
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در هنگام انتخابات، اخبار سیاسی بسیار داغ است ودر مرکز آن شخصیت هایی وجود دارند که سرنوشت شان به توانایی آن ها در مرتبط بودن با عموم بستگی دارد. در هنگام انتخابات افراد علاقه مند هستند که در مورد جایگاه پیشینه ای هر رئیس جمهور، تمایلات و عملکرد آن ها بدانند. در این جا به ویرایشی خاص که انتشارات Harris Publication آن را American Presidents: The Greatest…And The Worst نامید اشاره می کنیم که نوشته ای در مورد جایگاه رؤسای جمهور قدرتمند می باشد.
آن چه که دریافتیم این است که 10 رئیس جمهور برتر دارای تخصص در روابط عمومی بوده اند. برای اطمینان از این موضوع نباید دستاوردهای آن ها در هنگامی که روی کار بودند را فراموش کرد. اما به طور دقیق تری به دستاوردهای این 10 رئیس جمهور برتر آمریکا که دارای روابط عمومی بوده اند می پردازیم و همچنین این که روابط عمومی ابزاری ضروری برای شایستگی و موفقیت سیاسی می باشد.
# 1- آبراهام لینکلن
لینکلن همیشه در میان 3 رئیس جمهور برتر تاریخ آمریکا قرار دارد و در حالی که رهبری او در اتحاد از هم گسیخته در جنگ غیر نظامی به عنوان یک دستاورد مهم را نمی توان از یاد برد، او همچنین به عنوان یکی از نویسندگان و سخن پردازان با استعداد در بین تمامی رؤسای دولت ها شناخته می شود.
The Gettysburg Address حدود 270 کلمه دارد.کم تر کسی توانسته است با کلمات اندک سخن زیبایی بگوید.
نطق گتیسبورگ (به انگلیسی: Gettysburg Address) مشهورترین سخنرانی آبراهام لینکلن است. وی این نطق را در مراسمی در ۱۹ نوامبر ۱۸۶۳ ایراد کرد.
لینکلن با مهارتهای سخنوری خود با موفقیت معنای جنگ داخلی آمریکا را برای غیرنظامیان شمال روشن ساخت. سخنرانی گتیسبورگ وی را نمونهای از تسلط قوی او بر زبان انگلیسی دانستهاند.
سخنرانی لینکلن در ایالت متحده بازتابی گسترده یافت و در دومین مراسم افتتاحیه کار ریاست جمهوریاش نیز بسیار تحسین میشد و اغلب از آن سخنانی نقل میکنند. او در این سخنرانیها توانست دلیل و منطق فعالیتهای ایالات متحده آمریکا را به وضوح روشن سازد.
چهار دوره" بیست ساله و هفت سال پیش، پدرانمان در این قاره ملتی نو پدید آوردند؛ ملتی که رؤیای آزادی در سر داشت و خود را وقف رسیدن به این خواسته کرده بود که همه" انسانها برابر آفریده شدهاند.
ما اکنون درگیر جنگی داخلی شدهایم که دوام آن ملت یا هر ملت دیگری را که همان رؤیاها و همان اهداف را در سر دارد، به بوته" آزمایش گذاشتهاست. ما در یکی از میادین نبرد همان جنگ گرد هم آمدهایم. آمدهایم تا بخشی از آن میدان نبرد را به آرامگاه ابدی کسانی اختصاص دهیم که درست در همینجا از جان خود گذشتند تا آن ملت به حیاتش ادامه دهد.
این اقدام ما کاملاً مناسب و بجا بود. اما اگر عمیقتر بنگریم، ما نمیتوانیم این زمین را به یاد آنان نامگذاری کنیم، ما نمیتوانیم به این زمین قداست ببخشیم، ما نمیتوانیم این زمین را متبرک گردانیم. مردان شجاعی که در اینجا جنگیدند، چه مرده چه زنده، آناناند که به این زمین قداست بخشیدهاند؛ خیلی بیشتر از آن حدی که تلاشهای ناچیز ما اندکی از آن بکاهد یا به آن بیفزاید.
جهان اهمیتی نخواهد داد و به یاد نخواهد سپرد که ما در اینجا چه گفتیم، اما آنچه آنها در اینجا انجام دادند را نمیتواند به فراموشی بسپارد. بر ما زندگان است که تمام تلاشمان را معطوف به کار تمامنشدهای بکنیم که کسانی که در اینجا جنگیدهاند تاکنون چنین شرافتمندانه پیش بردهاندش. بر ماست که تمام تلاشمان را معطوف به وظیفه" خطیری کنیم که بر دوش ماست؛ که از این رفتگان عزیز، جانسپاری برای نهضتی که برایش جانسپاری کردند را بیاموزیم؛ که در اینجا مقرر بداریم که این رفتگان، بیهوده جان ندادهاند؛ که این ملت، ذیل سایه" پروردگار، دوباره آزاد متولد شود؛ و اینکه دولت مردم، توسط مردم، برای مردم، از صفحه" روزگار محو نشود.
# 2- جرج واشنگتن
اولین مدیر اجرایی آمریکا، یک نمونه موردی از کمپین کلمات مصطلح می باشد. رفتار و کردار او در جنگ انقلابی بیانگر مدیریت و رهبری او می باشد، که در کشور نوپا بسیار تحسین برانگیز بوده است و او را تبدیل به شخصیتی اساطیری کرده است.
او دندان های خشنی داشت، یک سکه نقره را در Potomac پرتاپ کرد، هنگامی که 6 ساله بود درخت گیلاس را از هم شکست و مهم تر از همه این که هیچ وقت دروغ نگفت.
اولین مسئول روابط عمومی Washington در طی انقلاب، فردی جوان و خوش قریحه در زمینه سیاسی به نام Alexander Hamilton بود، که شاید یکی از بهترین نویسندگان در پیشینه خود باشد.
# 3- فرانکلین دلانو روزولت
تنها برنامه های اقتصادی بی شمار اوکه بیشتر آن در 100 روز اول کار اجرا شد، نبود، بلکه توانایی او در برقراری ارتباط برنامه های پیچیده برای مردم امریکا به گونه ای که بتوانند آنرا درک کنند، نیز مطرح می باشد. در 12 مارس 1933 او پس از این که به طور سریع برای ریشه کن کردن بحران بانکی اقدام کرد، برای یکی از اولین Fireside Chats های معروف خود به رادیو برده شد. او این گونه می گوید که: من می خواهم برای چند دقیقه با مردم آمریکا در مورد بانکداری صحبت کنم ... من می خواهم به شما در مورد کاری که در روزهای گذشته انجام شده است بگویم، چرا این کارها انجام شده است و گام های بعدی چه خواهد بود.
با مردم آمریکا هیچ وقت از طرف رئیس جمهور این گونه صحبت نشده است. فرانکلین دلانو روزولت از روش رادیویی نسبتا جدیدی استفاده کرد و قسمتی از استعداد و درخشندگی او در توسعه دسترسی به رادیو با قانون برقرسانی روستایی (Rural Electrification Act) می باشد.
# 4- تئودور روزولت
سخت است که رئیس جمهوری را نام ببریم که بیشتر از روزولت تاثیرگذار باشد. یک مرد ماجراجو که هوش و دلیری را ادغام کرد و کم تر کسی قبل از او دارای این ویژگی بوده است. همچون نام های Rough Rider، Bull Moose، و Trust Buster.
اما اقدام روابط عمومی هوشمندانه او نه تنها با نام مستعار او بلکه با چیزی که به کاخ سفید بخشید-The Bully Pulpit، یادآور می شود. او پلت فرم فوق العاده ای که کاخ سفید جهت رسیدگی به امور لازم را برای او فراهم کرد، شناخت و این کار را با مهارت انجام داد. شاید اولین شکل روابط رسانه ای در طی اقدامات او این بود که روابط قدرتمند خود را با روزنامه نگاران عصر خود حفظ کرد و در سخنرانی سال 1906 آن ها را افشاگران خواند.
# 5- توماس جفرسون
اگر Alexander Hamilton یکی از بهترین نویسندگان انقلاب بوده است، قطعا رقیب او جفرسون یکی از چالشگرهای نزدیک او بوده است. احتمالا واژه های مشهور در تاریخ آمریکا – ما این واقعیت ها را زنده نگه می داریم تا خود گویا و مشخص باشند – کار این ویرجینیایی 33 ساله می باشد.
جفرسون جادوگر روابط عمومی بود. او یک ایدئولوژی سیاسی را به قدرت نشاند و خود او هم آشکارا به آن متعهد شد. او آن قدر تاثیرگذار بود و کلمات او آن قدر جذاب بودند که صحنه را برای گروه های سیاسی ایجاد کردند و هنوز امروزه پایه ساختار پلت فرم Republican Party را شکل می دهند.
# 6- دوایت آیزنهاور
یک نویسنده دست کم گرفته شده که توانایی او در نوشتن ابلاغیه های تاثیرگذار در میان جنگ در زمان خود مشهور بود. آیزنهاور در اروپا متفقین را رهبری کرد. این موضوع توانایی سیاسی یک مرد را نشان می دهد که تا زمانی که خود او در نهایت بیان کرد، مردم از تمایل سیاسی او اطلاع نداشتند.
برای مردی که در ابتدا نسبت به مبارزه بی میل بود، کاندید شدن شعار مبارزاتی مشهوری را فرا افکند و آن این بود – I Like Ike – و همه افراد هم همین کار را کردند. به عنوان یک رهبر قاطع او توانست کشور را در دوران بسیار سخت مدیریت کند و طبق Gallup از سال 1937 در بین رهبران سیاسی از بالاترین میزان تایید به جز جان اف. کندی برخوردار شود.
او روابط عمومی را به عنوان جزئی از دموکراسی امریکایی در آغوش گرفت، حرفه ای که ارتقای آن در یک لحظه کلیدی از تاریخ انجام شد. اما آیزنهاور بیش از آنچه به روابط عمومی اعتقاد داشت انجام داد و او روابط عمومی را در عمل اجرا کرد.
کتاب "آیزنهاور: رئیس جمهوری روابط عمومی" بر اساس ساعت ها تحقیق در آرشیو کتابخانه ریاست جمهوری آیزنهاور نگاشته شده است. تحقیق دکتر پام پری نشان می دهد که آیزنهاور مستحق دریافت اعتبار به عنوان خلاق ترین رئیس جمهوری ملی بوده است زیرا او فرآیند ارتباطات سیاسی امریکا را متحول کرده است و برای همیشه تغییراتی در روابط رئیس جمهوری با دولت چهارم، خیابان مدیسون، روابط عمومی و نهایتا مردم امریکا ایجاد کرده است.
# 7- جان اف. کندی
پیش از این ذکر شد که در جو سیاسی امروز، میزان میانگین تایید 70+ می باشد. اما ارتباط جان اف. کندی با عموم مردم فراتر از این عدد بود. با داشتن ظاهری زیبا، شجره نامه نام کندی مشهور و ظاهری آراسته برای یک همسر، مردم همیشه دوست داشتند که به جای او باشند.
در سال 1960 مناظره رئیس جمهوری برای اولین بار در تلویزیون پخش شد و بدون شک کندی ذینفع بود. همانطور که فرانکلین دلانو روزولت بر امواج رادیویی احاطه داشت، کندی برای تلویزیون ساخته شده بود. در حالی که طرف مقابل او ضعیف و مبارزه گر بود، کندی آرام و متین به نظرمی رسید. بسیاری از افرادی که از رادیو به این مناظره گوش می دادند، نیکسون را برنده می دانستند. اما برای میلیون ها آمریکایی که مناظره را از تلویزیون تماشا می کردند، کندی انتخاب یکدل و یک زبان بود.
# 8- رونالد ویلسون ریگان
ریگان که نمادی از محافظهکاری است، در نظرخواهیهای عمومیِ رؤسای جمهور آمریکا رتبه�" بالایی دارد و بهدلیل ایجاد رنسانسی ایدئولوژیک در راستِ سیاسیِ آمریکا اعتبار دارد.
ریگان با اتکا به اوجگیری احساسات راست گرایانه در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۱۹۸۰ به پیروزی رسید. وی در سال ۱۹۸۹ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که دو سوم مردم آمریکا عملکرد وی را در دوران زمامداریش مورد تأیید قرار دادند. این بالاترین نرخ رضایت افکار عمومی آمریکا از یک رئیس جمهور بازنشسته در دوران پس از جنگ جهانی دوم بود.
# 9- بیل کلینتون
کلینتون سیاستمدار نئو دموکراتی است که مسئول اصلی فلسفه حکومتی «راه سوم» میباشد که دو دوره ریاست جمهوری وی از مصداقهای این فلسفه به حساب میآیند. کلینتون رئیس جمهور دورانی بود که طولانیترین دوره رشد اقتصادی در حال صلح به شمار میآمد که بودجه میزان و مازاد کلی را در برداشت. در دوره اول ریاست جمهوری وی، قانونگذاریها و سیاستهای اقتصادی متعددی مشاهده شد. دوره دوم ریاستجمهوری وی بیشتر تحت تأثیر رسوایی جنسی بیل کلینتون بود. وی نهایتاً توسط مجلس سنای ایالات متحده آمریکا تبرئه شد و در دفتر ریاست جمهوری برای تکمیل دوره ریاست جمهوریاش باقیماند. از دیگر حوادث دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون جنگ کوزوو بود.
کلینتون در حالی کاخ سفید را ترک میکرد که مردم توسط نظرسنجیها اخلاق و رفتار وی را زیر سؤال برده بودند. هر چند، وی رضایت ۶۵ درصد را به دست آورده بود که بالاترین میزان در بین روسای جمهور بعد از جنگ جهانی دوم بود. بعد از ترک دفتر ریاست جمهوری، کلینتون در امور سخنرانی عمومی و فعالیتهای انسانی مشغول شد. وی نهاد ویلیام کلینتون را تأسیس کرد تا تبلیغ و پرداختن به مسائل جهانی از جمله رفتار و جلوگیری از بیماری ایدز و گرم شدن زمین را دنبال کند. در سال ۲۰۰۴، وی زندگینامه خود را با نام «زندگی من» را منتشر کرد..
# 10- باراک اوباما
باراک اوباما اولین بار با ایراد سخنرانی اصلی در گردهمایی حزب دموکرات آمریکا در سال ۲۰۰۴ توجه بسیاری را در عرصه ملی و بینالمللی جلب کرد. اوباما در این سخنرانی، که «جسارت امید» نام داشت، با تکیه بر زندگی و تاریخچه شخصی خودش به صحبت درباره�" آرمانهای آمریکا پرداخت:
پدر من با کار زیاد و پشتکار توانست فرصت درس خواندن در مکانی جادویی بهنام «آمریکا» را بیابد. کشوری که مهد آزادی و فرصت برای بسیاری از آنهایی بود که پیشتر به این کشور آمده بودند
باراک اوباما بعد از پیروزی چشمگیر خود در سال ۲۰۰۴ که چند ماه پس از این سخنرانی بود به چهره محبوب رسانهها و شخصیتی قابل توجه در واشنگتن تبدیل شد که دو کتاب پرفروش نیز به نام خود منتشر کردهاست، اولی «رویاهایی از پدرم» که نه سال پیش از وارد شدن به مجلس سنا نوشته شده و متشکل از خاطرات اوست. دومی «جسارت امید: اندیشههایی در بازپسگیری رؤیای آمریکایی» که بیانگر افکارش راجع به تاریخ و وضعیت کنونی ایالات متحدهاست. اوباما از حمایت اپرا وینفری، یکی از ستارگان محبوب تلویزیون آمریکا برخوردار است. این ستاره نه تنها از او خواست که نامزد انتخابات شود بلکه در تبلیغات انتخاباتی او نیز تلاش فعال دارد.
مجله تایم که در آخرین شماره هر سال خود چهره، گروه، یا موضوعی را به عنوان شخص سال برمیگزیند در آخرین شماره سال ۲۰۰۸ باراک اوباما رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را به عنوان شخص سال برگزید، این مجله باراک اوباما را به خاطر داشتن اعتماد به نفس جهت ترسیم آیندهای روشن و جاه طلبانه در روزگاری تیره و تار و همچنین به این علت که وی توانست به رغم تجربه کم با فائق آمدن بر دو نامزد قدرتمند و نیز تبعیضهای نژادی به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و نخستین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور انتخاب شود مستحق دریافت این عنوان دانستهاست.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|