
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در این مقاله ابتدا تاریخچه خلاقیت، انواع خلاقیت، اجزا و عناصر تشکیل دهده آن، خلاقیت در مدیریت، محرکهای خلاقیت، موانع خلاقیت و سپس تکنیکهای نوین خلاقیت و نوآوری جهت هدایت و پرورش توانایی خلاقیت، مورد بحث قرار می گیرد.
خلاقیت واژهای است که بطور مکرر در گفتگوهای رایج در میان مدیران تازهکار مورد استفاده قرار میگیرد و آنها اهمیت بسیار زیادی برای انجام اقدامات خلاقانه در نخستین ماههای فعالیت مدیریتیشان قائل هستند، اما خلاقیت دقیقا به چه معناست؟ آیا خلاقیت همان نوآوری است؟ و آیا هر کسی میتواند خلاق باشد؟ آیا فرآیند مشخصی برای بروز و تحقق یافتن خلاقیت وجود دارد؟ در این بخش به جستجوی پاسخ این پرسشها خواهیم پرداخت و اطلاعات مورد نیاز مدیران تازهکار را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
با این حال، در دنیای پر از رقابت و دگرگونی کسبوکار، ایدههای نو و خلاقانه متاعهایی گرانبها و کمیاب هستند که بر سر هر بازاری به فروش نمیرسند اما طرفداران و متقاضیان بسیاری دارند. پیش نیاز شکلگیری و گسترش ایدههای نو، وجود بستر مناسب برای بروز خلاقیت در درون سازمانها و شرکتهاست. حال سوال اینجاست که چگونه میتوان برای گسترش خلاقیت و نوآوری در درون یک گروه کاری، بسترسازی کرد؟ و چگونه میتوان ظرفیتهای خلاقیت در درون گروه را کشف و به حالت بالفعل درآورد؟
پیش از تلاش برای پاسخگویی به این سوالات باید به ماهیت خلاقیت توجه کنیم. واقعیتی که بسیاری از ما از آن آگاهی نداریم این است که خلاقیت، صرفا یک استعداد و مهارت ذاتی نیست بلکه یک فرآیند هدفمند و برنامهریزی شده است و بر همین اساس نمیتوان انتظار داشت که فقط با استخدام یکسری افراد مبتکر و خلاق در یک سازمان، خلاقیت و نوآوری در آنجا بطور اتوماتیک شکل بگیرد بلکه برای نیل به این مقصود باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت و پیشنیازهای متعددی را برآورده ساخت.
بطور کلی، امکان بروز و تاثیرگذاری مثبت خلاقیت در هر سازمان، شرکت یا گروهی وجود دارد و با مدیریت و نظارت درست میتوان کل گروه را صرفنظر از اینکه اعضای آن از چه میزان پتانسیل خلاقیت برخوردارند، به یک گروه خلاق تبدیل کرد. در این میان، نقش مدیران و رهبران، بسیار حیاتی و تعیینکننده است چرا که آنها میتوانند با نظارت و کنترل بر فرآیندهایی چون نفرگیری، چیدمان اعضای گروه، برگزاری جلسات مشکل گشایی و تشویق اعضای گروه برای ارائه ایدههای نو و بدیع، یک گروه خلاق و نوآور را تشکیل دهند.
در یک گروه خلاق، تمام اعضا با تمام وجود میکوشند تا پس از شناسایی فرصتها و پتانسیلهای موجود برای بروز قوه خلاقیت و ابتکار و پیشنهاد یکسری گزینهها و راه حلهای خلاقانه برای استفاده از فرصتها یا برطرف ساختن یک مشکل و مانع، زمینهساز ارائه یک راه حل نوآورانه و مبتکرانه شوند و به عبارت روشنتر، برای مقابله با موقعیت خاص، "طرحی نو دراندازند".
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|