درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:02   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27251صفحه نخست » یکشنبه، 21 آذر 1395 - 14:58
«تخصص»، حلقه مفقوده در روزنامه‌نگاری تحلیلی ایران
در عصر آنلاین ها، «رویداد محوری» چاره کار روزنامه ها نیست
ماندانا ملاعلی - رسانه‌های رسمی‌باید به سمت فرآیندها و پردازش و فربه کردن روزنامه نگاری تحلیلی بروند
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  فریـدون پیـرزاده کتاب آیین روزنامه نگاری را 54 سال پیش منتشر کرد. این کتاب یکی از نخستین نسخه‌های مکتوب در ایران با موضوع و هدف آموزش روزنامه نگاری است. پیر‌زاده دیباچـه کتاب را بـا جملـه‌ای بـه نقـل از هگـل شـروع می‌کند: «هگـل، فیلـسوف آلمـانی می‌گفت: مطالعه روزنامه برای مـن بـه منزلـه دعـای صـبح اسـت... امـروز بـه عـصری رسـیده‌ایم که بـه قـول جان کندی رئیس جمهـوری امریکا، سرنوشـت بیـست قـرن حیـات ملـت‌هـا در مـدتی کمتر از 10 سـال تعیـین می‌شود... اگر در عصر هگل مطالعه روزنامه برای فیلسوفی مثل او دعای صبح محسوب می‌شد، در عـصر مـا روزنامه برای همه افراد و آحاد یک ملت چیزی ضروری تر از غذاست...»

هر چند احساس نیاز به روزنامه نسبت به نیم قرن پیش که پیرزاده کتاب آیین روزنامه نگاری را منتشر کرد بسیار کمتر شده است و این را می‌توان از شمارگان محدود و کمتر از یک میلیون نسخه‌ای کل روزنامه‌هایی که روزانه در ایران منتشر می‌شود و باز آمار فروش بسیار کمتر از شمارگان‌ منتشر شده فهمید اما احساس نیاز به خبر و دانستن اینکه در لحظه‌ها و مکان‌هایی که ما نیستیم و تجربه بودن و آگاهی بر آن را نداشته‌ایم چه گذشته است به همان میزان ضرورتی است که هگل و پیر‌زاده وصف آن را کرده‌اند. نشانه تصدیق این ادعا نیز ده‌ها میلیون کاربری است که در شبکه‌های پیام رسان مجازی، پس از بیدار شدن از خواب، هنگام رفتن به محل کار خود یا پشت میز کار و... از طریق تلفن‌های همراه، تبلت یا کامپیوتر‌های خود، در این شبکه‌ها در جست‌و‌جوی خبر و دانستن هستند و آنچه را که خود دیده یا خوانده و شنیده‌اند برای دیگران به اشتراک می‌گذارند. روزنامه‌ها هرچند به شیوه گذشته روی کیوسک عرضه می‌شوند و هر روز صبح منتظر نگاه های کنجکاوی‌اند که روی صفحات اول آنها مکث کنند و نیاز به خریدن را در مخاطب برانگیزند، اما خبر برای دیده و خوانده شدن منتظر خریدن روزنامه یا پخش آن در رادیو و تلویزیون نمی‌ماند. خبر داغ داغ، در کمترین فاصله از لحظه وقوع منتشر می‌شود و به شمارگان میلیون‌ها مخاطب در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود.

 

روزنامه نگاران و مدیران رسانه‌ای که همچنان دل در بقا و خوانش نسخه‌های مکتوب روزنامه‌ها بسته‌اند، امروز جدی‌تر از گذشته در جست‌و‌جوی پاسخ به این پرسش‌اند که در دوران مجازی شده انتشار و گردش اخبار و اطلاعات، تکلیف روزنامه‌هایی که تأخیری 24 ساعته تا زمان انتشار دارند و مخاطب و خبر منتظر آمدن و روایت آنها نمی‌مانند چیست؟ چگونه می‌توانند در زمانه‌ای که فاصله زمانی وقوع رویداد تا انتشار، آنی شده است، توجیه و مزیتی برای بودن خود داشته باشند؟ افت شمارگان مطبوعات و کاهش فروش آنها و از سوی دیگرمشکلات مالی و اقتصادی که بواسطه افت فروش و کوچ آگهی دهندگان از مطبوعات به سمت رسانه‌های آنلاین دارند، نشان می‌دهد که دست اندرکاران رسانه‌های مکتوب هنوز از این سردرگمی بیرون نیامده‌اند و در توجیه مخاطبان برای اینکه هنوز نیاز به روزنامه‌های مکتوب وجود دارد، توفیق چندانی هم نداشته‌اند.


این توفیق نداشتن به اعتقاد ناصر آیینه وند  پژوهشگر حوزه رسانه به معنای نا آگاهی و ندانستن مدیران رسانه و روزنامه نگاران از شرایط بقای رسانه‌های مکتوب در عصر انفجار اطلاعات مجازی نیست. او می‌گوید: «تفاوت مهم امروز با سه دهه قبل در فرآیند پردازش و انتشار اطلاعات این است که واسطه‌ها و فیلترها حذف شده است. دروازه بانان خبر در دنیای مجازی کمتر دروازه بانی می‌کنند. این دروازه بانان، خبرنگار، دبیر سرویس، سردبیر، مدیر مسئول و هنجارهای رسمی و غیررسمی یک رسانه مکتوب یا خبرگزاری را شامل می‌شود.»
آیینه وند می‌گوید: «وجود واسطه‌ها و فیلتر‌های متعدد خود به خود بر پیچیدگی و فاصله زمانی رویداد تا انتشار می‌افزاید. از همین رو روزنامه‌ها که سهل است، خبرگزاری‌ها نیز از شبکه‌های اجتماعی جا مانده‌اند. برای جبران این تأخر زمانی درحال حاضر راه زیاد و نسخه درمان خاصی نیست تا به رسانه‌های رسمی توصیه کنیم اما مسأله این است که درعصر آنلاین‌ها، رسانه‌های رسمی در انجام وظیفه دروازه بانی باید بر سوژه تأکید کنند و نه رویداد. باید به سمت فرآیندها و پردازش و فربه کردن روزنامه نگاری تحلیلی بروند. متأسفانه وقتی روزنامه را ورق می‌زنیم می‌بینیم که همچنان تیترهای روزنامه‌ها رویداد محور هستند و نه تحلیل محور و در واقع آنچه را که 12 ساعت قبل خوانندگان خوانده‌اند، بازنشر کرده‌اند.»


وی می‌افزاید: به‌عنوان مثال همین حادثه تصادف دو قطار در سمنان را در نظر بگیرید؛ این خبر در خبرگزاری‌های رسمی کشور هنوز در حد دو سطر و یک پاراگراف و در حال تکمیل منتشر می‌شد. در حالی که در کانال‌های غیررسمی تلگرامی، شهروندان خود فیلم‌هایی کوتاه از واگن‌های در حال سوختن و فریاد‌های تلخ قربانیان و داغدیدگان را منتشر کرده بودند. در این شرایط و از این منظر که انتشار خبر در کمترین فاصله زمانی مهم است، توجیه زیادی برای رجوع مخاطبان به خبرگزاری‌های رسمی کشور باقی نمی‌ماند، چه برسد به اینکه مردم با توجه به وقوع حادثه در تعطیلات، منتظر بمانند و خبر را دو سه روز بعد در روزنامه‌ها بخوانند.


این کارشناس در نقدی به رسانه‌های مکتوب می‌افزاید: «نگاهی به تیترهای روزنامه‌هایی که در نخستین روز کار رسمی خود در صفحات اول به‌عنوان خبر اصلی آن را منتشر کردند، نشان می‌دهد که متأسفانه نشریات مکتوب ما هنوز خود را با شرایط زیست در دنیای آنلاین تطبیق نداده‌اند. تیتر اغلب روزنامه‌ها رویداد محور بود نه فرآیند محور. عملاً حرف تازه‌ای بیشتر از آنچه مخاطبان در زمان نبود آنها در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی خوانده بودند، نگفته بودند و به نوعی تکرار ناقص و غیرکامل گفته‌ها را داشتند.»


دکتر مجید رضاییان روزنامه نگار و استاد دانشگاه نیز می‌گوید: «با توجه به وجود شبکه‌های مجازی، معتقدم که باید روزنامه نگاری تحلیلی را همانند کشورهای توسعه یافته در ایران تقویت کرد.

 

روزنامه نگاری باید سوژه محور شود و همواره به تحلیل رویدادها بپردازد و مرتب آن را رصد کند. اساساً فلسفه ژورنالیسم دو چیز است: یکی «رویداد» است و دیگری «سوژه». رویداد ما را انتخاب می‌کند و سوژه را ما انتخاب می‌کنیم. روزنامه‌نگاری تحلیلی- ولو در فضای وب- باید «سوژه محور» شد. هر چقدر وب‌سایت‌ها از رویدادمحوری به سمت سوژه‌محوری حرکت کنند، اصطلاحاً گفته می‌شود که به سمت روزنامه‌نگاری تحلیلی پیش می‌روند. در این نوع روزنامه‌نگاری -‌حتی اگر رویداد‌محور نیز باشید‌- رویداد را «بماهو رویداد»  بررسی نمی‌کنید. دنبال اطلاعات تکمیلی و تعقیب خبر می‌روید.»

 

این استاد دانشگاه سوژه محوری و حرکت به سمت روزنامه نگاری تحلیلی را نیاز فوری و حیاتی تحریریه‌های مطبوعات می‌داند، چراکه روزنامه‌ها امروز خبری را که چند ساعت پیش رخ داده منتشر نمی‌کنند بلکه خبری را منتشر می‌کنند که فردا خواننده خواهد خواند و در این فاصله اطلاعات جدیدی به رویداد اضافه شده‌اند.


به اعتقاد رضاییان، روزنامه نگاری یک تخصص میان رشته‌ای است و برای روزنامه نگاری تحلیلی، باید علاوه بر آشنایی و اشراف بر روزنامه نگاری تخصصی مرتبط با همان حوزه را هم داشت.


 وی می‌گوید: «روزنامه‌نگار به هر حوزه خاصی که وارد می‌شود، باید نخست کارشناس آن رشته یا حوزه باشد یا مسیر آن را طی کند. اگر خبرنگار ورزشی است باید حوزه تخصصی داشته باشد؛ مثلاً خبرنگار توپ و تور. چنین خبرنگاری باید کارشناسی قابل قبولی از حوزه‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال داشته و در یکی از این موارد تخصصی‌تر هم باشد و مثلاً باید حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر والیبال را دنبال کند. این مرحله دوم است. پس از این مرحله، باید پایه اصلی تحریریه «ادبیات» باشد و در کنار آن به زبان دومی نیز تسلط نسبی داشته باشد. روزنامه‌نگاری در‌ سال ٢٠١٦ این ملزومات را با خود دارد؛ بنابراین تا اینجا تسلط بر ادبیات و تسلط فنی و دوزبانه بودن ملزومات اولیه است. در کنار این دو گذراندن دوره‌های عمومی روزنامه‌نگاری و تخصص در حوزه خبری که قبلاً اشاره کردم، قرار می‌گیرد. هر کسی در دنیای امروز می‌خواهد روزنامه‌نگار شود باید این سه مرحله را طی کرده باشد. هر کسی از در تحریریه وارد روزنامه شد نباید او را روزنامه‌نگار تلقی کرد.


در گذشته یک سردبیر تمام این مراحل را طی کرده بود و علاوه بر آن در حوزه‌های تخصصی مختلف نیز ورود داشت. امروزه نه‌تنها این آموزش‌ها برای روزنامه‌نگار وجود ندارد، بلکه گاهی اوقات دیده می‌شود سردبیر نیز به همراه تحریریه خود سرجمع یک تخصص درست‌وحسابی ندارند. همین می‌شود که روزنامه‌نگاری ما می‌شود: «وی گفت»، «وی افزود». همین الان هم می‌بینیم کسانی که واقعاً حرفه‌ای هستند، کارهایشان به نسبت دیگران دیده می‌شود و تیترهایشان موج ایجاد می‌کند.»
 

منبع: روزنامه ایران

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد