درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 02:31   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35119صفحه نخست » گفتگودوشنبه، 16 مهر 1397 - 13:39
گفتگو/ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: روابط‌ عمومی یک حرفه علمی است
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از تدوین برنامه‌ای برای انعکاس اخبار دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در این مرکز خبر داد و تاکید کرد: حوزه‌های ارتباط دانشگاه‌ها با مردم و کار روابط عمومی‌ها کار بسیار سختی است، باید به این مهم علمی و حرفه‌ای نگاه و یک توفان فکری ایجاد کنیم تا بتوانیم به نقطه مطلوب در این حوزه برسیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از تدوین برنامه‌ای برای انعکاس اخبار دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در این مرکز خبر داد و تاکید کرد: حوزه‌های ارتباط دانشگاه‌ها با مردم و کار روابط عمومی‌ها کار بسیار سختی است، باید به این مهم علمی و حرفه‌ای نگاه و یک توفان فکری ایجاد کنیم تا بتوانیم به نقطه مطلوب در این حوزه برسیم.
4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
دکتر وحید احمدی با اشاره به تدوین طرحی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه معرفی دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها به جامعه افزود: در دنیا موضوع انعکاس دستاوردهای دانشگاهی تنها برای دانشگاه‌ها مهم نیست بلکه چنین اقدامی برای آحاد جامعه مفید است. در دنیا نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری شده و یکی از ارکان توسعه، شناسایی توانمندی دانشگاه و کمک به فهم جایگاه دانشگاه در حل معضلات جامعه است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در برخی از دوره‌های گذشته نگاه به معرفی دستاوردهای دانشگاهی بسیار کلاسیک و سنتی بوده است، خاطر نشان کرد: همان طور که وزارتخانه‌ها فعالیت‌های خود را از طریق
روابط عمومی‌ها منعکس می‌کنند، در دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز روابط عمومی‌ها فعالیت دارند، ضمن آنکه در سال‌های اخیر نیز با توسعه فضای مجازی در کانال‌های مختلف اقداماتی برای منعکس کردن اخبار دستاوردها صورت گرفته است. بنابراین می‌توان گفت به صورت کلاسیک و متداول کارهایی در این زمینه انجام شده است.

احمدی با طرح این پرسش که آیا چنین اقداماتی کافی است، ادامه داد: با توجه به خلأ و کمبودی که در شناسایی توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری در مخاطبان خود داریم، باید بگویم خیر کافی نیست از این رو مأموریتی از جانب وزارت علوم به مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور واگذار شده است و ما نیز برای رسیدن به حد مطلوب در این حوزه درصدد تدوین برنامه‌ و ارائه مدلی هستیم که خوشبختانه این کار انجام و برنامه‌ای به عنوان نسخه اولیه طراحی شده که گزارش نهایی آن در اسرع وقت به وزارت علوم تقدیم می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به جزئیات این طرح، یادآور شد: در حوزه ارائه دستاوردها گاهی اوقات وقتی می‌خواهیم گزارش ارائه دهیم می‌گوییم خیلی کارها کرده‌ایم، اما در حقیقت باید مدلی ارائه شود که حاوی شاخص‌ها و معیارهای انعکاس اخبار مربوط به دستاوردهای علمی دانشگاه باشد تا بتوان بر اساس آن میزان عملکرد و تحقق برنامه‌ها را ارزیابی کرد. لذا اولین بحث این است که چه مدلی را می‌خواهیم مطرح کنیم و در دنیا چه استانداردهایی وجود دارد و باید بر چه مبنایی باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح باید مشخص شود که با پیاده‌سازی این مدل چه بهبودی در این حوزه صورت می‌گیرد، ادامه داد:‌ برای این کار نیاز به مطالعه داریم که مطالعات انجام و مدل‌های موفق در دنیا بررسی شده است. برای نمونه در دنیا بحث "درهای باز دانشگاه" مطرح است تا از طریق آن فاصله بین دانشگاه و جامعه برداشته شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گذشته اینگونه تلقی می‌شد که دانشگاهیان خواص و قشر روشنفکر جامعه هستند. اما اینکه چه تأثیری در زندگی روزمره مردم دارند، موضوعی است که نیازمند باز بودن درهای دانشگاه‌ها است، ضمن آنکه فضایی ایجاد شود تا مردم به داخل دانشگاه‌ها وارد شوند و دانشگاه نیز برای مردم برنامه‌هایی داشته باشد؛ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های بزرگ دنیا هم برای مخاطبان عام به معنای مردم و هم برای مخاطبان خاص و تحصیلکردگان و هم برای مدیران جامعه برنامه‌ریزی‌هایی دارند.

