درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 16:24   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مسؤل کارگروه روابط‌عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تعیین شد
  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46685صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 10 فروردین 1400 - 08:17
روابط عمومی و نقش فرهنگ در مدیریت بحران
جواد نظری؛ محقق اجتماعی و کارشناس روابط عمومی - اشراف به ویژگی های قومی، فرهنگی و جغرافیای زیستی حوزه بحران و تاکید بر رویکرد فرهنگی و فرهنگ محلی ما را در همیاری منابع مختلف ارتباطی و انسانی در راستای حل بحران کمک خواهد کرد. «دلجویی از آسیب دیدگان، فراهم کردن امکانات اولیه در قالب مسئولیت های اجتماعی و ...» نمونه هایی از رویکرد انسانی و اجتماعی به بحران است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| «رانش زمین و شکستگی خط لوله انتقال نفت مارون اصفهان در سرخونِ چهارمحال و بختیاری باعث شد ما بیش از گذشته پی به حضور پررنگ و اثربخش روابط‌عمومی در این میدان ببریم» و «اگر چه رانش زمین و تنش ناشی از آن موجب شکل گیری این مسئله شد ولی این عملیات با چنین حجم گسترده ای را ـ که نیاز به درایت داشت ـ می توان یک کارگاه بسیار موثر در کسب تجربه سایر مناطق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران دانست که خوشبختانه روابط عمومی توانمندی های خود را در آن به خوبی به منصه ظهور گذاشت».


آنچه مطرح شد گزیده ای از صحبت های مدیر عامل صنعت انتقال نفت ایران در گردهمایی روسای روابط عمومی این شرکت بود. این نکات کلیدی حاصل تجربه های یک مدیر و فرمانده عملیات است که خود در صحنه این حادثه حضور داشته است. هدف از طرح این موضوع نه صرف تقدیر یا بزرگنمایی فعالیت های روابط عمومی منطقه اصفهان بلکه ارایه نکته ای کلیدی در زمینه چگونگی موفقیت در مواجهه با بحران و کسب تجربه سایر روابط عمومی ها در چنین شرایطی است.


پس از حادثه شکستگی خط لوله انتقال نفت مارون اصفهان و گردهمایی روسای روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، از سوی روابط عمومی ستاد این شرکت، دوره آموزش مجازی نقش روابط عمومی در مدیریت بحران با هدف آگاه سازی و گسترش دانش کارکنان روابط عمومی در مواجهه با بحران با حضور حدود 68 نفر از کارکنان روابط عمومی مناطق دوازده گانه برگزار شد.


مدرس این دوره دکتر علی گرانمایه پور؛ دکتری علوم ارتباطات بود. از سرفصل های این دوره می توان به؛ تعریف بحران، انواع بحران، روش های مواجهه روابط عمومی با بحران، استفاده از رسانه ها، پاسخگویی، تشخیص و پیش بینی و تکنیک های مقابله با موج های خبری در بحران اشاره کرد.


آنچه که در این رابطه و خصوصا موفقیت روابط عمومی کمتر مورد توجه قرار گرفت نقش و اهمیت فرهنگ در پیشگیری و مدیریت بحران بود که تلاش خواهد شد در این نوشتار کوتاه این موضوع را مورد توجه قرار دهم.


ما با یک «جامعه مخاطره آمیز» روبرو هستیم و ریسک جزو ماهیت جامعه ماست. «کشور ما دهمین کشور حادثه خیز جهان و چهاردهمین در آسیاست، از مجموع 45 نوع حادثه، زمینه بروز 35 مورد از این حوادث در کشور ما وجود دارد» گاهی در اثر فعالیت های ما توازن بین طبیعت و انسان بر هم می خورد و نباید ما منتظر بمانیم تا حادثه یا بحران اتفاق بیفتد بلکه روابط عمومی برای حضور جدی در بحران باید داده های مطلوبی از رفتار فرهنگی مخاطبان و فرهنگ زیست بوم در حوزه فعالیت خود داشته باشد تا امکان موفقیت در چنین شرایطی فراهم شود.


اشراف به ویژگی های قومی، فرهنگی و جغرافیای زیستی حوزه بحران و تاکید بر رویکرد فرهنگی و فرهنگ محلی ما را در همیاری منابع مختلف ارتباطی و انسانی در راستای حل بحران کمک خواهد کرد. «دلجویی از آسیب دیدگان، فراهم کردن امکانات اولیه در قالب مسئولیت های اجتماعی و ...» نمونه هایی از رویکرد انسانی و اجتماعی به بحران است.


همه کارشناسان روابط عمومی صنعت انتقال نفت ایران در رویدادهای مختلف به تجربه دریافته اند که مدیران و مسئولین نگاه تکنیکی و فنی به چنین رویدادهایی دارند و جنبه فرهنگی و انسانی رویدادها و فعالیت هایی که گستره آن با زندگی مردم پیوند دارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ضرورت دارد هم مدیران و هم مردم از نگاه فرهنگی به اهمیت موضوع آگاه باشند و دانش و درک فرهنگی و تجربه شده را مورد توجه قرار دهند تا از این طریق امکان تعامل بیشتر فراهم شود. اطلاع رسانی علمی و فرهنگی و آشنایی صحیح با منابع فرهنگی حریم خطوط انتقال مواد نفتی می تواند زیربنای کنترل و پیشگیری از بحران باشد. روابط عمومی و بخش مطالعات اجتماعی سازمان می تواند با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ضمن تقویت منابع ارتباطی و آگاه سازی مخاطبان حریم، بینش فرهنگی و اجتماعی مشترکی در بین مدیران حوزه های درگیر با بحران ایجاد کند.


با توجه به فعالیت صنعت انتقال نفت ایران در پهنه جغرافیای کشورمان، ما در سایه خطر فعالیت می کنیم و این ویژگی با این صنعت گره خورده است. علاوه بر تصمیم گیری های مهندسی و تکنیکی باید بر رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در این صنعت تاکید کرد.


برای تواناسازی روابط عمومی در مواجهه با بحران، وجود یک پکیج فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد. این پکیجِ «نرم افزاری و سخت افزاری» باید داده ها و لایه های مناسب فرهنگی و اجتماعی و زیست بوم فرهنگی حریم خطوط انتقال مواد نفتی و مراکز انتقال را در خود داشته باشد و دانش فرهنگی از حریم خطوط را در اختیار ما بگذارد.


این داده ها برای هدایت صحیح افکار عمومی، تصمیم گیری و نحوه فعالیت روابط عمومی در بحران اهمیت ویژه دارد. معمولا در طول بحران اگر به شیوه مناسبی مستندسازی اتفاق افتاده باشد، تجربه ها ثبت و ضبط می شود.


ایجاد آرشیو، ایجاد نظام بایگانیِ دانش مناسبِ بحران و به اشتراک گذاری آنها اهمیت دوچندان پیدا خواهد کرد. این مهم باعث ایجاد توجه به موضوع و گریز از عادت وارگی خواهد شد. با ایجاد حافظه اجتماعی و فرهنگی از بحران ها و رویدادهای صنعت انتقال نفت، اهمیت موضوع در نزد مدیران، کارکنان و مخاطبان پر رنگ تر خواهد شد و با استفاده از تجربه های جهانی دائما به دنبال تحلیل و تکمیل دانسته ها و پیاده سازی آنها در حوزه فعالیت این صنعت در مواجهه با بحران خواهیم بود.
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


  مسؤل کارگروه روابط‌عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تعیین شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد