درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 02:15   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46662صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 3 فروردین 1400 - 11:08
سنت تبریک با کارت‌پستال که از اواخر دهه ۴۰ شمسی میان ایرانیان رواج یافت
تقدیم برای عرض تبریک: روزگار فراموش شده کارت پستال
ورود کارت‌پستال‌ به ایران باعث ایجاد تغییراتی چشمگیر در هنر ایرانی به‌ویژه آثار نقاشان شد - هر چند فراموشی کارت‌پستال‌ها با رشد روزافزون تکنولوژی در سراسر جهان گونه‌ای اپیدمی محسوب می‌شود، اما به حذف آن‌ها منجر نشده و هنوز هم این مقوای خوش آب و رنگ بیانگر حالات زمانی و مکانی از زندگی و حیات و احساسات فردی است که قصد آگاهی‌رساندن از آن را به عزیزانش دارد.
  

سنت تبریک با کارت‌پستال که از اواخر دهه ۴۰ شمسی میان ایرانیان رواج یافت- عکس از آرشیو

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| تا دهه هفتاد شمسی می‌شد به راحتی در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر سراغ‌شان را گرفت. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بود که خانواده‌ها برای خریدشان به همراه بچه‌ها راهی این مغازه‌ها می‌شدند و بحث بر سر انتخاب بهترین کارت بالا می‌گرفت. کارت‌هایی با تصاویری از طبیعت، حیوانات و مکان‌های شهری و تاریخی که با نوشته‌ای در پشت آن و درج شعری «جهت عرض تبریک»، به گیرنده ارسال می‌شد. از آن روزگار تا به امروز، استفاده از کارت‌های تبریک یا همان «کارت‌پستال» فرنگی به مرور رنگ باخته و جای خود را به ارسال تبریک با انواع برنامک‌های تماس مجازی داده است.

 

هر چند فراموشی کارت‌پستال‌ها با رشد روزافزون تکنولوژی در سراسر جهان گونه‌ای اپیدمی محسوب می‌شود، اما به حذف آن‌ها منجر نشده و هنوز هم این مقوای خوش آب و رنگ بیانگر حالات زمانی و مکانی از زندگی و حیات و احساسات فردی است که قصد آگاهی‌رساندن از آن را به عزیزانش دارد. با این حال، این ابراز تبریک کاغذی در ایران دیگر رنگ و بوی چندانی ندارد و مدت‌هاست که فرهنگ وصف حال کارت‌پستالی از میان رفته است.

اولین کارت‌پستال‌ها در ایران

کارت‌پستال‌ها در ابتدا «ورقه پستی ایران» نامیده می‌شدند. ورودشان به ایران در عصر قاجار، مدیون سه چیز است. اول، دانشجویان و هنرمندانی که به خارج از کشور اعزام شده بودند، دوم سیاحان غربی که در مراسلات خود کارت‌پستال هدیه می‌دادند یا ارسال می‌کردند، و سوم شاهان و شاهزادگان قجر که پای این کارت منقش عجیب را به ایران باز کردند. گفته می‌شود که اولین کارت‌پستال را ناصرالدین شاه به انیس‌الدوله، همسر مورد علاقه‌اش، اهدا کرده است. با این حال، تاریخ دقیقی برای ورود آن به ایران در دست نیست.

ورود کارت‌پستال‌ها به ایران باعث ایجاد تغییراتی چشمگیر در هنر ایرانی شد. در ابتدا کارت‌پستال‌های نقاشی شده رواج داشت، و بعد از اختراع دوربین بود که عکس جای نقاشی را گرفت و ورود آن به ایران در کنار عناصر فرهنگی دیگر مانند تمبر و دوربین عکاسی، تغییری ژرف در نگرش هنرمندان ایرانی، به خصوص نقاشان داشت. کارت‌پستال‌های مصوری که محصول پیشرفت عکاسی در اروپا بودند، باعث شدند نقش و نگاره‌های اروپایی به نقاشی‌های ایرانی وارد شود و انسان در نقاشی ایرانی متحول شود.

ابداع کارت‌پستال

ابداع کارت‌پستال در جهان نیز تاریخ مشخصی ندارد. با این حال، طبق دائرةالمعارف لاروس، اولین کارت‌پستال در سال ۱۸۶۹ در اتریش متولد شده است. کارت‌پستال‌ها در ابتدا وسیله‌ای برای مکاتبه مختصر و مفید بودند. سپس بناهای تاریخی، آیین‌های محلی، و چهره‌های سرشناس یک کشور بر روی این کارت‌ها ظاهر شدند. هر چند این روزها گردشگران تنها مشتری این کارت‌ها هستند، اما از کارت‌پستال‌ها استفاده‌های دیگری نیز می‌شود. آن‌ها همچون اسنادی هستند که خریدار با نگهداری‌شان مناسبت ویژه‌ای را مانند خاطره‌ای مصور، در آلبوم خود نگهداری می‌کند.

 

کارت‌پستال‌ها بدین ‌ترتیب به گویاترین شکل ممکن، درباره موضوعات مهم تاریخی و جغرافیایی اطلاعاتی به ما می‌دهند. آن‌ها روایتگر تاریخ زمانه خود هستند؛ رسانه‌ای که پیش از ظهور تلفن و اینترنت نقش مهمی در تبادل اطلاعات داشت. آن‌ها گذشته یک ملت را مستند می‌کنند و به آرشیو شخصی ما می‌سپارند. اما همان طور که تکنولوژی دوربین‌های دیجیتال آلبوم‌های عکس خانوادگی را از بین برد، تلفن همراه و انواع امکاناتش، ضربه آخرینی بر پیکره این صندوق خاطرات بود تا امروزه کارت‌پستال‌هایی که معنای جمع و دورهمی می‌داد، بیشتر تنهایی انسان‌ها را یادآور شود.

انزوای احوال‌‌پرسی کتبی

تبریک نوروز از مهم‌ترین آداب ایرانی ا‌ست که در گذشته‌ای نه چندان دور، با تبریک کتبی رنگ و بوی دیگری گرفت. سنت تبریک با کارت‌پستال که از اواخر دهه ۴۰ شمسی میان ایرانیان رواج یافت، مردم را دو هفته پیش از عید به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر می‌کشاند تا لایق‌ترین کارت را برای این تبریک انتخاب کنند.

 

افراد در جست‌وجوی این تبریک شایسته، قفسه‌های گردان فلزی کارت‌ها را آنقدر می‌چرخاندند تا به کارت مورد نظر برسند و با شعری و خطی، آن را به گیرنده پست کنند. از آن زمان تا دهه هفتاد شمسی، این سنت تبریک کاغذی تاریخ پر فرازونشیبی را طی کرد تا از این چرخانه خارج شود...


کارت تبریک نوروزی در حالی با این کوله‌بار خاطرات در دو دهه پایانی قرن سیزده شمسی جای خود را به رقبای الکترونیکش داد که این سنت شیرین هنوز جزو بهترین خاطرات نسل تبریک کتبی شمرده می‌شود و بسیاری هنوز آرزوی بازگشت به این نوستالژی قدیمی را دارند.

 

لینک مطلب در ایندیپندنت

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد