شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «غایب بزرگ» از «عملکرد رسانه ای ستاد بحران تهران» در جریان وقوع زلزله در پایتخت انتقاد کرده و نوشتهاست: «سازمانی که قرار است بحرانها را مدیریت کند، کانال ارتباطی رسانهای منسجم و خوبی برای ارتباط با مردم ندارد.
سایت خبری این سازمان هم هرازچندگاهی به روز رسانی میشود و نمیتواند منبعی برای دریافت اخبار باشد. توییتر و اینستاگرام هم که اصلاً ندارد.»
این روزنامه نوشته «بر اساس ساختار ستاد بحران، مدیر شبکه پنج صدا و سیما، مدیر کارگروه اطلاعرسانی این ستاد است و این یعنی همه تخممرغها در سبد صدا و سیما گذاشته شدهاست» اما «وقتی مردم از ترس آوار به خیابانها پناه آوردهاند، دیگر تلویزیونی در کار نیست و تنها وسیلهای که کاربرد دارد، تلفنهای هوشمند است.»
به نوشته اعتماد در جریان وقوه زلزلههای اخیر در تهران «صدا و سیما به عنوان تنها کانال ارتباطی سازمان مدیریت بحران با مردم، زیرنویس میکرد تهران لرزید» و گفت و گوهایی دربارهٔ آثار زلزله احتمالی منتشر میکرد اما «چیزی که باید به آن توجه میشد و نشد، راهنمایی مردم برای اقدامهای ایمنی و کارهایی بود که باید بعد از زلزله و در جهت آمادگی برای زلزله احتمالی بعدی انجام میدادند»، از جمله «در هیچ جایی از گزارشهای صدا و سیما به این موضوع که مردم باید وسایل ضروری را قبل از خروج از خانه بردارند، دیده و شنیده نمیشد. کسی نمیگفت که باید دربارهٔ سالمندان، معلولان و کمتوانها چه باید کرد.»
این روزنامه تأکید کردهاست که «وظیفه سازمان مدیریت بحران تنها این نیست که بعد از بحران به اِسکان مردم فکر کند. یکی از مهمترین مسائلی که در بحرانها باید به آن توجه کرد، وضعیت روحی مردم و حفظ آرامش آنهاست» اما احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، گفتهاست: «ما فقط هماهنگکننده هستیم» و «قانون مدیریت بحران کشور در سال ۸۷ نوشته شد و در آن زمان فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مثل امروز رونق پیدا نکرده بود.»
|