شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برند هر شرکت و یا سازمان نشان دهنده میزان اعتبارش است. نگاه به سود کوتاه مدت اولین گام به سوی نابودی است چرا که اگر مشتری را به صورت یک بانک پول نگاه کنیم بزودی او را از دست خواهیم داد.
برای ایجاد یک برند چه ابزار های مختلفی را در اختیار داریم؟ تبلیغات، روابط عمومی ،بازاریابی مستقیم ،بسته بندی مناسب کالا، اسپانسرینگ و خدمات دهی حرفه ای به مشتری از ابزارهای اولیه ساخت یک برند مناسب می باشند.
به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده میگردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش مییابد. به عقیده بزرگان این عرصه ، برندسازی یا برندینگ حاصل پیامها و گزارشهای رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیامها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.
برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا کنند.
در سالهای اخیر با رشد معدن و صنایع معدنی و داد وستد در میان مردم و جامعه و همچنین بزرگ تر شدن بازارهای مالی یک نیاز بیش از پیش خودنمایی کرد که آن برندشدن بود. همه ی تلاش ها در این جهت بود که نام یاد شده ذهن و قلب را تسخیر کند و همگان تنها با دیدن و شنیدن آن به یاد همه ی خدمات و کالاهایی که از طرف وی ارائه می شده است بیفتند.
اما در این راه گام های بسیاری باید برداشته شود که نشان می دهد برند سازی یک فرآیند بلندمدت و زمان بر در این حوزه است که اگر به صورت درست و اصولی صورت پذیرد بی گمان نتیجه ای بسیار شگفت انگیز خواهد داشت که می تواند سود دهی را به چند برابر برساند. معروف ترین برند های مطرح بین المللی در عرصه معدن و صنایع معدنی را می توان چنین عنوان کرد.
بیاچپی بیلیتون،شرکت استخراج معادن بریتانیایی-استرالیایی است، که بهعنوان بزرگترین شرکت استخراج معادن و فلزات جهان، شناخته میشود. گلنکوراکستراتا»، «ریوتینتو» و «واله» از شرکت های مهم در حوزه فعالیت های معدنی و صاحب برند هستند. در میان برند های معدنی داخلی نیز می توان به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو) که بزرگترین هلدینگ در عرصه اکتشاف، تولید و فرآوری مواد معدنی است، شرکت صنایع ملی مس ایران و قدیمی ترین برند این حوزه شرکت ملی فولاد ایران اشاره کرد.
آری برند همواره قرار نیست بخاطر کیفیت یا تکنولوژی اش بدرخشد برند یعنی دارنده آن چگونه زندگی می کند و حتی فکر می کند در کل برند درکی است که مشتری از ما پیدا میکند. به همین دلیل مشتری باید بتواند آن را درک کند و از حس تجربه مشتری خود آگاه باشیم و پلنی برای ایجاد حس خوبی که میخواهید از شما داشته باشند را بسازیم.
بسیاری از شرکتها از توجه به برند خود غافل میشوند به همین دلیل تاثیرات شگرف برندسازی در کسب و کار خود را نمیبینند. در حوزه معدن و صنایع معدنی چون میزان سرمایه گذاری اولیه بالا و قابل توجه می باشد باید بتوان برند قابل قبولی ایجاد کرد تا سرمایه گذاران و مشتریان تشویق به فعالیت شوند. در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد ایجاد برند موفق باعث می شود تا سرمایه گذاران و مشتریان با توجه به اعتبار برند ایجاد شده در این حوزه با تمایل بیشتری سرمایه گذاری کنند.
|