درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:14   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35491صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 18 آبان 1397 - 15:52
ضرورت‌های ارتباط علم و رسانه
دکتر سعد الله نصیری قیداری/ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - پیشرفت علم و فناوری ضرورتی را پیش روی ما قرار داده که در یک‌سوی آن مسئولیت رسانه‌ها در قبال تولید علم و فناوری و در سوی دیگر مسئولیت تولیدکنندگان علم و فناوری در قبال رسانه‌ها مطرح است و در این میان کنشگر سومی نیز به نام افکار عمومی حضور دارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رسانه‌های داخلی باید با تکیه به روش‌های علمی در زمینه معرفی دستاوردهای علمی فعالیت رسانه‌ای داشته باشند.
 
 توسعه علم و فناوری با شتابی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم، در حوزه‌های گوناگونی مانند زیست فناوری، هوافضا، تولید داروهای ضدسرطان و رادیو داروها، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، علوم مربوط به انرژی‌های نو، علوم مربوط به فناوری‌های پیشرفته و اینترنت همه و همه ظرفیتی را برای
رسانهها ایجاد کرده است تا هم‌زمان و همسو با شتاب توسعه علم و فناوری، نسبت به انجام رسالت ذاتی خود در سطحی جدید اقدام کنند.
 
 در حقیقت پیشرفت علم و فناوری ضرورتی را پیش روی ما قرار داده که در یک‌سوی آن مسئولیت رسانه‌ها در قبال تولید علم و فناوری و در سوی دیگر مسئولیت تولیدکنندگان علم و فناوری در قبال رسانه‌ها مطرح است و در این میان کنشگر سومی نیز به نام افکار عمومی حضور دارد. در دنیای امروز موضوع ارتباط میان دانشمندان، رسانه و عموم مردم، به دلیل اهمیتی که دارد، در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به‌عنوان یک موضوع مهم در تحقیقات متعدد دانشگاهی موردتوجه قرارگرفته است.
 
 هدف از این پژوهش‌ها سازگار کردن روش‌های علمی و منطقی در حوزه‌های مختلف دانش با منطق رسانه‌ای است تا درنتیجه ایجاد ارتباط بین این دو حوزه و شکل‌گیری درک متقابل بین آن‌ها، فعالیت‌های دانشمندان در سطوح ملی و بین‌المللی بهتر شناخته شود. این هدف بر اساس نیاز جامعه علمی مطرح می‌شود. دانشمندان و تولیدکنندگان علم و فناوری به نقش رسانه‌ها واقف هستند و به این نقش اعتقاد دارند. در این رابطه می‌توان حتی به افکار عمومی جایگاهی محوری بخشید، اگر به این نکته توجه کنیم متوجه خواهیم شد که درنهایت هدف همه این فعالیت‌ها عموم مردم هستند و رابطه دوجانبه رسانه و جامعه علمی نیز در صورت جلب نظر و اعتماد افکار عمومی است که به هدف خود رسیده است. به عبارتی روابط این سه ضلع مثلث باید به‌گونه‌ای تعریف شود که از یک‌سو درک متقابل و جلب اعتماد متقابل انجام شود و از سوی دیگر این سه ضلع همکاری کرده و همدیگر را دررسیدن به اهداف خود یاری رسانند.
 
 بر اساس آنچه مشهود است دانشمندان در انتقال علم به افکار عمومی، نه‌تنها در سطح کشور ما که حتی در سطح کشورهای پیشرفته نیز چندان موفق نبوده‌اند؛ چراکه آن‌ها در فضایی تخصصی فعالیت می‌کنند و معمولا برای بیان ساده‌تر آنچه کشف یا تولید کرده‌اند و همچنین ترویج آن در لایه‌های مختلف جامعه، فرصت کافی ندارند. به همین دلیل در سال‌های گذشته در برخی از کشورها همانند سوئد دانشکده‌هایی تأسیس‌شده است تا از طریق تربیت نیروهایی کارآمد به پر کردن فاصله ایجادشده میان دانشمندان و متخصصین و افکار عمومی اقدام کنند.
 
 دانشمندان به این امر آگاه هستند که به حمایت افکار عمومی نیاز دارند، اما از طرف دیگر عموم مردم هم نیاز دارند آنچه را دانشمندان تولید می‌کنند بشناسند. برای مثال آن‌ها باید بدانند چه داروهایی برای درمان سرطان کشف‌شده است و سلول‌های بنیادی در چه زمینه‌هایی می‌تواند به آن‌ها کمک کند. افکار عمومی نیاز دارد انرژی‌های نو و تجدیدشونده را بشناسد و آن‌ها را به‌عنوان جایگزین مناسبی برای انرژی‌های فسیلی به کار گیرد تا مشکلات زیست‌محیطی ایجادشده برطرف شود. از سوی دیگر نتیجه ایجاد فاصله میان دانشمندان و افکار عمومی و بی‌اطلاع بودن مردم از یافته‌های دانشمندان به تأمین نشدن رفاه و خواسته‌های مردم منجر است. اگر افکار عمومی به دلیل بی‌اطلاعی از یافته‌ها و ساخته‌های علوم و فناوری‌های نوین از دانشمندان حمایت نکنند، سیاست‌گذاران نیز برنامه‌ها و بودجه‌های لازم را برای پیشرفت ایده‌های علمی و تبدیل علم به تجارت اختصاص نخواهند داد و درنهایت جامعه علمی، عموم مردم و کشور از این چرخه ناقص متضرر خواهد شد. در این میان این رسانه‌ها هستند که می‌توانند نقشی جدی و کلیدی در کامل شدن و ارتقای این چرخه ایفا کند.
 
 همچنین توجه به این نکته ضروری است که اگر رسانه‌های داخلی ما اعم از رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های دیداری و شنیداری، متناسب با توسعه علم و فناوری عمل نکنند، رسانه‌های کشورهای پیشرفته متناسب با اهداف و منافع خودشان این کار را انجام خواهند داد. برخی از این رسانه‌ها تلاش می‌کنند درخشش و تولید علم را وارونه جلوه دهند و در فضای علمی کشور به‌جای ایجاد انگیزه، ناامیدی ایجاد کنند. در چنین شرایطی وظیفه رسانه‌های داخلی این است که با تکیه به روش‌های علمی برای معرفی دستاوردهای علمی فعالیت رسانه‌ای داشته باشند. برای هر چه بهتر عمل کردن در این عرصه، چنان‌که پیش‌ازاین اشاره شد، تعریف رشته‌های دانشگاهی میان‌رشته‌ای، انجام پژوهش‌های لازم، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و تربیت ژورنالیست‌های علمی که با درک نکات ظریف یافته‌های دانشمندان آن‌ها را به افکار عمومی منتقل کنند، ضروری است.
 
 البته بدیهی است که در این میان انجمن‌های علمی و انجمن‌هایی که وظیفه ترویج علم را بر عهده‌دارند در تربیت ژورنالیست‌های علمی نقشی مهمی ایفا می‌کنند و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط امروز باید این رسالت خود را از طریق هم‌افزایی و ارائه یک مدل واحد در فضای ژورنالیسم علم پیگیری کنند. البته نبود مدل واحد و محقق نشدن هم‌افزایی ناشی از آن موضوعی نیست که فقط مختص کشور ما باشد. امروزه در اغلب کشورها افراد به‌صورت انفرادی و سلیقه‌ای در حوزه ترویج علم و ژورنالیسم علم عمل می‌کنند. فقط در کشور آمریکا و چند کشور اروپایی که سابقه 200 ساله در ترویج علم‌دارند و اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند، می‌بینیم که این موضوع به‌طورجدی دنبال شده و در قوانین مصوب این کشورها بر تربیت ژورنالیست‌های علم و ترویج علم تأکید شده و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این زمینه انجام‌شده است. دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی در تربیت این ژورنالیست‌ها نقش مهمی بر عهده‌دارند.
 
 باید توجه داشت که انتقال مفاهیم علمی کار ساده‌ای نیست. یکی از ویژگی‌های علم و فناوری دقت و ظرافت آن است و اگر ژورنالیست این دقت و ظرافت و این مهارت را ـ که با گذراندن دوره‌ها و شرکت در کارگاه‌های اختصاصی به دست می‌آید ـ نداشته باشد از عهده معرفی دستاوردهای علمی بر نخواهد آمد. ژورنالیست علم باید بتواند با تسلطی قابل‌قبول، نکات ریز و دقیق علمی را به عامه مردم منتقل کند. در پایان باید گفت که نتیجه ترویج درست و شایسته علم در یک جامعه حاکم شدن تفکر علمی است و نتیجه حاکم شدن تفکر علمی نیز این خواهد بود که تصمیمات مقطعی جای خود را به نظمی مستحکم خواهد داد. این وظیفه بر عهده رسانه‌هاست که در فضایی مبتنی بر نشر اطلاعات، اندیشه‌ها و ایده‌ها، گفتگو، درک و حمایت متقابل بستر چنین نظمی را که رو به‌سوی پیشرفت است، فراهم کند.
 
 منبع: سیناپرس
 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد