شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برقراری ارتباطات خوب برای موفقیت در فروش بسیار مهم هستند.
این موضوع کاملا واضح است، چرا که فروش علم قانع کردن است و اگر شما از مهارتهای ارتباطی مناسب برخوردار نباشید، به هیچ وجه قادر به قانع کردن دیگران نخواهید بود. شما به عنوان یک فروشنده باید قدرت بیان چشمانداز کسبوکارتان را داشته باشید. باید بتوانید استراتژی کسبوکار خود را به مشکلات مشتری وصل کنید و به وی نشان دهید که چگونه با وجود شما، نگران هیچ چیزی نخواهد بود. برای اینکه همهی اینها اتفاق بیفتد، شما باید فردی با مهارت ارتباطی قوی باشید.
اما خوشبختانه مهارت ارتباطی، مهارتی است که در طی زمان و با تلاش بهبود مییابد. شما میتوانید به فروشندهای ماهر تبدیل شوید، اگر مهارتهای ارتباطی زیر را از همین الان در خود تقویت کنید.
۱) دقت کافی را در ارتباطات خود به کار بگیرید
این روزها زندگی ما بیش از حد شلوغ و پر از همهمه شده است. بنابراین من کاملا شما را درک میکنم که در یک جلسه با مشتری، ذهنتان کاملا متمرکز به بحث نباشد. اما قابل درک بودن آن مشکل را حل نمیکند. این اتفاق میتواند شما را از یک معاملهی پرسود دور کند. پس ۱۰۰ درصد توجه خود را در ارتباطاتتان متمرکز کنید. این کار را از همین الان و از توجه خوب به ادامه این مقاله تمرین کنید.
۲) فعالانه گوش کنید
اغلب فروشندگان مهارتهای ارتباطی را با پرگویی کردن اشتباه میگیرند و اجازه نمیدهند طرف مقابل حرف بزند. به محض اینکه طرف مقابل شروع به حرف زدن کرد، آنها به هیچ وجه گوش نمیدهند به حرفهای بعدی خود و چیزهایی که میخواهند بگویند فکر میکنند.
به جای این کار، شما باید به حرفهای طرف مقابل خوب گوش کنید، نگران نباشید حرفهای مشتری به شما کمک خواهد کرد مسیر حرفهای بعدی خود را پیدا کنید.
۳) از علم زبان بدن آگاه باشید
زبان بدن انسانها اغلب نیت واقعی آنها را نشان میدهد، برای همین است که نباید آن را نادیده گرفت. شما باید احساسات دقیق مشتری را در میان گفتههایتان متوجه شوید و براساس آن رفتار کنید. فروشندگان قدرتمند قادر هستند زبان بدن طرف مقابل را بخوانند، مسیر گفتگو را پیشبینی کنند و سیگنالهای منفی از خود انعکاس ندهند.
۴) تن صدای خود را به خوبی کنترل کنید
صدا و نحوهی بیان دقیقا به اندازهی زبان بدن در ارتباطات شما تاثیرگذار است. به سخنرانیهای افراد مشهور گوش فرا دهید، ببینید در چه بخشهایی از صحبت خود، بلندتر حرف میزنند، در چه قسمتی سرعت خود را کم کرده و یا افزایش میدهند.
۵) همدلی را یاد بگیرید
همدلی به این معنا نیست که کاملا موافق با طرف مقابل باشید، بلکه به این معناست که هدفتان از فروش و معامله نتیجهای برد-برد باشد. همدلی سه نوع مختلف دارد:
۱) همدلی شناختی: توانایی درک دیدگاههای دیگران.
۲) همدلی عاطفی: توانایی احساس چیزی که دیگران احساس میکنند.
۳) نگرانی همدلانه: توانایی درک اینکه دیگران چه نیازی دارند که شما باید برطرف کنید.
پرورش هر سه نوع از همدلی که از نقاط مختلف مغز سرچشمه میگیرند، برای ایجاد روابط اجتماعی بسیار مهم هستند.
۶) بدانید که چه چیزهایی را نباید بگویید
همانطور که گفتم مهارتهای ارتباطی با پرگویی فرق دارد، در ارتباطات خود لازم نیست همه چیز را بگویید. همانطور که قدیمیها هم گفتهاند کم گوی و گزیده گوی چون دُر. هر گفتهای که به نگرانی مشتری از انجام معامله بیفزاید را از گفتههای خود حذف کنید.
۷) به جزئیات حین صحبت اهمیت دهید
جزئیبین بودن در بسیاری از موارد به کمک شما خواهد آمد و اجازه نخواهد هیچ موضوعی را بدون دانستن دلیلش رها کنید.
۸) در مورد چیزهایی که میگویید تخصص پیدا کنید
داشتن تخصص برای صحبت کردن ضروری است. اگر شما تخصص کافی در حوزهای که فعالیت میکنید نداشته باشید، مجبور به بیان کلیات و مسائل عمومی خواهید شد که همه میدانید و این از اعتبار شما در مقابل مشتری خواهد کاست.
۹) بدانید که چه چیزهایی را نمیدانید
اما متخصص بودن به این معنا نیست که شما همه چیز را بدانید. اگر شما چیزهایی که میدانید را کامل بدانید و در مواردی که آگاهی ندارید صادقانه بگویید که اطلاعاتی در آن زمینه ندارید، هیچ کس بر شما خرده نخواهد گرفت.
۱۰) کنجکاوی یک مهارت ارتباطی ضروری است
کنجکاوی مهمترین اصل فروشندگی است و در ارتباطات شما بسیار مهم است. اگر یک فروشنده کنجکاو نباشد، فقط به تعریف و تمجید از کسبوکار خود خواهد پرداخت. اما اگر کنجکاو باشد، کسبوکارش را با خواستههای مشتری تطبیق داده و بهترین ارتباطات را برقرار خواهد کرد.
۱۱) هر کاری را با نیت خوب انجام دهید
همانطور که در موارد قبلی گفتیم، فروش به این معنا نیست که هر چیزی را به هر کسی بفروشید. این طرز تفکر مهمترین اشتباه فروشندگان امروزی است. شما باید مخاطب اصلی محصولات و خدمات خود را پیدا کنید و با نیت خوب با آنها ارتباط برقرار کنید.
۱۲) همواره صادق باشید
شما حتی اگر با خوبترین نیت وارد معامله بشوید، باز هم با سوالات بسیاری مواجه خواهید شد. طبیعتا قادر به انجام برخی از خواستههای مشتری نخواهید بود، در چنین مواقعی با صداقت کامل موضوع را بیان کنید تا طرف مقابل به حسن نیت شما پی ببرد.
۱۳) به فرضیهها اهمیت ندهید
از ویژگیهای مهم فروشندهی خوب اینست که همه چیز را به صورت دقیق بداند و براساس دانستههایش عمل کند، نه براساس فرضیهها. صحبت کردن براساس دانستهها مهمترین مهارت ارتباطی است.
|