درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:03   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37560صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 19 تیر 1400 - 16:55
روابط عمومی و بیانیه اصول
دکتر داوود نعمتی انارکی - هدف ما این است که اخبار موثق و معتبری در اختیار مردم بگذاریم. کار ما تبلیغات تجاری نیست و اگر شما تشخیص دادید که بعضی از کارهای ما جنبة تبلیغ تجاری دارد از به کار بردن آن در روزنامه خودداری کنید. هر مطلبی که برای شما می‌فرستیم از روی کمال دقت و صحت تنظیم شده است و هرگاه طالب جزئیات و تفصیلات بیشتر باشید، خواستة شما را به سرعت برآورده خواهیم کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| «ایوی لی» را پدر روابط عمومی در دنیا می‌شناسند. او خبرنگار اقتصادی در برخی روزنامه‌های نیویورک بود. همزمان با شروع کارش در شرکت زغال سنگ در 1906 مورد انتقاد مطبوعات قرار گرفت. به همین دلیل بیانیه‌ای را در پاسخ به انتقاد مطبوعات با نام «بیانیة اصول» انتشار داد. او در این بیانیه آورده است: «دفتر مطبوعاتی ما یک دفتر مخفی نیست، همه کارهای ما آشکار و علنی صورت می‌گیرد.

 

هدف ما این است که اخبار موثق و معتبری در اختیار مردم بگذاریم. کار ما تبلیغات تجاری نیست و اگر شما تشخیص دادید که بعضی از کارهای ما جنبة تبلیغ تجاری دارد از به کار بردن آن در روزنامه خودداری کنید. هر مطلبی که برای شما می‌فرستیم از روی کمال دقت و صحت تنظیم شده است و هرگاه طالب جزئیات و تفصیلات بیشتر باشید، خواستة شما را به سرعت برآورده خواهیم کرد.

 

هر سردبیری که بخواهد در نوشته‌ها و گفته‌های ما تحقیق کند، با کمال خرسندی و گشاده‌رویی به او کمک خواهیم کرد. خلاصه کار ما این است که اطلاعات و مطالب صحیح و دقیقی را دربارة مؤسسة خودمان که برای مردم و مطبوعات ارزشمند و جالب باشد، در اختیارشان بگذاریم و همچنین عقاید، نظرات و طرز فکر مردم را برای مؤسسة خود روشن سازیم.» (امینی، 1351، 46).


بیانیة ایوی لی چگونگی ارتباط با رسانه‌ها را بیان می‌کند، اینکه روابط عمومی اطلاعات و اخبار جدید را در اختیار مطبوعات بگذارد و از سوی دیگر نیازهای خبری و اطلاعاتی آنها را پاسخگو باشد. در واقع این بیانیه را می‌توان پل ارتباطی روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها و برعکس دانست. تنظیم رابطة دو جانبه بین روابط عمومی و رسانه‌ها و قبولاندن آنها به داشتن هدفی مشترک در اطلاع‌رسانی به مردم، از اصلی‌ترین وظایف روابط عمومی محسوب می‌شود.

 

اما مهم‌تر از آن که به عنوان گام دوم محسوب می‌شود، صداقت، درستی و جلب اعتماد است که ارتباط موفق با رسانه را استمرار می‌بخشد. به هر حال نقش روابط عمومی‌ها، نقش دوگانه است؛ بدین معنا که از یک سو باید پاسخگو باشند و از سوی دیگر باید تلاش کنند، چهره‌ای مطلوب از سازمان خود ارایه دهند. البته رسانه‌ها هم همین نقش دوگانه را دارند، آنها معتقدند به عنوان رکن چهارم دموکراسی موظفند مراقب دستگاه‌ها باشند و تصمیم‌گیری‌ها و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند، خود را موظف می‌دانند مردم را در جریان خطاها و فساد پنهان دستگاه‌ها بگذارند و از عملکرد مسئول و مدیر آن سازمان، انتقاد کنند.


البته نقش رسانه‌ها به برملا کردن و افشای عملکرد غلط سازمان‌ها محدود نمی‌شود. آنها باید به نقاط قوت کار آن دستگاه نیز اشاره کنند. پیشرفت‌ها و دستاوردهای سازندة سازمان مورد نظر نیز از اهمیت فراوانی برخوردارند. رسانه‌ها نه در نقش یک تبلیغاتچی، بلکه در نقش یک آگاه‌کننده در دو جهت فعالیت می‌کنند: انتقاد از ضعف‌ها و کاستی‌ها، معرفی و شناساندن موفقیت‌ها و دستاوردها. ادغام این دو نقش، هنر یک روزنامه‌نگار است. همان‌گونه که روابط عمومی باید این دو اصل متضاد را در هم بیامیزد.


بدون تردید روابط عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی، به عنوان دو کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش آگاهی‌های عمومی جامعه و رشد فرهنگی و تنویر افکار عمومی به عهده دارند. یک روابط عمومی موفق آن است که بتواند ارتباط مناسب، علمی و منطقی با رسانه‌های جمعی برقرار کند و بخشی از وظایف و اهداف سازمانی خود را از این طریق جامة عمل بپوشاند. از سوی دیگر یک رسانه موفق نیز آن است که بتواند ارتباط خود را با روابط‏عمومی سازمان‌ها گسترش دهد و از این طریق بر داده‌ها و اطلاعات مناسب و مورد نیاز مخاطبان خود دسترسی یابد. این دو هدف از فصل‌های مشترک و واحد در وظایف روابط عمومی و رسانه محسوب می‌شود.


وظایف روابط عمومی در ارتباط با رسانه‌ها باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های رسانه‌ها باشد. از مهمترین ویژگی‌ها: سرعت، نظم، گستردگی، تداوم انتشار، فراگیری و پوشش مخاطبان متنوع و دست‌یابی به قضاوت و داوری آنان است.


موضوع دیگر بحث اطلاع از قضاوت مردم نسبت به رسانه است. روابط عمومی باید از دیدگاه مردم نسبت به رسانه مطلع باشد، آیا رسانه مورد اعتماد مخاطب است و یا اینکه به دیدة تردید به او می‌نگرند، دانستن این مطلب در نحوة ارتباط روابط عمومی با رسانه تأثیرگذار است.

 

موارد دیگری نیز در ارتباط روابط عمومی و رسانه مؤثرند: یکی بحث مدیریت و مالکیت رسانه است، آیا رسانه دولتی است یا خصوصی؟ چون با هر کدام باید رفتاری متفاوت داشت، سیاست‌ها و خط مشی‌های رسانه کدام است؟ گرایش‌ها و تعلقات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌اش چگونه است و در نهایت منافع فردی و گروهی رسانه از چه جنسی است؟ اینها مواردی هستند که می‌توانند به روابط‏عمومی کمک کنند تا چه ارتباطی را با رسانه برقرار سازد و چه اطلاعاتی در اختیار آنها گذارده شود.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد