درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 02:34   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47556صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 10 مرداد 1400 - 08:37
طرح صیانت ازحقوق کاربران یا مخالفت با کارآفرینی‌های نوین
این میزان مخالفت با یک طرح و گستردگی آن در میان عموم شهروندان و نهادهای مدنی و صنفی و کسب‌وکارهای مرتبط و اساتید و نیروهای سیاسی و رسانه‌ها، کم‌سابقه است.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| تعدادی از نمایندگان مجلس در اقدامی کم‌‌سابقه با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را پشت درهای بسته و در کمیسیون‌ تخصصی مربوطه بررسی خواهند کرد.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در فهرست طرح‌های موردبررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود، با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد و بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کردند. اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی به این طرح باعث شد بهارستان‌نشینان، بررسی این طرح را از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کنند.


اما طراحان طرح تصمیم گرفتند با تنظیم درخواستی تازه بررسی آن را به‌دور از چشم کارشناسان و کاربران فضای مجازی به کمیسیون خاص ارجاع دهند، به همین منظور در دستور کار جلسه علنی هفته پیش مجلس مشخص شد که برخی نمایندگان در زمینه رسیدگی به این طرح، خواستار اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی شدند و نهایتا نمایندگان با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی موافقت کردند.

اصل ۸۵ قانون اساسی می‌گوید: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتادودوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند.


در متن پیش‌نویس قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نوشته شده است: توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به‌ویژه پیام‌رسان‌های اجتماعی و تحولات مرتبط با آن موجب ایجاد خلأ قانونی در این حوزه شده است. لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به‌دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تاثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌عنوان یک زیرساخت نرم‌افزاری، ارائه طرح قانونی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت و حمایت از حقوق کاربران را ضروری ساخته است. البته پیام‌رسان هم باید متعلق به شخص حقوقی غیردولتی بوده و شرکت آن در ایران به ثبت رسیده و حداقل ۵۱ درصد سهام آن ایرانی باشد و فعالیت آن در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

تقریبا همه کسانی که با این طرح مخالفند، در یک نکته متفق‌القول هستند؛ اینکه با فناوری و پیشرفت‌های آن نمی‌توان به‌سادگی و با فیلتر کردن و طرح و ماده و نر و تصویب این‌گونه قوانین جنگید. خاطره مبارزه با ویدئو و ماهواره و همین برنامه تلگرام هنوز زنده و در ذهن‌ها جاری است.


در همین باره از یکی از آیات عظام خواندم که فرموده‌اند در رانندگی احتمال دارد تصادف کنیم؛ پس رانندگی را هم باید ممنوع کنیم؟ فضای مجازی فضای حقیقی است، چون جایی برای انتقال اندیشه و تفکر است.

دیگری نوشته است: این اینترنت نیست که جامعه را به فساد کشیده است؛ این فساد بعضی از مسئولان کشور است که اینترنت آن را به تصویر کشیده و به‌جای قطع اینترنت دست مسئولان اختلاسگر را قطع کنید.
دیگری نوشته است: مجلس انقلابی به واکسن‌های بی‌نوبت، وام‌های چندهزار میلیونی، هواپیمای اختصاصی، سیلی زدن به سرباز، گرفتن دناپلاس، تشنگی مردم خوزستان و فقر سیستان، سیل، سدسازی، گرانی ارز و نان و پنیر و پیاز، بی‌ارزش شدن پول ملی و ده‌ها مورد دیگر توجه کند.


عده‌ای هم که بدبین‌تر هستند معتقدند این طرح‌ها و مصوبه‌ها اگر برای برخی آب ندارد، نان دارد و جریان‌هایی هستند که از این طرح‌ها بهره مالی می‌برند و رقم‌هایی که حتی صفرهایش را نمی‌توان شمرد، در صورت تصویب، نصیب‌شان خواهد شد.

در سال ۱۳۶۲ چند هزار دستگاه ویدئو وارد و بعد از آن و در همان سال استفاده از آن ممنوع شد. حجم پول در گردش شبکه زیرزمینی ویدئو در سال‌های پایانی ممنوعیت در ۱۳۷۲ حدود ۴۵ میلیارد تومان بوده، در حالی که در همان سال‌ها کل سرمایه در گردش سینما حدود ۳ میلیارد تومان برآورد شده است.


حالا چند میلیون کاربر با امضا کردن و پیام گذاشتن مخالفت خود را با طرح صیانت ابراز کرده‌اند که از تعداد کل آرای نمایندگان بیشتر است.


همه استارت‌آپ‌های بزرگ و کوچک کشور و انجمن‌های صنفی وکسب‌وکارهای آنلاین و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور و انجمن‌های مرتبط با اینترنت مخالف این طرح هستند. حقوقدان‌های بسیاری این طرح را ناقض اصول قانون اساسی می‌دانند.

اکثر اساتید و کارشناسان ارتباطات و فضای مجازی و بسیاری از احزاب و نیروهای سیاسی و رسانه‌ها با دیدگاه‌های مخالف و متضاد و حتی وزارت ارتباطات و دولت هم با تصویب این طرح مخالفت کرده‌اند.


این میزان مخالفت با یک طرح و گستردگی آن در میان عموم شهروندان و نهادهای مدنی و صنفی و کسب‌وکارهای مرتبط و اساتید و نیروهای سیاسی و رسانه‌ها، کم‌سابقه است. به‌طوری که جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی هم در مخالفت با طرح ضداینترنت مجلس می‌گوید: باید به معیشت مردم و مشکلات اقتصادی‌شان پرداخت، نه اینکه حق آزادی ارتباطات که حق قانونی مردم است را نقض کنیم. طرح مجلس نه‌تنها فضای مجازی را ساماندهی نمی‌کند، بلکه هرج‌ومرج و بی‌نظمی عجیبی را در ارتباط ما با دنیا و در ارتباط مردم با هم به‌وجود می‌آورد. ما در مجلس در جایگاهی نیستیم که حق آزادی ارتباطات مردم را نقض کنیم.

عده‌ای در کشور بدون کارشناسی و نگاه صحیح تلگرام را فیلتر کردند و میلیاردها تومان صرف شبکه‌های مشابه تلگرام در داخل کشور شد اما استقبالی از آنها نشد.


طرح مجلس به حقوق مردم و کسب‌وکار آسیب می‌زند و به‌نوعی خلاف منطق و عقلانیت است.


مگر توانستند تلگرام را فیلتر کنند یا ماهواره را از سطح جامعه جمع کنند؟! تقابل با فناوری منطقی و عقلانی نیست.

 

 

ناصر بزرگمهر یادداشت مدیرمسئول روزنامه صمت

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد