
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| کتاب "برنامهریزی استراتژیک برای روابط عمومی" تالیف کریگ میاموتو، ران اسمیت، راتلج، تیلور و فرانسیس بزودی به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی منتشر می شود.
این مروری کلی بر یک فرایند برنامه ریزی میباشد که 4 فاز و 9 گام دارد و در کتاب «برنامهریزی استراتژیک برای روابط عمومی» ارائه شده است. همین گامها را میتوان با همین کیفیت در برنامهریزی کمپینهای روابط عمومی، تبلیغات و ارتباطات یکپارچه بهره گرفت.
فرایند طراحی شده برای این گامها حسابشده هستند و باید پشت سر هم انجام شوند. پس از شناسایی یک مسئله، غالباً تمایل داریم که در یافتن راهکار از دیگران پیش بیافتیم و به همین دلیل تحلیل و تحقیق را دور می زنیم. همین رویکرد، مفروضات بیجایی را ایجاد میکند که بعدها موجب افزایش هزینه ها، عدم بهره وری و شرمساری میشوند.
برنامه ریزی دقیق به طرحهایی ختم میشود که کنشگرانه و بازدارنده هستند، نه فعالیتهایی که صرفاً جنبه واکنشگرانه و اصلاحکننده دارند. در آنِ واحد، گامهای این فرایند آنقدر انعطافپذیر هستند که اجازه نظارت، آزمون وخطا و ایجاد تغییرات موردنیاز را میدهند.
اگر از مدیران با تجربه ارتباطات بپرسید، امکان دارد که لزوماً برنامهریزیهای خود را در راستای این 9 گام پیش نبرند. اما اگر درباره کارشان با آنها صحبت کنید، احتمالاً خواهید دید که فرایندی تقریباً مشابه فرایند توصیف شده در اینجا را طی می کنند، چه دقیقاً مطابق با همین «گامها» باشد و چه نباشد.
امکان دارد تعداد اندکی از مسئولان روابط عمومی (با نوعی عذاب وجدان) اقرار کنند که خیلی علاقهای به برنامه ریزی ندارند. اما اگر با شما صادق باشند، اعتراف خواهند کرد که با خوششانسی به جنگ مشکلاتشان رفته اند.
شاید آنها به خاطر نداشتن وقت یا بیثباتی محیط اطرافشان، سراغ برنامهریزی رسمی نمیروند و صرفاً به ارائه واکنش کفایت میکنند. امکان دارد برخی از مسئولان روابط عمومی بگویند که روسا و مشتریانشان به دنبال کارهای عملی هستند و مجالی برای برنامه ریزی نمی دهند (هرچند این روسا و مشتریان کوتهنظر، معمولاً دوام زیادی در کسبوکار ندارند).
در هر حال اگر به نحوه عملکرد حرفهایها نگاه کنید، احتمالاً برنامهریزیهای آنها را خواهید دید. مدیران خوب، نحوه اجرای تحقیقات و برنامه ریزی کارشان را یاد گرفته اند و میتوانند همین برنامه ها را به مشتریان یا روسای شان تحمیل کنند.
این کتاب برای استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی و ارتباطات و همچنین رشته های تبلیغات، بازاریابی و سایر علاقمندان اساسی و آموزنده خواهد بود.
|