درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 22:01   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اخبار ممنوعه
  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی
  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید
  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت
  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41375صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومیشنبه، 28 دی 1398 - 11:57
گزارش برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
گزارش از: موسی الرضا شبرنگی - شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران) با حضور اساتید و صاحب نظران علوم ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط عمومی های بخش های دولتی و غیر دولتی با رویکرد "ایده پردازی" از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی، دوشنبه 23 دی ماه 1398 در سالن همایش های مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.
  

 


 

 

اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران) با حضور اساتید و صاحب نظران علوم ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط عمومی های بخش های دولتی و غیر دولتی با رویکرد "ایده پردازی" از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی، دوشنبه 23 دی ماه 1398 در سالن همایش های مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران (شارا)، شانزدهمین کنفرانس مشتمل بر چند بخش از جمله: آیین افتتاحیه، آیین اعطای هشتمین جایزه بین المللی زنده یاد دکتر حمید نطقی و اعطای جوایز هفدهمین دوره " هنرهشتم" به روابط عمومی های منتخب، همچنین سخنرانی اساتید مدعو در چند پنل مجزا و دو کارگاه آموزشی کاربردی به انجام رسید که گزارش کامل آن از نظر می گذرد:

آیین افتتاحیه: دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی به قدرت رویدادهای ایده محور اعتقاد دارد

 


آیین افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود، دبیرکل کنفرانس طی سخنانی با اشاره به وقایع و رویدادهای اخیر و تغییر زمان برگزاری کنفرانس گفت: دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی به قدرت رویدادهای ایده محور اعتقاد دارد


مهدی باقریان افزود:: هر چند رسیدن به ایده های ناب و تاثیرگذار، دشوارترین بخش روند و فرایند خلاقیت و نوآوری است اما همکاری مشترک بین مدیران و کارشناسان روابط عمومی، نه تنها ما را در جریان ایده های خلاقانه این حوزه قرار می دهد بلکه زمینه را برای یادگیری تجربیات بیشتر و کشف راه های جدید فراهم می کند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی در ادامه گفت: با بها دادن و فراهم کردن محیطی برای انعکاس فعالیت های نوآورانه و خلاقانه مانند کنفرانس روابط عمومی، ما می توانیم از یکدیگر پشتیبانی و تشویق دریافت کنیم و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس شاغلان هنرهشتم در نوآوری و به اشتراک گذاشتن ایده های جدید در زمینه های مختلف روابط عمومی می شود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که "این کار ارزشمند نیازمند تسهیل ایجاد و بسط بسترهای لازم تعامل شخصی و حرفه ای شاغلان روابط‌عمومی است"، تصریح کرد: اگر شاغلان روابط عمومی، آموزش مهارتهای کاربردی را در قالب ارایه ایده ها و الگوهای کاربردی و سایر گونه های جدید تعامل که منبعث از خلاقیت، نوآوری و تمایز است در دستور کار خود قرار ندهند جایگاه و ارزش واقعی و اعتبار حرفه ای روابط عمومی بیش از پیش از دست خواهد ر فت.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با اعلام این مطلب که "خوشبختانه دوره شانزدهم کنفرانس روابط عمومی با این رویکرد آغاز می شود"، گفت: اگرچه دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی به قدرت رویدادهای تجربه محور اعتماد و اعتقاد دارد و برای موفقیت آن سرمایه گذاری می کند اما تامین هزینه های برگزاری یک کنفرانس علمی، انتخاب یک مکان مناسب، مدیریت یک رویداد مهم، دعوت از مخاطبان بویژه مخاطبان خارجی و استقبال آنها، ایجاد ارتباطات عمیق تر و جلوگیری از تبدیل کنفرانس به یک رویداد صرفا شنونده محور و شروع یک مرحله بزرگ، کار ساده ای نیست.

باقریان گفت: ما باید با تزریق نیروی خلاقیت و ایده پردازی در بخش های مختلف روابط عمومی بویژه در عرصه های معرفتی و ابزاری و همچنین فعالیت های روزانه، وجه تمایز کاری که انجام می دهیم را پیدا کنیم و از رویه های معمول فاصله بگیریم و اگر چنین کاری کردیم قطعا به نتیجه دلخواه که "ایجاد نقطه عطف" است نیز می رسیم.

دبیرکل کنفرانس در پایان اظهار داشت: امیدوار هستیم مدیران و کارشناسان روابط عمومی با مشارکت ارزشمند خود در خلق و آفرینش ایده های خلاقانه و تازه و انعکاس آن در کنفرانس روابط عمومی، نقش فعال و قابل قبولی در این عرصه ایفا نمایند.

 



آیین اعطای جایزه بین المللی دکتر نطقی به پروفسور باقرساروخانی

 


در بخش دوم کنفرانس شانزدهم، آیین اعطای هشتمین جایزه بین المللی دکتر نطقی به پروفسور باقر ساروخانی با سخنرانی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدرس دانشگاه، دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران و پروفسور ساروخانی برگزار شد.

 

پروفسور ساروخانی تندیس اخلاص، عمل و علم است

 


مهدی باقریان در این مراسم با بیان اینکه جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران از سال ۱۳۸۳ در دو سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود گفت: این جایزه تاکنون به کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران، جیمز گرانیگ استاد ممتاز روابط عمومی در گروه ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا، علی‌اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران، علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران، سعیدرضا عاملی استاد ممتاز ارتباطات دانشگاه تهران، یونس شکرخواه بنیانگذار روزنامه‌نگاری آنلاین در ایران و حسن بشیر استاد ممتاز ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) اعطا شده است.


دبیرکل کنفرانس شانزدهم در این بخش کفرانس با اشاره به اعطای هشتمین جایزه بین المللی دکتر نطقی به پروفسور باقر ساروخانی اظهار داشت: به منظور تقدیر و تجلیل از خدمات و تلاش‌های علمی و تحقیقاتی پروفسور باقر ساروخانی استاد برجسته دانشگاه تهران در آیین افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، هشتمین جایزه بین‌المللی دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران به ایشان اهدا می شود.


وی افزود: موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران برای ادای احترام به دکتر نطقی و بزرگداشت ارزش‌هایی که او از آن‌ها حمایت می‌کرد، جایزه و تندیس دکتر نطقی را پایه گذاری کرده است.


مهدی باقریان با بیان اینکه پروفسور باقر ساروخانی در دو دهه اخیر در حوزه ارتباطات و روابط عمومی با ارایه سخنرانی و تالیف کتاب، از خود آثار و تاثیرات بسیار گرانبهایی برجا گذاشته است اظهارداشت : علاقه مندان و دوستاران پروفسور ساروخانی از ایشان به عنوان "پدر جامعه شناسی علم ارتباطات" نام می برند.

 

وی در پایان گفت: اگر بخواهم پروفسور ساروخانی را در یک جمله تعریف کنم می توانم بگویم ایشان تندیس و مظهر اخلاص و عمل و علم است.

پروفسور ساروخانی سرمایه بزرگ دانش ارتباطات کشور است

 


دکترسعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از پروفسور ساروخانی به عنوان سرمایه بزرگ دانش ارتباطات و حوزه جامعه شناسی خانواده یاد کرد و افزود: اگر روابط عمومی را ترکیبی از چهار عنصر دانش، مهارت، ارتباطات و عشق بدانیم، قطعا پرفسور ساروخانی نماد این چهار عنصر است.


وی با اشاره به اینکه پروفسور ساروخانی در سال 1968 در دانشگاه سوربن فرانسه موق به اخذ دکترای جامعه شناسی با ارایه رساله دکتری خود با عنوان مطالعه تطبیقی خانواده و تفکرات غالی شده است اظهارداشت: ایشان از همان دوران کودکی در شرایط سخت و دشواری همراه مادر گرامی شان زندگی می کردند و تلاش و سختکوشی استاد موجب شد تا با وجود سختی های مسیر زندگی از موفق ترین و پرکارترین اساتید روزگار باشند.


دکتر عاملی با اشاره به تالیف، ترجمه و ویراستاری بیش از 160 عنوان کتاب، مقالله و تحقیق به زبان های فرانسه، انگلیسی و فارسی، انتشار بیش از 30 عنوان کتاب پژوهشی در بیش از 10 حوزه علمی خاطرنشات ساخت: دریافت حدود 50 لوح تقدیر و جایزه به مناسبت انتشار کتاب برگزیده سال و پژوهش برگزیده سال، برگزاری سمینارهای علمی، انجام بیش از 30 کتاب پژوهشی در حوزه های کودکان و رسانه های جمعی، مهاجرت های اجباری و جوانان ایران از جمله اقدامات علمی پروفسور ساروخانی در طول سالیان گذشته در عرصه‌های داخلی و خارجی بشمار می‌رود.

ساروخانی دانشمند بی بدیل علوم انسانی است

 


دکتر علی اکبرفرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران نیز با اشاره به سابقه دوستی و همکاری بیش ازنیم قرن با پروفسور ساروخانی گفت: ایشان در زمره دانشمندان بی بدیل علوم انسانی و اندیشمندی جامع الاطراف است که نگاه چند سویه به مسایل علوم ارتباطات و رشته جامعه شناسی دارند.


وی با بیان اینکه پروفسور ساروخانی حکیم و دانشمندی پهنانگر و مسلط به چندین حوزه علوم اجتماعی و ارتباطی است اظهار داشت: تلاش های ایشان در شکل گیری رشته ارتباطات در دانشگاه تهران منجر به آن شد تا فراتر از رشته روزنامه نگاری و در قالب گسترده تری با عنوان رشته ارتباطات، هم اکنون شاهد آموزش و پرورش دانشجویانی بیشتری در این حوزه باشیم.


دکتر علی اکبر فرهنگی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم اعطای جایزه دکتر نطقی به پروفسور باقر ساروخانی از دست اندرکاران این برنامه بویژه موسسه کارگزار روابط عمومی تجلیل کرد.

 


پروفسور ساروخانی:
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

 


پروفسور باقر ساروخانی که در شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران حایز دریافت هشتمین جایزه بین المللی دکتر نطقی شد در سخنانی ضمن تقدیر از اعطا کنندگان این جایزه به وی گفت: خود را شایسته این همه کرامت نمی دانم اما موجب افتخار است که در جمع بزرگان و پیشکسوتان، جایزه دکتر نطقی را دریافت می کنم.


وی با اشاره به سرگذشت پر فراز و نشیب و سختی ها و مرارت های دوران کودکی و تحصیل اظهارداشت: به عنوان دانشجوی ممتاز برای اعزام به دانشگاه سوربن فرانسه انتخاب شدم و درست پس از یک روز از پایان تحصیلات و دفاع از تز دکترای خود با عنوان "مطالعه تطبیقی خانواده و تفکرات غالبی"، با وجود دریافت پیشنهادهایی مبنی بر اقامت و کار در آن کشور، بلافاصله به کشورم ایران بازگشتم.


پروفسور ساروخانی ضمن تشریح فعالیت ها و تالیفات دوران کاری خود، درباره کتاب جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی گفت: همراه با دکتر منوچهر حسینی ، کتاب "جامعه همه جایی را ترجمه کردیم و عنوان جدید را خلق کردیم و نام آن را "جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی " نهادیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه نور و دانایی را منعکس می کنند بر ضرورت تولید محتوایی که بر قلب و جان انسان ها اثر بگذارد تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: صرف اتکای به عقل کافی نیست بلکه زبان گرم و دوستانه و عاشقانه لازم است تا پیام شما را جاودانه و ماندگار سازد.


دریافت کننده هشتمین جایزه بین المللی دکتر نطقی، در شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، خطاب به مدیران و کارشناسان حاضر در کنفرانس تصریح کرد: در کار روابط عمومی از استدلال عقلی به سراغ استدلال عاطفی حرکت کنید تا در اعماق قلب انسان ها جای گیرید.


پروفسور ساروخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه پایدار در هزاره سوم بدون روابط عمومی ممکن نیست خاطرنشان ساخت: روابط عمومی هوشمند، توانا، پویا، اساس زندگی اجتماعی و اساس حرکت جامعه خواهد بود.


وی با تجلیل از مدیر موسسه کارگزار روابط عمومی و دست اندرکاران برگزاری کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و حاضران در مراسم، سخنان خود را با این بیت به اتمام رسانید همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

 

 

 

 

پروفسور باقرساروخانی در یک نگاه


استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، سرپرست بخش روانشناسی اجتماعی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1349 تا 1352، معاون موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1350 تا 1352، مدیر منتخب گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از 1370 تا 1374 (دو دوره)، سرپرست بخش تحقیقات تطبیقی، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1371 تا 1376، مدیر گروه علمی- تخصصی جامعه شناسی خانواده انجمن جامعه شناسی ایران، مدیر منتخب گروه آموزشی جامعه شناسی دانشگاه تهران از 1376 تا 1381 (سه دوره)، استاد نمونه دانشگاه تهران در سال 1380، استاد تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تحقیقات) و عضو گروه آموزشی جامعه شناسی، مدیر گروه آموزشی زنان- خانواده (دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تحقیقات) و مدیر گروه های تخصصی دکترای جامعه شناسی برخی دیگر از فعالیت‌های عملی ایشان می باشد.


عضویت هیئت تحریریه مجله جامعه شناسی وابسته به انجمن جامعه شناسی ایران، عضو هیئت تحریریه فصلنامه زنان دانشگاه الزهرا، عضو هیئت تحریریه نامه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت تحریریه مجله جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضویت در 15 مجله علمی دیگر از تلاش های علمی ایشان است.


پروفسور باقر ساروخانی استاد برجسته دانشگاه تهران در سال 1318 در قزوین متولد شد و دکترای دولتی (دتا) در جامعه شناسی و چاپ رساله در پاریس را در سال 1968 از سوربن (با درجه بسیار عالی) دریافت کردند.


بنیانگذاری و مدیریت مجله دانشکده (مجله علمی دانشگاه تهران) و عضو هیات تحریریه بیش از 10 مجله علمی- پژوهشی دانشگاهی، عضویت در مجامع علمی ملی و بین المللی (عضویت در انجمن های علمی متعدد در سطح ملی و بین المللی از جمله کمیته بین المللی خانواده، تدریس روش های تحقیق در سطح دکترا و فوق لیسانس، جامعه شناسی ارتباطات و جامعه شناسی خانواده گوشه ای از سالیان کار بیش از نیم قرن پروفسور ساروخانی در آموزش و پژوهش در سطح ملی و بین المللی است.
 

 

شایان ذکر است در این مراسم ضمن رونمایی تمبر جایزه دکتر نطقی، هشتمین جایزه بنیانگذار روابط عمومی ایران به پروفسور باقر ساروخانی با حضور اساتید و صاحب نظران علوم ارتباطات اعطا و فیلم کوتاهی از زندگینامه پروفسور ساروخانی تولید شده در موسسه کارگزار روابط عمومی نیز پخش شد.

 


اعطای جوایز هفدهمین دوره " هنرهشتم"
پس از اتمام مراسم مربوط به اعطای جایزه دکتر ناطقی و پیش از ورود به بخش علمی کنفرانس و ارایه مقالات، آیین اهدای جوایز جشنواره برترین های روابط‌عمومی موسوم به "هنرهشتم" نیز برگزار شد.


در این مراسم، جایزه نوعدوستی به امیرحسین میرحیدری مدیر روابط عمومی انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) به پاس اهتمام در راستای نهادینه سازی فرهنگ نوعدوستی و همیاری اهدا شد.


هادی صفری مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، جایزه انتشارات (با انتشار گونه های مختلف نشر با هدف ابلاغ پیام های ارتباطی سازمان) را از آن خود کرد.


جایزه مدیریت روابط رسانه ای به سعید معادی مدیرکل روابط عمومی بانک توسعه تعاون (جریان سازی رسانه ای رمز پویا) و منصور فخاران مدیرکل روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور (مدیریت و ایجاد وحدت رویه در اطلاع رسانی اربعین) اهدا شد.


جوایز مدال روابط عمومی و نشان روابط عمومی به ترتیب به محمدرضا رجب پور مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه و محمدحسین ایازی مدیر روابط عمومی مجتمع مس آذربایجان (مس سونگون) برای تلاش جهت اعتلای روابط عمومی در 20 سال گذشته تعلق گرفت.


بهنام صیفوری رییس روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس، جازه مدیریت ارتباطات درون سازمانی (تدوین و اجرای الگوی کاربردی آسیب شناسی مدیریت درون سازمانی) را دریافت کرد.


جایزه مسئولیت اجتماعی به محمد ایرانمنش مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی در نظام رهبری شرکت)، فرید میرموسوی مدیر روابط عمومی بیمه دی (حمایت های بی دریغ در راستای ارتقای فرهنگ اهدای عضو)، شاکر خفایی رییس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز (طراحی، پیاده سازی و توسعه سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکت) و محمدرضا فاتحی مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس شهر بابک (حفظ و گسترش فرهنگ بومی) تعلق گرفت.


صادق سکری مدیرکل روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (مدیریت بهینه فضای مجازی، انتشار نشریه چندرسانه ای ره آورد و ربات راه آهن) و نرگس صداقت مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس (طراحی میز تعاملی شیبه ساز جهت برگزاری تورهای مجازی)، جایزه روابط عمومی دیجیتال را از آن خود کردند.


جایزه خلاقیت به مهدی بذرافشان مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان (طراحی و مدیریت وبسایت های دیده بان خدمت و چلچراغ توسعه با رویکرد مشارکت و شفافیت)، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی بیمه ایران (راه اندازی و مدیریت بهینه شبکه روابط عمومی بیمه ایران) و احسان اله بعیدی رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان (طراحی و اجرای برنامه ها و فعالیت های خلاقانه و تاثیرگذار) اهدا شد.


زهرا مهدور مدیر روابط عمومی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش (طراحی و اجرای موفق رویدادها و جشنواره های کیفی متعدد در سطح ملی)، جایزه رویدادهای ویژه را از آن خود کرد.


جایزه فرهنگ سازی به سیداکبر بنی طبا مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان (آموزش همگانی مدیریت مصرف آب) تعلق گرفت.


کیوان فرحزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران (تجلیل از عملکرد شرکت نیروی برق غرب مازندران در بحران سیل مهر 1397 و آموزش همگانی مدیریت انرژی با رویکرد محلی)، جایزه مدیریت بحران را دریافت کرد.


در ابتدای مراسم با اعطای لوح تکریم از شرکت ملی پست به پاس همکاری ارزشمند این شرکت در برگزاری کنفرانس تجلیل به عمل آمد.


همچنین در این مراسم با اعطای لوح سپاس بازنشستگی به حسن خسروی از تلاش های وی در راستای اعتلای روابط عمومی در طول 30 گذشته تجلیل بعمل آمد.

 


 

پنل نخست بخش علمی کنفرانس شانزدهم
در این بخش از شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، دکتر سعیدرضا عاملی استاد تمام گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران با موضوع "مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه جانبه نگری"، دکتر کامبیز کامکاری روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع "کاربردهای تکنیک تحلیل رفتاری در حوزه روابط عمومی"، پل روترز بنیانگذار موسسه هوش مصنوعی با موضوع "آینده هوش مصنوعی در روابط عمومی" و دکتر سعید خزایی استاد تمام دانشگاه تهران با موضوع "تکنیک های حل مسئله در روابط عمومی" به ارایه مقاله خود پرداختند که در ادامه می آید:

دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس

 


در آغاز پنل نخست، دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس به بررسی اهداف، موضوعات و دستاوردهای کنفرانس پرداخت.


استاد تمام دانشگاه امام صادق ‌(ع) درباره‌ جایگاه روابط‌عمومی ها با تاکید بر سه عامل تاثیرگذار تعامل، تبادل و تداوم اطلاعات اظهار کرد: روابط عمومی‌ها ارگان واحدی هستند که فعالیت‌های آنان نیازمند انسجام، همکاری و آرمانگرایی واقع‌بینانه است. این وضعیت بدون نوعی از «تعامل دائمی» میان همدیگر امکان‌پذیر نیست.


دکتر بشیر پیرامون دستاوردهای کنفرانس هایی که تاکنون برگزار شده است تصریح کرد: ایجاد رشد و تحول در هر زمینه علمی و اجرایی نیازمند نوعی از تعامل، تبادل و تداوم اطلاعات علمی و تجربی است. بدون این سه عامل اساسی نمی توان به یک سطح قابل قبولی از رشد و تحول علمی و اجرایی رسید.


وی افزود: ۱۵ کنفرانس گذشته در این زمینه گام های بلندی را برداشته‌اند که می توان ادعا کرد «جریان زنده روابط عمومی» در کشور، تا اندازه زیادی مدیون این کنفرانس است.


استاد ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی و دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با بیان اینکه روابط عمومی ها بدون تبادل ایده ها، اندیشه ها، سیاست ها، برنامه ها و محصولات خود میان خود و مهمتر از همه میان خود و جامعه نمی توانند به بالندگی و پیشرفت واقعی برسند، اظهار داشت: تبادل اطلاعات در هر زمینه همراه با نمونه هایی از تجربیات کسب شده بخصوص با مردم یک اقدام مهمی است که می تواند روابط عمومی ها را در یک «جریان گفتمانی» مداوم با جامعه قرار دهد.


وی افزود: این جریان گفتمانی، خود حیات دهنده روابط عمومی هاست. کنفرانس در این زمینه نیز فعالیت های برجسته ای تاکنون داشته است و نفس برگزاری کنفرانس با طرح مطالب و مقالات علمی نوعی از تبادل اطلاعات بر پایه دانش روابط عمومی است.


وی با اشاره به اینکه شانزدهمین کنفرانس دو موضوع مهم را مورد توجه قرار داده است تصریح کرد: «مدیریت و برنامه ریزی» و دیگری «ایده پردازی و تجربه محوری» هر دو موضوع همبستگی و پیوستگی کامل با همدیگر دارند.


و بدیهی است ارائه تجربه ها و ایده های جدید می تواند مدیریت و برنامه ریزی را تقویت کند و مدیریت قوی نیز نیازمند چنین تجربه ها و ایده های جدید است. بنابراین، چنین نگاه جدیدی به مسائل روابط عمومی یک تحول اساسی است که بر پایه کسب تجربه های زیادی از برگزاری 15 کنفرانس قبل است.

مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه جانبه نگری

 


دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین سخنران این کنفرانس بود که مقاله خود را با موضوع مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه جانبه نگری " ارایه کرد.


دکتر عاملی در سخنرانی خود با بیان اینکه فهم مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید مستلزم فهم ظرفیت های جدید روابط عمومی در کنار ظرفیت های پیشینی روابط عمومی است اظهار داشت: در عین حال باز مهندسی روابط عمومی بر مبنای تغییر در نظامهای مدیریت و بوجود آمدن روشهای مدیریت جدید و همچنین توجه به انسان جدید در پرتو تحولات شناختی و عملکرد جامعه انسانی است.


دبیر شورای عالی نقلاب فرهنگی با اعتقاد به اینکه روابط عمومی از یک ارتباطات و حوزه عمل داخلی و یک دایره ارتباطات و عمل خارجی که تنظیم کننده ارتباطات و امور داخلی و خارجی سازمان است، برخوردار است، گفت: قید «یکپارچه» در اینجا اشاره به ابعاد به هم پیوسته روابط عمومی و تبدیل شدن این دانش و مهارت مهم به یک ظرفیت چند رشته ای و چند مهارتی و در عین حال برخوردار از پیوستگی، نظام مند بودن و معطوف به اهداف متعالی سازمانی مشخص و همچنین معطوف به تامین استاندارد و تقویت نام نمای سازمان است.


دکتر عاملی «جدید بودن» در روابط عمومی جدید را، تحول فنآورانه در کار روابط عمومی یا روابط عمومی در بستر رقومی (دیجیتال) عنوان کرد و در این باره افزود: ماهیت منعطف برای متمایل به بی نهایت تنوع و تکثر در تولید و توزیع محتوا و خدمات روابط عمومی است و هم ناظر بر روشهای جدید و به هم پیوسته روابط عمومی درون یک سازمان و در ارتباط با سایر سازمانها و نوعی غیر مرکزی شدن «عملیات روابط عمومی» یا شکل گیری مفهوم «روابط عمومی برای همه»، «روابط عمومی همه جا حاضر» و «روابط عمومی 24 ساعته» است.


استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران مدیریت یکپارچه روابط عمومی در معنای پارادایمی خود ناظر بر الگوواره دو فضایی دانست و خاطرنشان ساخت: این مسئله ریشه در روابط عمومی چهره به چهره و فیزیکی و روابط عمومی هوشمند، مجازی و رقومی دارد که یک نوع عملکرد فرامحلی، جهانی و ادامه دار و در عین حال منعطف برای متمایل به بی نهایت تغییر را ظرفیت سازی می کند.


تعریف لایه های عملیاتی روابط عمومی بر بستر «نظام اطلاعات جغرافیایی» سازمان، از دیگر محورهای سخنرانی دکتر عاملی بود که پیرامون آن گفت: دایره نظام مند و بزرگی از داده های مکان مبنا همراه با اتصال خدمات هوشمند را فراهم می کند که نوع موثری از خدمات یکپارچه روابط عمومی جدید را رقم می زند. در عین حال با رویکرد مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید، مدیریت روابط عمومی در کاربردهای متفاوت فضای اول و دوم عملکرد پیدا می کند.


وی مدیریت ارتباطات انسانی، نهادی و ملاقاتها؛ مدیریت اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی و صیانت از فرهنگ و ارزشهای اسلامی؛ مدیریت امور، اطلاع رسانی، رسانه ای و رسانه های اجتماعی سازمان؛ مدیریت خدمات نرم افزاری و الکترونیک؛ مدیریت آموزش و رفتار سازمانی؛ خود پژوهشی و دگرپژوهی سازمان؛ مدیریت ارتباط با مردم و همسایگان و مدیریت ارتباطات بین المللی و جهانی سازمان را هفت محور موثر بر کارکرد نوین روابط عمومی ها قلمداد کرد و با اشاره به اینکه تعالی، نشاط و کارآمدی سازمان ارتباط تنگاتنگی با کیفیت کار روابط عمومی و حوزه اختیارات روابط عمومی سازمانها دارد اظهار داشت: تفاوت فاحشی بین «روابط عمومی برای همه» با «روابط عمومی برای سطح بالای سازمان» وجود دارد که در مدیریت موثر و یکپارچه، روابط عمومی موضوع توجه و به حساب آوردن همه کارکنان و ذی نفعان سازمان، خصوصا توجه ویژه به حاشیه نشین های سازمان، ناتوانان جسمی و اقلیت های قومی و دینی، نقش تعیین کننده ای در شکوفایی، موفقیت و تعالی سازمانی دارد.

دکتر عاملی در پایان سخنان خود مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید، همه جانبه نگری، نگاه چند وجهی و چند رشته ای و توجه به همه عناصر سازمان را حایز اهمیت دانست و خواستار رویکرد «دانش یکپارچه» مسیر برای مدیریت روابط عمومی مبتنی بر بهره گیری از همه ظرفیت های درونی و بیرونی سازمان در لایه های مختلف با تاکید بر «همه جانبه نگری» شد.

کاربردهای تکنیک تحلیل رفتاری در حوزه روابط عمومی

 


کاربردهای تکنیک تحلیل رفتاری در حوزه روابط عمومی عنوان سخنرانی دکتر کامبیز کامکاری روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود که در این کنفرانس به تشریح شیوه های نفوذ در مخاطب با تحلیل روانشناسانه مخاطب پرداخت.


وی با بیان اینکه ارتباط موثر زمانی بوقوع می پیوندد که در قلب و ذهن مخاطب نفوذ کنیم تا منجر به تغییر رفتار شود گفت: روانشناسی به خدمت گرفته می شود تا با شناخت هرچه بیشتر مخاطبان برای تولید محتوای مناسب وارد عمل شویم.


دکتر کامکاری با اشاره وجود واحدهای تحلیل رفتار در سازمان هایی نظیر اف بی آی اظهار داشت: تکنیک هایی وجود دارد که با تکیه بر آنها، رفتار مخاطب بطور دقیق مورد واکاوی و بررسی قرار می گیرد.


وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری اصول و فنون روانشناسی برای درک و فهم ریشه های رفتاری انسان ها گفت: وضعیت پوشش، حالت بدن و هیجان های بروز داده شده در حیطه شناختی قرار می گیرند که مناسب با نظام ارزش های هر شخص می توان نسبت به انتخاب پیام های مناسب هر گروه اقدام کرد.


دکترکامکاری با تقسیم بندی نظام های ارزشی به اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و مذهبی اذعان داشت: همه افراد دارای نظام ارزشی هستند که برای نفوذ در آن لازم است با تکنیک های روانشناسانه نسبت به درک صحیح و شناخت وافی از آن آگاه شویم.


سنجش سطح معلومات مخاطب، شخصیت شناسی ، تعیین زمان مناسب برای صدور پیام، شناسایی علایق و سلیقه ها، تفاوت قایل شدن میان مقوله نظر با نگرش و تحلیل رفتارهای مخاطبان از دیگر محورهای سخنان دکتر کامکاری بود که در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در کنفرانس شازندهم به تبیین و تشریح آن پرداخت.

آینده هوش مصنوعی در روابط عمومی

 


"پل روتزر" بنیانگذار موسسه هوش مصنوعی بازاریابی در سخنرانی خود با بیان اینکه ما تمایل داریم به هوش مصنوعی به عنوان اصطلاحی کلی نگاه کنیم اظهار داشت: در دنیای تجارت درباره یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و پردازش طبیعی زبان چیزهای زیادی می شنویم اما این ها همه انواع هوش مصنوعی هستند. پس این ها همه زیر یک چتر قرار می گیرند.


پل روتزر با اشاره به اینکه این ها کلکسیون ابزار، تکنولوژی و الگوریتم هایی هستند که طراحی شدند تا ماشین ها را هوشمند کنند تصریح کرد: مردم هر روزه و همه وقت از نت فلیکس گرفته تا گوگل مپ و سیری و الکسا از هوش مصنوعی در زندگی شان استفاده می کنند. همه این ها از هوش مصنوعی استفاده می کنند. پس شما همیشه هوش مصنوعی را در زندگی خود می بینید و اینگونه است که بازاریابی، ارتباطات و روابط عمومی در همان جهت حرکت می کند.


وی با اعتقاد به اینکه هوش مصنوعی باید طوری ساخته بشود که کار مشخصی را انجام دهد گفت: هیچ نوع هوش مصنوعی کلی مانند آنچه در فیلم ها می بینید وجود ندارد. هیچگونه موجودات حساسی وجود ندارد که آگاهی داشته باشد و آنگونه که انسان ها می توانند، فکر کنند. پس شما طوری برنامه ریزی می کنید که هوش مصنوعی بتواند کارهای مشخصی را انجام بدهد. این کارها بیشتر مربوط به ارائه پیش بینی ها و پیشنهادات است. این کاری است که معمولا ماشین ها انجام می دهند.


"پل روتزر" با بیان اینکه وقتی به این فکر می کنم که متخصصان باید درباره هوش مصنوعی چه بدانند و از چه آگاه باشند، افزود: به این نتیجه می رسم که باید بدانند هوش مصنوعی قادر به انجام چه کاری است. لازم نیست کلاس های یادگیری ماشین ها را بگذرانید یا کاملا هوش مصنوعی را بیاموزید. فقط کافی است درکی پایه ای داشته باشید و بدانید کجا هوش مصنوعی می تواند به کار شما بیاید و مقدار زیادی زمان و پول را صرفه جویی کند. همچنین آنها می بینند ابزارهایی که روزانه استفاده می کنند هوشمندتر می شوند. برای مثال، وقتی سیژن دارد این تجزیه و تحلیل را انجام می دهد به این معنی نیست که قبلا وجود نداشته بلکه فقط هوشمند تر شده است.


بنیانگذار موسسه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه در حوزه هوش مصنوعی، رهبران زیادی وجود ندارد تصریبح کرد: قرار نیست رهبران متفکر زیادی را پیدا کنید که تخصصشان ارتباطات و هوش مصنوعی است. واقعا تعداد زیادی از آنها وجود ندارد. در نتیجه ما تمایل داریم به بیرون از صنعت روابط عمومی نگاه کنیم. به متخصصانی نگاه می کنیم که در رشته های دیگر نوآوری می کنند و نتیجه می گیریم این چه نتیجه ای بر روابط عمومی می تواند داشته باشد.


وی در تشریح چالش های هوش مصنوعی خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات هوش مصنوعی این است که اطلاعات زیادی می خواهد. مردم فکر می کنند می توانند چیزی را تحویل هوش مصنوعی بدهند و در یک چشم به هم زدن و به طور معجزه آسایی چیز بهتری تحویل بگیرند. اما اینطور نیست. این تکنولوژی روابط عمومی بهتر در بسیاری موارد است. این ممکن است مشکلاتی را حل کند که ما نمی توانستیم در گذشته حل کنیم اما همچنان مشکلات تجارتی وجود دارد که باید حل شود.


"پل روتزر" جاگذاری شغل های بازاریابی و ارتباطات را واقعیتی در پیش رو تلقی کرد و در این باره گفت: نمی گویم اتفاق نمی افتد اما احتمالا چیزی که اتفاق می افتد این است که شغل های جدیدی هم به وجود می آید که الان نمی توانیم تصورشان کنیم. چیزی که اتفاق می افتد این است که در طول زمان، تکنولوژی های جدیدی به وجود می آید که فکرش را هم نمی کردیم. احتمالا شغل هایی از دست خواهد رفت و با شغل هایی دیگر جایگزین می شود اما آنچه مهم است متخصصان در این زمینه در نظر بگیرند این است که صرفا این تغییرات باعث پیشرفت خرد و ظرفیت ها می شوند.


وی افزود: تغییرات می تواند در طول زمان در رقابت برای شما مفید باشد و به شما قدرت برتر بدهد. کارهایی معمولی را برعهده می گیرد که به هر حال بیشتر افراد دوست ندارند انجام بدهند و زمان را برای افراد خالی می کند که کاری را انجام بدهند که مشخصا کار انسانهاست. مثالی که می توانم بزنم ساخت دیتابیس رسانه ای است. روزی را تصور کنید که من می خواهم داستانی در این باره (مثلا فوتبال) پست کنم و هوش مصنوعی می رود تمام مقالاتی که در 10 سال گذشته از هر خبرنگاری در این باره نوشته شده اند را در دیتابیس می خواند و افرادی را پیدا می کند که احتمالا علاقه دارند این خبر را پوشش دهند.


آینده هوش مصنوعی در روابط عمومی بخش دیگری از سخنان "پل روتزر" بود که پیرامون آن اظهار داشت :خیلی اوقات مردم می پرسند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در 5 یا 10 سال آینده. راهنمایی کلی من این است که در سه تا پنج سال آینده حداقل 80 درصد کاری که ما روزانه انجام می دهیم به طریقی از راه هوش مصنوعی انجام می شود. فکر کردن به این کمی ترسناک است. واقعا اغراق نمی کنم. بیشتر از 5 سال آینده، واقعا نمی دانم چه رخ خواهد داد.


بنیانگذار موسسه هوش مصنوعی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به روابط عمومی ها گفت: نصیحتم به مردم و حرفه ای ها این است که توسط هوش مصنوعی مضطرب نشوید. مردم فکر می کنند هوش مصنوعی علمی تخیلی است و در بیرون از این عالم و در آینده وجود دارد. اینطور نیست. هوش مصنوعی اینجاست. حرفه ای ها باید یادگیری را آغاز کنند. با یادگیری کمی اطلاعات یا ثبت نام در روزنامه ای مرتبط شروع کنند.


مهارتهای حل مسئله و روابط عمومی

 


آخرین سخنران پنل نخست، دکتر سعید خزائی استاد تمام دانشگاه تهران بود که با موضوع مهارت های حل مسئله و روابط عمومی به سخنرانی پرداخت و نظرات خودشان را در این خصوص با شرکت کنندگان مطرح کرد.


وی با بیان اینکه در نگاهی تازه و معاصر به ساحت روابط عمومی در سازمانها باید اذعان کرد که روابط عمومی سامانه هشدار سریع راهبردی، رصدخانه و چشم همیشه بیدار سازمان هاست، گفت: سازمانهایی را شاهد هستیم که در عصر عدم قطعیت و محیط های آشوبناک معاصر با چالشها و مسائل نوپدید و بی سابقه ای دست به گریبان هستند.


دکتر خزائی با اشاره به اینکه سازمانها و نهادها همواره از تجارب و تخصصهای خود برای رویارویی با چالشها و دشواریها بهره گرفته اند اظهار داشت: در محیط هایی که پویایی فزایندهای نداشته است و تغییرات تدریجی و کنترل پذیر بوده اند، سازمان و روابط عمومی آن با بهره گیری از تجارب پیشین، دشواریها و مسائل را بر پایه الگویی خطی، تناوبی و تکرار پذیر، مدیریت می کردند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزایش سرعت تغییر و شتاب گیری تحولات موجب فراهم ساختن فضا و شرایطی برای زوال پارادایم ها، پندارها و روش شناسی های سنتی قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: دیگر نمی توان مسایل و موضوعات نوپدید را با روش های سنتی گذشته حل کرد، زیرا سازمانها در درک و فهم موضوعاتی که از آن تجربه ای ندارند، عاجز هستند.


وی با بیان اینکه ناپیوستگیها، شوکها و شگفتیها بیش و پیش از آن که نیازمند وجود تجربه و دانش سازمانی باشند، محتاج توانایی سازمانها و کارکنان به حل خلاقانه مسأله هستند تصریح کرد: به دیگر عبارت، دنیای مدیریت و به تبع آن، دنیای روابط عمومی از رویکردی که اصطلاحاً آن را «روند - بنیاد» می نامیم گذر کرده و پای به عرصه ای نهاده است که می توان آن را «رویداد - محور» نامید.


دکتر خزائی در بخش دیگری از سخنان خود با اعتقاد به اینکه روندها همواره مبتنی بر دانش و تجربه و داده های گذشته بوده است گفت: روندها کمابیش پیش بینی پذیر و بدون غافلگیری بوده اند و به بیان روشن تر، ادامه خطی دنیای حال و گذشته بوده اند، اما دنیای «رویداد - محور» دنیای غیر تناوبی، پیش بینی ناپذیر و شگفتی سازی است که غلبه بر مسایل و چالشهای آن بیش و پیش از آن که نیازمند تجربه و روال اندیشی باشد، نیازمند خلاقیت و نوآوری است.


وی افزود: بی سبب نیست که مجمع جهانی اقتصاد، مهمترین مهارت از میان مهارتهای دهگانة مدیریت را «مهارت حل مسائل پیچیده» می داند.


دکترخزائی تصریح کرد: در محیط غیرتناوبی و نوآیندی که فراروی روابط عمومی هاست، چالشها، دشواریها و مسایلی چهره می نمایند که سابقه ای تاریخی نداشته اند و به ناچار تنها رویکرد مؤثر برای غلبه بر آنها، بهره گیری از روشهای حل مسأله است، روشهایی که از طرح «چرا ...» گذر کرده و به طرح پرسشهای «چگونه ...» می رسند.» چرا « پرسشی معطوف به گذشته است که ریشه رویدادها را در سوابق جستجو کند و در مقابل، «چگونه» در پی حل مسایل آینده است.


استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به روشهای حل مسأله که می توان از آنها با نام روشهای اتاق فکری یاد کرد، گفت: مجموعه روشهایی است که می کوشد موضوعات و چالشهای نوآیند را از طریق خرد جمعی، روشهای مشارکت جویانه و بهره گیری تفکر جمعی، بررسی کند.


دکترخزائی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در جهان معاصر و همچنین در سالهای پیش رو، روابط عمومی ها نیازمند مجهز شدن به این روشها برای غلبه بر جریان توفنده موضوعات نوظهوری هستند که سازمانها و کارکنان را در دایرة تأثیر خود قرار می دهند گفت: هم اینک این روشها، از جمله ذهن انگیزی، نقشه ذهنی، شش کلاه تفکر، دوایر خلاق و.... از جمله مهارتهای کلیدی حل مسأله در روابط عمومی ها و سازمانها هستند.

پنل دوم
در دومین بخش از کنفرانس شانزدهم که بیشتر ارایه ایده های منتخب در دستور کار قرار گرفته بود، دکتر احمد یحیایی ایله ای با موضوع" الگوی کاربردی مدیریت آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی"، مهندس شاکر خفایی با عنوان "نقش روابط عمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی" ، دکتر حسین افخمی با موضوع "برنامه ریزی و مدیریت کمپین" به ارایه مقالات خود پرداختند.

ارایه ایده متخب: "الگوی کاربردی مدیریت آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی"

 


الگوی کاربردی مدیریت آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی به همت دکتر احمد یحیایی ایله ای (مدرس و مشاور روابط عمومی) و مهندس بهنام صیفوری (رئیس روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس) تهیه شده در اصل یک مطالعه موردی است که در شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام شده است.


دکتر یحیایی ایله ای با بیان اینکه اجرای پژوهش آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس که با همکاری این شرکت انجام گرفته است اظهارداشت: شاید یکی از اولین پروژه های آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی در ایران باشد که بر اساس یک مدل بومی انجام پذیرفته و توانسته راهکارهایی مناسب برای بهبود روابط درون سازمانی بیابد.


وی افزود: نکته مهم این است که با انجام این پژوهش یک مدل قابل قبول به عنوان راهکار کلی و ده راهکار کلیدی برای حل آسیبها و مشکلات ارتباطات درون سازمانی به دست آمد که می تواند برای سایر سازمانهای ایرانی مورد استفاده قرار گیرد."
 

وی با بیان اینکه ابعاد و مولفه های الگوی آسیب شناسی ارتبطات سازمانی در بعد ساختاری شامل: اخلاق و فرهنگ، قانون و نظم، اطلاع رسانی شفاف، رشد سازمانی، سلسه مراتب مورد واکاوی قرار گرفت اظهار داشت: در بعد زمینه ای: کانال ارتباطی، محیط ارتباطی، فرهنگ ارتباطی، فرصتهای ارتباطی و اختیارات مورد نظر قرار داشت و در بعد رفتاری نیز مولفه هایی نظیر ارتباط چهره به چهره، ارتباط غیررسمی، گفتگوی صادقانه، انتقاد پذیری و تشویق و تحسین مورد ملاحظه بود.


در ایده ارایه شده توسط دکتر یحیایی ایله ای تحلیل موانع ارتباطات در بعد زمینه ای، تحلیل موانع ارتباطات در بعد ساختاری، تحلیلی موانع ارتباطات در بعد زمینه ای و تحلیل موانع ارتباطات در بعد رفتاری برای حاضران در کنفرانس تشریح شد.


وی اظهارداشت: مطالعات انجام شده نشان می دهد در بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی، الگوی مناسب برای مدیریت ارتباطات وجود ندارد در حالی که ارزشیابی عملکرد بر مبنای مدل های علمی می تواند اطلاعات جامعی از وضعیت موجود ارتباطات در اختیار برنامه ریزان و عاملین تحول سازمانی قرار دهد.


دکتر یحیایی ایله ای افزود: الگوی مورد استفاده ضمن دربرگیری تمامی موانع و آسیب های ارتباطی از دیگاه مبانی نظری و خبرگان، از نوآوری لازم برخوردار است و به عنوان کارامدترین مدل سنجش آسیب شناسی بومی مورد تایید قرار گرفته است.

ارایه ایده متخب: نقش روابط عمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی

 


مهندس شاکر خفایی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز در مقاله "نقش روابط عمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی با تاکید بر: شرکت پالایش نفت تبریز" بر این نکته اشاره کرد که امروزه به دلیل تقاضای فزاینده جهت ارزش آفرینی برای ذینفعان و در همان حال، روند رو به رشد پیچیده شدن کسب و کارها در محیط جهانی و توانایی افراد و رسانه ها برای انتشار فوری موفقیتها، شکستها و کجرویها، اعتبار و محبوبیت بنگاهها با دقت و سرعت بیشتری در معرض ارزیابی قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه حفظ جایگاه نام و برند سازمانی، بیشتر از هر زمان دیگری ارزشمند شده است و به عملکرد سازمان در جنبه های گوناگون اقتصادی، انسانی، محیط زیستی و جامعه گره خورده است اظهار داشت: با درک این مهم، شرکت پالایش نفت تبریز برای شناسایی و پاسخگویی به نیاز ذینفعان، خلق و حفظ برند، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و کسب موفقیت در بازار به شدت رقابتی، طرح تحول و تعالی سازمانی سیستم مدیریت خود را بر اساس مدل علمی AMIF / MAMIF آغاز کرد.

 

مهندس خفایی افزود: این مدل در صدد تحول مدیریت سازمان از مکتب کلاسیک به مکتب یادگیری و نیز خواهان تعالی مدیران به تراز مکتب یادگیری مدیریت است و بر مبنای این مدل، آرمان مشترک مدیران شرکت، برنامه ریزی استراتژیک و نقشه استراتژی سازمان طراحی شده و برنامه ریزی عملیاتی شرکت تدوین گردیده است. سپس، بر مبنای آن با تدوین 6 هدف کلان، 40 هدف کمی و 132 برنامه و پروژه، سازمان به سمت آرمان تدوین شده خود که همان «پیشرو پالایشگاههای منطقه خاورمیانه با اعتبار جهانی» است؛ حرکت نموده است.


وی با اشاره به اینکه جهت گیری اصلی در این مسیر با تکیه بر استراتژی «بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر ارزش آفرینی و مسئولیت اجتماعی»، تعیین شده است خاطرنشان ساخت: در این رویکرد جامع، ارتباطی معنادار میان ترجیحات ذینفعان و مسائل دارای اهمیت برای توسعه کسب و کار برقرار شده است. در نتیجه، اهداف کلیدی علاوه بر موارد اقتصادی، شامل موارد مهم در جنبه های منابع انسانی، جامعه و محیط زیست نیز هستند.


مهندس خفایی با بیان اینکه آنچه که در این چارچوب به عنوان رکن اصلی در تعریف و اجرای برنامه ها و پروژه ها لحاظ شده است گفت: داشتن تعامل دو سویه و ارتباط موثر با ذینفعان کلیدی در هر حوزه است. بدین ترتیب می توان از قابلیتها و ظرفیتهای طرفین جهت ارزش آفرینی مشترک بهره گرفت تا به طور همزمان در مسیر پیشرفت و موفقیت گام برداشت. بی تردید، مدیران و کارکنان شرکت، پیشران این تغییر و تحولات بنیادین هستند. در نتیجه، تلاش برای درونی کردن پایه های اصلی مکتب یادگیری مدیریت در تفکر و رفتار ایشان (شامل تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و قابلیتهای شخصی)، به عنوان زمینه اصلی برای تجلی قابلیتهای بالقوه نامحدود منابع انسانی مورد تاکید قرار گرفته است.


رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز یکی دیگر از مصادیق مهم این رویکرد جامع در مدیریت سازمانی را جهت دهی به مشارکتهای اجتماعی شرکت، به سمت تعریف و اجرای برنامه های مشترک توانمندسازی برای جامعه محلی همجوار عنوان کرد و افزود: پالایشگاه تبریز به عنوان عضوی از جامعه در کنار سایر ساکنین و اعضای آن دیده می شود و ایشان نیز، دغدغه هایی همچون توسعه بلند مدت کسب و کار، حفظ اشتغال، تداوم رونق اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب برای کارکنان را درک کرده و تصویری شفاف تر و کاملتر از نام و برند سازمان در ذهن ایشان شکل می گیرد. این درک مشترک و متقابل، گامی مهم و رو به جلو برای ایفای نقشی موثر در توسعه پایدار جامعه و محیط اطراف محسوب می شود."

برنامه ریزی و مدیریت کمپین های روابط عمومی

 


دکتر حسین افخمی مدیر گروه آموزشی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود با عنوان "برنامه ریزی و مدیریت کمپین های روابط عمومی" به عناصر مهم و تاثیر گذار در اجرای موفق کمپین ها پرداخت و با بیان اینکه شناخت زمان، صداقت، اخلاق گرایی در تبلیغات از مفاهیم محوری در موفقیت یک کمپین است اظهار داشت: در تقویم رسمی کشور ما، روزها و ایام مناسبتی بسیاری را شاهد هستیم که فرصت خوبی رابرای آغاز کمپین ها فراهم آورده است.


وی افزود: مدیریت زمان در حوزه کمپین از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بشمار می رود که روابط عمومی ها باید با حساسیت بیشتری به آن نشان دهند.


دکتر افخمی با بیان اینکه فعالیتهای روابط عمومی همواره سنجیده، هدفمند و برنامه ریزی شده است خاطرنشان ساخت: در اینجا برنامه ریزی به اقداماتی گفته می شود که با انجام آنها می توان رویدادها و فعالیتهای یک کمپین و روابط بین آنها را شناخت و زمان، منابع، مواد و تاکتیکها را بر اساس معیارهای کمی و کیفی پیش بینی، برآورد و اصلاح کرد.


مدیر گروه آموزشی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با تشریح مفاهیم کلیدی برنامه ریزی، انواع آن، رویکردهای نظری عمده در زمینه فعالیتهای ارتباطی در روابط عمومی و انواع کمپین از جمله تبلیغی، رسانه ای و اطلاعی به تبیین مراحل دهگانه برنامه ریزی در روابط عمومی شامل تعریف مسأله، تحلیل موقعیت، تعیین اهداف، تعیین استراتژی، تعیین عامه مورد هدف، تعیین پیام، انتخاب تاکتیکها، تعیین منابع (نیروی انسانی و بودجه)، جدول زمانبندی و تعیین معیارهای ارزشیابی آن پرداخت.


دکتر افخمی با اشاره به نقش و اهمیت عنصر زمان در برنامه ریزی یک کمپین تصریح کرد: روابط عمومی ها لازم است نگرش عمیقی نسبت به مفهوم و انواع زمان در یک کمپین و رابطه آن با هر یک از عناصر اصلی برنامه ریزی کمپین یعنی مخاطبان، پیام، رسانه ها، نیروی انسانی و بودجه داشته باشند.


وی همچنین کاربست دو روش برنامه ریزی پرت و سی.پی.ام و همچنین مسیر بحرانی در یک مثال عملی، «کمپین انتخاباتی» را مورد اشاره و نقد و ارزیابی قرار داد.

 

مقالات برتر شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران معرفی شدند

 

 

هیات داوران شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، مقالات برتر این کنفرانس را معرفی کرد.

مقالات "نظام ارتباطی، برنامه ریزی و توسعه در ایران؛ ارائه یک چارچوب" تالیف مسعود طوفان نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، قادر باستانی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه و محمدحسن داد دکترای انرژی دانشگاه آیندهوون هلند، "نقش روابط عمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی (با تاکید بر: شرکت پالایش نفت تبریز)" تالف شاکر خفایی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز،  "الگوی کاربردی مدیریت آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی" (مطالعه موردی: شرکت فجر انرژی خلیج فارس) تالیف احمد یحیایی ایله ای (مدرس و مشاور روابط عمومی) و بهنام صیفوری (رئیس روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس) و "نقش روابط عمومی در مستندسازی بحران" تالیف عباس خسروانی جهت ارائه و انتشار در کتاب مجموعه مقالات کنفرانس برگزیده شدند.


کتاب مجموعه مقالات کنفرانس که در برگیرنده ۱۰ مقاله علمی در خصوص ایده پردازی و تجربه محوری در حوزه روابط عمومی است بعد از برگزاری کنفرانس منتشر می شود.

 

علاوه بر این، تعدادی از ایده های منتخب در این کتاب منتشر خواهد شد.

 

کارگاههای آموزشی

گزارش برگزاری کارگاه آموزشی "نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری"

 

 

"نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری" عنوان یکی دیگر از کارگاه های آموزشی بود که همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و در پاسخ به نیازهای جدید شاغلان روابط عمومی از سوی شورای سیاستگزاری کنفرانس طراحی شده و در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های نهادها و سازمان های بخش های دولتی و غیردولتی و مدرسی دکتر "مریم سلیمی" پژوهشگر ارتباطی و تصویری در 24 دیماه سال جاری برگزار شد.


به گزارش شارا در این کارگاه آموزشی، برای شرکت کنندگان حاضر، مروری بر تحولات اخیر قالب های مختلف بصری، نگاهی به آینده تصویر و تولیدات بصری، قالبهای بصری در رسانه های اجتماعی، آینده تبلیغات و پیشنهادهای کاربردی توسط دکتر سلیمی ارایه شد.


پژوهشگر ارتباطی و تصویری در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی ها، با بیان اینکه تصویر، مقوله ای وسیع است که می تواند هر شکل دوبعدی یا سه بعدی، ایستا یا متحرک، ترسیمی با دست یا تولید شده توسط فناوری ها یا ترکیبی از آنها را شامل می شود گفت:ممکن است برخی تصاویر عمر کوتاهی داشته باشند مانند انعکاس یک تصویر بر روی آینه یا ایجاد تصویر به یاری نور و لیزر و یا هولوگرافی. تصاویر همچنین می توانند یا به واسطه اینکه روی یک ماده مادی همچون کاغذ یا پارچه  ضبط می شوند، عمر طولانی تری بیابند.


وی با اعتقاد به اینکه تجسم یا تصور کردن عبارت از توانایی ما در شکل بخشیدن به تصاویر ذهنی است تصریح کرد: معمولاً وقتی می‌خواهیم به نقطه‌ای از شهر برویم ابتدا خیابان‌هایی را که باید از آن‌ها بگذریم در نظر می‌آوریم و علایم و نشانه‌های بصری خالص آن مسیر را در ذهن مرور می‌کنیم، بعضی از آن‌ها به‌صورت ذهنی و مقابل مان می‌گذرد و مجدداً به نقطه‌ای دیگر برمی‌گردیم، این قبیل فعل ‌و انفعالات ذهنی معمولاً قبل از حرکتمان به‌سوی مکان موردنظر به وقوع می‌پیوندد. ما حتی قادریم، مکانی را که هرگز در آن پا نگذاشته‌ایم و یا ندیده‌ایم نیز در ذهن خود مجسم ‌کنیم.


دکتر سلیمی، سواد بصری را فرآیند درک معنای محتوای بصری و همچنین طراحی، تولید و توزیع تصاویر توصیف کرد و با تقسیم بندی تصورات به به دو دسته کلی خلاق و غیرخلاق اظهار داشت: تصورات غیرخلاق غیرقابل کنترل و غیرارادی است (مانند خواب و رویا، اشکال ناسالم و غیره و تصورات خلاق اراده ای هستند. مانند تصورات بصری که عبارت است از قدرت دیدن اشیا در چشم و مغز؛ از طریق این استعداد هر یک از ما می توانیم تصویری ذهنی از تقریبآ هر چه مایل باشیم بسازیم.


وی افزود: تصورات خلاق به سه دسته کلی تقسیم می شوند اعم از تصورات بصری، تصورات جانشینی و تصورات پیش بینی کننده. تصورات واقعا خلاق که خود دو دسته اند: جستجو کردن و تغییر دادن.


از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی مروری بر تحولات اخیر قالبهای مختلف بصری، تحولات حوزه کمیک ها هم از بعد محتوایی و کاربردی و هم از بعد شیوه نمایش و ورود اخبار جعلی به حوزه گرافیک نوول بود که دکتر سلیمی در این باره گفت: «گرافیک نوول سابرینا» ماجرای یک زن گمشده است که قتل او در قالب یک ویدئو پخش و در اینترنت فراگیر شده و خود سرمنشأ برخی اخبار جعلی می شود. گرافیک نوول سابرینا نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد و اینکه چگونه دوران اخبار جعلی روح ما را آزرده می کند.


دکتر سلیمی با بیان اینکه اینفوگرافیک ها دارای محبویت بوده و سه برابر بیشتر از سایر محتواها در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند اظهارداشت: داستان‌های مصور ممکن است در قالب‌های مختلف تک‌قسمتی، مجموعه‌های کوتاه، بی‌پایان، گرافیک نوول یا رمان مصور، کمیک‌های اینترنتی، کمیک‌های مجله‌ای، اقتباس‌شده از فیلمها و غیره طراحی و ارایه شوند و یا ممکن است با مقاصد مختلف اجتماعی، سیاسی، ایدئولوژیکی و عقیدتی و غیره تهیه شده و بعضاً حتی دارای محتواهایی با مضامین خشم و خشونت و غیره باشند.


وی خاطرنشان ساخت: گاه ممکن است در برخی آثار، از دو تکنیک اجرای متفاوت ولی به شکل مکمل برای بیان و تشریح یک موضوع و روایت و آمار و اطلاعات مربوطه بهره گرفته شود، از این جمله نمونه «سرگذشت زینب» (مربوط به یک پناهجو و آواره سوری و افرادی با شرایط وی است) که در آن از دو روش اینفوگرافیک و کمیک استفاده شده است.


معظل عکس های جعلی و روش های شناسایی و تفکیک عکس های جعلی از عکس های واقعی نیز از جمله موضوعات ارایه شده در این کارگاه آموزشی بود که دکتر سلیمی با اشاره به افزایش تولید و اشتراک گذاری عکس های جعلی و دشواری تشخیص واقعی یا جعلی بودن آنها برای مخاطبان، توصیه کرد: توجه به نکات فنی تصویر همچون (سطوح منحنی یا زاویه‌دار، وجود نور متغیر، تغییر و افت در کیفیت تصویر)، توجه به اشیاء، مکانها، لباسها، نوشتار موجود در تصاویر و...توجه به متن، زیرمتن و فرامتن عکس، استفاده از ابزارهای تحت وب برای تشخیص (همچون Izitru و...) جستجوی معکوس در گوگل می تواند تا حدی اصالت عکس را مشخص کند.


وی درباره آینده صنعت سینما، نشر، بازیها و آثار گرافیکی نیز اظهار داشت: در حوزه سینما حرکت به سمت چند بعدی شدن، استفاده از قابلیتهای واقعیت مجازی و افزوده، استفاده از قابلیتها و امکانات خاص برای درگیر کردن بیشتر مخاطبان و استفاده از حواس مختلف وی، در حوزه نشر حرکت به سمت خلاقیت بصری، سه بعدی شدن، استفاده از واقعیت افزوده، گرایش به تعاملی و متحرک شدن، در نسخه های اینترنتی، در حوزه بازی ها استفاده از هولوگرافی، استفاده از واقعیت افزوده، استفاده از واقعیت مجازی، استفاده از هوش مصنوعی، گرایش به سمت تعاملی شدن، زوایای دید جدید، سعی به درگیر کردن سایر حواس را شاهد خواهیم بود و در حوزه آثار گرافیکی حرکت آثار گرافیکی و بصری به سمت خلاقتر، جذابتر، تعاملی،متحرک، به روز شدن، ساده تر و بعضاً مینمال شدن و در عین حال متناسب با نیازهای رسانه های اجتماعی، شکل گیری قالبها و شیوه های روایت گری جدید بصری و بهره گیری از تحولات تکنولوژیکی (واقعیت افزوده) ممکن خواهد شد.


دکتر سلیمی با اشاره به تعریف "جان مک کارتی" درباره هوش مصنوعی مبنی بر اینکه "هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌هاست که سعی می‌کند تا از هوش انسانی تقلید کند یا آن را تقویت کند" تصریح کرد: در مقاله ای با عنوان «پیش بینی آینده محصولات بصری تا سال 2050» به امکان تجربه بهتر محصولات بصری و امکان بهره گیری از سایر حواس همچون بو، مزه، لمس و... در این تجربه، امکان حضور مجازی در موزه ها، گالریها و نمایشگاهها بدون حضور با امکان تجربه آثار از ابعاد مختلف به یاری تکنولوژی هایی همچون واقعیت مجازی، بی سی آی و...، داشتن احساس عمیق تری از بازیها از طریق بی سی آی و هولوگرام های سه بعدی و نیز مشارکت بیشتر و از ابعاد مختلف در بازی به طوری که حواس مختلف بتوانند تحت تأثیر قرار گیرند اشاره شده است.


شکل گیری فناوریهای ترکیبی و در پی آن هنر ترکیبی، امکان توسعه چاپ سه بعدی بر روی اجسام ارگانیک و غیرارگانیک، امکان وارد کردن دیدگاههای هنرمندان به فضای مجازی یا مستقیماً به مغز مخاطبان، محدود شدن هنرهایی مثل نقاشی، گرافیک و... به صورت فیزیکی (به دلیل قیمت آن) و گرایش بیشتر به سمت تجربیات دیجیتال در زمره سایر دستاوردهای فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در آینده بشمار می رود.

وی درباره آینده فیلم و ویدئوها به موضوع جعل عمیق پرداخت و پیرامون آن گفت: جعل عمیق، نوعی تکنیک است که با استفاده از آن می‌توان از ترکیب تصویر انسان و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ویدئوهای ساختگی ایجاد کرد. با این فناوری، ممکن است با داشتن تصاویر هر شخص، ویدئوهایی از او ساخته شود که واقعیت ندارد و بتواند برای او دردسر ایجاد کند.


دکتر سلیمی در این باره افزود: جعل عمیق افراد بسیاری را با مشکلات و مسایلی مواجه کرده است؛ از بازیگران خارجی که از تصاویر آن‌ها برای فیلم‌های نامناسب سوءاستفاده شده تا سیاستمدارانی که در ویدئوهای دیپ فیک حرف‌هایی زدند که هرگز در واقعیت بر زبان نیاورده‌اند. این اتفاقات شاید در حوزه سیاسی بیش از همه چشم‌گیرتر و قابل‌تأمل تر باشد.


دکتر سلیمی درباره مهمترین تغییراتی که در آینده حوزه فیلم و ویدئوها حادث خواهد شد گفت: در این حوزه شاهد پیوند بیشتر فیلمها با تکنولوژیهای سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هولوگرافی و همچنین فناوریهای پوشیدنی و همه گیرتر شدن آنها، افزایش محتوا و کیفیت و شفافیت تصاویر و همچنین صدا در فیلمها، رواج بهره گیری از ویدئوهای واقعیت مجازی360 درجه، ایجاد تغییرات زیاد در صفحه نمایش سینما و تلویزیون، حرکت فیلمها به سمت تعاملی تر شدن، توسعه فیلمهای از نگاه شخص اول و تلاش برای فیلمبرداری در نزدیکترین محل به رویدادها (به طور مثال در مسابقات اسب دوانی، نصب دوربین روی اسب یا در بازی هاکی، نصب دوربین روی چون هاکی یا توپ و داشتن روایتهای جدید بصری از نگاه حیوانات، اشیا و...، گوشی‌های هوشمند قادر خواهند بود که دوربین‌های عکاسی را از رده خارج کرده و از هوش مصنوعی برای تنظیم، کنترل و ویرایش عکس‌ها بهره بگیرند، امکان تهیه اتوماتیک عکسهای با کیفیت و امکان دسته بندی و آرشیو سهل آنها، بهره گیری از افکت‌هایی برای کمک به بهبود عکسها، امکان عکاسی با کیفیت مطلوب توسط همگان، با اتصال دوربین‌ها به اینترنت، حفظ و دسترسی به عکس‌ها سهولت یافته و از سویی امکان انتقال آن ساده‌تر خواهد شد.

 

عکس‌ها در آینده حالت سه‌بعدی یافته و زندگی و حیات خواهند داشت، افراد با دوربین‌ها موجود بر روی عینکی که روی چشمانشان، قادر خواهند بود صحنه‌های مختلف را به‌صورت سه‌بعدی عکاسی یا فیلم‌برداری کنند. توسعه بازار عکس و تصویر و رونق این بازار و امکان دسترسی بیشتر برای متقاضیان و طراحان و مراکز عرضه بیشتر، افزایش چالش تولید عکسهای جعلی، امکان شناسایی شی، صحنه ها، چهره ها، نام فرد یا محصول و یا علائم تجاری و... موجود در عکس، امکان خوانش متون در عکس و ارائه تحلیل تصویری، حتی به لحاظ اخلاقی نیز امکان تشخیص میزان ریسک در تصویر، اینکه تصویر چقدر آزار دهنده بوده یا از نظر اخلاقی تا چه حد با اصول اخلاقی حاکم با جامعه سازگار است، خواهیم بود.


تلاشهای صورت گرفته هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات، امکان اسکن ژستها و حرکتهای بدنی افراد و جستجوی تصاویر مشابه آن، آینده گرافیک، آینده بازی ها، آینده هولوگرافیک، آینده رسانه های اجتماعی، آینده تبلیغات از دیگر مباحث جذاب این کارگاه اموزشی بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.


دکتر سلیمی در آخرین بخش از سخنان خود به مدیران و کارشناسان روابط عمومی های حاضر در کارگاه پیشنهادهایی ارایه کرد که عبارتند از ضرورت آشنایی با سواد بصری، ضرورت آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی و قوانین ادارکی گشتالتی، ضرورت آشنایی با قالبهای مختلف بصری و استفاده مناسب از هریک، امکان تولید محتوا و عرضه آن در رسانه ها و قالبهای مختلف بصری (با شناخت دقیق از قابلیتها و ظرفیتهای هر یک)، تلاش برای بهره گیری از قالبهای مختلف بصری، تلاش برای تولید محتوای جذاب و خلاق که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، لزوم رصد تحولات تکنولوژیکی و بهره گیری از آنها در ارائه محتواها و پیامها بویژه به صورت بصری و چند رسانه ای (VR، AR، MR و XR و...)، بهره گیری از قالبهای مختلف بصری متناسب با شناخت مخاطبان اعم از مردم، مدیران، رسانه ها و...، بهره گیری از قالبهای مختلف بصری در زمان بروز بحران با هدف مدیریت بحران (قبل، حین و بعد از بحران)


وی خاطرنشان ساخت: نگاه متفاوت و خلاقانه ای به محیط اطراف و ابزارهای در اختیارمان داشته باشیم. به عنوان مثال در حوزه نشریات چاپی بیاندیشیم چطور خلاقانه از جلد، صفحات داخلی و حتی پوشش پلاستیکی مورد استفاده در مجلات مان نیز بهره بگیریم یادمان باشد حتی در عصر هوشمند نیز خلاقیت نجات بخش است.

 

گزارش برگزاری کارگاه آموزشی "ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی"

 

 

همزمان بر برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، کارگاه آموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی با مدرسی محمود مختاریان استاد روزنامه نگاری و مدرس دانشگاه برگزار شد.


به گزارش شارا، در این کارگاه که 24 دیماه سال جاری در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با هدف ارتقای سطح دانش و تجربه حرفه ای شاغلان روابط عمومی و در رابطه با طراحی معاصر و شیوه های ارتباط تصویری برپا شد، استاد مختاریان به تبیین و تشریح مقوله ارتباطات تصویری و کاربردهای آن در روابط عمومی پرداخت.


وی ضمن ارایه تعاریفی از علوم بلاغی، زیباشناسی سخن یا دانش شیواسخنی، زمینه های علوم بلاغی را شامل سیاست، حقوق، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات تجاری ھمچون علوم انسانی، علوم ادیان، علوم اجتماعی و تاریخ قلمداد کرد.

وی در تبیین و معرفی سه شکل اصلی بلاغت از نگاه ارسطو شامل Ethos ایتوس، Logos آرم ها و Pathos پاتوس اظهار داشت: از نگاه ارسطو، ایتوس ویژگی های یک اثر ھنری است که بیانگر شخصیت ایده آل یا تیپیک است و تحت تأثیر اخلاق یک شخص قرار می گیرد.

استاد مختاریان افزود: آرم ها مبتنی بر منطق بوده و تمامی اسنادی که توسط شرکت ها یا سازمان ها توزیع می شوند، مبتنی بر آرم ها ھستند و پاتوس نیز از نگاه ارسوط مبتنی بر جذابیت عاطفی مبتنی بر احساس است.


استاد مختاریان در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در کارگاه آموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن خاطرنشان ساخت: مایه اصلی تصویر در ذهن انسان قرار دارد و از طریق تصویر با یکدیگر رابطه برقرار می کنیم. بدین معنا که انتقال اطلاعات از طریق روش های مختلف تصویری شامل نمادها، تصاویر، نقشه ها، عکس ها پوسترها و نقاشی ها، کاریکاتور، اینفوگرافی، تایپوگرافی، نمودار، فیلم، داستان های تصویری و کارتون ها به انتقال ایده و پیام مورد نظر می پردازیم.

وی فرآیند ارتباطات تصویری را ایجاد، تولید و توزیع مطالبی دانست که از کلمات و تصاویر استفاده می شود تا داده ها و مفاھیم و احساسات را منتقل کند.


استاد مختاریان با بیان اینکه هر تصویر دارای فرم و محتوی است گفت: منظور از فرم، قالب تصویری است که پیام را دربردارد. به عنوان مثال کل روزنامه همان فرم است و محتوای روزنامه شامل مطالب و سایر اطلاعات درج شده در آن است و لازم است میان فرم و محتوا ھماھنگی برقرار باشد.

تاثیرات متقابل فرم و محتوا در زیباشناسی اثر از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود که استاد مختاریان دراین باره اذعان داشت: انتخاب فرم مناسب می تواند محتوا را مورد توجه قرار دهد چرا که انتخاب فرم مناسب در تاثیرگذاری محتوا دخالت مستقیم دارد و محتوای پربار و وزین می تواند توجهات را به یک فرم و قالب بیشتر کند.


وی با اشاره به تاثیرات تضاد و کنتراست در زیبایی افزود: هماهنگی و هارمونی میان اجزای یک اثر، ترکیب بندی صحیح و کاملا ھماھنگ و وحدت یافته، القای ھمزمان احساس نظم و وابستگی و و ارد کردن چیزهای غیر منتظره در اثر، موجب انتقال بهتر پیام شما می شود.


استاد مختاریان پس ار تشریح تاثیرات رنگ و تزئین در زیبایی، به مقوله استراتژی تفکر بصری و سواد بصری پرداخت و تصریح کرد: توانایی دیدن، درک و در نهایت برقراری ارتباط بصری مربوط به زبان، ارتباط و تعامل است. این توانایی یادگیرنده است که با دقت، کنجکاوی بسیار و با شکاکیت و مهارت های تحلیلی به بررسی خلاقیت تصویری بپردازد و بفهمد که هدف از آفرینش این اثر چیست یا دیدگاه سازنده و خالق اثر چه بوده است؟


مدرس کارگاه اموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی با بیان اینکه سواد بصری با یادگیری و درک یک پیام معین ارتباط دارد و باعث ایجاد علاقه، کنجکاوی و اشتیاق نسبت به چیزی می شود که در پشت خلق یک قطعه بصری پنهان است گفت: سواد بصری که همان مهارت تصویری شناخته می شود، پایه و اساس یادگیری است و کودکان قبل از تسلط بر مهارت های کلامی، تصاویر را می خوانند.


وی افزود: سواد بصری به فرد اجازه می دهد تا قطعات و رسانه های تصویری را تفسیر کند. به عنوان نمونه می توان به علائم جاده و ایمنی اشاره کرد که این علائم در سفر یا رانندگی به مکان، شهر یا کشور دیگری به ما کمک خواهد کرد.


اینترنت بصری از دیگر محورهای مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود و مباحثی از جمله تاثیر فن آوری دیجیتال در درک سواد بصری مورد بررسی قرار گرفت. استاد مختاریان دراین باره اظهارداشت: سواد بصری یک مهارت و یک توانایی لازم برای رمزگشایی از جیزهایی است که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود.


وی افزود: اینترنت مملو از محتوای تصویری است. از تبلیغات تا داستانهای شخصی که با استفاده از رسانه های تصویری روایت می شود. دنیای دیجیتال باعث شده است که هر حرفه ای از جمله روابط عمومی بتواند کار خود را بهتر انجام دهد. به عنوان مثال بسترهای نرم افزاری می توانند به هر فرد در تهیه نمایش های بصری که شبیه نمودارها یا گزارش های آماده حرفه ای هستند، کمک کند.


از دیگر بخش های مهم و جذاب این کارگاه آموزشی، به نمایش گذاشته شدن جدیدترین اشکال ارتباطات بصری (100تصویر) به انتخاب استاد مختاریان بود که با تحلیل و تفسیر هر قطعه از تصاویر از زوایای مخلف از جمله تفکر خلاقانه در روابط عمومی، تفکر خلاقانه در تبلیغات، طرح نقاشی و کاریکاتور، پوستر، جریان سازی های رسانه ای و مدیریت افکار عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

رونمایی از دو کتاب روابط عمومی و ارتباطات در کنفرانس روابط عمومی

همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در تاریخ های 23 و 24 دی ماه سال جاری، مراسم رونمایی از دو کتاب "برنامه ریزی استراتژیک برای روابط‌عمومی" و " نقش رسانه ها در مدیریت سیل (مجموعه ابزارهای یکپارچه‌ مدیریت سیل)"، که با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی منتشر شد برگزار شد.

کتاب "برنامه ریزی استراتژیک برای روابط عمومی"

 


کتاب "برنامه ریزی استراتژیک برای روابط عمومی" تالیف کریگ میاموتو- ران اسمیت- راتلج/ تیلور و فرانسیس در 184 صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

 

این کتاب در 5 بخش و یک دستورالعمل نحوه برقراری ارتباط در مواقع بحرانی منتشر شد.

 

کتاب "نقش رسانه ها در مدیریت سیل (مجموعه ابزارهای یکپارچه‌ مدیریت سیل)"

 


کتاب "نقش رسانه ها در مدیریت سیل (مجموعه ابزارهای یکپارچه‌ مدیریت سیل)" در قطع وزیری توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

این کتاب در 5 بخش و یک دستورالعمل نحوه برقراری ارتباط در مواقع بحرانی در 136 صفحه منتشر شد.

 

 توزیع کتاب «برنامه ریزی استراتژیک برای روابط‌عمومی» در کنفرانس روابط عمومی

 

 

تاب «برنامه ریزی استراتژیک برای روابط‌عمومی» اثری از کریگ میاموتو- ران اسمیت- راتلج/ تیلور و فرانسیس همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در 184 صفحه به همت انتشارات کارگزار روابط عمومی و با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی منتشر و در میان شرکت‌کنندگان توزیع شد.

 

به گزارش روابط عمومی انتشارات کارگزار روابط عمومی، این کتاب در چهار بخش، اهمیت برنامه ریزی، نحوه‌ نگارش یک برنامه‌ جامع برای روابط عمومی، فرایند‌ برنامه‌ریزی برای کمپین روابط عمومی و برنامه‌ریزی استراتژیک برای روابط عمومی منتشر شده است.
 
عنوان کتاب: برنامه‌ریزی استراتژیک برای روابط عمومی
نویسندگان: کریگ میاموتو- ران اسمیت- راتلج/ تیلور و فرانسیس
ترجمه: انتشارات کارگزار روابط عمومی
ویرایش: زهرا بابازاده گان
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
نوبت چاپ: اول/ 1398
تعداد صفحات: 240
تلفن پخش: 09121938419
پست الکترونیک: karGozar80@Yahoo.com 

 

انتشار 53 امین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی

 

 

53 امین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و انتشارات کارگزار روابط عمومی در 104 صفحه رنگی منتشر شد.

 در بخشی از سرمقاله این شماره که به قلم مهدی باقریان نوشته شده، آمده است: "بدون تردید برگزاری و موفقیت کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بدون مشارکت جامعه شریف روابط عمومی و بهره مندی از تجربه ها و ایده های ناب شاغلان روابط عمومی امکان پذیر نیست. به همین دلیل دبیرخانه کنفرانس، از امسال آموزش مهارتهای کاربردی را در قالب ارایه ایده ها و الگوهای کاربردی و جدید در دستور کار خود قرار داده است. این موضوع زمانی اجرایی می شود که شاغلان روابط عمومی هم، رغبت و استقبال بیشتری از خود نشان بدهند.


اطمینان داریم مزیت افزایش کیفیت ناشی از برگزاری چنین رویدادهایی بسیار چشمگیرتر از 15 دوره قبل خواهد بود. به همین دلیل دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی در نظر دارد شانزدهمین دوره این رویداد را با محوریت تجربه محوری برگزار نماید. این امر به ما در راستای ارائه رویدادی با کیفیت بالا کمک شایانی خواهد کرد."

 

در بخش گفتگو، دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس به بررسی اهداف، موضوعات و دستاوردهای کنفرانس پرداخت.

 استاد دانشگاه امام صادق ‌(ع) در این گفتگو درباره‌ جایگاه روابط‌عمومی ها با تاکید بر سه عامل تاثیرگذار تعامل، تبادل و تداوم اطلاعات اظهار کرد: روابط عمومی‌ها ارگان واحدی هستند که فعالیت‌های آنان نیازمند انسجام، همکاری و آرمانگرائی واقع‌بینانه است. این وضعیت بدون نوعی از «تعامل دائمی» میان همدیگر امکان‌پذیر نیست.

بشیر درباره‌ تعداد کنفرانس هایی که تاکنون برگزار شده و چه دستاوردی داشته است؟ توضیح داد: ایجاد رشد و تحول در هر زمینه علمی و اجرایی نیازمند نوعی از تعامل، تبادل و تداوم اطلاعات علمی و تجربی است. بدون این سه عامل اساسی نمی توان به یک سطح قابل قبولی از رشد و تحول علمی و اجرایی رسید. ۱۵ کنفرانس گذشته در این زمینه گام های بلندی را برداشته‌اند که می توان ادعا کرد «جریان زنده روابط عمومی» در کشور، تا اندازه زیادی مدیون این کنفرانس است.

 

"پروفسور جیمز گرونیگ" استاد روابط عمومی دانشگاه مریلند در مقاله "چگونه روابط عمومی را اندیشه زایی کنیم؟" بر این نکته تاکید می کند: "اندیشه زایی، تفکر منطقی و سیستماتیک درباره مفاهیم، تعاریف، معیارها و رابطه موجود میان آنهاست. پژوهشگران با تفکیک و توصیف مشکلات در واقع شروع به اندیشه زایی می کنند- نظری و کاربردی- که نیازمند مطالعه است. سپس به گونه ای منطقی می اندیشند که چگونه مشکل را با تعریف یک مفهوم که معمولا متغیر وابسته نامیده می شود، حل کنند.

 

بود یا نبود این متغیر وابسته مشکل را تعریف می کند. در مرحله سوم، متغیرهای غیروابسته ای که تأثیری منطقی بر متغیر وابسته دارند را مشخص می کنند. متغیرهای غیروابسته را می توان به گونه ای تغییر داد که بر متغیر وابسته تأثیرگذارند و بدین ترتیب مشکل رفع شود. بیشتر این اندیشه زایی ها در سطح انتزاعی و تئوریک صورت می گیرند. اگر پژوهشگران پیش از ارزیابی چیزی به صورت تئوریک درباره آن نیاندیشند، ارزیابی آنان معمولا کم ارزش یا فاقد ارزش خواهد بود- به غیر از ارزیابی برای ارزیابی."

 "اهمیت برنامه ریزی در روابط عمومی" اثر "کریگ میاموتو و ران اسمیت" از جمله مقالاتی است که در این نشریه منتشر شده است: "برنامه‌ریزی روابط عمومی یک رویکرد مثبت‎ است و به‌خوبی دیدگاه نظام‌مند و کلی سازمانها را ترسیم می‎ کند. مشاهده‌ سازمان از نظر یک "سیستم باز"، مفهومی مهم در زمینه‎ برنامه‌ریزی روابط عمومی است، زیرا در سیستم باز، سازمان را یک ارگانیزم یا نهادی زنده با مرزها، ورودی‌ها، خروجی‎ها، گذرگاهها و بازخوردهای کافی از جانب محیط‌های بیرونی و درونی می‌دانند که می‌تواند با ایجاد تغییرات متناسب و به‌موقع، به حیاتش ادامه دهد. "

 

مقاله "الگوی کاربردی مدیریت آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی" که به همت دکتر احمد یحیایی ایله ای (مدرس و مشاور روابط عمومی) و مهندس بهنام صیفوری (رئیس روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس) تهیه شده در اصل یک مطالعه موردی است که در شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام شده است.


در پایان محققان نتیجه می گیرند: "اجرای پژوهش آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس که با همکاری این شرکت انجام گرفته است شاید یکی از اولین پروژه های آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی در ایران باشد که بر اساس یک مدل بومی انجام پذیرفته و توانسته راهکارهایی مناسب برای بهبود روابط درون سازمانی بیابد.


نکته مهم این است که محققان با انجام این پژوهش توانسته اند یک مدل قابل قبول به عنوان راهکار کلی و ده راهکار کلیدی برای حل آسیبها و مشکلات ارتباطات درون سازمانی ارایه دهند که می تواند برای سایر سازمانهای ایرانی مورد استفاده قرار گیرد."

در مقاله "نظام ارتباطی، برنامه ریزی و توسعه در ایران؛ ارائه یک چارچوب" تالیف "مسعود طوفان" دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و مدرس ‌دانشگاه (نویسنده مسئول)، "قادر باستانی" دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه و "محمدحسن داد" دکترای انرژی دانشگاه آیندهوون هلند، کارشناس امریه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، تلاش شده است که نظام ارتباطی، برنامه ریزی و توسعه در ایران مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

 

در بخشی از این مقاله آمده است: "نظام ارتباطی، به عنوان سازوکار الحاقی به برنامه های توسعه برای تحقق اهداف برنامه به یک نیاز و البته راهبرد جدی مبدل شده است. تجربه انتخاب اولین سخنگوی لایحه بودجه 97 و نیز شکل گیری امواج بی سابقه اجتماعی و رسانه ای در جریان تصویب برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نشان داد دشواری همراه ساختن افکار عمومی با اهداف مورد نظر کمتر از دقت و حساسیت در تهیه محتوای برنامه ها نیست و بی توجهی به برقراری یک نظام ارتباطی صحیح با ذینفعان می تواند پذیرش عمومی و موفقیت هر برنامه ای را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این مقاله می کوشد با بکارگیری نظریه های ارتباطات جمعی و با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، ضمن بیان دلایل بی توجهی برنامه ریزان به سازوکارهای الحاقی رسانه ای در برنامه های توسعه کشور، با ارائه یک چارچوب عملی، جایگاه پیوست رسانه ای را در تغییر نگرش و همراهی عمومی با برنامه های توسعه ای را تبیین نماید. تعریف پیوست رسانه ای و مراحل آن، اهمیت ارتباطات رسانه ای، پیشینه و آسیب های کنونی فقدان پیوست رسانه ای در برنامه های توسعه کشور، ارائه مدلی برای الحاق پیوست رسانه ای به برنامه های توسعه، تولی گری و چگونگی سازوکار اجرایی آن از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله مورد توجه قرار می گیرد. "

دکتر "عباس خسروانی" در مقاله "نقش روابط عمومی در مستندسازی بحران" تلاش می کند به این موضوع بپردازد که نقش هر یک از واحدها در این زمینه چیست و به خصوص روابط عمومی در این زمینه چگونه می تواند به مستندسازی بحرانها بپردازد؟


در چکیده این مقاله آمده است: "مانایی هر فعالیتی در گرو ثبت و مستندسازی آن است و هر فعالیت ثبت شده ای می تواند بخشی از تاریخ یک سازمان، اعم از خدماتی یا تولیدی را برای بهره مندی آیندگان محفوظ نگاه دارد. فعالیت و عملکرد سازمانها در مواقع بحران و حادثه یکی از این موارد است. بررسی بحرانهای گذشته در کشور نشان می دهد که هر بار بحرانی رخ می دهد، هزینه های مالی و اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته به بار می آورد که صرف بازسازی و بازآوری زیرساختها، شریانها و جبران همه خسارتها می شود. وجود چنین نارسایی، بیشتر از اینکه ضعف عملکرد مهندسی و مدیریتی و تکنولوژی را آشکار سازد، نبود دانش مدیریت سانحه به دلیل فقدان یک نظام مستندسازی را یادآور می شود. در عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران مستندسازی می‌تواند دانش، مهارت، تجربه و قدرت نقش‌آفرینی سازمانهای درگیر و نیروهای آنان را نشان داده و تحلیل و تفسیر و بازخوانی عملیات می‌تواند توان برنامه‌ریزی و قدرت هدایت و مدیریت آنان را ارتقا بخشد و در نهایت منجر به اثربخشی بیشتر آنان در عملیاتهای بعدی شود.


به نظر می رسد ما در سازمانها به جنبش همگانی مستندسازی نیاز داریم که روابط عمومی باید پیشران این جنبش باشد. بسیاری از فعالیتها، تکرار کارهایی است که در گذشته انجام شده است و مقدار زیادی از بهره وری اقدامات ما کاهش یافته است. باید برای این بحران یا مسئله چاره ای اندیشید."

 

"شاکر خفایی" رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت تبریز در مقاله "نقش روابط عمومی در استقرار مسئولیت اجتماعی با تاکید بر: شرکت پالایش نفت تبریز" بر این نکته اشاره می کند. "امروزه به دلیل تقاضای فزاینده جهت ارزش آفرینی برای ذینفعان و در همان حال، روند رو به رشد پیچیده شدن کسب و کارها در محیط جهانی و توانایی افراد و رسانه ها برای انتشار فوری موفقیتها، شکستها و کجرویها، اعتبار و محبوبیت بنگاهها با دقت و سرعت بیشتری در معرض ارزیابی قرار می گیرد. حفظ جایگاه نام و برند سازمانی، بیشتر از هر زمان دیگری ارزشمند شده است و به عملکرد سازمان در جنبه های گوناگون اقتصادی، انسانی، محیط زیستی و جامعه گره خورده است.


با درک این مهم، شرکت پالایش نفت تبریز برای شناسایی و پاسخگویی به نیاز ذینفعان، خلق و حفظ برند، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و کسب موفقیت در بازار به شدت رقابتی، طرح تحول و تعالی سازمانی سیستم مدیریت خود را بر اساس مدل علمی AMIF / MAMIF آغاز نموده است. این مدل در صدد تحول مدیریت سازمان از مکتب کلاسیک به مکتب یادگیری و نیز خواهان تعالی مدیران به تراز مکتب یادگیری مدیریت است.


بر مبنای این مدل، آرمان مشترک مدیران شرکت، برنامه ریزی استراتژیک و نقشه استراتژی سازمان طراحی شده و برنامه ریزی عملیاتی شرکت تدوین گردیده است. سپس، بر مبنای آن با تدوین 6 هدف کلان، 40 هدف کمی و 132 برنامه و پروژه، سازمان به سمت آرمان تدوین شده خود که همان «پیشرو پالایشگاههای منطقه خاورمیانه با اعتبار جهانی» است؛ حرکت نموده است.


جهت گیری اصلی در این مسیر با تکیه بر استراتژی «بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر ارزش آفرینی و مسئولیت اجتماعی»، تعیین گردیده است. در این رویکرد جامع، ارتباطی معنادار میان ترجیحات ذینفعان و مسائل دارای اهمیت برای توسعه کسب و کار برقرار شده است. در نتیجه، اهداف کلیدی علاوه بر موارد اقتصادی، شامل موارد مهم در جنبه های منابع نسانی، جامعه و محیط زیست نیز هستند.


آنچه که در این چارچوب به عنوان رکن اصلی در تعریف و اجرای برنامه ها و پروژه ها لحاظ شده است، داشتن تعامل دو سویه و ارتباط موثر با ذینفعان کلیدی در هر حوزه است. بدین ترتیب می توان از قابلیتها و ظرفیتهای طرفین جهت ارزش آفرینی مشترک بهره گرفت تا به طور همزمان در مسیر پیشرفت و موفقیت گام برداشت. بی تردید، مدیران و کارکنان شرکت، پیشران این تغییر و تحولات بنیادین هستند. در نتیجه، تلاش برای درونی کردن پایه های اصلی مکتب یادگیری مدیریت در تفکر و رفتار ایشان (شامل تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و قابلیتهای شخصی)، به عنوان زمینه اصلی برای تجلی قابلیتهای بالقوه نامحدود منابع انسانی مورد تاکید قرار گرفته است.


یکی دیگر از مصادیق مهم این رویکرد جامع در مدیریت سازمانی، جهت دهی به مشارکتهای اجتماعی شرکت، به سمت تعریف و اجرای برنامه های مشترک توانمندسازی برای جامعه محلی همجوار است. بدین ترتیب، پالایشگاه تبریز به عنوان عضوی از جامعه در کنار سایر ساکنین و اعضای آن دیده می شود و ایشان نیز، دغدغه هایی همچون توسعه بلند مدت کسب و کار، حفظ اشتغال، تداوم رونق اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب برای کارکنان را درک کرده و تصویری شفاف تر و کاملتر از نام و برند سازمان در ذهن ایشان شکل می گیرد. این درک مشترک و متقابل، گامی مهم و رو به جلو برای ایفای نقشی موثر در توسعه پایدار جامعه و محیط اطراف محسوب می شود."

 

گفتنی است بخشی از این ویژه نامه 104 صفحه ای، به پرونده زندگی حرفه ای پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات اختصاص دارد.

فصلنامه کارگزار روابط عمومی «به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مهدی باقریان و با سردبیری زهرا بابازاده گان» منتشر می شود.

 

بیانیه شانزدهمین کنفرانـس بین المللی روابط عمومی ایران
در بخشی از این بیانیه آمده است: شانزدهمین کنفرانس با ارزیابی 15 کنفرانس گذشته و تحول اساسی در شیوه برگزاری، هدفمندی سخنرانی ها و نیز گشودن افق های جدید برای غنی سازی حوزه نظری و عملی روابط عمومی آغاز شده است.


ایده پردازی و تجربه محوری در این کنفرانس، از اهمیت ویژه ای برخوردار گردید که به مثابه راهی جدید برای بهره برداری از ایده های ناب و تجربه های زیسته خانواده بزرگ روابط عمومی در نظر گرفته شده است.
برگزاری شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی، با ارائه سخنرانی ها، ایده پردازی ها، تجربه های زیسته و دست آوردهای ارزشمند، که حاصل همکاری و مشارکت وسیع استادان، محققان، مدیران، کارشناسان، دانشجویان و همه حامیان و شرکت کنندگان در این کنفرانس است، بیانگر تخصص، بصیرت، هوشیاری، حرفه ای گرایی، توانمندی و تعهد تک تک اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی هاست که همچنان بر تحقق عملی اخلاق حرفه ای و خدمت خالصانه به مردم متعهد می باشند.


اکنون می توان گفت با تدابیر اتخاذ شده توسط کنفرانس و همه مشارکت کنندگان آن، دسترسی به اهداف عالیه در حوزه روابط عمومی ها بیش از گذشته امکان پذیر شده و نادیده گرفتن این ساختار مهم ارتباطی و مدیریتی نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه بیش از گذشته باید به آن اهمیت مضاعف داد.


شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با شعار «مدیریت و برنامه ریزی» با تاکید بر «ایده پردازی و تجربه محوری» و با مشارکت و همکاری دانشگاه های مختلف، سازمان ها و نهادهای مرتبط، استادان، پژوهشگران، مدیران، کارگزاران و علاقه مندان به این حوزه مهم ارتباطی، در شرایطی برگزار می شود که حوزه مدیریت و برنامه ریزی یکی از مهمترین حوزه های چالشی روابط عمومی هاست که می تواند با بهره برداری از ایده های نو و تجربه های زیسته کمبودها و کاستی ها را مرتفع سازد.


ما شرکت کنندگان در شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، ضمن قدرشناسی از زحمات دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس و تاکید بر ضرورت ادامه کنفرانس های علمی و تخصصی با معیارهای جهانی، اجرای کامل مفاد این بیانیه که زمینه ساز ارتقاء و اعتلای روابط عمومی ایران می باشد را خواستاریم.


(1) توجه عملی و عمیق به رویکردهای علمی و دانش محور در همه زمینه ها،‌ از جمله در حوزه روابط عمومی ها که مسئولیت بزرگی در جهت همدلی و همفکری نهادها، سازمان ها و مدیران کشور با جامعه را بر عهده دارند، نه تنها یک ضرورت به شمار می آید، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و مردمی است که باید توسط همه علاقمندان به پیشرفت و توسعه هدفمند کشور مورد تاکید قرار گیرد.


(2) فضای مجازی فرصتی مضاعف برای بکارگیری همزمان دو فضای واقعی و مجازی به وجود آورده است که نیازمند بهره برداری از ایده پردازی های جدید و تجربیات گوناگون در جهت مدیریت بهینه در حوزه های مختلف بویژه روابط عمومی هاست.


(3) التزام به معیارهای اخلاق حرفه ای برای برقراری و گسترش ارتباطات مبتنی بر اعتماد، صداقت و برابری در کلیه سطوح مدیریتی و تشکیلاتی سازمان های روابط عمومی در سطح کشور مورد تاکید می باشد.


(4) تقویت و حمایت کردن از روابط عمومی ها می تواند در پیشبرد اهداف الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت مؤثر باشد و در این زمینه ضروری است که توجه ویژه ای به این نهاد مهم در سطح کشور از طرف دولت، مؤسسات خصوصی و جامعه صورت گیرد.


(5) تحول روابط عمومی ها نیازمند تحول اساسی در رویکردهای مدیریتی، آموزش های مرتبط، تقویت مهارت های لازم، توجه به ایده های جدید، و بالاخره سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی مداوم است که در این رابطه مدیران این حوزه مهم ارتباطی می توانند نقش اساسی در این تحول و پیشرفت داشته باشند.


(6) توسعه و تعمیق حرفه گرایی در روابط عمومی نیازمند بصیرت لازم، تجربه دانش محور، خلاقیت و عمل متعهدانه است که می تواند در بهترین وجه آن در شیوه های ارتباطی سالم و اقدام آگانة همه دست اندرکاران و ارتباطگران بویژه روابط عمومی ها در سطح کشور و جهان صورت گیرد.
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد