شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چگونه میتوان به کمک حروفچینی و تایپ توجه خوانندگان خبرنامه را بهخود جلب کرد؟ در اینجا به چهار اصل ساده در این زمینه اشاره میکنیم:
۱) آفرینش با توان تجزیه و تحلیل
تنها کسی که نوشتههای شما را (هر چه که باشد) میخواند، مادرتان است. بقیه تنها مقاله شما را مرور میکنند. خوانندگان دوست دارند اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت و بدون کوچکترین آشفتگی بهدست آورند. سبک نوشتاری میتواند دستیابی به این هدف را میسر سازد. جملات باید کوتاه و هدفمند باشند. ضمن اینکه پاراگرافهای کوتاه هم میتوانند تاثیرگذار باشند.
۲) دربرگیرنده علائم
خبرنامههای خوب، ساختاری واضح دارند. همواره باید رابطهای واضح و آشکار میان عوامل گرافیکی هر سندی وجود داشته باشد. خبرنامهها هم از این قاعده مستثنی نیستند. علامتهای گرافیکی میتوانند برقراری ارتباط میان خواننده و متن را سادهتر کنند.
ثبات و پایداری، نخستین علامت در حروفنگاری است. خوانندگان متن نباید بهدنبال تصویرهای متن شما بگردند. اگر تصمیم دارید اطلاعات را در سمت راست حاشیهگذاری نشان دهید بهتر است در انجام اینکار ثابتقدم و استوار باشید. اگر عنوان شما زیر یک تصویر قرار گرفت باید همه عنوانها بههمین شکل قرار گیرند در واقع اگر مرتکب اشتباه شدید، بهتر است تا پایان متن آن اشتباه را تکرار کنید! تکرار اشتباه، آن را میپوشاند، اما اگر تنها یکبار اشتباه را مرتکب شده و دیگر آن را تکرار نکنید واضحتر و برجستهتر بهچشم میآید.
۳) سادگی
یکی از جذابترین، بهترین و مفهومیترین حروفنگاریها، حروفنگاری ساده است. قلم نوشتاری و تصویر ابزارهای مهم برقراری ارتباط تصویری هستند. خطوط، مرزها، فونتهای غیرضروری یا تغییر اندازه فونتها بیش از آنکه به کمک خوانندگان بشتابد، چشم آنها را خسته میکند. برای بهرهگیری از هر کادر، تیتر و تغییری در نوع حروفنگاری هدف و دلیلی قانعکنندهای داشته باشد. اگر دلیل برای کارتان ندارید (یا اینکه تنها به خاطر زیبائی بیشتر اینکار را کردهاید) تجدیدنظر کنید. به نوع نوشتار، طرح و ترکیب قرار گرفتن حروف اجازه دهید تا ساختار متن را بسازند.
نوع حروف متن نباید حالت تزئینی یا برجستهنمائی داشته باشند. حروف شما میتوانند به متن شخصیت دهند. برخی معتقدند که آنها حتی میتوانند واکنشهای احساسی خواننده را برانگیزند.
۴) ایجاد تهییج در روابط موجود میان بخشهای گوناگون مقاله
هرگز علایق خوانندگان خود را دست بالا نگیرید. بهگونهای کار کنید که اگر خبرنامهتان قابل تجزیه و تحلیل باشد، دستکم علائم نگارشی در آن رعایت شده باشد و ساختار مناسبی داشته باشد. در صورتیکه محتویات متن جذاب نباشد نیز احتمال از دست دادن خوانندگان وجود دارد.
خبرنامههای بسیاری وجود دارند که ترکیبی از تصویرها، سرتیتر، متن و عکس هستند. چه کسی میگوید نمیتوان یک مقاله دههزار کلمهای یا یک صفحه فقط تصویری داشت؟ این شما هستید که باید با انجام یکسری تغییرات باعث تهییج روابط موجود میان بخشهای گوناگون مقاله شوید. محتویات یک مقاله نه تنها باید قابل درک و لذتبردن باشد، بلکه باید از نظر دیداری هم جلب توجه کند.
تیتر و متن باید کنتراست قوی داشته باشند. برای مثال اگر متن شما طراحی بازایدهای دارد، قویترین کنتراست آن میتواند یک طرح بدون زایده باشد اگر فریبندگی یکی از هدفهای طراحیتان به حساب میآید، سعی کنید طرح و بافت متن از نظر دیداری هم پربار و پرثمر واقع شود.
اگر بهصورت مکرر از گرافیکها استفاده نشده باشد، آنها میتوانند اشتیاق خواننده برای مطالعه را بیش از پیش کنند. شبکه طراحی را مبنای کار خود قرار دهید، اما اگر در فرصتهائی نتوانستید آن را بهکار گیرید، نترسید. اگر پنج ستون شبکهای دارید، به این فکر کنید که مثال تان میتواند در هشت ستون و در دو صفحه معرفی شود. مکانیابی مناسب یا عنوان دادن به فاکتورهای تصویری و همچنین عکسها نه تنها موجب گسترش ستون متن میشود، بلکه از نظر دیداری هم جلب توجه میکند.
خبرنامهها یکی از ابزار برقراری ارتباط هستند. برای موفقیت هر چه بیشتر در زمینه انتشار آنها کافی است روابط نزدیک و ویژهای را با متن و خواننده بهصورت همزمان ایجاد کنید. رعایت چهار اصل مطرح شده در این مقاله شما را در پیمودن این راه یاری خواهد کرد. (نشریه تخصصی هنر و رایانه)
|