شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| دو کارگاه آموزشی روابطعمومی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار میشود.
به گزارش شارا، دو کارگاه آموزشی روابط عمومی با عناوین "برنامه ریزی بر پایه سناریو" و "تکنیک های حل مسئله در روابط عمومی" با تدریس پروفسور سعید خزائی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن آینده نگری ایران روز دوشنبه 5 اسفندماه 1398 برگزار خواهد شد.
استاد: پروفسور سعید خزائی
استاد تمام دانشگاه تهران
رییس انجمن آینده نگری ایران

اول: صبح
کارگاه برنامه ریزی بر پایه سناریو
- اصول اساسی تفکر سناریویی
- منطق های سه گانه سناریو
- انواع روشها و رویکردها در برنامه ریزی سناریویی (سناریوهای کمی، کیفی/ قیاسی، استقرایی/ درونی، بیرونی، رو به جلو، رو به عقب/ زمان برشی، تاریخی ...)
- سناریوهای شهودی و مراحل هشت گانه خلق سناریو
- نگاشت شبکه ای سناریو (SUM)
- موردکاوی های ملی و فراملی سناریو
- پیش بینی پذیری سناریو
- سناریو، اهداف ضرورتها و بایستگی ها
- پیش بینی، برنامه ریزی و سناریو
- عوامل شناختی و برنامه ریزی سناریویی
- سوگیری و سفسطه ها و معناسازی
- پرتگاه های اخلال در قضاوت سناریو
- چرا سازمانها آینده را درک نمی کنند؟
- تصمیم گیری و مدیریت شهودی
- تصمیم گیری پویا و آینده
- حوزه های کاربرد سناریو
- سازمانها، گذرهای سازمانی و فهم آینده
- تفکر سناریویی/ سامانه ای
دوم: عصر
کارگاه تکنیک های حل مسئله در روابط عمومی
- مروری بر روشها و تکنیک های حل مسئله
- توصیف پرکاربردترین روشهای حل مسئله
- تجربه و نوآوری در سازمان
- مسایل نوآیند و حل مسئله
- عدم قطعیت و حل مسئله
- ویژگی حل مسئله و مهارت مدیران (از چرا تا چگونه)...
تلفن های تماس: 88617676-88617577
وبسایت: www.shara.ir-www.irancpr.ir
مهارت های حل مسئله وروابط عمومی
در نگاهی تازه و معاصر به ساحت روابطعمومی در سازمان ها باید اذعان کرد که روابط عمومی سامانه هشدار سریع راهبردی، رصدخانه و چشم همیشه بیدار سازمان هاست؛ سازمان هایی که در عصر عدم قطعیت و محیط های آشوبناک معاصر با چالش ها و مسائل نوپدید و بی سابقه ای دست به گریبان هستند. سازمان ها و نهادها همواره از تجارب و تخصص های خود برای رویارویی با چالش ها و دشواری ها بهره گرفته اند؛ در محیط هایی که پویایی فزاینده ای نداشته است و تغییرات تدریجی و کنترل پذیر بوده اند، سازمان و روابط عمومی آن با بهره گیری از تجارب پیشین، دشواری ها و مسائل را بر پایه الگویی خطی، تناوبی و تکرار پذیر، مدیریت می کردند.
افزایش سرعت تغییر و شتاب گیری تحولات موجبات آن را فراهم ساخته است که بسیاری از پارادایم ها، پندارها و روش شناسی های سنتی در سراشیب زوال و تردید قرار گیرند. دیگر نمی توان مسایل و موضوعات نوپدید را با روشهای سنتی گذشته حل کرد، زیرا سازمان ها در درک و فهم موضوعاتی که از آن تجربه ای ندارند، عاجز هستند. ناپیوستگی ها، شوک ها و شگفتی ها بیش و پیش از آن که نیازمند وجود تجربه و دانش سازمانی باشند، محتاج توانایی سازمان ها و کارکنان به حل خلاقانه مسأله هستند. به دیگر عبارت، دنیای مدیریت و به تبع آن، دنیای روابط عمومی از رویکردی که اصطلاحاً آن را "روند – بنیاد" می نامیم گذر کرده و پای به عرصه ای نهاده است که می توان آن را "رویداد – محور" نامید.
روندها همواره مبتنی بر دانش و تجربه و داده های گذشته بوده است، روندها کمابیش پیش بینی پذیر و بدون غافل گیری بوده اند و به بیان روشن تر، ادامه خطی دنیای حال و گذشته بوده اند، اما دنیای "رویداد – محور" دنیای غیر تناوبی، پیش بینی ناپذیر و شگفتنی سازی است که غلبه بر مسایل و چالش های آن بیش و پیش از آن که نیازمند تجربه و روال اندیشی باشد، نیازمند خلاقیت و نوآوری است؛ و بی سبب نیست که مجمع جهانی اقتصاد، مهمترین مهارت از میان مهارت های دهگانۀ مدیریت را "مهارت حل مسائل پیچیده" می داند. در محیط غیر تناوبی و نوآیندی که فراروی روابط عمومی ها است، چالش ها، دشواری ها و مسایلی چهره می نمایند که سابقه ای تاریخی نداشته اند و به ناچار تنها رویکرد مؤثر برای غلبه بر آن ها، بهره گیری از روش های حل مسأله است، روشهایی که از طرح "چرا ..." گذر کرده و به طرح پرسش های "چگونه ..." می رسند."چرا " پرسشی معطوف به گذشته است که ریشه رویدادها را در سوابق جستجو کند و در مقابل، "چگونه" در پی حل مسایل آینده است.
روش های حل مسأله که می توان از آنها با نام روشهای اتاق فکری یاد کرد، مجموعه روش هایی است که می کوشد موضوعات و چالش های نوآیند را از طریق خرد جمعی، روش های مشارکت جویانه و بهره گیری تفکر جمعی، بررسی کند. در جهان معاصر و همچنین در سالهای پیش رو، روابط عمومی ها نیازمند مجهز شدن به این روش ها برای غلبه بر جریان توفنده موضوعات نوظهوری هستند که سازمان ها و کارکنان را در دایرۀ تأثیر خود قرار می دهند.
هم اینک این روشها، از جمله ذهن انگیزی، نقشه ذهنی، شش کلاه تفکر، دوایر خلاق و.... ازجمله مهارت های کلیدی حل مسأله در روابط عمومی ها و سازمان ها هستند.
|