شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| ایالات متحده پیشگام صنعت روابط عمومی بوده است. مسئولیت این صنعت همان گونه که رهبران آن تعیین می کردند عبارت بود از کنترل اذهان عمومی، این عده مطالب زیادی از موفقیت های کمیسیون کریل و نتایج مطلوبی که از ابداع هیولای سرخ و پیامدهای آن به دست آورند، فرا گرفتند.
در آن زمان، صنعت روابط عمومی در معرض گسترش عظیمی قرار گرفت. در سرتاسر دهه 1920، این صنعت برای مدتی در ایجاد تقریباً وابستگی کامل عموم به قواعد تجارت موفقیت حاصل کرد. به تدریج که وارد سال های 1920 شدیم به دلیل گستردگی اش کمیته های کنگره آمریکا اقدام به نظارت برآن کردند.
... در تمام این مدت مسئولیت این صنعت عبارت از کنترل اذهان عمومی بوده است. در سال های 1930، همانند مشکلاتی که در طول جنگ جهانی اول وجود داشت مشکلات بزرگی پدید آمد.
این مشکلات عبارت از رکود عظیم اقتصادی و سازمان دهی بنیادی تشکیلات کارگری بود. در واقع در سال 1935 با تصویب قانون واگنر مبنی بر حق سازمان دهی، کارگران به اولین پیروزی عمده قانونی خود نایل آمدند. این کار سبب ایجاد دو مشکل جدی شد. مشکل اول این بود که دموکراسی دچار سوء کارکرد شد. عوام الناس گیج و گنگ در واقع پیروز میدان قانون گذاری شدند و به این طریق به نظر نمی رسید که کار کنند. مشکل دیگر این بود که این امکان برای افراد به وجود آمد که دست به سازمان دهی بزنند زیرا مردم باید مجزا شده و تفکیک شده و تنها باشند.
فرض بر این نیست که آن ها سازمان دهی شوند زیرا به این طریق ممکن است چیزی ورای تماشاگران اقدام کنند. اگر تعداد زیادی با منابع محدود بتوانند گردهم جمع شوند و وارد عرصه سیاسی شوند ممکن است واقعاً جزو شرکت کنندگان در حکومت باشند. این عملی حقیقتاً تهدید کننده است.
برای اطمینان خاطر یک پاسخ به دست آمده در بخشی از این کار آن است که این آخرین پیروزی قانونی برای کارگران است و این که این امر آغازی بر پایان انحراف دموکراتیک سازمان عمومی است همین اتفاق افتاده است و این امر آخرین پیروزی قانون گذاری برای کارگران بوده است. از آن لحظه – با این که تعداد افراد اتحادیه برای مدتی در طول جنگ جهانی دوم افزایش یافت اما پس از آن شروع به کاهش گذاشت- ظرفیت اقدام از طریق اتحادیه ها به طور ثابتی شروع به افت کرده است این کار تصادفی نبوده است.
ما در حال حاضر درباره جامعه تجاری صحبت می کنیم که مقادیر فراوانی پول، توجه و تفکر صرف آن می کند تا چگونه از طریق صنعت روابط عمومی و سایر سازمان ها نظیر انجمن ملی تولید کنندگان و بیزنس راندتیبل و نظایر آن با این مشکل برخورد کند. این سازمان ها فوراً مشغول کار شدند تا راهی بیابند که با این انحرافات دموکراتیک مقابله نمایند.
منبع: فصلنامه کارگزار روابط عمومی
|