درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 20:17   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45231صفحه نخست » جهان روابط عمومیپنجشنبه، 15 آبان 1399 - 08:18
روابط‌عمومی بین دو جنگ جهانی
در این دوره بود که روابط عمومی به عنوان یک سازمان مستقل بوجود آمد و بر رشد و توسعه خود ادامه داد. همه این تحولات زمینه را برای یک انقلاب در روابط عمومی که از 1929 شروع شد آماده نمودند. این گرایش و برداشت جدید این بود که باید بین مصالح فردی و منافع عمومی وفاق و سازگاری ایجاد گردد و فعالیت‌های روابط عمومی باید هدفش تأمین این منظور و پیشبرد این گرایش جدید شد.»
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| روابط عمومی که بر اثر جنگ جهانی اول قدرت و نیرو یافته بود به سرعت رواج پیدا کرد. کلیه سازمانهای دولتی و مؤسسات خصوصی و عام المنفعه در امریکا متوجه اثر و قدرت روابط عمومی شدند و به استخدام کارشناس روابط عمومی و تنظیم برنامه‌های روابط‌عمومی پرداختند.


«آیوی لی» که با خاتمه جنگ از فعالیت‌های صلیب سرخ فراغت پیدا کرده بود به کمک همکاران خود یک شریک روابط عمومی بنام «شرکت ایوی لی و شرکاء بوجود آورد و به ترویج و توسعه فعالیت‌های روابط عمومی ادامه داد.


لیکن قهرمان دوران پس از جنگ جهانی اول «ادوارد برنیز» بود که کارشناس شماره یک روابط عمومی در سراسر کشور لقب یافت. «برنیز» در وین بدنیا آمد اما پدر و مادرش به شهر نیویورک مهاجرت کردند و «برنیز» را که هنوز کودک و کوچک بود با خود به آن شهر بردند. مادر برنیز خواهر زیگموند فروید روانشناس معروف بود. افکار و نظرات فروید اثرات عمیقی در برنیز گذاشت.

 

پدر برنیز او را پس از خاتمه تحصیلات مقدماتی به دانشگاه کرنل فرستاد که در آنجا در رشته کشاورزی تحصیل کند. اما برنیز به کشاورزی علاقه و رغبتی نداشت و پس از آنکه تحصیلات خود را بپایان رسانید به شهر نیویورک مراجعت نمود و به فعالیت‌های مطبوعاتی پرداخت و انتشارات چند مؤسسه را بعهده گرفت. در دوران جنگ در کمیته اطلاعات کریل به خدمت مشغول شد و تجارب گرانبهایی بدست آورد و در همین زمان بود که مصمم شد روابط عمومی را حرفه دائمی و وسیله معاش خود قرار دهد. اصطلاحی که او برای روابط عمومی بکار می برد«تامین رضایت مردم» بود. اصطلاح مشاور روابط عمومی را نیز او بود که برای اولین مرتبه بکار برد و ترویج نمود. کتابی در سال 1923 درباره روابط عمومی نوشت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 

در همان سال برنیز به تدریس روابط عمومی در دانشگاه نیویورک پرداخت و در حین تدریس به ابتکارات و ابداعات جدیدی در زمینه روابط عمومی نایل شد. کتاب برنیز یک سال پیش از کتاب معروف والتر لیپمن درباره افکار عمومی انتشار یافت. کتاب لیپمن نفوذ و اثر عمیقی در افکار عمومی داشت و اذهان را متوجه نتایج و اثرات فعالیت‌های روابط عمومی نمود. لیپمن در کتاب خود نفوذ و قدرت افکار عمومی را که بر اثر جنگ تجهیز شده بود نشان داد.

 

تا قبل از 1917 تنها 18 کتاب درباره روابط عمومی و افکار عمومی در آمریکا انتشار یافته بود اما بین سالهای 1917 و 1925 لااقل 28 کتاب جدید در این زمینه چاپ و منتشر گردید. در سال 1921 کتابخانه معروف کنگره آمریکا اولین کتابخانه را که حاوی نام کلیه کتابهای انتشار یافته درباره روابط عمومی عمومی و فعالیت‌های مشابه بود انتشار داد.


فضلا و دانشمندان خاصه دانشمندان جامعه شناس نیز به پیشرفت روابط عمومی کمک مؤثر نمودند. در دوران پس ازجنگ جهانی اول توجه عمومی از قدرت افکار عمومی به ماهیت افکار عمومی و نقش ارتباط با مردم معطوف شد. دانشمندان جامعه شناس با تحقیقات و مطالعات خود در افکار عمومی و تجزیه تحلیل پروپاگاند و مداقه در اثرات گروه‌های صاحب نفوذ در جامعه به پیشرفت روابط عمومی کمک شایان نمودند.


در دوران پس از جنگ جهانی اول بود که بازاریابی و تحقیقات اجتماعی و رأی گیری برای اطلاع از افکار عمومی نسبت به اشخاص معمول و متداول شد. کمپانی تلفون پل در امریکا برای اطلاع از افکار و نظرات مشتریان خود اولین مرتبه در سال 1925 به تحقیق و استفسار پرداخت. شیوه های سنجش افکار عمومی اگرچه با کندی پیشرفت می کرد و لیکن تا سال های بعد از 1930 تکامل پیدا کرد.


تا پیش از جنگ جهانی اول عده معدودی از مؤسسات تبلیغات تجارتی شعبه‌ای برای انجام فعالیت‌های انتشاراتی (پابلیستی) داشتند. اما پس از جنگ تعداد این شعبات که بسیار هم پول ساز بودند افزایش پیدا کرد. باز در دوران پس از جنگ بود که مؤسسات بازرگانی و صنعتی بزرگ شعبه تبلیغات تجارتی در خود مؤسسه دایر کردند. کمپانی بیمه عمر مترو پولتین یک‌رشته برنامه‌هائی برای تأمین تندرستی مردم به‌موقع اجرا گذاشت که هنوز هم ادامه دارد و هنوز هم مورد توجه می‌باشد. کمپانی جنرال موتور نیز از سال 1923 یک شعبه تبلیغات تجارتی برای معرفی کالاهای خود در خود مؤسسه دایر نمود و در سال 1931 یک شعبه روابط عمومی نیز بآن اضافه کرد و «پل گارت» را که از کارشناسان بنام روابط عمومی بود به‌ ریاست شعبه روابط عمومی انتخاب نمود.


مؤسسات آموزش عالی و رهبران مذهبی نیز متوجه تغییر زمان و لزوم تجهیز افکار عمومی شدند. به تدریج در دانشگاه‌ها ادارة روابط عمومی بوجود آمد. کلیساها دریافتند که فعالیت‌های انتشاراتی و روابط عمومی می‌تواند منشاء خدمات و تضمینی برای آنان باشد. «شورای ملی لوتر» اولین تشکیلات مذهبی بود که یک برنامه انتشاراتی و روابط عمومی بلافاصله پس از پایان جنگ به موقع اجرا گذاشت کلیسای کاتولیک نیز در همان موقع یک دفتر انتشاراتی تحت مدیریت « جان ب. کندی» ترتیب داد.

 

در همان موقع روزنامه معروف نیویورک تایمز ضمن اظهار نظر درباره توجه کلیساها و مؤسسات مذهبی به فعالیت‌های انتشاراتی و روابط عمومی چنین نوشت: «بزرگترین و انسانی ترین و عملی‌ترین درسی که این مؤسسات از جنگ یاد گرفته‌اند این نکته است که کاری که مستلزم مجاهدت متشکل است، محال است بدون فعالیت‌های انتشاراتی (پابلیستی) وسیع – قرین موفقیت گردد.»


در سنی که جامعه امریکا از جنگ گرفته بود و ماهیت تغییر یافته محیط اجتماعی امریکا، با عث شد که روابط عمومی با سرعت بیش از پیش رو به توسعه برود و این توسعه و پیشرفت همچنان تا سال 1929 که شروع بحران اقتصادی عظیمی در امریکا و در نقاط دیگر جهان بود ادامه داشت. فرا رسیدن بحران اقتصادی مرحله دیگری در سر گذشت روابط عمومی محسوب می شود. «ادوارد برنیز» راجع باین دوره که از 1919 شروع و به سال 1929 خاتمه پیدا می‌کند چنین نوشته است:


« اصولی که در دوران جنگ مؤثر و پر ثمر شناخته شده بود ابتدا در مورد دانشگاهها و کالج‌ها و بیمارستانها بکار رفت. بعدها مؤسسات بزرگ صنعتی مانند جنرال موتورزو و جنرال الکتریک و شرکت تلفون و تلگراف امریکا آن را بکار بردند. مؤسسات صنعتی و بنیادها و آزمایشگاهها نیز از همان راهی که مؤسسات صنعتی پیش گرفته بودند به راه افتادند و با همان آهنگ مؤسسات صنعتی پیش رفتند. زیرا همه متوجه شده بودند که هر فعالیتی که مورد علاقه عمومی است باید جزئیات آن فعالیت‌ها برای آگاهی مردم به اطلاع آنها برسد.

 

در این دوره بود که روابط عمومی به عنوان یک سازمان مستقل بوجود آمد و بر رشد و توسعه خود ادامه داد. همه این تحولات زمینه را برای یک انقلاب در روابط عمومی که از 1929 شروع شد آماده نمودند. این گرایش و برداشت جدید این بود که باید بین مصالح فردی و منافع عمومی وفاق و سازگاری ایجاد گردد و فعالیت‌های روابط عمومی باید هدفش تأمین این منظور و پیشبرد این گرایش جدید شد.»


سالهای بحران اقتصادی و سیاست اقتصادی فرانکلین روزولت بنام «نیودیل» تحرک دامنه‌دارتری در کلیه زمینه‌ها بوجود آورد. فرانکلین روزولت نیز مانند تئودور روزولت قدرت رهبری و مدیریت خود را توأم با مهارت خویش در تجهیز افکار عمومی نمود و نیروی اعتراض و مخالفت و انتقاد مردم را متوجه مسائل و مشکلات خاص سیاسی ساخت و نبرد را در صفحه اول جراید و در انتشارات رادیو که وسیله جدیدی برای ارتباط جمعی بود برنده شد. روزولت مهارت بی‌نظیری در استفاده از رادیو برای تجهیز افکار عمومی داشت و موفقیت او، محافظه کاران را نیز به حرکت درآورد تا با او با همان شیوه و وسیله به مبارزه پردازند.

 

از این مبارزه یک نتیجه بزرگ حاصل شد و آن این بود که همه معتقد شدند که هر مؤسسه صنعتی علاوه بر توجه بر تأمین منافع خود یک مسئولیت اجتماعی دارد و باید در انجام مسئولیت اجتماعی خود نیز کوشا باشد. در این دوره بود که بر همه مؤسسات بیش از پیش ثابت شد که فعالیت‌های روابط عمومی وقتی موثر است که بر پایه انجام کار و انتشارات مؤثر و مجاب کننده استوار باشد. بحران اقتصادی سبب شد که همة مؤسسات در وضع خود و ارزش های متداول تجدید نظر نمایند.


حوادث دوران بحران اقتصادی بر هر مؤسسه و گروهی ثابت کرد که بدون جلب پشتیبانی عمومی یا پشتیبانی مردمی که با آن مؤسسه سرو کار دارند، موفقیت آنها امکان پذیر نخواهد بود و پشتیبانی مردمی که با آن مؤسسه سرو کار دارند، موفقیت آنها در اجرای سیاست جدید موکول به پشتیبانی مردم مطلع می باشد. از اینرو در آگاه ساختن مردم صمیمانه مجاهدت کردند. در زمان ریاست جمهوری فرانکلین روزولت بود که روابط عمومی دستگاه های دولتی توسعه فوق‌العاده‌ای پیداکنند. مدیران این مؤسسات نیز توجه داشتند که باید با مردم تفاهم حاصل کنند و به کمک روابط عمومی پشتیبانی آنها را جلب نمایند.

 

رهبران نظامی امریکا با وحشت تمام متوجه شدند که رژیم‌های فاشیست و نازی روزبروز دستگاه جنگی خود را توسعه می دهند، و در صدد برآمدند که با فعالیت‌های روابط عمومی پشتیبانی مردم را برای تقویت نیروی دفاعی امریکا جلب نمایند. دانشگاهها و کالج‌ها نیز که در مضیقه مالی بودند بیش از پیش متوجه جلب کمک مالی از افراد و مؤسسات شدند.


محافل مالی و اقتصادی امریکا برای مبارزه با روزولت که آنها را به یاد انتقاد گرفته بود و هر روز علیه آنها قوانینی از کنگره می گذارند، پیش از پیش متوجه کارشناسان روابط عمومی شدند. حالا دیگر از روابط عمومی دائمی و تهاجمی بود. پس مؤسسات بزرگ یک اداره روابط عمومی دائمی در داخل خود تشکیل دادند و موضوع ایجاد تفاهم بین مؤسسه و مردم و جلب پشتیبانی آنها صورت دائمی پیدا کرد. تاریخ تشکیل ادارات روابط عمومی در بعضی از مؤسسات بزرگ آمریکا نشان می دهد که پیش آمد بحران و سیاست اقتصادی جدید دولت آمریکا چقدر در پیشرفت و توسعه این فن مؤثر بوده است:


نام مؤسسه تاریخ تشکیل روابط عمومی
سیر زروباک 1927
جنرال فودز 1929
جنرال موتورز 1931
کمپانی فولاد آمریکا 1939
کمپانی تکزاس 1942
استاندارد اویل 1942
جنرال الکتریک 1944
کمپانی فورد 1946
الیس چالمرز 1946
راه آهن پنسیلوانیا 1948
سوکونی واکیوم 1949
گالف اویل 1949
بیمه عمر نورث و سترن 1951
شرکت نفت آمریکا 1952
شرکت راه آهن پاسیفیک 1953
 

شرکت‌های فوق در تواریخی که ذکر شد ادارات روابط عمومی مستقل برای خود تأسیس کردند و لیکن بسیاری از آنها دفاتر مطبوعاتی از مدت ها پیش تشکیل داده بودند و به فعالیت های انتشاراتی اشتغال داشتند. نهضت‌های کارگری نیز از مدت ها پیش متوجه اهمیت روابط عمومی شده بودند. بطور کلی تحولات اجتماعی و اقتصادی در آمریکا به پیشرفت این حرفه کمک فراوان نمودند.
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد