درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 خرداد 1400 - 18:06   

اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است

  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد

  نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد


ادامه ادامه مطلب سه

آشنایی با روابط عمومی

  آشنایی با روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب مسئول کمیته روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری
  تاکید مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت
  اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارگران نمونه استان های کشور از سوی بانک رفاه کارگران
  مرکز آموزش و ترویج بانکداری اسلامی در بانک سینا ایجاد می شود
  متن کامل سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  5 قانون ساده برای خوشحال کردن هر مشتری
  6 نکته برای استفاده از مهارت های روابط عمومی برای مذاکره
  طرح آمایش و توسعه شبکه شعب بانک سینا در سال 1400 اجرا می شود
  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41982صفحه نخست » فناوری نوجمعه، 17 اردیبهشت 1400 - 10:32
کرونا ویروس، اولین همهمه اطلاعاتی واقعی در شبکه‌های اجتماعی
اپیدمی اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی
بیماریهای همه‌گیر قبلی مانند زیکا، سارس و مِرس هم با اینکه با وحشت و اضطراب عمومی همراه بودند ولی حجم بسیار بالا و سرعت انتقال این مجموعه‌ی در هم از اطلاعات این‌بار به حدی بوده که سازمان سلامت جهانی آن رو «همهمه اطلاعاتی» نامگذاری کرده و این سازمان را بر آن داشته که اقدام به همکاریهای موثری با پلتفرم های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، تیک‌تاک و گوگل نماید تا اطلاعات صحیح را در اختیار جوامع هدف قرار بدهد.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| شیوع بیماری COVID-19 همراه با اطلاعات بسیار زیاد درست، دقیق، نادقیق و حتی غلط همراه بوده است.

بیماریهای همه‌گیر قبلی مانند زیکا، سارس و مِرس هم با اینکه با وحشت و اضطراب عمومی همراه بودند ولی حجم بسیار بالا و سرعت انتقال این مجموعه‌ی در هم از اطلاعات این‌بار به حدی بوده که سازمان سلامت جهانی آن رو «همهمه اطلاعاتی» نامگذاری کرده و این سازمان را بر آن داشته که اقدام به همکاریهای موثری با پلتفرم های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، تیک‌تاک و گوگل نماید تا اطلاعات صحیح را در اختیار جوامع هدف قرار بدهد.

از جمله مثلا اطلاعیه‌های سازمان بهداشت جهانی را در رأس نتایج جستجوی گوگل در مورد ویروس کرونا قرار بدهد، یا تبلیغات هدفمند در فیسبوک پخش کند. این سازمان حتی اقدام به همکاری با اینفلوئنسرهای آسیایی کرده تا اطلاعات درست منتشر بشود. خود پلتفرم های شبکه‌های اجتماعی هم در فیلتر کردن اطلاعات غلط و پست های حاوی مطالب نادرست و گمراه‌کننده پیشقدم شده‌اند و مکانیزمهای راستی آزمایی خودشون رو فعال کرده‌اند.

علیرغم همه این اقدامات، اطلاعات غلط و اخبار نادرست به شدت در این شبکه‌های اجتماعی سرازیر شده و باعث دامن زدن به رفتارها و اظهارات نژادپرستانه علیه آسیایی ها شده است. علاوه بر این بدرفتاریهای جمعی، سوء استفاده‌های فردی نیز در این شبکه‌ها رواج پیدا کرده، از جمله تمارض نوجوانان به بیماری برای جلب مخاطبان بیشتر. محله‌های شرقی‌نشین در کشورهای مختلف شاهد دوری گزینی افراد جامعه و رکود کسب و کار شده‌اند.

با این حال این شبکه‌های اجتماعی بازیگر نقشی مثبت در اطلاع‌رسانی صحیح در مورد این بیماری هم بوده‌اند. به اشتراک گذاری سریع گزارشها و تصاویر مخابره شده از چین توسط روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی باعث انتشار تصویری دقیق تر از آنچه درون چین میگذرد شده‌اند. این فشار اطلاعات به نوبه خود باعث فشار افکار عمومی و رسانه‌ها بر دولت چین شدند که شفافیت بیشتری از خود نشان بدهد. دولت چین اگرچه در ابتدا سعی در محدود کردن جریان اطلاعات داشت و سعی در پنهان‌سازی عمق و شدت شیوع این بیماری داشت ولی در نهایت مجبور به تعدیل رفتار خود شد. از جمله مرگ یکی از پزشکان چینی که مشغول درمان بیماران مبتلا به این ویروس بود خشم عمومی را باعث شد و فشار مضاعفی را بر دولت چین برای شفاف سازی بیشتر وارد کرد.

اطلاعات تولید شده در شبکه‌های اجتماعی برای بررسی های بعدی و شناسایی شیوع مشابه هم نقش بسزایی خواهند داشت. از جمله می شود به مقاله‌ای اشاره کرد که به شناسایی مناطق با شدت بالای ابتلا از طریق رصد تعداد و محل توییت های پست شده در دوران شیوع می‌پردازد. چنین روشهایی به خصوص در جوامعی که در محدودیتهای اطلاعاتی اعمال شده توسط دولتها و حکومتها قرار دارند مفید بوده و می تواند باعث تسریع در واکنش سازمانهای جهانی نسبت به شیوع بیماریهای مشابه بشه و از گسترش جهانی آنها جلوگیری کند.

علاوه بر همه آنچه گفته شد، شبکه‌های اجتماعی محلی بوده‌اند برای سوگواری، همدردی و ابراز عواطف جمعی در طول این شیوع. از جمله می توان به تصاویر و ویدیوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی چینی از افراد گرفتار آمده در قرنطینه‌های دولتی اشاره کرد که تصاویری انسانی از آنچه بر این افراد گذشته بود و بیانگر نگرانیها، ترسها و ناامیدیهای این افراد بوده است. چنین داستانهایی که قبلا از چشم مطبوعات جهانی پنهان می ماند حالا تبدیل به یکی از منابع اصلی خبررسانی در درون و بیرون چین شده است.


گزارش: کارن هاو و تانیا باسو
ترجمه: صفوی نایینی و مهدی ابراهیمی
مجله: MIT Technology Review

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  4 روش برای معرفی یک شغل تجاری در اقلیم مدرن


  6 نکته برای استفاده از مهارت های روابط عمومی برای مذاکره


  5 قانون ساده برای خوشحال کردن هر مشتری


  3 راه برای تقویت روابط عمومی کسب و کارها


  نشست اعضای هیئت داوران "جشنواره صنعت روابط‌عمومی ایران"


  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است


  تقدیر رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از روابط‌عمومی منطقه کرمان


  نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد


  متن کامل سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین کنفرانس ویدیویی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود