درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 13:09   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33811صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 16 آذر 1400 - 12:19
(نمونه مطالعاتی شرکت ایمپاسکو)
پژوهش/ بررسی نقش روابط عمومی در خصوصی سازی و جذب سرمایه گذار
مشخصه اصلی این الگو، دادن نقش برابر به روابط عمومی نسبت به مخاطب و پرهیز از اتخاذ راهبرد ارتباطات سلطه آمیز در جریان ارتباط با اوست. در این الگو، دستیابی به تفاهم و هم فهمی با مخاطب روابط عمومی سازمان مخاطب جای خود را به رابطه گروه - گروه می‌دهد و در واقع سازمان و مخاطب، به عنوان دو گروه در جریان ارتباطی روابط عمومی مطرح می‌شوند.
  

دکتر حمید رضا حسینی دانا

دکتر بی بی سادات میر اسماعیلی

 مهدی غلامحسین گودرزی

چکیده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هدف این تحقیق "بررسی نقش روابط عمومی در روند خصوصی سازی و جلب سرمایه گذر" است. جامعه آماری تحقیق کارشناسانی هستند که در شرکت ایمپاسکو مشغول خدمت هستند. روش نمونه گیری هدفمند و احتمالی و حجم نمونه 30 نفر از کارشناسان شرکت ایمپاسکو است.

 ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای و محقق ساخته دارای 28 سؤال که بر اساس نظر متخصصان که بر اساس طیف لیکرت دارای ارزش 1 تا 5 تهیه و تدوین شده است. روش تحقیق روش کیو و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار کوانل انجام شد.

هم چنین در این تحقیق نمونه اولیه تحقیق شامل 5 نفر از مدیران شرکت ایمپاسکو به عنوان صاحب نظر هستند که در مشارکت با پژوهشگر، بعنوان ارزیاب اقدام به ارزشیابی سئوالات مرتبط با روابط عمومی و خصوصی سازی نمودند. نتایج تحقیق نشان داد که 4فرضیه‌های تحقیق معنی دار و روابط عمومی ایمپاسکو در 2 شاخص، جلب مشارکت و تغییر نگرش نمره بالا و قابل قبولی را کسب نموده و در دو شاخص دیگر تبلیغات و اطلاع رسانی نیز نمره نسبتاً قابل قبولی را کسب نموده است که روابط عمومی ایمپاسکو باید از شبکه‌های مجازی و سایت شرکت جهت تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر جهت و جذب سرمایه گذار استفاده نماید.

کلمات کلیدی
روابط عمومی، خصوصی سازی، سرمایه گذار، تبلیغات، اطلاع رسانی ، تغییر نگرش، جلب مشارکت

مقدمه
روابط عمومی به عنوان آینه تمام نمای هر سازمان و نیز متولی اصلی کار تبلیغات و اطلاع رسانی در جلب مشارکت و نیز تغییر نگرش مشتریان نسبت به هر سازمان مسئول است لذا در بحث خصوصی سازی نیز می‌تواند به عنوان یک بازوی محرک و خدمت رسان عمل نماید گای وک فیلد استاد دانشگاه بولتر معتقد است: ”رفع نیازهای اجتماعی که امروزه برعهده تجارت و دولت گذاشته شده است مسئولیت جدیدی را ایجاد کرده که براساس آن حرفه‌ای‌های روابط عمومی باید برای پاسخگویی به نیازهای مردم و جامعه به صورت خصوصی وعمومی و یا هر دو آماده باشند.

تلاش در جهت دستیابی به حد مطلوب و ترکیب بهینه دولت و بازار، موجب شده است سیاست خصوصی سازی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی اصلاح ساختار اقتصادی در کشورهای مختلف جهان و بخصوص در اقتصاد ایران پی گیری شود و کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، برای رهایی از مشکلات شرکت‌های دولتی و همچنین افزایش کارایی، خصوصی سازی را بطور گسترده اجرا نمایند.

معمولاً دولت‌هایی که سیاست خصوصی سازی را پیش می‌گیرند، دو دسته اقدامات را به مرحله اجرا می‌گذارند: نخست ایجاد و توسعه نهادهای بازار از جمله تأمین و گسترش حقوق مالکیت خصوصی و دوم واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی. اقدامات دسته اول بیشتر حالت زیر بنایی دارد و در شمار فعالیت‌های بستر سازی و فراهم کردن شرایط مساعد برای تحرک بخش خصوصی و گسترش کارآفرینی ملی قرار می‌گیرد. حال آنکه اقدامات دسته دوم جنبه عملیاتی دارد و بازتاب عملی تحقق سیاست‌های خصوصی سازی و اقدامات دسته اول است (محنت فر و همکاران، 1395).

نمونه مطالعاتی تحقیق حاضر روابط عمومی شرکت ایمپاسکو می‌باشد که با توجه به فرضیه‌های تعیین شده در این تحقیق عملکردروابط عمومی شرکت ایمپاسکو در 4 شاخص تبلیغات ، اطلاع رسانی، تغییر نگرش و جلب مشارکت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف اصلی تحقیق
بررسی نقش روابط عمومی در روند خصوصی سازی در جذب سرمایه گذار

فرضیه‌های پژوهش
بین عملکرد روابط عمومی در حوزه تبلیغات (گفتمان سازی) شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.
بین عملکرد روابط عمومی در حوزه اطلاع رسانی شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.
بین عملکرد روابط عمومی در حوزه تغییر نگرش‌ها(رفتار سازی) براساس منافع شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.
بین عملکرد روابط عمومی در حوزه جلب مشارکت سرمایه گذار در شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.

چارچوب نظری
الگوی گرونیک و هانت مرتبط با روابط عمومی
این الگو در سال 1984 ارائه شد. گرونیک 4 دوره را بصورت تاریخی برای روابط عمومی‌ها مشخص
می‌کند:
دوره اول از قرن 19 آغاز شد. از این دوره با نام دوره تبلیغ یاد می‌شود. در این دوره که جریان ارتباط بصورت یکسویه و از طرف رسانه بوده، از روابط عمومی و تحقیق اثری نبوده و اغلب کارها توسط مطبوعات و روزنامه‌ها انجام می‌شد. ماهیت تحقیق در این دوره از درجه کم اهمیتی برخوردار است.
دوره دوم در سالهای 1900-1920 با عنوان دوره اطلاع رسانی است. جریان ارتباط در این دوره نیز یکسویه و همانند دوره قبل ماهیت تحقیق از اهمیت کمی برخوردار بوده است؛ اما پیشرفته‌تر از دوره تبلیغ می‌باشد. در این دوره شرط اصلی، دسترسی مخاطب به اطلاعات درست و احترام به مخاطب می‌باشد. در این مرحله‌ای وی لی با فعالیت‌ها و تدابیر خود روابط عمومی " اطلاع‌رسان" را پایه گذاشت.

دوره سوم در سالهای 1920-1960 و جریان ارتباط بصورت دوسویه ناهمسنگ است. ماهیت تحقیق در این دوره بصورت ارزیابی نگرش‌ها می‌باشد. ناهمسنگ بودن جریان به دلیل این است که سازمان خود را در درجه‌ای بالاتر از مخاطب می‌داند. والتر لیپمن و هارولد لاسول اندیشمندانی بودند که به تحقیق اهمیت می‌دادند و در این زمینه نیز تحقیقاتی انجام دادند.

دوره چهارم از سال 1960 به بعد می‌باشد. جریان ارتباط در این مرحله بصورت دوسویه همسنگ می‌باشد. ماهیت تحقیق در این دوره بصورت ارزیابی درک می‌باشد.

متاسفانه بعضی از روابط عمومی‌ها هنوز در مرحله اول تئوری گرونیک یعنی تبلیغ به سر می‌برند و یا اخیراً به مرحله دوم یعنی اطلاع رسانی رسیده‌اند. یکی از عوامل موفقیت در بخش روابط عمومی بکارگیری روابط عمومی‌ها از تئوری جیمز گرونیک می‌باشد(نصیری، 1390).

چارچوب نظری تحقیق:
گرونیک و هانت

چهار الگوی روابط عمومی نمایانگر ارزش‌ها، هدف‌ها و رفتارهایی که سازمان‌ها در کار روابط عمومی خود اعمال می‌کنند.این الگو توسط(گرونیک و هانت) در سال ١٩٨٤ ارائه شدند عبارتند از "الگوی کارگزاری و تبلیغات مطبوعاتی(نماینده مطبوعات)، الگوی اطلاع رسانی (اطلاع عمومی)، ارتباط یک سویه ناهمسنگ و ارتباط دوسویه همسنگ"

1- الگوی کارگزاری و تبلیغات مطبوعاتی(نماینده مطبوعات)
این الگو در آستانه ورود به قرن ١٩ رواج یافت و در این زمان به عنوان الگوی متداول روابط عمومی ترویج پیدا کرد. این الگو، الگویی یک سویه است که در آن هدف اصلی ارتباط، تبلیغات است. همان طور که این ویژگی گویاست این الگو با نگرش عمل گرایانه و تبلیغاتی به روابط عمومی همخوانی دارد. همچنین ارتباط روابط عمومی با مخاطب یک سویه است. در این الگو، حقیقی بودن کامل محتوای برنامه‌های روابط عمومی مد نظر نیست و تحقیق و کشف حقایق از اهمیت کمتری برخوردار است.

طبق این الگو،روابط عمومی به مشابه نماینده مطبوعات در سازمان عمل می‌کند و با تهیه اخبار مختلف در صدد تغذیه اطلاعاتی مطبوعات است.
الگوی کارگزاری و تبلیغات مطبوعاتی براین اصل استوار شده است که روابط عمومی می‌تواند با استفاده از همه راه‌های ممکن، توجه رسانه‌های همگانی را جلب کند و از این طریق، زمینه اطلاع رسانی را به مخاطبان مؤسسات و شرکت‌ها، فراهم کند. در این نظریه، همچنین فرض می‌شود که روابط عمومی، به عنوان عامل اقناع و اعمال نفوذ، قادر است پیام‌های مؤثر اقناعی را تولید و منتشر کند و مهمترین اصل، توانایی دسترسی به مخاطبان است(شافعی،1392).

طبق این الگو، روابط عمومی به مثابه نماینده مطبوعات در سازمان عمل می‌کند و با تهیه اخبار مختلف در صدد تغذیه اطلاعاتی مطبوعات است. در این الگو، تحقیق و کشف حقایق از اهمیت کمتری برخوردار است. در این نوع روابط عمومی ارتباطات و فعالیت‌های روابط عمومی یک سویه است و فقط منافع سازمان مد نظر است و لذا مدیریت مدار است. هم چنین منظور از روابط عمومی همان تبلیغات است که مخاطب را منفعل تلقی کرده و به دنبال آن است که مخاطبان را برای پذیرش اهداف سازمان ترغیب کند.

این روابط عمومی خود را نماینده مطبوعات در سازمان تلقی نموده و به دنبال تغذیه اطلاعاتی مطبوعات بوده و هدف ارتباط، تبلیغات است. کاربرد راهبردی روابط عمومی، ایجاد ارتباط با رسانه‌ها است و هدف روابط عمومی انعکاس اطلاعات خوشایند و حذف اطلاعات ناخوشایند است. به خاطر یک سویه بودن جریان ارتباط، به ارزیابی فعالیت‌ها و سنجش اثربخشی آنها توجه نمی‌شود و ارزیابی موردی نیز بیشتر معطوف به سنجش محتوای رسانه‌ها، آن هم با نگاه کمی است.

فقط منافع سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد و هیچ چیز جز منفعت سازمان مهم نیست و تبلیغات سازمان هر چند دروغ ، بایستی صورت پذیرد. جایگاه تحقیق در تولید اطلاعات در حد صفر است و به سرشماری ساده بسنده می‌شود. نسبت به اصول اخلاقی روابط عمومی نیز توجهی نمی‌شود و همانطور که این ویژگی گویاست این الگو با نگرش عمل- گرایانه و تبلیغاتی به روابط عمومی همخوانی دارد(حسینی،1390).

دراین الگو، گیرنده کسی است که باید اندیشه خاص را بپذیرد و دراین راهبرد حقیقت کامل ضرورت ندارد و به نظرمی رسد بی اعتمادی همیشگی نسبت به روابط عمومی تا حد زیادی ناشی از کاربرد این الگو است. الگوی تبلیغ موجود نوعی از روابط عمومی است که برای فروش محصولات پدید آمده است. ابزار تحقیق که در این الگو به کار می‌رود عبارت است از سرشماری ساده یا نظائر آن. این الگو ریشه در فعالیت‌های عامل‌های مطبوعاتی یا تبلیغ گران پیش ازسالهای 1900 می‌باشد و حقیقت عنصری ضروری برای ارتباط با مردم نمی‌باشد. به این الگو ارتباط یک سویه نامتقارن نیز می گویند و در آن تنها به منافع موسسه اندیشه می‌شود و به اعتقادی نقش روابط عمومی در این میان ترغیب مردم یا "مهندسی پذیرش" می‌باشد(صادقی لواسانی نیا ، 1390).

2- الگوی اطلاع رسانی (اطلاع عمومی)
در این الگو که از سال 1900 و اوایل قرن ٢٠ رواج یافته، فعالیت‌های روابط عمومی یک سویه است و فقط منافع سازمان مورد توجه است. به بیان دیگر روابط عمومی مدیریت مدار است. مخاطب در این الگو منفعل تلقی می‌شود، اما تا حدودی حق آگاهی دارد. مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی" نشر اطلاعات" است اما با حذف اطلاعات ناخوشایند تنها انعکاس اطلاعات خوشایند را دارد.

در این الگو، توجه به واقعی بودن محتوای پیام‌ها و برنامه‌های روابط عمومی جدید گرفته می‌شود. در ضمن این الگو مشخص کننده روشی در روابط عمومی است که از سوی روزنامه نگاران مقیم اعمال می‌شود، روزنامه نگارانی که معمولاً درباره سازمان آنچه را که در دست است انتشار می‌دهند. اما داوطلبانه به بخش اطلاعات منفی مبادرت نمی‌کنند. در این الگو علیرغم منطقی‌تر شدن جریان ارتباط با مخاطب، هنوز شیوه‌های ارتباطی محدود و یک سویه بوده و به تحقیق اهمیت لازم داده نمی‌شود.

در الگوی دوم، روابط عمومی، به شکلی سازمان می‌یابد که اطلاعات تولید و به شکل مستمر دراختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. این اطلاعات، غالباً کلیشه‌ای، اما حاوی حقایقی نیز هستند. به طورکلی، براساس این الگو نیز جریان اطلاعات یک سویه است و کسب اطلاعات از مشتریان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولاً، رسانه‌های همگانی، به دلیل مناسبات خاص با برخی شرکت‌ها، می‌کوشند چهره‌ای مثبت و نه واقعی، از آنان ترسیم کنند(مظفری،1391).

هدف ازاین الگو انتشار اطلاعاتی است که مقصود از آن ضرورتاً اقناعی نیست. بر خلاف الگوی اول ، در اینجا حقیقت ضابطه‌ی مهم در کار روابط عمومی است. جریان ارتباط یک سویه است. روزنامه نگاری که یک سازمان وی را به خدمت گرفته است تا آنچه را درون سازمان روی می‌دهد عیناً برای همگان گزارش کند از کاربرد روابط عمومی در پیروی از این الگو است.

در این الگو وقتی تحقیق انجام گیرد، معلوم می‌شود که آیا پیام‌ها به نقطه مقصود رسیده و فهمیده شده‌اند یا خیر(مثل مطالعات مربوط به درک مطالب). دراین الگو نیز جریان ارتباط از سازمان به عموم و یک طرفه است اما هدف انتشار اطلاعات است و نه تبلیغات. این الگو را ارتباط یک سویه متقارن نیز می‌نامند. به معنای دیگر این الگو نگرشی سازمان گرا می‌باشد که هدف آن ایجاد رضایت و رفع درک‌های غلط نسبت به سازمان بوده و روابط عمومی به عنوان میانجی بین سازمان و مخاطبان به محوریت منافع سازمان نقش مهندسی سازش را دارد. از پیشگامان این الگو می‌توان از ایوی لی نام برد و اکثر سازمان‌های امروزی از این روش استفاده می‌نمایند. الگوی اطلاع عمومی در مرحله فوق طبیعی روابط عمومی واقع شده است زیرا که همچون مرحله‌ای انتقالی میان سادگی و پیچیدگی عمل می‌نماید (صادقی لواسانی نیا ، 1390).

3- ارتباط یک سویه ناهمسنگ:
الگوی سوم، ارتباط ناهمسنگ، و در عین حال، دو سویه را شرح می‌دهد. براساس این الگو، روابط عمومی،
از تحقیق برای تشخیص پیام‌هایی استفاده می‌کند که به احتمال قوی مورد پشتیبانی نیرومند گروه‌های مخاطب و مصرف کننده قرار خواهند گرفت و نیازی به تغییر رفتار سازمان نخواهد بود. براساس این الگو، تاثیرگذاری ها ناهمسنگ هستند، زیرا تغییر رفتارها به سود سازمان جریان می‌یابد و نه گروه‌های مصرف کننده و مخاطب(صانعی،1389).

این الگو در سال 1920 به وجود آمد و از الگوهای پیشین پویائی بیش‌تری دارد. اطلاعات دو مسیر را طی می‌کند و هم به سوی مخاطبان و هم از سوی آن‌ها به سمت سازمان. وجود بازخورد دراین الگو امر جدیدی است اما صرف وجود بازخورد به این معنی نیست که قدرت به طورمساوی میان فرستنده و گیرنده توزیع شده است. دراین الگو، رابطه بین این دو ناهمسنگ است(حشام زاده، 1393).

ابتکار باز هم در دست سازمان است و هدف از ارتباط همچنان اقناع و تغییر نگرش و رفتار است. نظریه و تحقیق ارتباطی در این الگو به کار گرفته می‌شود که بتواند در باب نگرش مخاطبان آگاهی بدست آورد و تاثیرات ارتباط ارزیابی شود. دراین روش باید از ارتباط متقابل گیرندگان پیام برای گفتن به مدیریت استفاده شود که مخاطبان چه چیزی را می‌پذیرند. به نظر گرونیک و هانت سازمان در نتیجه روابط عمومی تغییر نمی- کند بلکه روابط عمومی می‌کوشد نگرش‌ها و روابط مردم را تغییر دهد.

شخصیت نامدار این دوره برنیز است که نخستین سنگ بنای تحقیق علمی دراین حوزه را بنا نهاد. این الگو را نگرش خردگرا نیز نامیده‌اند چرا که در این رابطه ناهمسنگ و نامتوازن توجه به نظر مخاطب صرفاً برای تأمین نظرات سازمان و بدست گرفتن عمل دراین رابطه توسط روابط عمومی بود و نقش روابط عمومی در "مهندسی توافق" است. هدف نهایی آن اقناع علمی است.

این دوره به علت استفاده از پژوهش بازار در کشف خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان در مرحله اولیه شکل گیریِ حالت اثبات گرائی روابط عمومی قرار دارد. در این مدل برای افزایش تأثیر اقناع از روش‌های شناخته شده علوم اجتماعی استفاده شده و تحقیق نقش محوری دارد و از آن برای کنترل حالات، عقاید و اعمال دیگران استفاده می‌شود(صادقی لواسانی نیا ، 1390).

درواقع در دو الگوی قبلی، جریان ارتباط از جانب سازمان (روابط عمومی) به سمت مخاطب بود و نقش مخاطب نادیده گرفته می‌شد و ارتباط یکسویه بود. الگوی دوسویه ناهمسنگ معتقد به دوطرفه بودن جریان ارتباط دارد،ولی نقش موزونی را به طرفین ارتباط نمی‌دهد،وابتکار عمل را در دست نگه می‌دارد. در این الگو توجه به پست فرصت‌های پیام گیران، جای خود را باز می‌کند و بازخورد پیام‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما توجه به بازخورد صرفاً به خاطر تأمین منافع سازمان بود و تأمین منافع مخاطب مهم نیست و به عبارتی روابط عمومی صرفاً در پی کسب موافقت مخاطبان است و تلاش دارد ایده‌ها و رفتارهای گروه‌های اجتماعی را تغییر دهد. در این الگو فعالیت‌های روابط عمومی دوسویه است. ولی نقش تأثیر گذاری سازمان و گروه‌های مخاطب موزون و همسنگ نیست و هنوز ابتکار عمل در دست سازمان بوده و ودر واقع روابط عمومی سازمان گر است. روابط عمومی به دنبال هماهنگ سازی رفتارهای مخاطب مطابق با اهداف سازمان است و به تغییر ناپذیری سازمان باور دارد.

4- ارتباط دوسویه همسنگ:
الگوی چهارم به شرح ارتباط همسنگ اختصاص دارد. این الگو تاثیراتی را تأیید می‌کند که براساس آن هم سازمان و هم گروه‌های ذینفع بهره مند می‌شوند. مفاهمه، حل اختلاف و تقویت درک متقابل و حتی اولویت به دیدگاه‌های مشتری در جریان تولید مدنظر قرار می‌گیرد. در این دیدگاه روابط عمومی‌ها " از چانه زدن، مذاکره و راهبردهای رفع اختلاف برای سامان بخشی به تغییرات مبتنی بر همزیستی در افکار، گرایش‌های ذهنی و رفتارهای سازمان و گروه‌های مخاطب خود استفاده می‌کنند"(صنوبری،1389).

این الگو در طی دهه 1960 و 1970 توسعه یافت. کارورزان بتدریج و با احتیاط آن را به عنوان یک راهبرد ارتباطی می‌پذیرند. در حالی که مشخصه سایر الگوها ارتباط از نوع تک گویی است. الگوی دوسویه همسنگ متضمن اندیشه گفتگو است. این روش مدیریت سازمان را به سوی مبادله افکار و نظرات با سیرگروه ها سوق می‌دهد و احتمالاً سبب می‌شود که مدیریت و مخاطبان هر دو تحت تأثیر قرار گیرند و نگرش‌ها و رفتارهای خود را تنظیم کنند. ارتباطات دراین الگو کاملاً دوسویه است و روابط قدرت در آن متعادل شده است. اصطلاح ‹‹فرستنده-گیرنده›› در یک فراگرد ارتباطی نظیر این الگو کاربرد ندارد و هدف این فراگرد ایجاد تفاهم است (صادقی لواسانی نیا ، 1390).

مشخصه اصلی این الگو، دادن نقش برابر به روابط عمومی نسبت به مخاطب و پرهیز از اتخاذ راهبرد ارتباطات سلطه آمیز در جریان ارتباط با اوست. در این الگو، دستیابی به تفاهم و هم فهمی با مخاطب روابط عمومی سازمان مخاطب جای خود را به رابطه گروه - گروه می‌دهد و در واقع سازمان و مخاطب، به عنوان دو گروه در جریان ارتباطی روابط عمومی مطرح می‌شوند. همچنین توجه به جنبه‌های اخلاقی روابط عمومی جای خود را در فعالیت‌های روابط عمومی باز می‌کند، گرچه مصادیق آن هنوز روشن نیست. این الگو دارای تأثیر همسنگ است، تاثیرهایی که ناظر، آن‌ها را برای هر دو طرف، سازمان و گروه‌ها سودمند توصیف می‌کند.

پیش فرض‌های الگوی چهارم
گرانیک معتقد است که نظریه پردازی در روابط عمومی نیازمند تعیین پیش فرض‌های درست و منطقی است. او پیشنهاد می‌کند به جای آنکه پیش فرض عاملیت " اقناع" و " نفوذ" را برای روابط عمومی بپذیریم، بهتر است آن را ابزار چانه زدن، مذاکره و راهبردهای حل اختلاف و تقویت درک متقابل و ارتباط همسنگ بدانیم. بنابراین، پیش فرض روابط عمومی دارای کارکرد مطلوب در این پژوهش، ایفای نقش عاملیت برای مفاهمه و تسهیل ارتباط و انتقال برابر نظرات دو طرف بدون هیچگونه سوگیری است.

در این صورت، روابط عمومی کارکرد اصلی‌اش را ایفا می‌کند و "رضایت مشتری " مورد تاکید قرار می‌گیرد. بدیهی است دراین پیش فرض، برروابط عمومی "مشتری محور" به جای "تبلیغ- رسانه محور" تاکید می‌شود. به نظر هانت وگرانیک، الگوی نظری مطلوب نسبت به روابط عمومی، " ارتباط دو سویه همسنگ" است. در این نظریه، ارتباط به مفهوم داد و ستد برابر و مشارکت آمیز پیام، همراه با اعتماد متقابل، بدون مقاصد آشکار و نهان در اعمال نفود تعریف شده و ایده هابرماس که ارتباط را تنها راه مفاهمه اجتماعی می‌داند، مورد تأیید قرار می‌گیرد.

روش تحقیق :
روش این تحقیق روش کیو است. این روش توسط فیزیکدان و جامعه¬شناس انگلیسی ویلیام استیفنسون ارائه شد و به سرعت از حوزه تخصصی در عرصه پژوهش¬های ارتباطی و علوم سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. استیفنسون که دستیار چارلز اسپیرمن خالق تحلیل عاملی بود، نویسنده اثر مرجعی در این زمینه به نام مطالعه رفتار: تکنیک کیو و روش شناسی آن است.

در این روش با انتخاب مشارکت¬کنندگان، به طور هدفمند و با اندازه¬ای کوچک یافته¬ها از طریق تحلیل عاملی و به صورت کاملاً کمی به دست می¬آیند. همچنین به دلیل شیوه گردآوری داده¬ها(مرتب سازی)، عمیق¬تر می¬توان از ذهنیت مشارکت کنندگان آگاه شد. در روش کیو به جای متغیرها، ابتدا افراد تحلیل می¬شوند و سپس متغیرها. روش کیو از پنج فاز تشکیل شده است.

در فاز اول با مطالعات کتابخانه¬ای، ادبیات تحقیق بررسی شده و پیش زمینه انجام فازهای بعدی فراهم می‌آید. محقق با انجام فاز اول نسبت به موضوع شناخت عمیقی می¬یابد.

در فاز دوم با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک، اطلاعات تکمیلی در خصوص مسائل مرتبط با تحقیق بدست می¬آید. نتایج فاز اول و دوم فضای گفتمان را تشکیل می¬دهد.

فاز سوم باید با ارزیابی و جمع¬بندی محتویات فضای گفتمان به آن سرو سامان داده و نمونه¬ای از عبارات را به عنوان نمونه کیو از میان آنها انتخاب کرد.
در فاز چهارم مشارکت¬کنندگان به مرتب سازی و دسته¬بندی کارت¬های دسته کیو(Q deck) خواهند پرداخت. در حقیقت، این فاز، مرحله گردآوری داده¬هاست.

نهایتاً در فاز آخر، به تحلیل داده¬های گردآوری شده با روش تحلیل عاملی کیو و تفسیر عامل¬های استخراج شده پرداخته می¬شود.

لازم به ذکر است، در مطالعات کمی، جامعه¬ای وجود دارد که نتایج مطالعه در آن سطح به کار می¬روند و دارای نمونه¬ای است که با روش تصادفی انتخاب می¬شود و عموماً نمونه معرف آن جامعه است. روش کیو فاقد چنین جامعه و نمونه¬ای است و معمولاً پژوهشگر، نمونه افراد را از میان کسانی انتخاب می¬کند که یا ارتباط خاصی با موضوع تحقیق دارند و یا دارای عقاید ویژه¬ای هستند.

در این تحقیق متغیرها و مفاهیم مورد بررسی (عملکرد روابط عمومی در حوزه‌های تبلیغات، اطلاع رسانی، تغییر نگرش، جلب مشارکت و جذب سرمایه) با کمک پاسخ گویان(مشارکت کنندگان) که دارای ویژگی¬های مشترک بودند مورد بررسی قرار گرفتند، بدین صورت که سئوالات(گویه هایی) مرتبط با متغیرهای تحقیق بر روی کارت‌هایی که به کارت¬های کیو موسوم است، درج شد و در اختیار پاسخگویان(مشارکت کنندگان) قرار گرفت و از آنها خواسته شد موافقت یا مخالفت خود را در خصوص ارتباط گویه ها با متغیرها اعلام نمایند. بمعنای دیگر اعلام کنند گویه ها مناسب با متغیرها و در راستای سنجش آنها طرح شده است یا خیر؟ یا گویه- های مورد نظر متغیرهای تحقیق در حوزه روابط عمومی و خصوصی سازی را می‌سنجند یا خیر؟

روایی و پایایی تحقیق :
در این روش نمونه و حجم آن به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این تحقیق نمونه تحقیق شامل 5 نفر از مدیران و صاحب نظران شرکت ایمپاسکو هستند که در مشارکت با پژوهشگر، بعنوان ارزیاب اقدام به ارزشیابی سئوالات مرتبط با روابط عمومی و خصوصی سازی نمودند.
نمونه نهایی نیز 30نفر از کارشناسان شرکت ایمپاسکو و شرکت‌های سرمایه گذاری هستند که پاسخ آنها به پرسشنامه نهایی(دارای 28 سئوال) نتایج نهایی تحقیق خواهد بود.

نتایج حاصل از تحقیق :
-نتایج حاصل از جدول آرایه‌های نزولی گویه های گونه اول کارشناسان :

گویه شماره 9: نحوه و روند برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها به روز بر روی سایت شرکت قابل دسترس است:
با میانگین نمره بالای (z=2/32 ) مورد انتخاب کارشناسان گونه اول ایمپاسکو قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 2 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه اطلاع رسانی شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.)که در حوزه اطلاع رسانی می‌باشد مورد تایید وبه نظر میرسد که رابطه معنی داری در آن وجود دارد .

گویه شماره 21: اطلاع رسانی، تبلیغات، معرفی عملکرد شرکت در رسانه‌ها، بسیار مطلوب انجام شده است:

با میانگین نمره بالایی(z=1/64 ) مورد انتخاب کارشناسان گونه اول قرار گرفته است. این بدین معنی است که فرضیه شماره 4 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه جلب مشارکت سرمایه گذار در شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد ) که در حوزه جلب سرمایه گذار می‌باشد و به نظر میرسدکه رابطه معنی داری وجود دارد .

گویه شماره 6: در مورد بخش‌های قابل واگذاری شرکت به بخش خصوصی، اطلاعات لازم در کانالهای ارتباطی شرکت در دسترس است:

با میانگین نمره (Z=0/71 )مورد انتخاب کارشناسان گونه اول قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 1 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه تبلیغات (گفتمان سازی) شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.) مورد پذیرش و به نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری است.
گویه شماره 20:روابط عمومی با اخذ کمک از رسانه‌ها(رسانه‌ای کردن) در جهت اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگسازی خصوصی سازی در شرکت اقدام نموده است :

با میانگین نمره (0/69 Z= ) مورد انتخاب کارشناسان گونه اول قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 3 (تحقیق بین عملکردروابط عمومی در حوزه تغییر نگرش‌ها(رفتارسازی) بر اساس منافع شرکت ایمپاسکووجذب سرمایه گذار رابطه معنی داروجود دارد.) مورد تأیید است و به نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری است .

2- نتایج حاصل از جدول آرایه‌های نزولی گویه های گونه دوم کارشناسان :

گویه شماره 12:
روابط عمومی در جلب مشارکت عمومی بمنظور هم اندیشی در چگونگی ارتقاء کیفیت عملکرد شرکت بسیار فعال است.
با میانگین نمره بالای(85/1=Z) مورد انتخاب کارشناسان گونه دوم کارشناسان ایمپاسکو قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 2 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه اطلاع رسانی شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.)مورد تأیید وبه نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری است .

گویه شماره26:
تجزیه وتحلیل گزارشات مبتنی بر شکایات، انتقادات، پیشنهادها، سئوال ها و درخواست‌ها(از طریق تلفن گویای شرکت، صندوق پیشنهادات و انتقادات و ...) بصورت مستمر در حال انجام است.

با میانگین نمره بالایی(48/1=Z) مورد انتخاب کارشناسان گونه دوم ایمپاسکو قرار گرفته است. این بدین معنی است که فرضیه شماره 4 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه جلب مشارکت سرمایه گذار در شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد ) که در حوزه جلب مشارکت می‌باشد مورد تأیید و به نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری است .

گویه شماره 2:
شیوه و کانال‌های ارتباطی مناسبی بین سرمایه گذاران و مدیران شرکت طراحی شده است:
با میانگین نمره (Z=1/20 )مورد انتخاب کارشناسان گونه دوم قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 1 تحقیق (بین عملکرد روابط عمومی در حوزه تبلیغات (گفتمان سازی) شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد.) مورد پذیرش و به نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری است .

گویه شماره 16:
روابط عمومی در جریان سازی رسانه‌ای در مورد خصوصی سازی شرکت نقش موثری داشته است :
با میانگین نمره (0/20 Z= ) مورد انتخاب کارشناسان گونه اول قرار گرفته است . این بدین معنی است که فرضیه شماره 3 (تحقیق بین عملکردروابط عمومی در حوزه تغییر نگرش‌ها(رفتار سازی) بر اساس منافع شرکت ایمپاسکووجذب سرمایه گذار رابطه معنی داروجود دارد. ) مورد تأیید و پذیرش است و به نظر میرسد که دارای رابطه معنی داری در این تحقیق است .

5-5 توصیف و تحلیل یافته‌های موافقین
گویه 26: «. تجزیه و تحلیل گزارشات مبتنی بر شکایات، انتقادات، پیشنهادها، سئوال ها و درخواست‌ها(از طریق تلفن گویای شرکت، صندوق پیشنهادات و انتقادات و ...) بصورت مستمر در حال انجام است » ( ( Z = 1/49

داده‌ها نشان داد که گویه شماره 26 از بین 28 گویه رتبه اول را به موضوع جلب مشارکت پرداخته است . و همچنین نشان دهنده تایید فرضیه چهارم تحقیق در حوزه جلب مشارکت میباشد ( بین عملکرد روابط عمومی در حوزه جلب مشارکت سرمایه گذار در شرکت ایمپاسکو و جذب سرمایه گذار رابطه معنی دار وجود دارد ) میانگین نمره استاندارد هر دو گروه به این گویه، نشان دهنده موافقت آن‌ها با این گویه است.

یکی از وظایف اصلی روابط عمومی تجزیه و تحلیل گزارشها و نظرات به وسیله ابزارهای لازم مانند تلفن گویا ، صندوق انتقادات و پیشنهادات و ... می‌باشد این گویه جهت جلب مشارکت بیشتر مشتریان و سرمایه گذاران مورد نظر .در عصر ما همراه با گسترش رسانه های همگانی و با سواد شدن مردم ، نیروی تازه ای پا به صحنه گذاشت که بدان افکار عمومی می گوییم.

گویه 11: « رسانه‌های مختلف از جمله مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی پوشش مناسبی از فرایند خصوصی سازی و سرمایه گذاری ارائه داده‌اند.»
(74 Z=0/ )

این گویه در رتبه دوم گویه های مورد توافق قرار دارد و در شاخص اطلاع رسانی است قرار دارد و به نظر مخاطبان اطلاع رسانی در باره موضوع خصوصی سازی از طریق رسانه‌های عمومی مانند مطبوعات و خبرگذاری ها و نیز رسانه ملی به صورت نسبتاً قابل قبولی دنبال می‌شود . مهم‌ترین بخش اطلاع رسانی را در سطح هر جامعه بخش رسانه‌ها و اطلاع رسانی بر عهده دارند که این موضوع در صورتی محقق میگردد که سازمان هایی که به دنبال خصوصی سازی هستند خوراک و دیتای اصلی این موضوع را که همان خبر و اطلاعات است را در اختیار این رسانه‌ها قرار دهند .

گویه25: « افکارسنجی مکرر جهت ارزیابی دقیق و مؤثر از سرمایه گذاران، مدیران و کارکنان از نظر میزان رضایت، نحوه کار و پیشرفت آن انجام شده است.» (52/0Z =)

این گویه رتبه سوم را در بین گویه‌ها موافق دارا است. این گویه به این موضوع اشاره دارد که افکارسنجی و نظر سنجی از کارکنان و نیز افکار عمومی که همان سرمایه گذاران هستند باعث ایجاد مشارکت بیشتر در ضمینه خصوصی سازی می‌گردد .میانگین نمره استاندارد هر دو گروه به این گویه، نشان دهنده موافقت آن‌ها با محتوای این گویه است. امروزه نظر سنجی تبدیل به یکی از متداول ترین شیوه های شناخت افکار عمومی شده است . افکار سنجی اجرای اقدامات و تلاش های سازمان یافته برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین می باشد و نتیجه آن نشان میدهد که افراد به چه دلیلی عقیده خاصی را پذیرفته اند و با چه شدت و قوتی از آن پشتیبانی می کنند

گویه6: « در مورد بخش‌های قابل واگذاری شرکت به بخش خصوصی، اطلاعات لازم در کانالهای ارتباطی شرکت در دسترس است.»
(41/0Z =)

این گویه رتبه چهارم را در بین گویه‌های موافق دارد. این گویه به این موضوع اشاره دارد که قرار دادن اطلاعات لازم بر روی کانالهای ارتباطی شرکت که منجر به تبلیغات جهت جذب سرمایه گذار می‌گرددتوسط روابط عمومی ایمپاسکودر حال انجام است . میانگین نمره استاندارد هر دو گروه به این گویه، نشان دهنده موافقت آن‌ها با محتوای این گویه است.

گویه20: «روابط عمومی با اخذ کمک از رسانه‌ها(رسانه‌ای کردن) در جهت اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگسازی خصوصی سازی در شرکت اقدام نموده است.»
) 25 /0Z =)

این گویه رتبه پنجم را در بین گویه‌های موافق دارا است. این گویه به این موضوع اشاره دارد که روابط عمومی با استفاده بهینه و به موقع از رسانه‌ها و نیز کنترل هزینه‌های اقتصادی و مالی جهت تغییر نگرش سرمایه گذاران و نیز ایجاد فرهنگ خصوصی سازی تلاش می‌کند میانگین نمره استاندارد هر دو گروه به این گویه، نشان دهنده موافقت آن‌ها با محتوای این گویه است.

نتایج تحقیق
تفاوتها و شباهتهای این دو گروه در خصوص تاثیر روابط عمومی بر جذب سرمایه گذار در شرکت ایمپاسکو در چیست؟در این زمینه می توان به جداول 5 و 6 هم اشاره کرد. در این دو جدول به ترتیب بیشترین تشابه و اختلاف (عدم توافق) دو گروه در زمینه گویه¬های زیر قابل بررسی است که جهت پرهیز از اطاله کلام تنها به دو گویه¬ بالای جدول اشاره می کنیم ،گویه های های مورد اختلاف دو گروه تعداد 11 گویه است و گویه های مورد توافق هر دوگروه تعداد 17 گویه میباشد . و در جدول شماره 8که به بیشترین تشابه موافقت دو گروه اختصاص دارد نشان می¬دهد که هر دو گروه در زمینه (جلب مشارکت سوال 26 پرسش نامه ) تجزیه و تحلیل گزارشات مبتنی بر شکایات، انتقادات، پیشنهادها، سئوال ها و درخواست ها(از طریق تلفن گویای شرکت، صندوق پیشنهادات و انتقادات و ...) بصورت مستمر در حال انجام است بیشترین توافق را دارند.

در بحث گویه های مورد اختلاف و مورد موافقت میتوان به این نکته در این تحقیق اشاره کرد که اتفاق نظر بالایی برای تایید و نیز معنی دار بودن فرضیه های 3 و4تحقیق در خصوص تغیر نگرش و جلب مشارکت وجود دارد و نیز اتفاق نظر نسبتا مطلوبی در خصوص تایید فرضیه های 1 و 2 تحقیق وجود دارد . این خود نشان دهنده این موضوع است که روابط عمومی ایمپاسکو از ابزار های لازم در این موضوع خصوص مانند وب سایت اینتر نتی شرکت www.impasco.gov.ir ، ارسال sms ، حضور در فضای مجازی ( مانند کانال تلگرامی شرکت impass)، بریده جراید الکترونیکی ، تلفن گویا ، بورد اطلاع رسانی و ... جهت اطلاع رسانی، تبلیغات، جلب مشارکت و نیز تغییر نگرش مشتریان و کارکنان شرکت استفاده میکند .

جدول شماره 8 که به گویه های مورد توافق میپردازد( گویه شماره 11 که مربوط به فرضیه اطلاع رسانی است ) رسانه های مختلف از جمله مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی پوشش مناسبی از فرایند خصوصی سازی و سرمایه گذاری ارائه داده اند. این شاخص در صورتی که روابط عمومی ایمپاسکو بتواند خوراک و مطالب خبری موثر و مفید در حوزه اطلاع رسانی در اختیار رسانه های عمومی در سطح ملی قرار دهد اتفاق می افتد ، پاسخ گویی به این گویه و کسب جایگاه دوم در گویه های مورد توافق این نکته را یاد آور میشود که ساخت برنامه ها خبری و اطلاع رسانی های لازم در ضمینه جذب مشارکت در سرمایه گذاری توسط رسانه های ملی و مجازی در حال شکل گیری و اجرا است. و به زبان ساده تر بدنه کارشناسی به این نتیجه رسیده است که فرهنگ سازی در خصوص خصوصی سازی از طریق رسانه ها در حال شکل گیری و اجرا است .

گویه سوم جدول مورد توافق دو گونه این تحقیق گویه شماره 25 میباشد . افکارسنجی مکرر جهت ارزیابی دقیق و موثر از سرمایه گذاران، مدیران و کارکنان از نظر میزان رضایت، نحوه کار و پیشرفت آن انجام شده است این گویه در ردیف شاخص های تعیین شده برای ارزیلبی جلب مشارکت قرار دارد .

گویه دیگر در جدول شماره 8 که به گویه های موافق میپردازد توسط گونه های این تحقیق دسته بندی و رتبه بندی شده اند گویه شماره 6 مربوط به شاخص تبلیغات است در مورد بخش های قابل واگذاری شرکت به بخش خصوصی، اطلاعات لازم در کانالهای ارتباطی شرکت در دسترس است تا همین چند سال قبل، تبلیغات یک عملیات فرعی مستقل در سیستم کسب و کار محسوب می‌شد.

بخشی از فروش را به تبلیغات اختصاص می‌دادند و از آژانس‌های تبلیغاتی یا واحد تبلیغات شرکت می‌خواستند که این بودجه را به بهترین نحو ممکن هزینه کند.اما طی دهه ‌ی اخیر، ابزارهای ارتباط با مشتری بسیار متنوع شده‌اند.از بسته‌بندی محصول تا واحد روابط عمومی تا اکانت‌های یک شرکت در شبکه های اجتماعی، همگی بخشی از وظیفه‌ی ارسال پیام برای مخاطب و مشتری را بر عهده دارند.

این مطلب نشان دهنده این موضوع است که لازمه جذب سرمایه گذار تبلیغات در ضمینه اهداف و پروژه های هر سازمان است با انتخاب این گویه کارشناسان بر سر این گویه اتفاق نظر دارند که اطلاعات مربوط به بخش های قابل واگذاری به صورت تبلیغات جهت اطلاع و بزرگ نمایی موضوع در اختیار مخاطبان توسط روابط عمومی ایمپاسکو در حال انجام است .

گویه پنجم مورد توافق در این تحقیق گویه شماره 20 است که این گویه در شاخص تغیر نگرش و به فرهنگ سازی در خصوص خصوصی سازی و جذب سرمایه گذار قرار دارد روابط عمومی با اخذ کمک از رسانه ها(رسانه ای کردن) در جهت اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگسازی خصوصی سازی در شرکت اقدام نموده است ، گفتمان فرهنگ سازی و نیز فراگیر کردن خصوصی سازی در این گویه مورد سوال از کارشناسان است که کارشناسان به انتخاب این گویه به این مطلب روابط عمومی ایمپاسکو در با کمک از رسانه ها یعنی با در اختیار قرار دادن اطلاعات اخبار و نیز تبلیغ ، نمایشگاه های معدنی و ... سعی در تغییر نگرش و ایجاد رونق در فضای جذب سرمایه گذار و نیز خصوصی سازی دارند .

فهرست منابع
فهرست منابع فارسی
1- کاظم پور، اسماعیل و غفاری، خلیل. (1393). امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در دانشگاه . آزاد اسلامی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 5.
2- عمادی، سید رسول.(1389). یادگیری الکترونیکی، همدان: انتشارات چنار، چاپ اول.
3- جباری، حبیب (1378)، «مشارکت و توسعه اجتماعی»، مجموعه مقالات همایش توسعه اجتماعی وزارت کشور.
4- یوسف محنت‌فر، 1395، تأثیر درآمدهای گردشگری برجذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مطالعة موردی: 23، کشور جهان، فصلنامة علمی - پژوهشی گردشگری و توسعه، سال پنجم، شمارة 9، زمستان 95، صفحه 97.
5- علیزاده، محمد باقر.، بنی فاطمه، حسین.، عباس زاده محمد، سلطانی بهرام، سعید . (1395). مطالعه نقش رسانه‌های اجتماعی در تحقق شهروندی بوم شناختی . سال هفتم . شماره بیست و یکم. صص 82-53.
6- توسلی، ابوالقاسم. (1374). بررسی های مربوط به کارکرد گوگرد و مشتقات آن در موسسه تحقیقات خاک و آب .موسسه تحقیقات خاک و آب، تهران، نشریه فنی 948.
7- گرجی، ابراهیم(۱۳۷۶) «ارزیابی مهمترین مکاتب اقتصاد کلان»، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
8- عبداله پور، احمد. (1373). بررسی آثار خصوصی‌سازی شرکت-
9- احمدوند، محمدرحیم. (1374). تحلیلی پیرامون خصوصی سازی و روند آن در برنامه پنج سال اول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
10- کلانتر مهرجردی، فاطمه؛ نایب زاده، شهناز؛ معین الدین، محمود؛ (1392). ارزیابی کارایی و بهره وری سرمایه فکری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار (مطالعه موردی: شرکت های بخش صنعت خودرو و ساخت قطعات). بهار 1392 - شماره 54 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 153 تا 180).
11- قاضی میرسعید، پاسیار، پریساس، ید جواد؛ حری، عباس؛ (1389). بررسی تطبیقی شرح درس مبانی کتابداری و اطلاع رسانی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های منتخب ایران و جهان. شماره 28 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 39 تا 60).
12- یحیایی ایله ای، احمد، آخوندی، احمد (ویراستار)، محسن جاویدموید، ویراستار(روابط عمومی حرفه ای، پدیدآورنده، ناشر: جاجرمی.
13- روابط عمومی در عصر دیجیتال، جان شنتون، مهدی باقریان )مترجم(، ناشر: کارگزار روابط عمومی 16 مرداد
14- لالوئی، ف.، رضوانی گیلکلائی ، س.، پور کاظمی، م.، 1382 . بررسی مولکولی جمعیت ماهی در آبهای حوضه جنوبی دریای خزر بهروش مجله علمی شیلات ایران ، 117.
15- عبدالرضا شفیعی، مریم روانی پور، محمدرضا یزدان‌خواه فرد، کامران میرزایی. (1391). بررسی ارتباط دیسترس اخلاقی و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان شهید گنجی برازجان در سال سال دوم، شماره 5، صفحه 26-15.
16- امیری، حمید. ضمیری نژاد، سمیه و ترکمان، محمد .(1393). تجارب معنوی روزانه و جهت گیری مذهبی در دانشجویان. مجموعه مقالات اولین همایش ملی پژوهش و درمان در روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
17- امینی مهر، اکبر(۱۳۷۲)«مقایسه روشهای خصوصی‌سازی اقتصادی و بررسی روند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی از طریق بورس اوراق بهادار تهران» استاد راهنما دکتر علی جهانی خانی، دانشگاه تربیت مدرس.
18- خالو باقری، مهدیه (1391). رویارویی با نابرابری فضایی ضمن به¬کارگیری برنامه¬ریزی مبتنی بر ارتقای کیفیت زندگی (مورد مطالعه: منطقة 13 شهر تهران). فصل‌نامة اقتصاد و مدیریت شهری، دورة 1، شمارة 1، صفحات 67-49.
وبسایت ها :
1- WWW.IMPASCO.COM
2- WWW.yahyaee.co
3- WWW. Rasaneh. Org
4- https://rasaneh.farhang.gov.
5- https://en.wikipedia.org/wiki/Public_relations





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد