شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بارها در دنیای بین الملل از روابط عمومی بعنوان هنر هشتم و از دستاوردهای قرن بیستم یاد شده است.
اصطلاح افکار عمومی(public opinion ) به معنای امروزی آن نخستین بار توسط « ژاک نکه» وزیر دارایی ، لویی شانزدهم در آغاز انقلاب فرانسه در قرن ۱۸ مطرح شد. او افکار عمومی را روح جامعه بحساب می آورد و انرا به مثابه قدرت ناپیدایی می دانست که بدون ابزار مادی خاصی برای شهر برای دربار و برای شاه قانون وضع می کند.اولین تحلیل های علمی در باب افکار عمومی، در پایان قرن نوزدهم به «گابریل تارد» فرانسوی تعلق داشت که در کتاب خود با عنوان “افکار و توده” رابطه میان پیدایش عموم و خبرنگاری و پیدایش افکار عمومی را بازگو نمود.
روابط عمومی جایگاهی است که به تنهایی نقش مستقلی نداشته و نقشش با سازمان معنا پیدامیکند. در واقع جایگاهی است که سازمان خود را در هر بخش سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی و.. معرفی میکند.. ودر این میان سازمانی مطلوب وموفق خواهد بود که بمثابه ان روابط عمومی قوی داشته باشد. روابط عمومی، حرفه ی متناسب همه افراد نیست وافراد خاصی با دارا بودن مجموعهای از ویژگیهای مشخص میتوانند در این شغل موفق بوده و به سوی آن جذب شوند.
همه این موارد به اهمیت علم روابط عمومی وکاربست ان در ادارات ونهادها نه تنها در کشور بلکه در گستره بین المللی تاکید شایان توجهی دارد حال با این موارد واهمیت هایی که در باب روابط عمومی بیان شدبایسته وشایسته است افرادی در این مهم منتصب باشند که جملگی از شرایط ویژه ای برخوردار باشند..
بدیهیست در هر دوره ای از انتخابات وقتی که بدست احاد ملت از طریق روش مردم سالاری دینی که انتخابات یکی از وجوه عینیت یافتن آن است و یک مشی جدید و فارغ از مشی سابق انتخاب میشود،لاجرم مدیریتها و مسئولیتهای اجرایی کلان در سطوح وزارتی،استانی و شهرستانی تغییراتی در جهت نیل به اهداف و سیاستهای همان دولت صورت می پذیرد که یکی از ارکان مهم اجرایی مدیریت روابط عمومی ها در ادارات ومناصب اجرایی است که امروزه برای همگان مشهود است که روابط عمومی، قلب تپنده هر مجموعه ای بوده و لاجرم باید شخصیت هایی که با دیسیپلین،متخصص، کارامد وپویا که اعتقاد به خط مشی دولت برامده از رای ملت دارند ،در مدیریت ان مجموعه منصوب گردند.
در این میان گویا می بایست به برخی ،چندین بار تقویم پیروزی دولت تدبیر وامید با فاصله اختلاف ارای بسیار زیاد از رقیب را در خرداد ۹۲ نشان داد.تا بدانند که امروز دولت تدبیر وامید قوه مجریه را به واسطه رای مردم وتنفیذ مقام معظم رهبری در دست دارد.انتظار بی جایی نیست که مدیریت روابط عمومی های ادارات دولتی باید از افرادی باشند که اعتقاد صریح به سیاستها وراهبردهای دولت تدبیر وامید در هر حوزه ای که قبول مسئولیت نموده ، داشته باشند.
اسیب شناسی که از وضعیت استان مشاهده میشود انچنان که بایسته وشایسته دولت تدبیر وامید است در برخی از ادارات و متاسفانه در ادارات کل استانی نیز که می بایست بیش از همگان در پوشش رسانه ای و فعالیت بیش از پیش در جهت معرفی خدمات دولت تدبیر وامید به مردم کوشا باشند. اینطوره نبوده وبعضا گاهی هم در عدم انعکاس توفیقات وخدمات دولت تدبیر وامید گویی در جهت عکس، عمل می نمایند و گاها در بعضی از موارد مشاهده شده که از عملکرد خود بسیار از خود راضی بوده و به تبلیغ فردیت خود می پردازند که گویی همگان بدهکار اینانند.و باید خاطر نشان نمود مشک ان است که خود ببوید نه انکه عطار بگوید.انتطار این است که مدیران کل محترم، فرمانداری ها و دیگر نهادهای اجرایی استان در جهت نیل به موفقیت ها ، دستاوردهای دولت تدبیر وامید وچابک سازی دولت وزبان گویای خدمات دولت در معرفی به شهروندان تغییراتی دراین مورد به انجام برسانند.
اما نکته آخر و حائز اهمیت انکه ، ثانیه هاهم در روابط عمومی نقش بسزایی داشته و باید همیشه مدیر مجموعه روابط عمومی در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشد، نشود روزی یادمان بیاید که ثانیه ها هم ارزشمند بوده اند و ان زمان دیر شده باشد.
منبع: گیل خبر
|