درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 17 آذر 1401 - 19:55   

فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد

  فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

 ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است

   ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است


ادامه ادامه مطلب دو

مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا

  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد

  فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازآفرینی قصه چوپان دروغگو با هنرنمایی همراه اول
  دومینوی حقیقت راه مرجعیت رسانه‌ای
  قانون جزا و خبر دروغ زلزله
  واژه سال 2022 انتخاب شد
  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا
   ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است
  چطور از اضطراب به نفع خود استفاده کنیم؟
  راستی‌آزمایی تصاویر با ابزارهای رایگان اینترنتی
  مدیرکل روابط‌عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: روابط عمومی‌ها وکیل مدافع و مدعی العموم دستگاه‌ها هستند
  رسانه‌های نوین و آشکار کردن امر پنهان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39481صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 1 مرداد 1398 - 08:02
روابط عمومی و فضای سوم
دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) - فضای سوم در حقیقت یک فضای تداخلی- اجتماعی است که بخشی از آن در فضای واقعی، بخشی دیگر در فضای مجازی و بخشی دیگر در فضای ذهنی شکل می گیرد. این فضا محصول تعامل سه فضای واقعی، ذهنی و مجازی است. در این فضای جدید است که روابط عمومی ها باید فعالیت های جدید خود را تعریف نمایند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| واژة فضا از واژة Spatium در زبان لاتین کلاسیک گرفته شده، و آن را به معنی فاصله، امتداد، جایگاه یا مکان تعریف می کنند. برای این فضا نیز سه بُعد قائل بودند: طول، پهنا و عمق. (عموری، 1397)


لغتنامه دهخدا فضا را به «میدان و عرصه» معنا کرده است (دهخدا، 1325). فرهنگ فارسی معین نیز آن را به «مکان وسیع، زمین فراخ و ساحت» (معین، 1386) معنی کرده است.


بنابراین می توان گفت که عمدتا فضا به مکان، عرصه، ساحت و امثالهم معنا شده است. البته این نگاه شاید متعلق به عصر مدرنیسم و ساختارگرایی بود که تجربه پوزیتویستی که با عینیت ها بیشتر سازگاری دارد، باشد. اما این وضعیت مزبور در عصر پست مدرنیسم و پساساختارگرایی متفاوت بوده و نگاه به مباحث زمان و فضای های مختلف اجتماعی و نیز روابط میان هستی های مختلف وارد مباحث فضا شده اند.


اگرچه بحث فضای سوم یا فضای مرزی میان فضای واقعی و فضای مجازی در سال های اخیر در خارج از کشور مطرح بوده است، اما طرح این مباحث به شکل تخصصی تر مدیون کارهای علمی مسعود کوثری، استاد دانشگاه تهران است. کوثری فضای مرزی را حاصل اشتراک بخش هایی از دو فضای واقعی و فضای مجازی می داند. این فضا که نقطه تماس دو فضای واقعی و مجازی است، حامل بخش هایی از خصوصیات هر دو فضا است. (Kosari and Amoori 2018: 163)


البته مفهوم فضای سوم با رویکرد جدید ریشه در نظریة فضای سوم ادوارد سوجا دارد. سوجا در کتاب پساکلان شهر (Soja, 2000) سعی می کند تا شکاف های بین نظریة پسااستعماری و جغرافیای پسامدرن با استفاده از ایدة «فضای سوم» برای ایجاد نوعی از گشودگی و «باز شدن» در فضامندی های زندگی مورد بحث و بررسی قرار دهد. (میراحمدی و ذکی، 1395: 105)


سوجا فضای سوم را اینگونه بازنمایی می کند: «من از تعبیر فضای سوم برای اشاره به شیوة خاص تفکر دربارة فضای اجتماعی تولیدشده استفاده می کنم. در این شیوه فضامندی زندگی ما، جغرافیاهای انسانی که ما در آنها زیست می کنیم، به همان اندازه حساس و مهم تلقی می شوند که ابعاد تاریخی و اجتماعی» (سوجا، 1396)


با چنین نگاهی به فضای سوم که در راستای نوعی از فضای اجتماعی تولید شده، می باشد، گفتمان ها که ریشه در دانش و تفکر دارند، تحت تاثیر این فضای جدید قرار می گیرند.


مطالعات نگارنده در مورد تعاریف مختلف فضای سوم از سوی اندیشمندان مختلف به جمع بندی ذیل منتهی شده است که محورهای آن درج می شوند:
1- فضا، همان جامعه یا روابط اجتماعی است.
2- فضا هم مادی و هم ذهنی است.
3- فضا کنش متقابل اجتماعی است.
4- فضا از جمع بدن، زمان و مکان بدن است.
5- فضا همان فضای ذهنی یا فضای هم آمیز/ آمیخته است.


 بحث فضای سوم عمدتاً با مباحث شرق شناسی و پسااستعماری همراه بود که از سردمداران آن ادوارد سعید (1935)، گاتری چاکراورتی اسپیواک (1942) و هومی بابا هستند. هومی بابا (1949) از اندیشمندانی است که مفهوم «فضای سوم» را در ادبیات علوم انسانی و اجتماعی و به ویژه مباحث فرهنگی وارد ساخت. تلاقی دو فضای ذهنی استعماری و واقعی پسااستعماری، فضای جدیدی را از نظر فرهنگی- اجتماعی به وجود می آورد که هومی بابا آن را «فضای سوم» نامیده است. این فضا، یک فضای ذهنی، اجتماعی و انتزاعی- رفتاری است. بر پایه این فضای جدید گفتمان های مختلفی متولد می شوند که بخشی از آنها ریشه در فضای استعماری و بخشی دیگر در فضای پسااستعماری دارند.


با ظهور فضای مجازی و تعامل فضای واقعی با فضای مجازی، فضای جدیدی مطرح گردید که نام «فضای سوم» بخود گرفت، اما با آنچه که هومی بابا مطرح کرده بود متفاوت است.


در حقیقت، فضای جدید یک فضای تداخلی- تعاملی است که در نتیجه حضور انسان در دو فضای واقعی و مجازی است. این فضا نه فضای ذهنی است و نه فضای مادی است، بلکه یک فضای بینابینی است که در تصورات، رفتارها، و اقدامات انسان تجلی می یابد.


با ظهور این فضای تداخلی- تعاملی، گفتمان ها از دو خصلت واقعی- مجازی برخوردار شده اند. این وضعیت، کشمکش ها و درگیری های گفتمانی را وارد چالش های جدیدی کرده است که بر شیوه های به حاشیه راندگی گفتمان های دیگر تاثیر فراوان داشته است.


اگر ظهور گفتمان های فضای واقعی ریشه در واقعیت های نسبی را بپذیریم که منشأ آنها نوعی از دانش و معرفت عملی بدانیم، گفتمان فضای مجازی که در آن بسیاری از شایعات، دروغ پردازی ها، سخنان غیر مستند، اخبار بدون منبع، و امثالهم وجود دارد، گفتمانی است که اگر از واقعیت خالی نباشد، از واقعیت نسبی نیز برخوردار نیست.


علیرغم این وضعیت، تداخل این دو فضا، نوعی از تداخل گفتمانی ایجاد می کنند که نتیجه آن ظهور «توهم گفتمانی» است. این توهم، اگر چه ظهور واقعی دارد اما از واقعیت عینی و حقیقی به دور می باشد.


در اینجا تلاش شده است که ضمن مرور مباحث فضای سوم از دیدگاه اندیشمندان مختلف بحث تداخل گفتمانی و روابط آن با روابط عمومیها در این فضای جدید مورد بحث عمیقتر قرار گیرد.

با چنین رویکردی می توان گفت که فضای سوم در حقیقت یک فضای تداخلی- اجتماعی است که بخشی از آن در فضای واقعی، بخشی دیگر در فضای مجازی و بخشی دیگر در فضای ذهنی شکل می گیرد. این فضا محصول تعامل سه فضای واقعی، ذهنی و مجازی است. در این فضای جدید است که روابط عمومی ها باید فعالیت های جدید خود را تعریف نمایند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  راستی‌آزمایی تصاویر با ابزارهای رایگان اینترنتی


  برگزاری دوره شناخت افکار عمومی ویژه روابط‌عمومی ها به میزبانی جهاددانشگاهی استان کرمان


  سرپرست دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری منصوب شد


  مدیرکل روابط‌عمومی سازمان راهداری عنوان کرد؛ شوراهای استانی اطلاع رسانی فرصتی برای پرداختن به جایگاه رانندگان


  رسانه‌های نوین و آشکار کردن امر پنهان


  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا


  انتصاب مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم مقاومت


  چطور از اضطراب به نفع خود استفاده کنیم؟


  با اختصاص ۷۰درصد فضاهای تبلیغاتی شهر تهران؛ پایتخت به رنگ "ایران‌ما" درآمد


  واژه سال 2022 انتخاب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد