شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| وقتی اصطلاح روابط عمومی را می شنوید به یاد چه می افتید؟ شاید شما به یک تبلیغگر مشهور یا سخنگوی یک شرکت بزرگ فکر کنید. شاید شما به استراتژی یک سازمان در سایت های شبکه های اجتماعی خود فکر کنید یا ذهن شما به طور خودکار به روابط رسانه ای یا انتشار مطبوعاتی برود. واقعیت این است که روابط عمومی می تواند به معنای چیزهای مختلف باشد و از جهات مختلفی دیده شود.
تعریف روابط عمومی
آنطور که HubSpot تعریف می کند، روابط عمومی یعنی "یک فرآیند ارتباطی استراتژیک که بین شرکت ها و عموم مردم روابط دو سر سود برقرار می کند." یعنی روشی که به وسیله آن سازمانی با مردم مراوده می کند. این کار می تواند از راه های متفاوتی انجام شود که در زیر آمده است:
• روابط رسانه ای یا از طریق کمپین ها یا از طریق نظرسنجی به میزان مناسب.
• تولید محتوا که می تواند شامل هر چه گرفته از ایمیل تبلیغاتی (روزنامه های الکترونیکی) تا وبلاگ نویسی و اوراق سفید و سایر موارد این دست (بروشور و ایمیل مستقیم و غیره) بشود.
• رسانه های اجتماعی که اغلب شامل مدیریت انواع مختلفی از برنامه های شبکه های اجتماعی می شود.
• مدیریت برنامه شامل میزبانی یا تبلیغ رخدادها.
• تبلیغ یا از راه های سنتی تبلیغ یا از طریق موبایل و کانال های آنلاین.
آنچه باید درباره روابط عمومی بدانید:
به عنوان صاحب تجارت، پیش از استخدام شرکت یا مشاور برای مدیریت روابط رسانه ای یا تبلیغات رسانه های اجتماعی یا هر جزء مربوط به روابط عمومی دیگر از کارتان، مهم است برخی موارد پایه ای درباره روابط عمومی را بدانید:
1. استراتژی روابط عمومی نیازمند رویکردی پایدار و مستمر است. توقع نداشته باشید کمپین روابط عمومی برپا کنید و فروش تان یک شبه به سقف برسد. به یاد داشته باشید که روابط عمومی به سازمان ها کمک می کند که با عموم ارتباط برقرار کنند. معنی این امر این است که آگاهی از نام تجاری شما باید در طول زمان افزایش پیدا کند. برای مثال، ساخت پایگاهی در رسانه های اجتماعی زمان می برد. علاوه بر ساخت صفحه در شبکه اجتماعی باید طرفدارانی جذب کنید و در طول زمان آن ها را درگیر نگه دارید.
2. فراتر از سود و زیان شرکت را در نظر بگیرید. اینکه فقط به میزان فروش شرکت تان توجه کنید به شما تصویری کامل از آنچه روابط عمومی برای شما انجام می دهد نخواهد داد. علاوه بر میزان فروش باید به آمار وبسایت، میزانی که در رسانه به نام شما اشاره شده (به خصوص اگر روابط رسانه ای بخشی از استراتژی شما باشد)، تعامل با مشتری و بسیاری موارد دیگر توجه کنید.
3. همان اندازه که پول می دهید آش می خورید. می فهمم، بودجه کم است. متخصصان روابط عمومی در زمینه های متفاوت از جمله تولید محتوای موثر، روابط رسانه ای و غیره آموزش دیده اند و به علاوه تجربه تعامل با گروه مختلف مخاطبان در سایت های رسانه های اجتماعی، ایمیل و تلفن را دارند.
اگرچه ممکن است بتوانید مقداری از کارهای روابط عمومی شرکت را خودتان انجام دهید، زمان شما به عنوان صاحب شغل ارزشمند است و اینکه کسی را استخدام کنید که در زمینه های برقراری ارتباط موثر و دقیق با عموم مردم و آگاهی از ترندهای فعلی برای دسترسی به مخاطب هدف آگاه است، ارزش مبلغی که می پردازید را دارد.
پرسش های دیگر درباره روابط عمومی چیست؟
نویسنده: آستین گلد
مترجم: حنانه باقریان
منبع: www.business2community.com
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|