
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی یکی از صنایعی است که به شدت تحت تأثیر رسانههای اجتماعی قرار گرفت. اما من، مانند بسیاری دیگر، بر این باور هستم که رسانه اجتماعی تنها یک ابزار جدید است که روابطعمومی را اثربخشتر میکند و مدیران واقعی روابطعمومی را از آن دسته که چندان جالب نیستند جدا میکند.
یکی از هیجانانگیزترین چیزهایی که میتوانست برای روابطعمومی اتفاق بیافتد رسانه اجتماعی است. رسانه اجتماعی فرصتی است برای خبررسانان صنایع و پیوند دهنده افراد تا کار خود را به شیوهای مستقیمتر انجام دهند به گونهای به تأثیرگذاران دسترسی پیدا کنند که پیشتر از این ممکن نبود و دسترسی را فراتر از رسانهها گسترش دهند، چیزی که تاکنون مقیاس اصلی روابطعمومی در نظر بسیاری از شرکتها بوده است. اما همه اینها در حال تغییر است.
رسانه اجتماعی عموم را به روابطعمومی بازمیگرداند
هنوز کارگزاریها و مدیران روابطعمومی وجود دارند که رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی را بخش مهمی از شغل خود نمیدانند. آنها میگویند که "این تنها یک ابزار است و هدر دادن وقت". آنها از یک نکته غافلند.
رسانه اجتماعی به مدیران روابطعمومی کمک میکند تا روابط جدید بیشتری را در سطح گستردهتری و به شیوه پایداری که پیش از این ممکن نبود برقرار کنند. مردم پرمشغله هستند و رسانه اجتماعی به متخصصان امکان میدهد تا روابط باکیفیت ادامهداری با تأثیرگذاران، رسانهها، مشتریان و شرکا صرف نظر از این که کجا باشند و چه میزان زمان آزاد دارند، برقرار کند.
هیجان انگیز است که میبینیم روابطعمومی به مردم و برقراری ارتباطات بازمیگردد. مدیران موفق روابطعمومی میدانند که چگونه روابط باکیفیت برقرار کرده و حفظ کنند. امروز، رسانه اجتماعی بخش عظیمی از این کار را انجام میدهد.
متخصصان بزرگ روابطعمومی خود میتوانند از تأثیرگذاران باشند
متخصصان روابطعمومی در تمام صنایع باید به صورت روزانه از ابزار رسانه اجتماعی استفاده کنند تا اجتماعی پایدار مخصوص به خود در میان همتایان، نایب رئیسان، رهبران تجاری، خبرنگاران و غیره تأسیس کنند. فراتر از استفاده صرف ابزار رسانه اجتماعی در کارزارهای روابطعمومی، مدیران روابطعمومی این فرصت را دارند تا به صورت روزانه جنبه انسانی خود را به نمایش بگذارند و افکار خود را با دیگران شریک شوند.
شفافیت در ارتباطات تجاری مدیران روابطعمومی خوب را از بد تفکیک میکند
یکی از گلههای دیرین از روابطعمومی این است که پر از تحریف و چرند و پرند است. یکی دیگر از گلهها که بیشتر از جانب خبرنگاران است، این است که کارگزاران روابطعمومی نمیدانند که برای چه کسی، چه چیزی را و چرا تبلیغ میکنند. با ظهور شفافیت، ارتباطات باز و یکپارچگی رسانه اجتماعی با هر آنچه انجام میدهیم، صنعت ما چارهای جز جدا کردن خوب از بد ندارد.
کسبوکارها بیش از هر زمان دیگری از روابطعمومی و بازاریابی بهرهمند خواهند شد
امروزه با توانایی اندازهگیری آسان تأثیر، ترافیک و کارزارهای روابطعمومی، کسبوکارها درمییابند که ارزیابی روابطعمومی بیش از هر زمان دیگری آسان شده است. از آنجایی که روابطعمومی دیگر دستیابی به پوشش خبری در رسانهها نیست، بلکه بیشتر واداشتن تأثیرگذاران به صورت مستقیم است کسبوکارها میتوانند به آسانی تشخیص دهند که آیا پولی که صرف روابطعمومی و بازاریابی مؤثر میکنند نتیجهبخش بوده است یا خیر.
با وجود تمام ابزار عالی اندازهگیری که امروز در اختیار داریم، هر مدیر یا کارگزاری روابطعمومی باید بتواند فهرست ماهانهای از نتایج ارائه دهد که میتواند میزان ذکر نام تجاری، پوشش خبری در رسانهها، ترافیک سایت، مشارکت در رسانه اجتماعی، فروش مستقیم و غیره باشد. هر متخصص خوب ارتباطات باید بتواند تلاشهای خود را اندازهگیری نماید و به شما اطمینان دهد که پول شما بیش از هر زمان دیگری عاقلانه خرج میشود و تأثیر مثبتی بر سود و زیان شرکت دارد.
منبع مرجع: شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)
|