شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، "فرانک گاردنر" با بیست سال سابقه روزنامه نگاری می گوید: قدم اول در روایت خبر این است که مشخص کنیم موضوع خبر چیست؟ مهمترین مولفه یک خبر، جدید بودن آن است و ادامه پوشش آن در اخبار، تنها در صورتی معقول است که حرف جدیدی برای گفتن وجودداشته باشد به گفته گاردنر "نباید موضوعات را تنها برای حفظ ظاهر در اخبار نگه داشت".[حاشیه روی و طویل سخن گفتن که فقط چیزی برای گفتن داشته باشیم]
میزان جذابیت روایتی که شما از یک خبر ارائه می دهید به حد و حدود خلاقیت شما بستگی دارد. ولی امروزه خبر چنان سریع پخش می شود که موضوع خبر به تنهایی نمی تواند این نیاز را برطرف کند و برای خلاقیت چاره ای جز در ساخت و پرداخت خبر نیست.
خلاقیت شما می تواند در اجزای خبر، تصاویری که استفاده می کنید فردی که برای مصاحبه استفاده می کنید، باشد.
نکته دیگر اینکه خبرنگار خودش باید به خبر علاقه داشته باشد. و این اشتیاق باید در نحوه ارائه خبر دیده شود، پس از این است که خواننده، بیننده و یا شنونده هم مشتاق خواهد شد.
خبر برای هیجان انگیز شدن به یک اتفاق نیاز دارد، این اتفاق را پیدا کنید، باید در خبر مخاطب را راهنمایی کرد و از تکرار مسائل که مخاطب را خسته می کند پرهیز کرد.
مساله دیگر اینکه مخاطب را با دادن اطلاعات بیش از اندازه خسته نکنیم؛ این یکی از مواردی است که اغلب نادیده گرفته می شود. [حجم اطلاعاتی که از طریق تصاویر گرافیکی و نمودار و آمار و ارقام به مخاطب منتقل می شود باید معقول باشد]. بعضی اوقات متاسفانه باید گفت؛ مطلع ترین خبرنگاران بدترین خبرنگاران هستند چون زیاد می دانند و بار اضافی بر دوش مخاطبان خود می اندازند.
در هم آمیختن اجزاء یک خبر وظیفه خبرنگار است اوست که باید تار و پود خبر را به گونه ای در کنار هم قرار دهد تا روایت جذاب و منحصر به فرد شود.
منبع: پانا
|