احمدی مخاطبان این طرح را "تحصیلکردگان"، "مدیران صنعت و دستگاه‌ها"، "عموم مردم" و "تصمیم‌گیران و سیاستگذاران" کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا لازم است میزان بها دادن مدیران و میزان واگذاری مسئولیت به دانشگاه‌ها را بررسی کنیم. به عنوان مثال چقدر قراردادهای پژوهشی بین این دانشگاه‌ها و مدیران صنایع منعقد شده است. میزان تعامل این دو گروه نشاندهنده خروجی این پروژه است.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه در رابطه با مدیران سطح بالای کشور میزان واگذاری برنامه‌های کلان به دانشگاه‌ها مد نظر است، اضافه کرد: میزان برگزاری نشست‌ها و تعداد مراجعات مردمی به دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف در بخش عامه مردم مد نظر است؛ زیرا در عصر مدرن کلینیک‌های مختلفی در حوزه‌های متفاوت برای ارائه خدمات و حل مشکلات جامعه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

میزان ظرفیت کشور در واگذاری مسئولیت‌ها به دانشگاه‌ها
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص میزان ظرفیت دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور با بیان اینکه در این زمینه نمی‌توانیم بگوییم دانشگاه‌ها به صورت صد درصدی می‌توانند از پس این امور بربیایند، افزود: اما در دنیای غرب هم از ابتدا دانشگاه‌ها چنین توانی را نداشتند. ولی باید به این موضوع توجه شود که اگر دانشگاهیان را وارد این عرصه کنیم، می‌توانند با درصدی خطا امور واگذار شده را انجام دهند. تجربه دنیا هم همین است. دانشگاه‌ها وارد حوزه‌ای می‌شوند و سپس بازخوردها به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که چه میزان موفق بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که هر جا خواستیم قراردادهای بزرگی را منعقد کنیم وقتی متوجه شدند دانشگاه‌ها از سطح علمی بالایی در حوزه مربوط برخوردارند، از این رو طرف مقابل از موانعی که برای کشور ایجاد کرده، بسیار کوتاه آمده‌ است. بنابراین، در پاسخ به این شبهه که می‌گویند دانشگاه می‌تواند تمامی این مسایل را حل کند، باید گفت مگر دنیای غرب در ابتدا چنین رویکردی داشته است؟ ولی اعتماد به دانشگاه‌ها روندی است که به قطع به نتایج مثبتی منتهی خواهد شد.

ضرورت بهره‌برداری از روش‌های سنتی و مدرن در انعکاس اخبار علمی
احمدی با بیان اینکه در زمینه انعکاس اخبار دستاوردها باید به سمت بهره‌مندی از فضای مجازی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: چراکه خیلی از کارهایی که تاکنون انجام دادیم، روش‌های کلیشه‌ای مانند مصاحبه و گزارش‌های خبری بوده است. البته صحبت من به این معنا نیست که این مدل گذشته و فعلی را کنار بگذاریم، چون به هر حال مخاطب خاص خودشان را دارند.

