
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| با وجود اهمیت صنعت بیمه برای جامعه، رویکرد افراد به استفاده از پوششهای بیمهای چندان گسترده نیست و این پوششها غالباً در چارچوب حمایتهای دولتی یا براساس قوانین اجباری، خریداری و مورد استفاده قرار میگیرند. به عقیده کارشناسان، مهمترین اقدام برای حل این مشکل، افزایش آگاهی مصرفکنندگان از ماهیت بیمه و کیفیت ارائه خدمات آن است، که این امر از طریق فرایند «آموزش بیمه» تحقق می یابد.
«آموزش بیمه» را میتوان به عنوان فرآیندی در نظر گرفت که در آن، دانش و آگاهی مصرفکنندگان در ارتباط با؛ 1ـ خدمات و مفاهیم بیمه ای و مالی 2ـ ریسکهای اقتصادی و اجتماعی افزایش پیدا کند به گونهای که آنها بتوانند انتخاب صحیح و درک درستی از دریافت پوششهای بیمه ای داشته باشند. هدف از آموزش مشتریان بیمه، فراهم آوردن دانش و مهارت برای افراد و خانوادهها است تا توانایی آنها را در مدیریت ریسک، بهبود ببخشند.
این موضوع هم برای افزایش تقاضا در بازار بیمه و هم برای افزایش تنوع محصولات بیمه ای اهمیت دارد. به عبارت دیگر، به واسطه آموزش، تقاضا برای محصولاتی که نیازهای مصرفکنندگان را بهتر برآورده میکند افزایش مییابد و در نتیجه، آنها از شرکتهای بیمه میخواهند که محصولات و خدمات جدیدتری ارائه کنند. این روند، رقابت در بازار مالی بیمه را بهبود می بخشد.
آموزش همچنین سبب میشود، مصرفکنندگان در برنامهریزی مالی و بودجهبندی درآمدها و هزینهها و همچنین مدیریت پسانداز مالی، کارآمدتر شوند. در این راستا برگزاری کارگاه های آموزش مفاهیم اقتصادی و مالی و همچنین مفاهیم ریسک و خطر برای افراد جامعه و بالاخص جوانان، ضروری است تا آنها از بینش و درک کافی برای پذیرش خرید محصولات بیمه ای برخوردار شوند.
در این حال، آموزش نیروی انسانی در صنعت بیمه نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر آگاهی کارکنان و کارشناسان از محصولات بیمهای و فرآیند بیمهگری افزایش پیدا کند، این ویژگی سبب میگردد سطح اعتماد و اطمینان مصرفکنندگان به شرکتهای بیمه بالا برود. از سوی دیگر، صاحب نظران معتقدند آینده فعالیت صنعت بیمه در گرو سرمایهگذاری این شرکتها در فنآوریهای نوظهور و همچنین ارائه خدمات با کیفیت به مصرفکنندگان است و رقابت در صنعت بیمه به شدت تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت و شرکتهای بیمه از طریق انتخاب درست ریسک و افزایش کارایی، از یکدیگر متمایز خواهند شد. لذا در این شرایط است که کیفیت فرآیند آموزش در شرکتهای بیمه، تعیینکننده خواهد بود چرا که آموزش نیروی انسانی برای یک شرکت بیمه، تأثیر خیرهکنندهای در شناسایی ریسکها، کاهش خسارتها به حداقل ممکن و افزایش کارایی آن شرکت، دارد. بنابراین میتوان گفت، آموزش یک سرمایهگذاری است و هزینه نیست!
|