درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:21   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31319صفحه نخست » مقالات روابط عمومیچهارشنبه، 29 شهریور 1396 - 14:57
تاثیر پذیری روابط عمومی در افکار عمومی
پروین خدادادی حدادان / دانشجوی دکتری ارتباطات - بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نمی تواند با مردم ارتباط برقرار کند و این یعنی نقش روابط عمومی در شناخت افکار عمومی که این خود موجب ایجاد همدلی، هماهنگی و وفاق اجتماعی -مهمترین تاثیر روابط عمومی در افکار عمومی- خواهد شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- افکار عمومی یا نظر عموم مردم به معنای مجموعه دیدگاه های آن دسته مردمی است که برای تعیین سرنوشت یک دیدگاه یا یک فعالیت سیاسی، اقدام می کنند.

 

در نظام های دمکراسی دولت ها باید منتخب و مورد پذیرش و حمایت مردم باشند، سرنوشت همه عاملان و مسایل سیاسی را در نهایت این افکار عمومی(Public Opinion) است که رقم می زند و افکار عمومی آن محیطی است که سیاستمداران در آن با رعایت شرایط و نیازها و خواسته های آن، فعالیت های سیاسی خود را تنظیم می کنند. بدین ترتیب عموم مردم در اغلب احزاب و تشکل ها شرکت دارند، بی آنکه حضور فیزیکی آن ها مشهود باشد.

 

اما حضور عموم در این گونه فعالیت ها محسوس است و غالبا به آن با جملاتی مانند «مردم می خواهند»، «مردم نیاز دارند»، «نظر مردم این است» و از این قبیل یاد می شود. این حضور همچنین در موارد دیگر حالت حق وتویی را می یابد که سیاست مداران رقیب در مباحثات خود به آن تکیه می کنند و از این امتیاز و حق با جمله هایی همچون «مردم هرگز نخواهند پذیرفت» یاد می کنند.

 

در این بین و همزمان با افکار عمومی، روابط عمومی ها هم تا به امروز، هزاران انجمن و دفتر در جهان بویژه در کشورهای صنعتی و غربی تأسیس و هر روز با گذشت زمان این علم و هنر، حالت تخصصی‌تری در حوزه‌های مختلف به خود گرفته و به فعالیت و اثربخشی خویش مشغول است.

 

تاثیر پذیری روابط عمومی در افکار عمومی نشان‌دهنده سیر تکاملی جوامع مختلف است. چون روابط عمومی در طول زمان مفاهیم مختلفی را به خود گرفته و توانسته با کوشش مدام در جستجوی، تبیین، شناساندن و تثبیت هویت خاص برای هر موضوع باشد. بعنوان مثال اگر شروع نگاه به افکار عمومی و میزان اثر پذیری روابط عمومی را خواسته باشیم با اندیشه های دور نظیر، اندیشه های سیاسی قرون وسطی نگاه کنیم، دو گروه عمده بر حسب گذشت زمان در صدد حکومت بر افکار عمومی از طریق روابط عمومی بودند، نخست گروهی که می خواستند تا به حاکمیت کلیسا مشروعیت بخشند و در پی محکم کردن پایه های حکومت دینی بودند و گروه دوم که در پی این بودند که باید اقتدارات و اختیارات پاپ ودستگاه کلیسا را محدود و حکومت های ملی و یا شاهان را که قدرتشان را، تجلی قدرت خداوند می دانستند، بر مسند حکومت بنشانند.

 

اندیشه های گروه اول یعنی کسانی که به دنبال قدرت بخشیدن به کلیسا بودند عموما در فضای فکری قرون یازده، دوازده وسیزدهم مطرح بود و گروه دوم کم کم از اواخر قرن سیزده و شروع قرن چهاردهم فضای فکری اروپا را همراه با تغیرات سیاسی تغیر دادند. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانیم نظریه پردازان گروه دوم که خواستار افزایش قدرت شاه بودند، همیشه هم وابسته به قدرت شاهان نبودند و در میان آنها کسانی نیز بودند که می خواستند از روی مصلحت سخن گفته و منافع شخصی را در نظر نگیرند.

 

حال اگر افکار عمومی را با اراده ملی یکسان بدانیم، با چنین نگاهی، اعضای یک جامعه تا با یکدیگر روابط اجتماعی برقرار نسازند، افکار عمومی موجودیتی نخواهد داشت. حتی اگر نظرهای افراد جامعه به هم نزدیک باشد.

 

حال در این میان دولت ها به تنها شناخت افکار عمومی به کمک روابط عمومی، نیازمندند تا بتوانند از میزان حمایت مردم از برنامه ها و سیاست های خود آگاه شده و تا حد امکان موجبات مشارکت آنان را در کارها فراهم سازند. چون بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نمی تواند با مردم ارتباط برقرار کند و این یعنی نقش روابط عمومی در شناخت افکار عمومی که این خود موجب ایجاد همدلی، هماهنگی و وفاق اجتماعی -مهمترین تاثیر روابط عمومی در افکار عمومی- خواهد شد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد