درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 6 مهر 1400 - 02:37   

فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

تکنیک ساندویچ چیست؟

  تکنیک ساندویچ چیست؟


ادامه ادامه مطلب دو

تقویم روز ارتباطات/  نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری

  تقویم روز ارتباطات/ نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری


ادامه ادامه مطلب سه

آنچه باید بدانیم!/ تهیه‌ فیلم‌ مستند کوتاه‌

  آنچه باید بدانیم!/ تهیه‌ فیلم‌ مستند کوتاه‌


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تنها "سخنگوی" سازمان مدیر ارشد سازمان (وزیر) و رئیس مرکز روابط‌عمومی‌ آن است!
  6 درس مثبت روابط عمومی
  تکنیک ساندویچ چیست؟
  ایران، گرگ قبرستان می خواهد!
  آنچه باید بدانیم!/ نکاتی‌ درباره‌ تهیه‌ متن‌ یک‌ سخنرانی‌
  مرجعیت صداوسیما به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اخبار طی سالهای اخیر کاهش یافته است
  بنیادگذار تریبون مردم که اعلام کرد انقلاب فرانسه نتوانست به وعده اش؛ تأمین عدالت اقتصادی عمل کند اعدام شد
  رشد 48 درصدی درآمد توسعه دهنده ها
  روابط عمومی‌های ناکارآمد، در نادیده شدن موفقیت‌های مدیریتی و اجرایی، حرفه‌ای‌‌اند!
  نقش دولت جدید برای انتخاب مدیران روابط‌عمومی چیست؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45919صفحه نخست » جهان روابط عمومیجمعه، 12 دی 1399 - 11:49
فراگیرترین اخبار جعلی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰
سالی که گذشت، روزهای پرحادثه کم نداشت؛ با همه‌گیری غافلگیر کننده ویروس کرونا آغاز شد و با اعتراض‌های گسترده علیه نادیده گرفتن حقوق سیاه‌پوستان و برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایالات متحده پرالتهاب‌تر شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| سالی که گذشت، روزهای پرحادثه کم نداشت؛ با همه‌گیری غافلگیر کننده ویروس کرونا آغاز شد و با اعتراض‌های گسترده علیه نادیده گرفتن حقوق سیاه‌پوستان و برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایالات متحده پرالتهاب‌تر شد.

به گزارش شارا، در جریان مخابره انبوهی از اخبار جهان در سال ۲۰۲۰، یورونیوز در قالب برنامه مکعب(TheCube#) تلاش کرد تا با رصد شبکه‌های اجتماعی تعدادی از اطلاعات و اخباری را که توسط برخی کاربران این شبکه‌ها در حال بازنشر بود، راستی‌آزمایی و صحت و سقم آنها را بررسی کند.

این موارد از درمان‌های غلط برای درمان بیماری کووید-۱۹ و باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا گرفته تا طرح ادعاهای دروغین درباره استفاده از آرای مردگان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را شامل می‌شود. به بهانه پایان سال ۲۰۲۰ برخی از این اخبار و اطلاعات نادرست را مرور کرده‌ایم:


۱-لیموتُرش و جوش‌شیرین ترکیب معجزه‌آسایی نیست

در حالی که مردم بسیاری از کشورهای جهان فصل بهار را در قرنطینه خانگی سپری‌ می‌کردند و متخصصان همچنان در حال بررسی ویژگی‌های ویروس ناشناخته کرونا بودند، برخی کاربران ناشناخته شبکه‌های اجتماعی هر روز نسخه‌ای ویژه برای درمان بیماری کووید-۱۹ ارائه می‌کردند.

شاید یکی از فراگیرترین ادعاها اثر معجزه‌آسای مخلوط لیموترش و جوش شیرین با چای داغ بود که گفته می‌شد، ویروس کرونا را «بلافاصله» از بین می‌برد.

در حالی که مطالعات علمی نشان داده که ویروس کرونا دارای دامنه پایداری بالایی در سطح PH این معجون است و تلاش برای تغییر سطح قلیایی یا اسیدی خون خطرناک است.

۲-لیسترین ضد عفونی کننده موثری نیست

آوریل گذشته متنی منتسب به دانشگاه جان هاپکینزِ آمریکا در شبکه‌های اجتماعی بازنشر گسترده‌ای پیدا کرد که روش‌هایی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیشنهاد داده بود.

یکی از ادعاهای دروغین مطرح شده در این متن این بود می توان از لیسترین، مارک آمریکایی دهان شویه، به عنوان مایعی کارآمد برای ضد عفونی سطوح علیه ویروس کرونا استفاده کرد.

هر چند دانشگاه جان هاپکینز با انتشار اطلاعیه‌ای اعتبار این متن را زیر سوال برد ولی هم مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا(ECDC) و هم مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده(CDC) در پاسخ به یورونیوز تاکید کردند که ضدعفونی سطوح در برابر کرونا نیازمند غلظت‌های خاصی از مواد ضدعفونی است.

۳-الکل سیستم ایمنی بدن را تقویت نمی‌کند

با تبدیل شدن شمال ایتالیا به مرکز شیوع بیماری کووید-۱۹ در اروپا، پیامی به سرعت از طریق تلگرام و واتس‌اپ توزیع شد که تاکید داشت نوشیدن الکل برای «تقویت سیستم ایمنی بدن» در برابر ویروس کرونا موثر است.

اما وزارت بهداشت ایتالیا به یورونیوز اعلام کرد که مصرف الکل افراد را از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ محافظت نمی‌کند. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که مصرف الکل نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شود بلکه به دلیل تضعیف آن توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

۴-تصاویر ماهواره‌ای نشان نمی‌دهد که اجساد بیماران در ووهان سوخته‌اند

همزمان با شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر اروپا، این شایعه منتشر شد که چین برای پنهان کردن شدت شیوع ویروس کرونا، احساد بسیاری از مبتلایان فوت شده این بیماری را سوزانده است. حتی برخی روزنامه‌های زرد بریتانیایی با انتشار تصاویری ماهواره‌ای ادعا کردند که افزایش مقدار گاز دی‌اکسید گوگرد در هوای شهر ووهان ناشی از دود سوخته شدن اجساد است.

اما بررسی‌های ثانویه نشان داد که هیچ مدرک مستند و مستدلی برای اثبات صحت این شایعه وجود ندارد. هر چند که وزارت محیط زیست نیز اعلام کرد که این شایعه یک دروغ بزرگ است. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نیز نشان داد که احتراق سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد برای گرمایش خانگی، تولید برق یا وسایل نقلیه موتوری علت افزایش سطح گاز دی‌اکسید گوگرد در هوای شهر ووهان بوده است.

۵-سفیدپوستان نژادپرست در آمریکا خودپرداز نمی‌دزدند

پس از مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست بازداشتی توسط پلیس مینیاپولیس در ماه مه، اعتراض‌های گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای غربی علیه نادیده گرفته شدن حقوق سیاه‌پوستان به راه افتاد. در گرماگرم این اعترض‌ها ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد که یک فرد سفیدپوست که ادعا می‌شد «نژادپرست» است، یک دستگاه عابر بانک را با هدف محروم کردن سیاه‌پوستان از خدمات آن، دزدیده و سپس سوار اتوبوس شده است.

بررسی‌های برنامه مکعب نشان داد که این ویدیو مربوط به سال ۲۰۱۹ بوده و در قالب یک شوخی و طنز تصویری ساخته شده بوده است.

۶-واشنگتن با قطع برق و اینترنت مواجه نشد

همزمان با فراگیرتر شدن جنبش «جان سیاهان ارزش دارد»، شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با شدت گرفتن اعتراض‌ها در شهر واشنگتن، برق این شهر با هدف ممانعت از دسترسی مردم به اینترنت قطع شده تا تصاویر سرکوب پلیس به بیرون از این شهر درز نکند.

بررسی برنامه مکعب نشان داد که هیچ‌گونه اختلالی در اینترنت شهر واشنگتن از سوی نت‌بلاکس گزارش نشده است. بررسی‌های بیشتر نشان داد که هشتگ خاموشی در واشنگتن(DCblackout#) از طریق یک رُبات در حال بازنشر است.

۸-بایدن نگفت که مردم دوباره به ترامپ رای بدهند

در گرماگرم رقابت‌های انتخابات آمریکا ویدیویی از سخنان جو بایدن، نامزد دموکرات منتشر شد که در آن خطاب به مردم می‌گفت که ما دوباره باید به ترامپ رای بدهیم.

بررسی‌های برنامه مکعب نشان داد که این ویدیو تقطیع شده ویدیوی سخنان آقای بایدن است که در آن می‌گوید ما تنها در شرایطی باید دوباره به ترامپ رای بدهیم که ما را مقابل جوخه آتش قرار داده باشند.

۹-مردگان در انتخابات آمریکا رای ندادند

بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ادعایی مطرح شد مبنی بر این که برخی با استفاده از مدارک فوت شدگان در انتخابات شرکت کرده و به جو بایدن رقیب انتخاباتی آقای ترامپ رای داده‌اند.

همان زمان چندین کارشناس به یورونیوز گفتند که بی‌نظمی‌های انتخاباتی گزارش شده توسط طرفداران آقای ترامپ، تاثیری در نتیجه انتخابات نخواهد داشت. آنها همچنین تاکید کردند که به دلیل بروز خطاهای نرم‌افزاری و حفظ محرمانگی اطلاعات رای‌دهندگان، امکان دارد اطلاعات برخی از آنها با تاریخ تولید قدیمی درج شود که این شائبه را ایجاد می‌کند که آنها مُرده‌اند.
و در نهایت ...

همزمان با برقراری دور تازه‌ای از محدودیت‌های اجتماعی در کشورهای اروپایی که شهرهای این کشورها را از حضور گردشگران خالی کرده، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ادعا می‌کرد شنا کردن دلفین‌ها در شهر ونیز را ثبت کرده است.

بررسی‌های برنامه مکعب نشان داد که این ویدیو مربوط به حضور دلفین‌ها در بندر کالیاری است که ۷۵۰ کیلومتر با ونیز فاصله دارد.
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری


  ده‌ آزمون‌ درست‌نویسی‌ شرح‌ عکس‌ ‌


  آنچه باید بدانیم!/ نکاتی‌ درباره‌ تهیه‌ متن‌ یک‌ سخنرانی‌


  آنچه باید بدانیم!/ تهیه‌ فیلم‌ مستند کوتاه‌


  6 درس مثبت روابط عمومی


  15 توصیه کاربردی به منظور ایجاد محتوای جذاب


  روابط عمومی دو


  نقش دولت جدید برای انتخاب مدیران روابط‌عمومی چیست؟


  تنها "سخنگوی" سازمان مدیر ارشد سازمان (وزیر) و رئیس مرکز روابط‌عمومی‌ آن است!


  روابط عمومی‌های ناکارآمد، در نادیده شدن موفقیت‌های مدیریتی و اجرایی، حرفه‌ای‌‌اند!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی