شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سازمانهای تخصصی بسیاری مانند انجمن بینالمللی روابط عمومی، انجمن بینالمللی روابط تجاری و انجمن روابط عمومی آمریکا استانداردهایی را برای اصول اخلاقی در روابط عمومی تعیین کردهاند. در اینجا به بخشهایی از قوانین 17 گانة انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) دربارة روابط عمومی نوشتاری و روابط رسانهای اشاره میکنیم:
• یک عضو باید زندگی حرفهای خود را با علایق عمومی مطابقت دهد.
• یک عضو باید به استانداردهای سادگی و حقیقتگویی وفادار مانده، و از دعاوی غیر معقول یا قیاسهای ناعادلانه و تأیید عقاید فرض گرفته از دیگران پرهیز کند.
• یک عضو نباید دانسته اطلاعات گمراه کننده و غلط را منتشر کند و باید طبق اصول ارتباطی صحیح عمل کند.
• یک عضو نباید به هیچ وجه در فرایندی که قصد آن تخریب درستی و راستی کانالهای ارتباطی یا دولتی است شرکت کند.
• یک عضو باید برای معرفی عمومی اسم هر کارفرمایی که هر نوع سند ارتباطی توسط وی تهیه شده است آماده باشد.
• یک عضو نباید از هیچ فردی یا سازمانی برای ابراز خدمتگزاری نسبت به یک نهضت مشخص استفاده کند.
• یک عضو نباید رسیدن به نتایجی مشخص و فراتر از امکانات اعضای سازمان تضمین کند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|