
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی ( Public Relations ) یا همان PR، مفهومی که خیلیها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شدهاست به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابطعمومی».
سادهترین تعریف روابط عمومی این است:
مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: 1) افکار عمومی 2) سازمان شما ، به صورت دو سویه روشنتر بگوییم…، چیزی که درباره روابط عمومی (PR) باید حتما بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابطتان با مشتری به دست آوردهاید، به راحتی ارزیابی کنید».
اتوبان تک لاین و دو لاین
تبلیغات یک ارتباط یک طرفه ست. در تبلیغات شما میتوانید با مشتری رابطه برقرار کنید؛ ولی او نمیتواند چیزی بگوید. اما قهرمان داستان ما (روابط عمومی) هدفش پُر کردن این خلأ موجود در تبلیغات است. (با خواندن « تبلیغات چیست؟ » ، روشنتر راهنمایی میشوید.)
القاب روابط عمومی
چشم سازمان گوش سازمان زبان سازمان آیینهی تمامنمای سازمان وکیل مدافع سازمان تصویرسازی سازمان و… از ریلهای امریکا تا بشکههای نفتی ایران
اصطلاح روابط عمومى ( Public Relations ) براى نخستین بار در اتحادیه راهآهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران هم اولین بار، در شرکت نفت از آن استفاده گردید و حتی دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.
تعاریف بزرگان از روابط عمومی
ببینیم که بزرگان این علم، روابط عمومی را چگونه تعریف کردهاند. ابتدا به سراغ رکس هارلو میرویم:
روابط عمومی، دانشىست که به وسیله آن، سازمانها آگاهانه مىکوشند تا به مسئولیت اجتماعى خودشان عمل کنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه کسب و کارشان اهمیت دارند، به دست آورند.
انجمن روابط عمومى آلمان نیز روابط عمومی را اینگونه تعریف میکند:
روابط عمومى، تلاشی آگاهانه و قانونى که به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، میتواند با تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر شود.
به سراغ اصل داستان هم که برویم (!)، انجمن جهانى روابط عمومى ( IPRA ) را میبینیم که از نظر او PR یعنی:
روابط عمومى (PR) بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامهریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها مىکوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سر و کار دارند، به دستآورند.
خلاصه این که با روابط عمومی سعی میکنید تا:
شروع: افکار عمومی درباره برندتان را رصد کنید. سپس: فرصتهای مناسب را شناسایی کنید. سپس: رسانههای مناسب را پیدا کنید و با آنها تعامل دائمی برقرار کنید. در پایان: افکار عمومی را تغییر دهید. از نظر جایگاه و یا چارت سازمانی، روابط عمومی را زیرمجموعهای از واحد بازاریابی یک سازمان باید دانست.
روابط عمومی به نحوی پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان است. روابط عمومی و برندینگ روابط عمومی میبایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات ، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.
با توجه به افزایش پیامهای تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیامها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از:
خلق پیامهای جذاب متفاوت باور پذیرتر برای عموم و پیامهای غیر مستقیم بسیار کارآمدتر و کم هزینهتر از تبلیغات میتواند محصول و یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جای بدهد.
بهترین فعالیت روابط عمومی را که تا به حال دیدهاید را برایمان کامنت کنید.
از کدام برند بود؟ چه کار می کرد؟
منبع: politicalmarketing.ir
|