درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 19:02   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اخبار ممنوعه
  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی
  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید
  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت
  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39175صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 29 خرداد 1401 - 19:02
هوش مصنوعی و بازی‌های ویژه تشخیص اخبار جعلی
مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، کارشناسی ارشد گرافیک - بازی «فیک نیوز» یک بازی موبایلی است که قبل از اتمام وقت بازی باید بتوان اخبار جعلی را تشخیص داد. این بازی با دغدغه نسبت به سردرگمی مردم در مواجهه با اخبار جعلی ساخته‌شده است. نتایج تحقیقات پی ای دبلیو نشان می‌دهد که حدود دوسوم بزرگسالان آمریکا اخبار کاملاً ساختگی را نقل می‌کنند و این مسئله موجبات سردرگمی در تشخیص درستی و نادرستی اخبار را فراهم کرده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در حال حاضر، از بازی‌های مختلفی در حوزه تشخیص اخبار جعلی می¬توان یادکرد که با همین هدف ساخته و در اختیار بازیکنان قرارگرفته است تا بتوانند به یاری بازی توان تشخیص افراد برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی را بالا ببرند. در حال حاضر این بازی‌ها، مکانیسم ساده¬ای دارد ولی به ورود هوش مصنوعی در این نوع بازی‌ها، به نظر می¬رسد، ماشین‌های یادگیرنده بتوانند کمک‌های بیشتری به افراد در این خصوص داشته باشند و برخی مهارت‌های آن‌ها را ارتقا بخشند.
در ادامه به برخی از بازی‌های موجود در حوزه تشخیص اخبار جعلی اشاره می‌شود:


پروفسور سندر ون لیندن، یکی از اساتید روانشناسی اجتماعی دانشگاه کمبریج، مبتنی بر تئوری‌های خود بازی در حوزه اخبار جعلی ساخته که انجام این بازی 10 دقیقه طول می‌کشد و به یاری آن مردم می‌توانند یاد بگیرند که چطور اخبار نادرست تولید و منتشر می¬شوند. در این بازی، برای کسب اعتبار و داشتن فالور بیشتر، بازیکن باید اخبار منطقی و قابل‌باور را تولید کند که جایزه به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد. (Douglas,2018)


همچنین می¬توان از بازی دیگری به نام «لیتموس» یاد کرد که به افراد یاد می‌دهد که چطور اخبار جعلی را تشخیص دهند. لیتموس، یک بازی موبایلی است که توسط استارتاپ انترال که در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کند، ساخته‌شده است. در ساخت این بازی، طراحان بازی از دانسته‌های مردم‌شناسی نیز استفاده کرده‌اند. برای تشخیص درستی یا نادرستی اخبار به‌طورمعمول از دو روش چک کردن و یاری از هوش مصنوعی استفاده می‌شود ولی به‌ هر تقدیر به یاری این بازی به مردم نشان داده می¬شود که چقدر قادرند اخبار جعلی را از واقعی تشخیص دهند. تصور بر این بود که مردم دارای این توان هستند ولی در واقعیت، نتیجه چنین نبود و این نشان می‌دهد که نیاز است تا اطلاعات و آگاهی‌های مردم در مورد اخبار جعلی باید برود. این بازی که نوآورانه و کاربری ساده طراحی‌شده و مبتنی بر طرح سؤال است، می¬تواند در تشخیص اخبار جعلی، توجه به منبع خبری و نیز دریافت تحلیلی عمیق به مردم کمک می¬کند. (Garg,2019)


از دیگر بازی‌ها در حوزه فیک نیوز یا اخبار جعلی می¬توان به بازی «فیک نیوز» اشاره کرد که در این بازی، افراد به تولید تیترهای جعلی به همراه عکس اقدام می‌کنند. در این بازی باید موضوع مشخص و مخاطبان هدف داشت. به تعداد نامحدود می‌توان تیترهای جعلی تولید کرد. تعداد بازیکنان در آن 4 تا 8 نفر هستند و کل بازی 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. رنج سنی افراد نیز باید بالای 13 سال باشد. در این بازی افراد هم با مفهوم اطلاعات نادرست و جعلی آشنا شده و هم به‌نوعی سرگرم می‌شوند. برخی اخبار و اطلاعات به‌کاررفته در این بازی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور ترامپ است. در این بازی باید بدون گرایش‌های سیاسی شرکت کرد. این بازی پولی و قابل دانلود است که قیمت آن 20 دلار است.


همچنین بازی دیگری به نام «فیک نیوز» برای تشخیص واقعیت از دروغ توسط آی اس ال گیمینگ ساخته‌شده است. این بازی یک بازی موبایلی است که قبل از اتمام وقت بازی باید بتوان اخبار جعلی را تشخیص داد. این بازی با دغدغه نسبت به سردرگمی مردم در مواجهه با اخبار جعلی ساخته‌شده است. نتایج تحقیقات پی ای دبلیو نشان می‌دهد که حدود دوسوم بزرگسالان آمریکا اخبار کاملاً ساختگی را نقل می‌کنند و این مسئله موجبات سردرگمی در تشخیص درستی و نادرستی اخبار را فراهم کرده است.


از دیگر بازی‌های ساخته‌شده در حوزه اخبار جعلی، بازی «فکتیشز» است که این بازی توسط یک مؤسسه تحقیقاتی در واشینگتن آمریکا (آمریکن یونیوستی گیم لب) و مدرسه ارتباطات دانشگاه آمریکا ساخته‌شده است. در این بازی، افراد مقالاتی را مشاهده و مطالعه می‌کنند که در پایین آن نیز منبعش مشخص‌شده و فرد با انتخاب تیک سبز یا ضربدر قرمز، نشان می‌دهند که آن را باور کرده و یا نکرده¬اند. بازی در مورد درستی نتیجه به بازیکن بازخورد می¬دهد. همچنین فرد می¬تواند حسابی برای خود ایجاد کند که میزان پیشرفت خود را در آنجا به ثبت رسانده و بررسی کند. این بازی برای دانش آموزان نیز مفید است. معلمان نیز قادرند مقالات آن را پرینت گرفته و در کلاس درس مورد بررسی قرار دهند. (fopladmin,2018)

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد