مقدمه
با توجه به روند رو به رشد وقوع بحران ها در سازمان ها که امری نیز اجتناب ناپذیر می باشد و بمنظور مقابله با آنها برای موقعیت های بحران برنامه ربزی در هر سازمان لازم است لذا در بحران ها علل شکست و موفقیت ها می بایستی بررسی شود در این رابطه باید به نکات مشروحه زیر توجه نمود.
- در مرحله اول در بحران ها باید روش ها و سازماندهی هایی که جایی مناسب داشته باشند در نظر گرفته تا خطرات را به حداقل رساند درگام بعدی در موقع ایجاد بحران فرصت های مناسب را به حداکثر باید رساند
باید در مرحله بعدی در بحران ها برای مقابله با آن به برنامه های آموزشی توجه نمود .در غیر این صورت بحران ها تشدید و خسارات وارده به سازمانها غیر قابل تصور بوده و صدمات جبران ناپذیری را موجب می شود. بهرحال می توان به راهکار مبارزه با بحران ها بموقع پرداخت
مدیریت بحران
بحران ها در سازمان ها نیز باید مدیریت شوند در حقیقت فقدان توجه به مشکلات در سازمان ها بحران ها را افزایش می دهد لذا توجه به موارد زیر الزامی می باشد
- بی توجهی به بحران ایجاد بحران نموده و آنرا تشدید می نماید.
- بنگاه های اقتصادی در حال حاضر نباید برنامه ریزی های خود را فقط به چشم اندازه هاو بحث های عقلایی در همه جهات چه موافق و چه مخالف در نظر بگیرند بلکه باید خود را بجای درگیر یکسری احساسات عمیق، غرایز نیمه هشیار، حرکات حساب شده را نیز هدایت نمایند.
- یک جریان جنبش حمایت از حقوق مصرف کننده برای ایجاد بحران هایی در ارتباط با مباحثی چون سلامتی تغذیه و امنیت، محیط زیست و برقراری ارتباط مداوم از طریق انتظارات افکار عمومی در قبال تغییرات پاسخگو بوده و تحت فشار بیشتر قرار دارند.
- سازمان هایی بیشتر تحت فشار قرار دارند که ارزش های عمومی بسرعت در حال تغییر و انتظارات رو به افزایش و تقاضاها برای مشورت عمومی و افزایش تعداد رسانه های خبری سمج را درک نمایند. و بتوانند بحران ها را تمهیدات صحیح و ویژه ای اعمال نموده و بموقع حل نمایند.
- آنچه جامعه و سازمان پر خطر نامیده می شود بیان کننده الگوهای جدید، نگرانی ها و کشمکش های عمومی و حتی برخی موارد سیاسی است که طی تغییرات اجتماعی مداوم و بی ثباتی نو آوری های صنعتی و بدعت تکنولوژیکی کاهش توجه علمی بوجود آمده است در این راستا می بایستی به موقع بحران ها را شناسایی نموده و آنرا بموقع تقلیل داد.
- برنامه ریزی برای مدیریت، موقعیت های بحرانی، یک بخش مهم روند برنامه ریزی استراتژیک هر سازمان است و اهمیت ارتباطات هدایت شده در مواجهه با بحران ها برای حفظ و بالابردن اعتبار تشکیلات مورد توجه قرارگرفته است. درحقیقت شرایط هر بحران را درک نموده و جهت مقابله با آن اقدامات منطبق با منطق را صورت داد.
دریافت فایل کامل مقاله
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه
|