
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| صبح که میشود اولین نفری است که کرکره دکان کار و تلاش را بالا می برد و شب نیز آخرین فردی است که خسته و بی رمق چراغ های این دکان را به امید استراحت شبانه خاموش می کند.
اما دریغ از یک خواب راحت و ذهن بی دغدغه که در کنار خانواده و فرزندان آرام و قرار گیرد، به خصوص وقتی که شرایط ویژه ای برای مجموعه به وجود آمده یا مدیر قرار است یک نشست کاری یا دوستانه با مهمانان خاص خود برگزار کند
تازه اول دردسرها، هماهنگی ها، دوندگی ها و آمد و شد ها و تماس هایی است که باید با دیگر همکاران خود برقرار کند تا مبادا مراسم و جلسه آنگونه که باب میل مدیر است برگزار نشود.
یکی بنر می خواهد و دیگری متن سخنرانی و آن یکی طرحی مناسب با برنامه مذکور برای پوستر و کارت دعوت مدعوین، خلاصه یک حرفه است با یک دنیا کار و تلاش و دوندگی و یک دنیا حرف و درد دل، به قول یکی از همکاران روابطعمومی در ایران در اصل یک ابزار همه کاره است در خدمت مجموعه خود، بی آنکه ذره ای از این کاروتلاش دیده و یا منعکس شود.
باز هم جای خرسندی است که یک روز را به نام روز ارتباطات و روابطعمومی نام گذاری کرده اند تا انبوهی از تلاش و فعالیت را در یک جمله روزت مبارک خلاصه کنند تا شاید گوشه هر چند کوچکی از اقدامات آنان دیده شود.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز برای تجلیل از مدیرانی که هرگز دیده نمیشوند به سراغ برخی از روابطعمومی های استان رفته تا با انعکاس درد دلها و حرف های ناگفته آنان گامی هر چند ناچیز در راستای قدردانی از این قشر پر تلاش بردارد.
روابطعمومی ها ارکان قدرتمند در برنامه ریزی، هماهنگی، ارتباطات، ارزیابی و رشد و تقویت سازمان ها و نهادها
حمیدرضا شعبانی رییس اداره اطلاع رسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش فارس نوشت: مدیران موفق و مجرب همیشه به دنبال افرادی متخصص و خلاق و باهوش جهت استخدام در حوزه روابطعمومی هستند که آنان را در برنامه ریزی، ایده پردازی و تعیین خط و مشی مربوط به سازمان خود یاری دهند.
در دنیای امروز روابطعمومی ها به عنوان ارکان قدرتمند در برنامه ریزی، هماهنگی، ارتباطات، ارزیابی و رشد و تقویت سازمان ها و نهادها تلقی می شوند، بر این اساس انتظاراتی که از روابط عمومی در سازمان ها در ابعاد مختلف کاری مهم وجود دارد، بدون وجود نیروهای شایسته، توانمند و متخصص که کار در روابط عمومی را افتخار بدانند میسر نخواهد بود.
کسى که روابط عمومى را به عنوان یک شغل انتخاب مى کند و مسئولیت انجام وظایفى را در این حرفه مى پذیرد، باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کند و سعى کند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گیرد و آینده شغلى و پیشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ریزى کند.
به امید هوای تازهتر
اعظم موسوی روابطعمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نوشت: کدام روابطعمومی است که نداند روزهای پر اضطراب و پر التهاب سالهای کرونایی چه به روزشان آورده و دورکاری و نزدیک کاری و حضوری و مجازی چقدر درگیر شدهاند با تکنولوژی و گوشیهای هوشمند و البته زبان نفهم تا مبادا جایی کاری بماند و زبان گویای سازمان، منعکسکننده اخبار و اتفاقات خوب و بد نباشد!
خوب میدانیم در ایام مختلف سال همچون همیشهی ایام نمیتوان لحظاتی و دقایقی و گوش شیطان کر روزهایی را بیدغدغهی کار روابطعمومی سر کنیم و هر جا که باشیم و در هر احوالی باید گوش به زنگ تلفن و پیام و نامه و جلسه باشیم و بدویم برای رسیدن به آن و تازه دلمان شور بزند برای جهش ویروس.
نمیدانم از کدام دغدغه روابطعمومی بنویسم: حفظ استقلالش، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات سمعی و بصری و سختافزاری و نرمافزاری، اضافهکار، درگیری شبانهروزیش، همیشه برخط بودن و پاسخگو بودنش، تلاش برای ایجاد و حفظ جایگاهش، بیسرو سامانی و بیصاحبیش و ... . نمیدانم.
آزادی و اختیار، دو حلقه گمشده برای نجات روابط عمومیها
سجاد بنام مدیر اداره اطلاعرسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز نوشت: آنچه در این مجال به آن اشاره میشود، این است که چرا نهاد روابطعمومی در کشور ما و بهویژه در ساختار اداری، هرگز جایگاه خود را نیافته است؛ ایراد در کدام بخش یا بخشهای سیستم است که روابط عمومیها را با وجود بار سنگین کاری و مسؤولیت فراوان در شرح وظایف حساس و ظریف، چنین مظلوم و به تعبیری معروف مرغ عزا و عروسی کرده است و چه باید کرد.
آنچه قابل انکار نیست این است که روابطعمومی، به مثابه یکی از فرزندان دموکراسی، حالا دچار بیماری و ناتوانی مُزمنی شده است؛ درست مانند برادر دیگرش یعنی رسانه که درد مشترکی دارد و حتی شاید بتوان گفت به دلیل پشتوانه ضعیفتر، حال وخیمتری را میگذراند.
اما چنانکه تشخیص دلیل حال بد روابط عمومیها، پیچیده مینماید، یافتن دوای آن هم با دشواریهایی مضاعف روبهرو است.
راهکار چیست؟:به گمان من، راهکار اساسی و ریشهای برای کاهش معضلات و چالشهای نهاد روابطعمومی در راستای برقراری ارتباط دوسویه و تعامل سازنده با عموم مردم، «آزادی» و «افزایش اختیارات» آنها، البته پس از آموزش و تخصصی کردن این نهاد است.
شاید در این صورت است که روابط عمومیها میتوانند نقش خود را به مثابهِ پلی دو سویه میان سازمان و عموم مردم ایفا کنند؛ یعنی ضمن استیفای حقوق سازمان متبوع خود، رعایت حقوق عموم مردم و به ویژه مخاطبانشان را شرط لازم برای فعالیتها و بلکه، نیمی از رسالت خود بدانند و با شناخت جامعه هدف که اغلب عموم مردم است، به جای روزمرگی، در حوزه عملکردی خود گفتمانسازی کنند.
شایسته است روابط عمومیها اطلاعیابی هوشمندانه، شفاف و صادقانه، پاسخگویی صریح و سریع، توجه به دیدگاهها، انتقادها، پیشنهادها و درخواستهای مردمی و به طور کلی تسهیل در رابطه مردم-سازمان را بهتر از گذشته صورت دهند.
روابطعمومی آزاد و مختار، نگران سپر شدن در حوادث و وقایع روزمره و سیبل شدن در تغییر و تحولات مدیریتی نخواهد بود، بلکه در کنار مدیران سازمان خود، همواره مردم را نیز ناظر بر خود میداند و بر این اساس با نگاهی استراتژیک برای جلب اعتماد و رضایت عموم مردم و سازمان متبوعش و نیز برای تحقق اهداف بلندمدت و پایدار دیگر، تلاش میکند.
روابطعمومی ها باید پل باشند نه دیوار
حمید کریمی، مدیر کل روابطعمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز نوشت: روابطعمومی بایستی صدای مردم و اربابرجوع باشد، به خصوص در سازمانهای دولتی و سازمان ها و شرکت هایی که مردم محور هستند و خدمات عمومی به مردم ارائه میدهند.
روابطعمومی ها بایستی به دنبال ارتباطات مثبت باشد و برای این که روابطعمومی بهتری داشته باشد و بتواند سازمان را به وضعیت بهتری برساند و در نگاه کلی «روابطعمومی باید پل باش نه دیوار».
روابطعمومی در درون سازمان باید هدفش و تمام برنامه های آن در جهت شادابی سازمان باشد و در بیرون از سازمان تمام فعالیت های روابطعمومی باید در راستای خوشنامی سازمان صورت گیرد و این مستلزم داشتن نیروی متخصص و آموزش دیده است.
روابطعمومی که متخصص نیست، کتاب نمی خواند و آموزش نمیبیند هیچ فرقی با افرادی که بیرون از روابطعمومی هستند ندارد به همین خاطر ناتوان از انجام کارهای حرفهای و کارهای معمول است.
هیچ کشوری بدون نیروی متخصص و حرفهای پیشرفت نکرده است در استراتژی کلان، روابطعمومی ها بایستی تبلیغ و بلندگوها را دور بیندازند و فقط گوش کنند، دو گوش و یک زبان، خداوند فرمول آن را داده است ما دو گوش داریم و یک زبان، در واقع روابطعمومی ها باید صد گوش داشته باشند و یک زبان، اما متاسفانه روابط عمومیهای ما صد زبان دارد و یک گوش ندارند ، سازمانهای ما صد زبان دارند یک گوش ندارند و مسئولان ما صد زبان دارنده گوش ندارند.
به خاطر همین است که اکثر سازمانها، ادارات و ارگانهای ما تبلیغ محور و رسانه محور هستند و در نهایت به خاطر همین مسائل است که اکثر روابط عمومیهای ما مردم محور و مردم دار نیستند، بیایید تلاش کنیم مردم محوری و مردمداری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و یادمان باشد روابطعمومی ها باید پل باشند نه دیوار.
روابطعمومی یکی از مبانی توسعه سازمانی است
سمیه عیدی،روابطعمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، نوشت: روابطعمومی در سازمان نقش مهمی به عهده دارد،آینده نگری در سازمان، محاسبه یا پیشگویی برخی از رویداد ها، نقش بحران ستیزی، اعتبار سازی برای سازمان، جلب مشتریان، فرهنگ سازی برای سازمان از جمله وظایف روابطعمومی است.
روابطعمومی یکی از مبانی توسعه سازمانی است و پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان محسوب میشود، پس عدم توجه به روابطعمومی یعنی نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان و عدم توجه به پاسخگویی و عدم اعتقاد به مشارکت و کارگروهی که این با نگرش سازمان مغایرت دارد.
در دنیای امروزی با توجه به ایجاد فن آوریهای نوین در حوزه ارتباطات و به دلیل گسترش رسانه ها و تبادل سریع اطلاعات درفضای مجازی نقش روابطعمومی ها پر رنگ تر شده است.
امروزه، تمام سازمان های موفق روابطعمومی های موفقی دارند و مدیران و کارکنان روابطعمومی باید بدانند که چگونه به شکل شفاف و آگاهانه به تجزیه و مسائل بپردازند.
روابطعمومی اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان
وحید نیاکان مسئول روابطعمومی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، نوشت: بی شک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و روابطعمومی به عنوان یک علم دارای اصول منطقی، نظریه،الگو و فلسفه بوده و با ایفای نقش خود به شکل کار آمد می تواند در تصمیم سازی برای مدیران،برای ایجاد تصویر مناسب و صحیح از سازمان در جامعه اثر بخشی را افزایش دهد.
روابطعمومی جایگاه خاص خود را دارد و برای همین است که از آن به اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان یاد می کنند.
امیدوارم این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول رو به جلوی روابطعمومی ها باشد.
هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابطعمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفقتر است
هادی نامدارپور مدیر روابطعمومی پایگاه هوایی شهید دوران شیراز نوشت: قطعاً اگر روابطعمومی به عنوان یک مشاور رسانهای خوب، بتواند نقشه راه سازمان را به مردم و مشورتهای مفیدی به مسئولان خود ارائه دهد و ارتباطی بین مسئول و مردم و کارکنان سازمان برقرار کند اهمیتش بیش از پیش مشخص خواهد شد.
به ویژه اینکه در بعضی از سازمانها روابطعمومی را فقط به عنوان یک شخص یا تیمی که وظیفه دارند بنر تهیه کنند و کارهای تبلیغاتی انجام دهند میشناسند، در صورتی که روابطعمومی خیلی فراتر از این موارد است.
روابطعمومی با تولید محتوا، افکارسنجی، مشاوره دادن و یافتن نقاط قوت و ضعف سازمان و شناخت فرصت ها و تهدیدهای محیط بیرونی سازمان خود و انتقال آن به مدیران و مسئولان و رئیس سازمان میتواند نقش خود را بیش از آنچه هست با اهمیت جلوه بدهد.
هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابطعمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفقتر است. مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابطعمومی ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده کرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طریق روابطعمومی شناسایی کنند چرا که نقش روابطعمومی به عنوان هماهنگکننده بین مردم و مسئولان و کارکنان سازمان بسیار حیاتی است.
روابطعمومی باید حلقه ارتباط بین سازمان و جامعه هدف را مستحکم تر کند
مریم ایزدی مدیر روابطعمومی امور عشایر استان فارس، نوشت: در عصر کنونی که عصر ارتباطات و اطلاعات است، روابطعمومی به عنوان قلب تپنده سازمان باید از دانش شیوه ها، روش های تازه، تجهیزات و سایل نوین به جای روش های سنتی استفاده کند تا علاوه بر سرعت و شفافیت بتواند از روی علم و آگاهی اطلاع رسانی کند، تا حلقه ارتباط بین سازمان و جامعه هدف را مستحکم تر کند .
امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا که بر دنیا حاکم است استفاده از تکنولوژی های جدید و فضای مجازی نقش پررنگ تری در این عرصه به خود گرفته است،ان شاالله که پس از گذراندن این ایام مدیران ارشد چاره ای اندیشیده تا از روش های تازه و نوین در سازمان ها بیشتر استفاده شود.
افزایش سرمایه اجتماعی پلیس با روابطعمومی توانمند
سرهنگ حمید افرامن، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس، نوشت: امروزه از دانش و هنر روابطعمومی به عنوان یک ابزار توانمند در جهت تسهیل ارتباطات دو طرفه بین سازمان ها و جامعه یاد میشود و با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش احساس میشود تا آنجا که امروز کمتر نهادی یا سازمانی است که در آن روابطعمومی وجود نداشته باشد.
بدیهی است حلقه واسط بین سازمان پلیس و بدنه جامعه عناصر روابط عمومی و ارتباطات می باشند که هدف از تشکیل معاونت اجتماعی در مجموعه نیروی انتظامی ایفای نقش پل ارتباطی بین مردم و سازمان در راستای تشریح ماموریت ها و اقدامات مجموعه های مختلف نیروی انتظامی با هدف اقناع سازی افکارعمومی می باشد.
از مهمترین دغدغههای روابطعمومی پلیس، پیشگیری از انتشار اخبار غیر واقعی درفضای مجازی است که موجب کاهش احساس امنیت در جامعه میشود.حساسیت اخبار حوادث و رخدادهای انتظامی نیز یکی دیگر از دغدغه های پلیس است که می بایست با تصمیم گیری سریع و صحیح به مساله ایجاد شده واکنش مناسب نشان داده و با در نظر گرفتن شرایط بحران و مدیریت زمان موضع گیری شفافی را به افکار عمومی ارائه داد.دراین میان پلیس به دنبال شفاف سازی اخبار حوادث و رخدادهای انتظامی است تا با تنویر افکار عمومی احساس امنیت را برای شهروندان به وجود آورد.
ما در مجموعه اطلاع رسانی پلیس به دنبال آن هستیم تا با تعامل موثر با جامعه به ویژه اصحاب محترم رسانه و اتخاذ راهکارهای صحیح از وضعیت موجود به وضع مطلوب رسیده و حوزه ارتباطات و اطلاعرسانی نیروی انتظامی را در مسیر مثبت و تعالی سازمان متحول کنیم .
روابطعمومی کارآمد، عامل برقراری ارتباط دو سویه، مثبت و کارساز بین سازمان و ذینفعانش
نرجس فاضلی روابطعمومی اداره کل تامین اجتماعی فارس، نوشت: برق درخشش یک سازمان زمانی در چشمان مدیران و ذینفعانش نقش می بندد که اهداف سازمانی محقق شده باشد و ارتباطات انسانی زمانی به اوج موفقیت میرسد که اطلاع رسانی شفاف ،دقیق و درست انجام شود و تعامل سازمان با مخاطبان درون و بیرونش ، انسجام پیدا کند.
کسب نگاه خوشبینانه مردم به سازمان و دستیابی به همراهی و همدلی آنها در جایگاه مخاطبان و ذینفعان سازمان، با شناخت و بهره برداری از فرصت ها و تهدیدها امکان پذیر است.
روابطعمومی ای که لحظه به لحظه دغدغه اش تحقق اهداف سازمانش باشد، سرخط و تیتر کلامش را در اطلاع رسانی با تدبیر و دانش مزین نموده باشد و با هدف ایجاد اعتماد و اعتقاد در مردم نسبت به سازمانش، گام بردارد ، بی شک یک روابطعمومی کارآمد تلقی میشود که مدیر سازمانش به وجود آن افتخار می کند و قطعاً آن را ارج می نهد.
روابطعمومی کارآمد ، عامل برقراری ارتباط دو سویه، مثبت و کارساز بین سازمان و ذینفعانش، در جایگاه حساس و ظریف با رسالتی سنگین، نیازمند جایگزینی نگاه حرفه ای و هدفمند بجای نگاه سنتی و بسته است.
حائز اهمیت ترین وظایف روابطعمومی شناخت نیاز جامعه است
بهنام بهتری نژاد معاون فرهنگی و روابطعمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس، نوشت: روابطعمومی یکی از بخش های مهم سازمان هاست که در صورتی که وظایف او بدرستی تعریف شود و بتواند این وظایف را بخوبی اجرا نماید می تواند نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت سازمان داشته باشد.
از حائز اهمیت ترین وظایف روابطعمومی می توان به شناخت نیاز جامعه اشاره نمود، به همین منظور اگر قرار است که سازمان برنامه هایی را اجرایی نماید، بهتر است در ابتدا نیازهای عموم را شناسایی نماید و با توجه به آن، برنامه های خود را برای عموم معرفی نموده و اجرایی نماید.
روابطعمومی به عنوان یک علم، فن و هنر ارتباطی هنوز با مشکلات وتنگناهای بسیاری در راستای رسیدن به توسعه و پیشرفت و حرفه ای شدن در استان فارس قرار دارد.
فقدان نگرشی علمی، کارشناسی و حرفه ای به این رشته، نداشتن قانون و ساختار و شرح وظایف واحد و مدون، بی توجهی به موضوع آموزش تخصصی درسطوح دانشگاهی و ضمن خدمت در سازمان ها، عدم حمایت لازم از واحدهای روابطعمومی از سوی مدیران ارشد سازمان ها، کمبود نیروی انسانی متخصص و کار آمد، نبود معیارهای علمی وتخصصی برای انتصاب مدیران روابطعمومی، نداشتن ردیف مسقل اعتباری و...بخش اندکی از موانع رسیدن روابطعمومی ها به استانداردهای علمی و حرفه ای در استان فارس است.
ان شاالله امیدوارم با برنامه ریزی و توجه متولیان امر روابطعمومی در استان و مشارکت و فعالیت حرفه ای همه مدیران حال حاضر روابطعمومی در سطح استان و استفاده از نظرات همه پیشکسوتان این عرصه مقدس ،شاهد برطرف شدن سریع تر این موانع و گام برداشتن در مسیر پیشرفت ایران اسلامی خصوصا ً در حوزه روابطعمومی باشیم.
روابطعمومی پیشتاز همه عرصهها است
ایوب عزیزی، مدیر روابطعمومی اداره کل راه آهن فارس، نوشت: در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعرسانی نامیده شده، روابطعمومی پیشتاز همه عرصهها است و موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها به درایت، خلاقیت و تلاش و پشتکار مدیران محترم روابطعمومی وابسته است.
اینجانب نیز بر خود فرض می دانم روز جهانی ارتباطات و روابطعمومی را خدمت همه تلاشگران این صنعت تبریک و تهنیت عرض نمایم و سلامتی، بهروزی و شادکامی شما را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.
امروزه روابطعمومی ها به روابط مدیریتی تبدیل شده اند
علی احلامیان مسئول روابطعمومی آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) نوشت: در اصل روابطعمومی ها پل ارتباطی بین ارادات ، سازمانها و ارگانها و مردم هستند که به نظر میرسد این پل به جاده ای یک طرفه متصل شده است و باید بار دیگر بین مردم و دستگاهها پلی زده شود که به جاده ای دو طرفه تبدیل شود.
روابطعمومی سازمانها در قبال مردم مسئولیت دارند و مردم نیز از روابطعمومی ها حق مطالبه دارند .
امروزه روابطعمومی ها به روابط مدیریتی تبدیل شده اند و ارتباطات مردمی بسیار کم رنگ شده و میتوان گفت که این مهم به نقطه صفر نزدیک شده است و قطع این ارتباط مردمی با دستگاهها به معظلی تبدیل شده و باعث ایجاد نارضایتی های در بین اقشار مختلف شده است .
البته این مسئله ضعف روابطعمومی ها نیست بلکه بدلیل دید مدیران بالا دستی است که این رویه را به وجود آورده اند و میتوان گفت روابطعمومی ها مظلوم ترین بخش هر سازمان هستند و بجای قلب تپنده بودن به ارائه کننده صورت زیبا سازمان تبدیل شده و با اینکه اکثریت کارهای سازمان بر عهده آنهاست اما در نهایت همه تلاشها به نام افراد دیگر تمام میشود.
نکته قابل توجه این است که روابطعمومی ها هر اقدامی جهت پویایی را برای سازمان خود انجام می دهند اما در نهایت در اکثر اوقات مورد کم لطفی قرار میگیرند و اقدامات موثر آنان به نام افراد دیگر و ضعف سازمان به نام آنان تمام میشود و گفته میشود که هیچ کاری انجام نداده اند .
اگر این نگرش در مدیران ایجاد شود که بجای استفاده از عنوان روابطعمومی که خلاصه میشود در انتشار و انعکاس اقدامات آنها با چاشنی غلو ، ارتباطات مردمی را سرلوحه قرار دهند هم سازمان به جایگاه اصلی خود بازمیگردد هم تا حد زیادی از نارضایتی ها مردمی کاسته میشود.
نقش روابطعمومی در تحقق شعار سال
سمیه یگانه معاون روابطعمومی و امور بین الملل استانداری فارس و مسئول روابطعمومی انجمن ورزشهای رزمی شهرستان شیراز، نوشت: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری فرمودند.
همزمان با نامگذاری سال و هدف گیری سازمان ها، ادارات و دستگاه ها برای تحقق شعار سال، در حوزه روابطعمومی نیز ضرورت دارد که این نقش مورد توجه قرار گرفته و برای افزایش تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در حوزه ارتباطات و روابطعمومی برنامهریزیهای منسجم و هدفمندی در نظر گرفته شود.
بدون تردید؛ روابطعمومی ها به عنوان سیاست گذاران سازمانی در نقش زبان ، چشم و گوش مجموعه، می توانند همراستا با فعالیتهای اجرایی و عملیاتی برای رفع موانع و پشتیبانی از تولید گامهای موثری بردارند.
از جمله وظایفی که روابطعمومی ها در بخش مانع زدایی از روند تولید برعهده دارند، را می توان شناسایی آسیبها در حوزه تولید و انعکاس به موقع مشکلات به مجموعه مدیران سازمانی و افکار عمومی در برون سازمان نام برد.
در این راستا باید گفت معرفی برخی ظرفیت ها توسط روابطعمومی ها باعث اطلاع افکار عمومی و رفع برخی موانع احتمالی خواهد شد که با اطلاع رسانی و اشتراک امکانات، میتوان گامهای موثری در راستای جهش تولید برداشت.
از جمله نکات دیگری که در نقش آفرینی روابطعمومی ها در تحقق شعار سال میتوان به آن اشاره کرد افزایش اعتماد افکار عمومی و انتقال صادقانه مشکلات به نحوی که مخاطب بتواند با تحلیل و درک درست از مشکلات روز نقش خود را در جهت رفع موانع به خوبی ایفا نماید.
در همین زمینه یکی از نکات حائز اهمیت در مورد نقش روابطعمومی، ایجاد گفتمان مستمر با اتخاذ راهبردهای رسانه ای در حوزه ارتباطات و روابطعمومی برای اقناع افکار عمومی است.
تولید محتوا از طرف روابطعمومی در کلیه دستگاه ها و بخصوص دستگاههای مرتبط با موضوع تولید، اعم از صنایع ،معادن، کشاورزی، شهرک های صنعتی و اقسام مجموعه های مرتبط و شرکت ها در ایجاد گفتمان ، نقش و تاثیر بسزایی دارد.
در همین رابطه روابطعمومی ها باید با نگاه خواص به شبکه های اجتماعی و رسانه های فضای مجازی با تقویت ارتباطات دو سویه و تعاملی با مخاطبین، ابعاد و محورهای مورد نظر خود را در این بخش تحلیل و تبیین نماید.
متاسفانه باید گفت شاید یکی از موانع اصلی تولید کالای ایرانی ضعف عملکرد برخی مجموعه های روابطعمومی دراین موضوع باشد که امید است در کنار همه زحمات و تلاش های فراوان و پر مشغله مجموعه های روابطعمومی با هدف گذاری برای تحقق شعار سال به تولید به عنوان یک پیشنیاز اساسی پیشرفت کشور مساعدت گردد.
روز جهانی روابطعمومی یک سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است
حسن همتی مدیر روابطعمومی سازمان اورژانس فارس،نوشت: بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابطعمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است.
بنده هم به نوبه خودم روز روابطعمومی را به همکاران پر تلاشم در حوزه روابطعمومی اورژانس فارس تبریک عرض می کنم و از خداوند متعال تندرستی و موفقیت همه عزیزان را خواهانم
ارتباط یعنی زندگی...
حسین کشتکار روابطعمومی شهرک صنعتی بزرگ شیراز، نوشت: روابطعمومی یعنی مهندسی انسانی می توان گفت مردم سرا، روابطعمومی یک رسالت و شوق است نه وظیفه ،شغل و ماموریت، نقش دوطرفه ای بودن روابطعمومی زمانی حائز اهمیت است که از یک سو وکیل مدافع سازمان است و از سوی دیگر مدعی العموم که طرف دوم نیاز به تقویت بیشتر در روابطعمومی ها دارد.
روابطعمومی باید سعی بر این داشته باشد که دفع مشکل کند نه رفع مشکل و بتواند القا گر این روحیه به سازمان باشد.
امروز که پر مخاطب ترین رسانه شهرمان در راستای تجلیل ازاین قشر پای حرف روابطعمومی ها نشسته است ضمن تقدیربه ارتباط جدایی ناپذیر رسانه و روابطعمومی می پردازم که رسانه و روابطعمومی مثل دو همسایه دیوار به دیوار هستند که باید از حال و روز هم خبر داشته باشند و در تعامل یکدیگر باشند تا بتواند اهداف و رسالت خود را پیش برند.
روابطعمومی حرفه ای همزاد با عشق ورزی به همنوعان
وحید هاشمی کارشناس خبر روابطعمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه فارس،نوشت: مایه افتخار و مباهات است که در سالی دیگر و در آغاز قرن جدید تبریکات صمیمانه خودرا به مناسبت روز روابطعمومی تقدیم نمایم.
روابطعمومی حرفه ای همزاد با عشق ورزی به همنوعان و طی مسیری برای رضایت انسان که منتهی به رضای حق تعالی است.
شاید روز روابطعمومی بهانه ای باشد برای قدردانی از خانواده های عزیزان روابطعمومی
اسماعیل خسروجردی روابطعمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نوشت: علاوه بر لمس شرایط کاری روابطعمومی توسط همکاران،به جرعت می توان گفت پدر، مادر، همسر و فرزندان این عزیزان از جمله کسانی هشتند که این شرایط سخت و حساس را از نزدیک لمس کرده اند. ساعاتی که شاید دیگر کارکنان سازمان ها در منزل و در کنار کانون گرم خانواده هستند، این عزیزان در حال فکر، برنامه ریزی،کار و تلاش هستند.بی شک یک روابطعمومی پویا بخشی از این موفقیت را مدیون اعضای خانواده خود است. خانواده ای که با درک شرایط کاری، حامی دوستان روابطعمومی هستند.
روابطعمومی بودن هم عقل می خواهد و هم جنون و هم علاقه
جواد یزدانی مدیر روابطعمومی سازمان اوقاف فارس، نوشت: همه روزها می تواند روز تو باشد؛ چرا که تو نه تنها در همه روزها؛ بلکه در همه ساعت ها و ثانیه ها باید فکر ،ذهن و اراده ات را متمرکز کنی بر کاری که نتیجه اش می تواند حفظ اعتبار یک مجموعه دولتی یا خصوصی باشد.
روابطعمومی بودن، یک پدید ساده نیست، اما باید همه چیز را به گونه ای برای دیگران ساده کنی که برایشان قابل درک باشد، حتی ارتباط را که خود یکی از پیچیده ترین مسایل جهان امروز است.
روابطعمومی بودن هم عقل می خواهد و هم جنون و هم علاقه؛ اما راستش را بخواهی، فکر می کنم تا مجنون کاری نباشی نمی توانی به خوبی از عهده اش بر بیایی!!! این وسط کمی جا هم برای عقل باید گذاشت تا هوای کار و رتق و فتق امور را داشته باشد واِلا فکر می کنم همان جنون و علاقه کافی است تا بتوانی به عنوان یک رابط موثر و دلسوز، بیشتر چالش های درون و برون سازمان را مدیریت کنی و همه عقل ها و منطق ها را فدای جنون روابطعمومی ات کنی.
روابطعمومی بودن، حکایت همان مردی برای تمام فصول بودن، آرام، صبور، بی ادعا، مشفق، مصلح، دلسوز، مردم دار، مردم مدار، واقع بین و گاهی هم مصلحت اندیش...
با این همه، اصل باید بر درستکاری باشد؛ هم درستکاری و هم درست کاری...
نامگذاری ۲۷ اردیبهشت ماه به نام روز "روابطعمومی و ارتباطات" بی شک حاکی از اهمیت و نقش پر رنگ روابطعمومی در دنیای ارتباطات است چرا که امروزه "روابطعمومی" به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.
این پُست سازمانی به دلیل نقشی که در عصر ارتباطات ایفا می کند شایسته تکریم و تقدیر است و به عنوان یک ابزار مدیریتی ظرفیت منحصر به فردی دارد و فعالیتهای حرفهای علمی و رسانهای از مشخصه های جدید روابطعمومی در عصر ارتباطات محسوب میشود.
روابطعمومی به عنوان هنر هشتم و چهارمین شغل پر استرس در رنکینگ جهانی شناخته میشود که نقش حیاتی و غیر قابل انکار آن در جامعه کنونی بی بدیل است بنحوی که روابطعمومی هنری است که سرعت رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارهای نوین را چندین برابر کرده و میکند و این پُست سازمانی بعنوان خانه مردم و تریبون سازمان شناخته میشود.
نهادی که به صورت نظام مند، برنامهریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان قدم برمیدارد و پل ارتباطی مناسبی را با مردم فراهم میکند و باید گفت روابطعمومی چیزی جدا یا بیرون از حوزه مدیریت نیست و در متن است نه حاشیه...
آری، حکایت مسئولان روابطعمومی سازمان ها و ادارات ، حکایت همان مردی برای تمام فصول بودن است.
روابطعمومی منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترین یاری گر دستگاهها در عرصه های مختلف است
سیدمهدی اسراری مدیر روابطعمومی اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس،نوشت:امروزه تأثیر بی بدیل روابطعمومی ها در تعالی، رشد و پیشرفت سازمانها بر کسی پوشیده نیست و روابطعمومی منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترین یاری گر دستگاهها در عرصه های مختلف است.
در این راستا حضرت آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی) فرمودند: روابطعمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکسکننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد میگذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و همنوایی و همسازی آنها ارتباط دارد. روابط عمومیها میتوانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخصکننده روشها و نقصهای دستگاه مربوط خود باشند.
روز بیست وهفتم اردیبهشت، روز بزرگداشت مردمداری، احترام به افکارعمومی، روز تکریم گفت و شنود و روز تعامل، همفکری و همراهی است و تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون آن در دانش بشری است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.
هر ارتباط خوب مرهون علم،آگاهی و اطلاع است
عبدالرحمان سلیم حقیقی مشاور رسانه ای مدیر کل و مدیر روابطعمومی اداره کل بهزیستی استان فارس،نوشت: یک جامعه موفق، حاصل روابطی صحیح است، روابطی که پیوند دهنده اعضا یک سازمان است در حقیقت قلب تپنده ای است در پیکر آن که موجبات ترقی و قوت عملکردها را فراهم می سازد.
به مناسبت فرا رسیدن هفته روابطعمومی فرصت را مغتنم شمرده و خداقوت عرض می کنم به تمامی فعالان این حوزه مخصوصا کارشناسان و مدیران محترم روابطعمومی ادارات بهزیستی شهرستان های استان فارس که جهت شفاف سازی فعالیت ها و عملکردهای جامعه هدف این سازمان و جلب هر چه بیشتر خیران شریف، جذب مشارکت ها،حمایت ها و همچنین حل مشکلات مددجویان عزیز و خدمت رسانی به آنها خصوصا در این ایام سخت شیوع کووید ۱۹ تلاش مضاعف داشته و دارند.
رابطه بین فعالین روابط عمومی و رسانه ها با فراز و فرود هایی همراه است
بهروز باصری مدیرروابطعمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، نوشت: همواره رابطه ی بین فعالین روابط عمومی و رسانه ها با فراز و فرود هایی همراه است، امروزه با همه گیر شدن برنامه های ارتباطی در فضای مجازی و تشکیل گروه های مختلف این چالش به مراتب نمود بیشتری یافته، در این راستا بخش عمده ای از عدم تعامل بین روابط عمومی و رسانه به دیدگاه و رویکرد مدیر آن دستگاه بر میگردد که البته نقش روابط عمومی در این راستا می تواند تاثیر گذار باشد .
بسیاری از دوستان روابط عمومی از عدم تعامل مدیر دستگاه متبوع خود با روابط عمومی گله مند بوده و این عدم تعامل گاهآ روابط عمومی آن دستگاه با رسانه ها را دچار مشکل می کند.
اما آنچه در این رابطه اهمیت ویژه ای دارد نوع برخورد فعال روابط عمومی با رسانه ها است. روابط عمومی ها اگر به این درک برسند که روابط عمومی دستگاه هستند و نه تریبونی برای مدیران به خودی خود این چالش به نقطه ی قوتی برای ایجاد ارتباط دو سویه با رسانه ها بدل خواهد شد. ناگفته پیدا است که آن روابط عمومی که بتواند فارغ از وظایف توصیف شده و چهار چوب های اداری ارتباط صحیح و دوستانه ای با خبرنگاران و رسانه ها برقرار کند پیروز میدان عرصه ی خبر است.
متاسفانه گاهی مشاهده می شود که روابط عمومی ها و برخی رسانه ها بدون در نظر گرفتن منافع ملی و منافع استانی فضایی ایجاد می کنند که مخاطبین و جامعه هدف خود را مورد بیشترین آسیب روانی قرار می دهند. در نوع رابطه بین روابط عمومی و رسانه آن چیزی که بیشترین نقش را در تعامل سازنده ایفا میکند رابطه ی خارج از قرار دادهای اداری است. جدای از نوع رابطه سازمانی و اداری که در شرح وظایف اداری فعالیت روابط عمومی ها مکتوب آمده نوعی از رابطه که شاید در هیچ کتاب و رساله ای به صورت قانون نوشته شده ای نیامده و مغفول مانده استفاده از قدرت خلاقیت در نوع ارتباط و شناخت فضای رسانه ای است.
روابطعمومی، مهم ترین عنصر سازمانی
سیدبهنام موسوی مدیرروابطعمومی دفتر وستاد نمازجمعه مرودشت، نوشت: در دنیای امروز، برقراری تعامل و ارتباط دو سویه و مبتنی بر اعتماد متقابل با مخاطبین یکی از نیازهای اساسی و از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر حیات اجتماعی سازمان های ارائه دهنده خدمات محسوب میشود و روابطعمومی، مهم ترین عنصر سازمانی تأمین کننده این نیاز اساسی می باشد.
مجموعه ای که در تلاش است تا با بکارگیری دانش، تکنیک، مهارت و خلاقیت، فضای سالم و مطلوبی را برای گردش شفاف، سریع و صحیح اطلاعات در جامعه، آگاهی بخشی، تنویر افکار عمومی و تسهیل تعاملات اجتماعی بر پایه اعتماد متقابل فراهم آورد.
در حال حاضر، رشد سریع ارتباطات و فناوری های نوین و گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی، گذر از روابطعمومی سنتی مرسوم فعلی به سمت روابطعمومی هوشمند و حرفه ای گرا در دستگاه های اجرایی را ضروری ساخته است و بالطبع لازمه تحقق چنین امر مهمی، برخورداری از نیروی انسانی متخصص، حرفه ای، کارآمد، توانمند و آموزش دیده در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی روابطعمومی و بهره مندی مؤثر از تجهیزات و فناوری های جدید اطلاع رسانی و ارتباطی در این حوزه است.
تغییر و تحولی که به عنوان یک اتفاق مثبت، می تواند کارآمدی بیشتر و پاسخگویی بهتر به نیازهای مورد مطالبه از این مجموعه را به دنبال داشته باشد.
|