وی اضافه کرد: زمانی گفته می‌شد رسانه ملی بیشترین ضریب نفوذ را دارد؛ اما امروزه رقابتی میان فضای مجازی و کانال‌ها و شبکه‌های تلویزیونی ایجاد شده، به گونه‌ای که در بسیاری از موارد فضاهای مجازی از رسانه ملی جلوتر هستند؛ چراکه امروزه مردم عادی تلفن‌های هوشمند در دسترس دارند و به راحتی می‌توانند به حوزه‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه ما باید در این حوزه تحقیقات میدانی و ابتکاری انجام دهیم، افزود: فرض کنید برای اینکه بخواهیم توانمندی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را معرفی کنیم، یک راه آن تهیه گزارش‌های فصلی است که خیلی مواقع خوانده نمی‌شود. حتی در برخی موارد در سطح مدیران هم گزارش‌ها را مطالعه نمی‌کنند، بنابراین روش‌های قدیمی جواب نمی‌دهد که در این زمینه گاهی لازم است از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری فیلم‌های مستند و گزارشی تهیه شود. مانند طرح تور مجازی پارک‌ها که در این حوزه انجام شد و با انجام این کار انعکاس فعالیت‌ها بسیار موثرتر صورت گرفت و مخاطبان زیادی نیز داشت.

احمدی اظهار کرد: از این رو به نظر من ما باید مدل‌هایی را ارائه دهیم و پیاده‌سازی کنیم که مبتنی بر ذائقه، نگرش و ظرفیت مخاطبان باشد؛ ضمن آنکه برای انعکاس این اخبار از محتواهای تهیه شده در تمامی کانال‌ها و مجاری خبر رسانی استفاده کنیم. در کشور ما مزیتی نسبی وجود دارد که جوانان بخش اعظمی از وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند که این هم فرصت و هم تهدید است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برنامه‌ای تدوین شده که مبتنی بر مدل‌های همراه با نوآوری و ناظر بر نیازهای داخلی و همچنین ظرفیت‌ها و توانمندی مخاطبان است و ارزش‌های ملی، بومی و منطقه‌ای نیز در آن لحاظ شده است. بنابراین من فکر می‌کنم ما باید نوع نگاهمان و رویکردمان به گونه‌ای باشد که تنها به روش‌های سنتی اکتفا نکنیم، ضمن آنکه از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. باید به این موضوع نیز توجه کنیم که رسیدن به حد مطلوب در این حوزه نیازمند فعالیتی طولانی مدت همراه با دقت است.

توصیه به مسؤولان دانشگاه برای جلوگیری از انتشار شبه‌علم
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی ضمن هشدار به مسؤولان دانشگاهی در زمینه جلوگیری از هدایت مردم به سمت خرافه‌گرایی، گفت: در دنیا وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی جلوگیری از شیوع خرافه و شبه علم است. به این معنا که در زندگی روزمره بسیاری از ادعاهای صورت گرفته مبنای علمی ندارد و با توسعه فضای مجازی این موضوع شدت بیشتری نیز پیدا کرده است. اگر از این معضل جلوگیری نکنیم و سطح علمی افراد جامعه را ارتقا ندهیم، آسیب جدی خواهیم دید.

وی پرورش مردم پرسشگر و با سطح علمی نسبی را از راهکارهای مناسب در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: مراکز علمی باید بتوانند به گونه‌ای باشند که حتی به یک فرد معمولی جامعه جوری کمک کنند که سطح زندگیش بر مبنای استانداردهای علمی باشد و به طور کلی تفاوت کشورهای پیشرفته با جهان سوم در همین است. ضمن‌آنکه با کمک دستاوردهای علمی جامعه‌ای همراه با خلاقیت و نوآوری، آینده‌نگری، امید به آینده ایجاد کنند. بنابراین، همانگونه که پزشکان باید سلامت افراد را فراهم کنند، جامعه دانشگاهی نیز باید سطح علم و آگاهی مردم را بالا ببرند و فقط نسبت به دانشجویی که وارد دانشگاه شده است، وظیفه ندارد. این موضوعی است که کم به آن توجه می‌کنیم.

دکتر وحید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در عین حال تاکید کرد: حوزه‌های ارتباط دانشگاه‌ها با مردم و کار روابط عمومی‌ها کار بسیار سختی است، باید به این مهم علمی و حرفه‌ای نگاه کرده و یک توفان فکری ایجاد کنیم تا بتوانیم به نقطه مطلوب در این حوزه برسیم. مطمئنم که می‌توانیم در این حوزه موفق شویم، چون افراد متخصص و خوش فکر در این حوزه وجود دارند.

 


 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد