شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، دکتر اکبر نصراللهی در نشست تخصصی «پوشش خبری بحران» توضیح داد: اهمیت رسانهها در بحران مشخص میشود؛ زیرا باعث ریزش یا رویش مخاطبانشان میگردد.
وی افزود: رسانهها در بروز برخی بحرانها همچون سیل و زلزله و بلایای طبیعی نقشی ندارند، اما در فراز و فرود این بحرانها نقش اساسی دارند؛ چراکه میتوانند پیامدهای منفی این بحرانها را کنترل کنند.
او با بیان اینکه نتایج حاصل از بحران، تابع مدیریت رسانههاست، خاطرنشان کرد: یکی از شاخصهای موفقیت افراد و رسانهها، کنترل و مدیریت بحرانهاست؛ زیرا در بحران، توجه مردم به رسانهها بیشتر میشود و رسانههای حرفهای از این فرصت برای جذب مخاطب و افزایش اعتبارشان استفاده میکنند.
وی پس از بیان اینکه غفلت در مدیریت اخبار بحران، باعث بروز بحران در رسانه میشود، به پوشش خبری کودتای ترکیه در شبکه خبر اشاره کرد و گفت: با اینکه شبکه خبر در ترکیه، دفتر خبری و دو خبرنگار داشت، اما اولین خبر از این کودتا با یک ساعت و نیم تأخیر به نقل از رویترز در خبری 27 ثانیهای در شبکه خبر اعلام شد.
او با اشاره به اهمیت سرعت در اطلاعرسانی توضیح داد: افکار عمومی مثل لوحسفید است و اگر شبههای در افکار عمومی ایجاد شود، پاککردن آن سخت است. سرعت در اطلاعرسانی در شرایط کنونی که شبکههای اجتماعی توسعه یافتهاند، بسیار مهم است.
نصراللهی گفت: اگر رسانهای، بحران را مدیریت نکند، خودش دچار بحران میشود؛ چون اعتماد مخاطب را از دست میدهد.
او در تشریح وضعیت اطلاعرسانی حادثه منا در رسانههای داخلی گفت: غلبه فضای احساسی و عاطفی بر اخبار این ماجرا بهویژه در روزهای نخست و فقدان تحلیل و پرداخت سطحی به ماجرای منا از مشکلات بسیاری از رسانهها در این رویداد بود.
مؤلف کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران» افزود: روزنامهها تحلیلهای خوبی درباره ماجرای منا نداشتند. فضای مجازی در اینباره اطلاعرسانی داشت و رسانه ملی و دیگر رسانههای رسمی باید اطلاعات تحلیلی میدادند، اما احساسی برخورد کردند. بیتوجهی و کمتوجهی به نیازهای روانی خانوادهها و حجاج مستقر در مکه و مجروحان، نشاندادن تصاویر فجیع ضمن نقض حقوق قربانیان و خانوادههایشان و زیرسؤالبردن قداست حج، از ضعفهای اطلاعرسانی این حادثه بود.
وی خاطرنشان کرد: در بحرانی همچون حادثه منا، حجم و میزان پوشش اخبار و نوع نمایش آن با انتظارات حرفهای و اخلاقی تناسب نداشت، درحالیکه مدیریت رسانه، اقدامی هوشمندانه است.
نصراللهی با بیان اینکه اخلاقمداری در شرایط بحرانی بسیار مهم است، گفت: در بحث پوشش خبری این حادثه، رسانهها جوگیر شدند و تصویر جنازهها را پشتسرهم نشان میدادند و چاپ میکردند.
او با ارایه پیشنهادهایی برای پوشش رسانهای حادثهای همچون منا خاطرنشان کرد: تشریح مسؤولیت حقوقی و پرداخت روندی به ماجرا مهم است. از سال گذشته تاکنون چقدر به این حادثه در رسانهها پرداخته شده است؟ به سالگرد آن نزدیک میشویم و رسانهها باید مسؤولان را در مقام پاسخگویی قرار دهند؛ چون رسانهها نماینده افکار عمومیاند. در بسیاری از بحرانها، رسانهها نگاه نقطهای کوتاهمدت دارند، درحالیکه درباره بحرانها باید نگاه روندی و پیگیرانه داشت؛ یعنی باید به بهانههای مختلف، منطقی و هوشمندانه آن ماجرا را ادامه داد.
وی در پایان تأکید کرد: رسانهها نباید به بحرانها نگاه اداری داشته باشند. نگاه خبری، نگاهی مسؤولانه است؛ مثلاً درباره پوشش بحرانهای طبیعی همچون سیل، رسانهها مسؤولیت شرعی دارند. اخبار هواشناسی در همهجای دنیا مهم است، ولی در کشور ما جدی گرفته نشده و لحن و واژههای هشداردهنده به این ماجرا ندارند.
منبع: قدس آنلاین
|