درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 14 خرداد 1402 - 23:09   

🔶 بله ثبت‌نام ادامه دارد: نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  🔶 بله ثبت‌نام ادامه دارد: نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

🔶 هنوز وقت داریم فرصت را از دست ندهیم: بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

  🔶 هنوز وقت داریم فرصت را از دست ندهیم: بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»


ادامه ادامه مطلب دو

سرپرست جدید روابط عمومی شهر جدید پردیس منصوب شد

  سرپرست جدید روابط عمومی شهر جدید پردیس منصوب شد


ادامه ادامه مطلب سه

افزایش حملات به روزنامه‌نگاران در کوزوو همزمان با تشدید تنش‌ها

  افزایش حملات به روزنامه‌نگاران در کوزوو همزمان با تشدید تنش‌ها


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راه‌اندازی نخستین رشته کارشناسی ارشد روابط‌عمومی در ایران
  دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره
  عضو هیئت رئیسه انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران: مدیر روابط‌عمومی باید با شفافیت پاسخگو باشد
  سرپرست جدید روابط عمومی شهر جدید پردیس منصوب شد
  مشاور و سرپرست مدیریت روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد
  روسیه حضور خبرنگاران «کشورهای غیردوست» در مجمع بین‌المللی اقتصادی را ممنوع کرد
  مشاغل علوم و فناوری اروپا تحت سلطه زنان
  نشست نقد کتاب «هایپررئالیسم از تصویر تا واقعیت» برگزار شد
  اهمیت مشاوره در بازاریابی و فروش
  هوش مصنوعی دریچه ای تازه رو به جهان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44774صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 25 بهمن 1400 - 08:18
اثرات شایعه‌ بر سازمان‌ها در زمان بحران
پاسخگویی به شایعات می تواند تا حد زیادی به مشخص بودن یا نبودن علت بحران بستگی داشته باشد. وقتی اطلاعات مهمی به اشتراک گذاشته نشود، استراتژی‌های پاسخگویی در برابر بحران (به عنوان مثال، راهنمایی اطلاعات، تنظیم اطلاعات) در کاهش سطح سرزنش سازمانی موثرتر از استراتژی‌های مدیریت شهرت هستند (به عنوان مثال، انکار، کاهش).
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-||شهرزاد عارفی ||| مطلب زیر چکیده مطالعات حاصل از اثرات اخبار٬ گفتگو و شایعه های ایجاد شده درباره سازمان‌ها در فضای آنلاین است. این جریان‌ها ممکن است بر اساس واقعیت و یا انتزاعی باشد که بر نوع نگرش افراد به سازمان‌ها جهت عملکرد در بحران و انتساب افراد مناسب در بحران سازمان‌ها تاثیر بسیاری دارد.


با اینکه این دست از گفت وگوها منجر به ایجاد فضای منفی علیه سازمان دارد اما یافته‌ها حاکی از آن است که مخاطبان به دنبال کردن اخبار مبتنی بر واقعیت بیشتر به اخبار انتزاعی واکنش نشان می‌دهند اما واکنش سازمان به این نوع شایعه‌ها می‌بایست فراتر از ایفای نقش قربانی در بحران باشد.

این تحقیق سه گروه را بررسی می کند:
- شایعه‌های مبتنی بر حقیقت
- شایعه‌های انتزاعی و ذهنی
- شایعه‌هایی که در اصل حقیقت هستند

روش اجرا

تمام ۳۶۶ شرکت کننده در یک نظر سنجی٬ پرسشنامه آنلاین را تکمیل کردند که پیش از آزمون با اندازه گیری درگیری شخصی آن‌ها با مسئله مسمومیت غذایی آغاز شد. سپس از آنها خواسته شد که همان مقاله خبری را که سناریوی بحران به آنها اطلاع می دهد به طور تصادفی در یکی از سه شرط مربوط به بحران توزیع شدند را بخوانند. به دنبال آن، همان پرسشنامه پس از آزمون برای اندازه گیری متغیرهای کلیدی اجرا شد.

یافته‌های اصلی

- شایعات آنلاین مبتنی بر واقعیت در مقایسه با شایعات با ادعاهای ذهنی منجر به باورپذیری بیشتری می شوند.

- باورپذیری شایعات آنلاین منجر به انتساب مسئولیت سازمانی در مواقع بحران می شود.

- انتساب مسئولیت بحران سازمانی منجر به نگرش منفی بیشتری نسبت به سازمان می شود.

- درگیری شخصی افراد با یک مسئله بحران با انتساب مسئولیت بحران سازمانی رابطه مثبت دارد و با نگرش نسبت به سازمان رابطه منفی دارد.

مفاهیم تمرینی

بلافاصله پس از بحران ایجاد شده در اثر انتشار شایعات آنلاین، مردم هنگام تصمیم گیری برای باور شایعات منفی در مورد یک سازمان و اینکه آیا باید بر اساس شایعات سازمان را مقصر بدانند، رویکرد منطقی تری را اتخاذ می کنند.

تمایل مردم به باور شایعات آنلاین در طی یک دوره عدم اطمینان از بحران، عمدتا یک روند منطقی است که به صحت و عینیت ادعاهای مطرح شده در شایعه بستگی دارد. مردم تمایل ندارند برای شایعه های آنلاین که خالی از ادعای واقعی است اعتباری قائل نشوند.

• قبل از اینکه همه شایعات آنلاین را بعنوان یک بحران از نوع قربانی تلقی کنند، مدیران بحران ابتدا باید محرم اسرار شایعه سازها باشند. اگر شایعه آنلاین مبتنی بر واقعیت باشد، احتمالاً می توان این بحران را قابل پیشگیری دانست و بنابراین نیاز به توجیه بیشتری از سازمان دارد تا صرفاً انکار صحت شایعه.

پاسخگویی به شایعات می تواند تا حد زیادی به مشخص بودن یا نبودن علت بحران بستگی داشته باشد. وقتی اطلاعات مهمی به اشتراک گذاشته نشود، استراتژی‌های پاسخگویی در برابر بحران (به عنوان مثال، راهنمایی اطلاعات، تنظیم اطلاعات) در کاهش سطح سرزنش سازمانی موثرتر از استراتژی‌های مدیریت شهرت هستند (به عنوان مثال، انکار، کاهش).

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  🔶 بله ثبت‌نام ادامه دارد: نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  🔶 هنوز وقت داریم فرصت را از دست ندهیم: بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»


  اهمیت مشاوره در بازاریابی و فروش


  اوبر ایتس: نماینده جدید تغییر در مسوولیت اجتماعی شرکتی


  غلبه بر ۹ چالش مهم آموزش کارکنان


  عضو هیئت رئیسه انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران: مدیر روابط‌عمومی باید با شفافیت پاسخگو باشد


  بهره‌برداری حکومت‌های خودکامه از موازین قانونی به عنوان سلاحی برای مجازات خبرنگاران


  نبرد سیم‌ها در گفت‌وگو با یاسر خوشنویس


  فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌وگوهای سازنده در شبکه‌های اجتماعی


  راه‌اندازی نخستین رشته کارشناسی ارشد روابط‌عمومی در ایران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی منتشر شد