تغییر یابند. امروز دیگر زمان آسیب دیدن و متاثر شدن از همه‌گیری گذشته است.


افراد همیشه برای پیدا کردن پاسخ سوالات‌شان به کسانی رجوع می‌کنند که مورد اعتمادشان هستند و اگر چنین افرادی وجود نداشته باشند آنها برای پیدا کردن پاسخ سوالات‌شان به سراغ دیگران خواهند رفت و همین مساله درها را به روی اطلاعات نادرست باز می‌کند و به دنبال این باز شدن درهاست که یک سری پیامدهای منفی به‌وجود خواهد آمد.


خلاصه کلام اینکه واکنش و پاسخ ما باید ترکیبی باشد از نشان دادن فهم، همدردی و اعتبار. نکته مهم و کلیدی در این میان این است که ما باید حقیقت را به‌طور کامل و بدون هیچ محدودیتی بیان کنیم و صدایی باشیم برای جهان.

کووید-19 و استراتژی‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
اسوتلانا استاوروا
رئیس سابق ایپرا


اگر بخواهیم در مورد هوش مصنوعی صحبت کنیم باید بگوییم که دیجیتالی شدن شامل انواع تحولات تکنولوژیکی می‌شود. در این میان، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌ها به‌کمک مردم آمده‌اند و فعالیت‌های آنها را ساده‌تر کرده‌اند آن هم نه فقط در بخش تولید بلکه در بخش‌های دیگری همچون روابط‌عمومی.


ما امروزه با روبات خبرنگارانی سروکار داریم که دیگر برای ما آن‌چنان شگفت‌انگیز نیستند. علاوه بر این، امروزه بسیاری از رسانه‌ها دارند از چت‌بوت‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای جمع‌آوری گزارش‌های مربوط به سود و زیان اعلامی شرکت‌ها استفاده می‌کنند.


امروزه شما می‌توانید گزارش‌هایی را در روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز یا گاردین پیدا کنید که به‌وسیله الگوریتم‌ها و ماشین‌ها تهیه شده‌اند. البته تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فقط برای این کار نیستند بلکه کاربردهای زیادی در تولید تصاویر و ویدیوهای جعلی که به‌شدت باورکردنی و واقعی به نظر می‌رسند نیز دارند.


این موضوع از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ما در دوران همه‌گیری کووید-19 با حجم گسترده‌ای از خبرهای جعلی و اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا روبرو شدیم و همچنین با انواع تئوری‌های توطئه در این باره مواجه شدیم و با چیزهای مختلفی در ارتباط با خبرهای جعلی برخورد کردیم که برای خیلی‌ها این حجم گسترده از خبرهای جعلی و اطلاعات غلط شگفت‌آور بود و این نشانه‌ای بود از این واقعیت که تکنولوژی همان‌طور که می‌تواند چیزهای خوبی را به ارمغان بیاورد و خوبی‌ها را گسترش و سرعت دهد به همان اندازه می‌تواند به گسترش چیزهای بد هم کمک کند.


به هر حال من معتقدم که خبر خوب در اینجا این است که ما امروزه در حال استفاده از تکنولوژی برای بهتر کردن کسب‌وکارمان و بخش‌های دیگر زندگی‌مان هستیم و می‌کوشیم تا تکنولوژی را برای انجام کارهای بهتر و بهتر کار کردن و رسیدن به اهداف‌مان و کشف حقیقت به خدمت بگیریم و این، حقیقت و واقعیت است که در اینجا به درد ما می‌خورد.

کووید-19 و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها
دانیل سیلبرهورن
مشاور ارشد روابط‌عمومی در فلیشمن هیلارد آلمان (ارتباطات شرکتی، ثبات‌پذیری) و استاد ارتباطات جهانی دانشگاه ارفورت


کرونا پیامدهای شگرف و گسترده‌ای به‌دنبال داشته و بسیاری از قواعد بازی را تغییر داده است و این موضوع در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها هم صدق می‌کند. در کتاب "بزنگاه‌های تاریخ" به زمان‌ها و رویدادهایی اشاره شده است که تاثیرات تعیین کننده‌ای بر زندگی بشر در طول تاریخ داشته‌اند و تاریخ بشر را تعریف کرده‌اند.


سال 2020 و بحران کرونا به سه دلیل یکی از لحظات تاریخی برای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها محسوب می‌شود. اول اینکه در این بحران جهانی، شرکت‌های مسئولیت‌پذیر توانستند به شکل‌های گوناگون و خلاقانه صدای‌شان را به گوش مردم و جامعه برسانند و این یک اقدام ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود و باعث شد تا توجه تمام بخش‌های جامعه به موضوع مسئولیت اجتماعی جلب شود و الان زمان مناسبی برای نشان دادن رقابت‌پذیری واقعی و درست است.


دوم اینکه در دوران همه‌گیری بیش از هر زمان دیگری در درون و بیرون سازمان‌ها و در ابعاد جهانی به موضوع مسئولیت اجتماعی پرداخته شد و در نتیجه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها مجبور شدند تا نگاه و توجه بیشتر و دقیق‌تری به جامعه‌شان داشته باشند و این آزمون مهم برای CSR محسوب می‌شود.


سوم هم اینکه کرونا یک بار دیگر باعث شد تا جایگاه شرکت‌ها و سازمان‌های مسئولیت‌پذیر در قبال جامعه مستحکم‌تر گردد و در نتیجه شرکت‌های مسئولیت‌پذیر در دوران بعد از کرونا آینده روشن‌تری داشته باشند به‌طوری که مسئولیت‌پذیری اجتماعی بهتر و بیشتر به معنای وضعیت کاری و رقابتی بهتر خواهد بود. در واقع مسئولیت‌پذیرتر بودن شرکت‌ها در برابر جامعه یعنی توانایی بیشتر آنها برای مقابله با بحران‌ها در دوران پساکرونا.

مقابله با نشر اطلاعات نادرست کووید-19: راهکارهایی برای روابط‌عمومی‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی
دکتر حسین امامی
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی و مدرس دانشگاه و مشاور روابط‌عمومی و رسانه‌های اجتماعی


اینفودمی، اصطلاحی است که برای اطلاعات نادرست همه‌گیری ویروس کووید-19 به‌کار می‌برند. اطلاعاتی غلط و گمراه کننده که به سرعت در رسانه‌های اجتماعی گسترش می‌یابد. می‌توان وظایف متعددی را برای مقابله با اینفودمی و نشر اطلاعات نادرست کووید-19 در نظر گرفت. از دولت‌ها و مالکان رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران این رسانه‌ها و مردم.


در این سخنرانی تمرکز اصلی بر روابط‌عمومی‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی است و تکنیک‌ها و راهکارهای لازم برای مقابله با نشر اطلاعات نادرست ارائه می‌شود. گرچه انتظار از جامعه روابط‌عمومی، گسترش مسئولیت‌پذیری آنها در مبارزه با اینفودمی کروناست ولی باید اذعان داشت که مبارزه با اطلاعات نادرست یک مسئولیت همگانی است.


در این سخنرانی بیان ‌شد چگونه کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به مخاطبان خود کمک کنند که کدام اطلاعات واقعی و کدام‌یک جعلی است.


همچنین روابط‌عمومی‌ها چگونه به‌سادگی می‌توانند در داخل سازمان، کارکنان خود را در برابر اطلاعات نادرست ایمن سازند و از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین ارتباطی به ارتقای سواد سلامت آنها، خانواده‌های‌شان و نهایتا در جامعه کمک کنند.

فرصت‌ها و تهدیدهای ارتباطی کرونا با نگاهی به ارتباطات تصویری
دکتر مریم سلیمی
پژوهشگر حوزه‌های ارتباطی و تصویری


ارتباطات، به عنوان یکی از مهمترین، بنیادی‌ترین و گسترده‌ترین عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی، در پی پاندومی کووید-19، دستخوش تغییرات و تحولات فراگیر اجباری و ناخواسته‌ای شده که برخی تهدیدکننده و بعضی فرصت سازند. متأثر از این شرایط، در مورد فلسفه و شیوه‌های تثبیت شده ارتباطات درون فردی، میان فردی، اجتماعی و سازمانی و همچنین، ابزارهای ارتباطی تردیدهایی کم و بیش جدی به وجود آمده و در عمل برخی ابعاد ارتباطی محدود شده‌اند و بعضی رونق یافته‌اند.


مرور و بررسی سطوح متنوع تأثیر متقابل کرونا و ارتباطات این امکان را در اختیار افراد، گروه‌ها و اجتماعات، شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری و غیرتجاری و رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها قرار داده و می‌دهد تا به بینشی وسیع‌تر از وضعیت ارتباطی کنونی خود رسیده و بتوانند بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، با درصد اطمینان بالاتری، نسبت به تدوین راهبردهای ارتباطی و به‌کارگیری تاکتیک‌های ارتباطی اقدام کنند. با توجه به این که ارتباطات تصویری، بخشی گسترده و پرکاربرد در کلیه سطوح ارتباطات به شمار می‌آید، در این مجال، به تأثیرات متقابل کرونا و ارتباطات تصویری نیز اشاره خواهد شد.


درک اهمیت ارتباطات تصویری و ابزارهای موثر در این خصوص می‌تواند یاریگر روابط‌عمومی‌ها برای جلب نظر و توجه انواع مخاطبان آنها و تلاش برای تأثیرگذاری و ارتقای کیفیت ارتباطی و تعاملی با آنها در مسیر تحقق اهداف سازمانی‌شان باشد. باید به خاطر داشت آنچه روابط‌عمومی‌ها ناشی از تجربه و خاطره تعامل مخاطبان با سازمان خود به خصوص در شرایط خاص و بحرانی رقم می‌زنند می‌تواند در تصمیمات فعلی و آتی مخاطبان و مشتریان برای تعامل یا عدم تعامل و ارتباط با سازمان موثر باشد.

بررسی تاثیرات مثبت و منفی کرونا در فضای مجازی ایران
دکتر حمید ضیایی‌پرور
دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی


از زمان شروع رسمی ورود کرونا به ایران یعنی 30 بهمن 1398 که خبر رسمی فوت دو بیمار بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم منتشر شد تا کنون، بستر فضای مجازی کشور شاهد فراز و نشیب‌های متعددی بوده است. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت رویکرد مردم و دولت به این فضا، بیشتر از گذشته و به نحو چشمگیری افزایش داشته است.


طی این مدت، وابستگی ایرانی‌ها و به تبع آن سازمان‌ها، دستگاه‌ها و دانشگاه‌های ایران به فضای مجازی نیز عمیق و وسیع‌تر شد. به‌گونه‌ای که مثلا سیستم آموزش وپرورش کشور وابسته به پلتفرمی اجتماعی به نام شاد بر بستر تلفن همراه شد و دانشگاه‌ها راهی جز تداوم آموزش‌ها به صورت آنلاین با سیستم‌های نرم افزاری نیافتند.


در مجموع این ویروس باعث شده تا تاثیرات منفی و مثبت فراوانی بر وضعیت فضای مجازی ایران و تجربه زیست اجتماعی مردم ایران در این فضا داشته باشد.


برخی تاثیرات مثبت کرونا بر وضعیت فضای مجازی ایران عبارتند از: تقویت راه‌کار دورکاری از طریق فضای مجازی در دولت و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی، ایجاد زمینه قوی برای همکاری نیروهای متخصص با شرکت‌ها و پروژه‌های بین‌المللی، توجه بیشتر دولت به پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی، ایجاد مشاغل متعدد ناشی از توسعه دورکاری از طریق ویدئوکنفرانس (کسب‌وکارهای مرتبط با موبایل و کامپیوتر و دوربین و فروش پهنای باند)، استفاده و توسعه حداکثری پلتفرم‌های VOD، توجه به سامانه‌های آموزش از راه دور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از مدرسه تا دانشگاه، تقویت فعالیت سامانه‌های فروش دیجیتال کتاب در کشور، ارایه خدمات آنلاین و تورهای مجازی توسط نمایشگاه‌ها، اماکن میراثی و تاریخی و فرهنگی و گردشگری، ایجاد سبک زندگی جدید اجتماعی مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی.


برخی تاثیرات منفی کرونا بر وضعیت فضای مجازی ایران عبارتند از: وابستگی شدیدتر کاربران ایرانی به پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی، تحمیل هزینه‌های مضاعف به‌خاطر فیلتر بودن پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی اصلی جهانی در ایران، توسعه اخبار جعلی از طریق فضای مجازی، نبود پیوست رسانه‌ای کرونا، ضعف سامانه‌های ملی مرتبط با کرونا در بستر فضای مجازی، ضعف عملکرد کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا در فضای مجازی.

پیامدهای بلندمدت "هنجارهای جدید" بر حرفه روابط‌عمومی
فیلیپ بورمانس
رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی


هر کسی به شکلی تحت تاثیر همه‌گیری اخیر قرار گرفته است و برخی کشورها توانسته‌اند این بحران را به شکل بسیار خوبی مدیریت کنند. من اخیرا از ماموریتم از طرف سازمان بهداشت جهانی به آسیا بازگشته‌ام و در آنجا مشاهده کردم که برخی کشورهای آسیایی عملکرد فوق‌العاده‌ای در برخورد با همه‌گیری کووید-19 از خود نشان داده‌اند.


این کشورها توانسته‌اند پیامدهای منفی همه‌گیری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند حال آنکه برخی دیگر از کشورها در اقصی نقاط جهان بیشتر نظاره‌گر تاثیرگذاری همه‌گیری و این ویروس ناشناخته بودند و شاهد آن بودند که این ویروس چگونه و تا چه حد بر نحوه کار کردن مردم تاثیر گذاشته است. یکی از مصادیق این تاثیرگذاری ویروس را می‌توان در همین‌جا که من با شما به صورت مجازی صحبت می‌کنم مشاهده نمود که باعث شده در برخی کشورها افراد به صورت صد‌درصد از راه دور با هم در ارتباط باشند.


علاوه بر این، همه‌گیری موجب شده تا فقط یک سری سازمان‌های سیال و چابک بتوانند مدل‌های کاری خود را با تغییر و تحولات به وجود آمده در صنعت روابط‌عمومی تطبیق دهند. همچنین ما شاهد این بوده‌ایم که در دوران همه‌گیری، افراد از روش‌های کاری ناهمگون و غیرهمسویی، چه در درون و چه بیرون از سازمان، برای پیشبرد اهداف کاری‌شان استفاده کردند.


ما همچنین شاهد افزایش اهمیت و جایگاه ارتباطات جهانی و محلی و ارتباطات جهان محلی بودیم که شاید در نگاه اول برای شما یک واژه عجیب و ناشناخته به نظر برسد اما چنین ارتباطاتی واقعیت دارند و در دوران همه‌گیری بر اهمیت آنها افزوده شده است چرا که در این دوره یک سری رهنمون‌ها و دستورالعمل‌های جهانی و فراگیر برای مقابله هر چه بهتر با این ویروس ناشناخته و نحوه برقراری ارتباطات بین سازمان‌ها در این زمینه گسترش پیدا کرد و دستورالعمل‌های مدیریتی و اجرایی متعددی در سطح جهان منتشر شد که بسیار حیاتی و کلیدی بودند و در این زمان، ما با ترکیبی از برنامه‌های ارتباطی جهانی و محلی مواجه بودیم که نه کاملا و صد‌درصد جهانی بودند و نه به طور کامل محلی...

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  راز رهبری مؤثر: الهام بخشیدن، توانمندسازی و ایجاد ارزش


  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جادوی روابط‌عمومی


  روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن در روابط‌عمومی


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  بازی‌هایی برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای جوانان


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد