
شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| خلاقیت و تاکتیک همان چیزی است که همواره موجب موفقیت روابطعمومی می شود. به همین دلیل، صنعت روابط عمومی همواره در خط مقدم استفاده از پیشرفت های تکنولوژیکی و تجربه کار با ابزار ها و تکنیک های جدید برای تولید نتایج بهتر و توسعه یافته بوده است.
ما با دو کارشناس حرفه ای روابط عمومی به گفتگو نشستیم و از آنها پرسیدیم که رسانه های اجتماعی چه تأثیری بر حرفه آن ها داشته و چطور گوش دادن اجتماعی به آن ها برای نظارت و واکنش به آخرین اخبار مربوط به مشتریان شان در زمان واقعی کمک می کند.
به عنوان متخصصان روابط عمومی چه کارهایی را حالا انجام می دهید که 10 سال قبل، پیش از انفجار رسانه اجتماعی قادر به انجام آن ها نبودید؟
نیل اوگورمان: ارتباطات در سال های اخیر فراتر از تشخیص و از نظر من به سوی بهتر شدن تغییر کرده است. در حالی که تفسیرهای بسیاری تمایل دارند بر چالش ها و خطرات جهانی که در آن کنترل دیگر امکان پذیر نیست تمرکز نمایند. در سوی دیگر در حال حاضر فرصت های بی حد و حصری برای گوش دادن، درک و تعامل با مخاطبان و ایجاد طرفداران و جوامع وجود دارد - چیزی که می تواند برای برندها و سازمان ها قدرت زیادی ایجاد کند.
از آن جا که جهان- مصرف کنندگان، کسب و کارها، سازمان ها- بیشتر و بیشتر به صورت آنلاین زندگی می کنند توانایی ما برای دسترسی به مخاطبان کلیدی به وسیله رقبای جدید مانند آژانس های دیجیتال، سازمان های اجتماعی و آژانس های تبلیغاتی به چالش کشده می شود. با این حال، در حال حاضر ما می توانیم گوش دهیم، درک کنیم، تاثیر بگذاریم و اندازه گیری کنیم به نحوی که قبلا هرگز نمی توانستیم.
بنابراین ما هر روز شانس و فرصتی برای استفاده از مهارت های منحصر به فرد خود- ایجاد آگاهی و درک از طریق رسانه های تاثیرگذار و فضاهای اجتماعی به شیوه ای که حقیقتا ایجاد ارزش می کند- داریم. چالش باقی مانده ایجاد تعادل بین گوش دادن و انجام دادن است.
به نظر شما رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر نقش کارگزاران روابط عمومی داشته اند؟
برنیس برنساید: رسانه های اجتماعی نقش کارگزاران روابط عمومی را دستخوش تغییراتی زیادی کرده است. نه تنها کار ما را با درخواست و انتظارات بیشتری مواجه کرده بلکه ما باید بیش از هر زمان دیگر قادر به حرکت و تفکر سریعتر باشیم.
با ورود توییتر و فیس بوک و چرخه خبری 24 ساعته " 24 ساعت طلایی" که در آن از یک شرکت برای پاسخ به مسائل انتظار می رفت تبدیل به" ساعت طلایی" شده است. ما وظایف چندگانه ای را در یک سطح کاملا جدید به عهده گرفته ایم - در حالی که بر اخبار فوری در توییتر نظارت می کنیم در حال ویرایش یک پست وبلاگ و در عین حال و در زمان واحد در حال پاسخ تلفنی به یک روزنامه نگار که به تازگی متوجه یکی دیگر از اطلاعیه های مشتری در لینکداین شده می باشیم.
ترجمه: زهرا بابازادگان
|