درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 - 07:01   

آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟

  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


ادامه ادامه مطلب یک

لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار

  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400

  فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400


ادامه ادامه مطلب سه

قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید

  قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی
  حضور رییس انجمن بین المللی روابط عمومی و مدیر عامل هلدینگ میدکو
  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید
  نیاز مبرم روابط عمومی شهرداری‌های استان یزد به تغییر نگرش
  مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان: روابط عمومی، یکی از مهم‌ترین، سخت‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه‌های کاری در ادارات است
  استاندار کرمان: روابط عمومی ها تجارب دوره مقابله با کرونا را مستندسازی کنند
  کارگاه آموزشی مجازی « تاثیرسواد رسانه ای بر اثربخشی فعالیت های رسانه ای روابط عمومی ها» برگزار می شود
  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار
  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟
  مدیر روابط عمومی فرودگاه های گلستان: هنر روابط عمومی، پیوند میان درون و بیرون سازمان است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22973صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیچهارشنبه، 15 اردیبهشت 1395 - 09:52
یک مدیر حرفه‌ای واردکارزار مذاکره می‌شود؟
راهکار‌های گوناگون برای موقعیت‌های متفاوت 
حتما به یاد دارید که یکی از علائم مذاکره هراسی، استفاده از یک استراتژی مشابه برای تمام مذاکرات، بدون در نظر گرفتن موقعیت حاکم بر مذاکرات است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، حتما به یاد دارید که یکی از علائم مذاکره هراسی، استفاده از یک استراتژی مشابه برای تمام مذاکرات، بدون در نظر گرفتن موقعیت حاکم بر مذاکرات است. تجربه به ما نشان داده که هیچ کدام از استراتژی‌های چهارگانه‌ای که به آنها پرداختیم، نمی‌تواند برای تمام مذاکرات مناسب یا نامناسب تلقی شود. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم توسل جستن به استراتژی مطلوبی چون تعامل در برابر کسی که رویکردی رقابتی و تقابلی را در برابر شما اتخاذ کرده، کاری عبث و زیان بار است، چون چنین رویکردی نتیجه‌ای جز امتیاز دادن بیهوده و بی‌هدف به دنبال نخواهد داشت و طرف مقابل را جسورتر می‌سازد.

در اینجا لازم است که به فاکتورهای موثر در سنجش شرایط و استراتژی بندی منطبق با شرایط نگاهی بیندازیم. اما پیش از آن باید به یاد داشته باشیم که مرحله سوم درمان مذاکره هراسی، بستگی زیادی به موقعیت افراد در مرحله دوم داشته و نیازمند شناسایی دقیق تمایلات خود و طرف مقابل برای پیشبرد فرآیند مذاکره و استراتژی به‌کار گرفته شده از سوی طرفین دارد.

 

یک کبک چه موقع پرواز می‌کند؟

در برخی موارد، مشارکت نکردن یا همان اجتناب، بهترین استراتژی مذاکره به حساب می‌آید. اجتناب هنگامی می‌تواند بهترین استراتژی برای شما یا طرف مقابلتان باشد که مذاکره و گفت‌وگوی شما بر سر مسائل حاشیه‌ای و حداقل‌ها است یا وقتی که یک توافق عالی در شرف دستیابی است. با این همه، مشکل و نامطلوب بودن اجتناب زمانی آغاز می‌شود که مساله حاشیه‌ای تبدیل به مساله‌ای محوری و مهم ‌شود.

بنابراین اگر اجتناب بهترین استراتژی برای پیشنهاد مذاکره امروز شما باشد ممکن است 6 ماه بعد در مذاکره با همان فرد و بر سر همان موضوع (که این بار بر اهمیت و جایگاه آن نزد طرفین افزوده شده) به یک استراتژی ناکارآمد و نامناسب تبدیل ‌شود.

فرض کنید یکی از مشتریان مهم و اصلی شرکت شما تقاضای یک ساعت مشاوره رایگان در زمینه مسائل فنی را ارائه کرده است. در نگاه نخست این تقاضای مشتری می‌تواند غیرمنطقی و غیرعادی تلقی شود، چرا که برای شرکتی که قراردادهای چند میلیون دلاری با شرکت شما می‌بندد، پرداخت 200 دلار صورت‌حساب مشاوره، نمی‌تواند مساله‌ای باشد. اما اگر شما چنین نگرشی در قبال آن مشتری مهم شرکت خود داشته باشید به احتمال زیاد وسوسه خواهید شد تا از استراتژی اجتناب استفاده کرده و از ارائه مشاوره‌ای لازم به آن مشتری خودداری کنید، اما این اقدام آن چیزی نیست که به تحکیم روابطتان با آن مشتری کمک کند.

استراتژی دیگری که شما می‌توانید در این مورد اتخاذ کنید استراتژی امتیازدهی است، یعنی اینکه پیشنهاد آن مشتری مبنی بر ارائه مشاوره یک ساعته رایگان را پذیرفته و به امید مشاوره‌های بعدی با آن شرکت البته به‌صورت غیررایگان باشید، اما من به شما می‌گویم که این اقدام شما هم اشتباه است، چرا که با این کار شما از ارزش کارتان کاسته‌اید و حاضر شده‌اید به مشتریان در ازای هیچ مشاوره بدهید و تجربه ثابت کرده در اغلب موارد خبری از مشاوره‌های غیررایگان بعدی نخواهد بود!

اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت که شما باید پس از انجام مشاوره یک صورت حساب 200 دلاری برای آن مشتری بفرستید، اما در قسمت جمع مبلغ قابل پرداخت عبارت «رایگان» یا «تخفیف کلی» یا چیزهایی شبیه به این را درج کنید.

در چنین حالتی است که هم ارزش کارتان را حفظ کرده و به مشتریتان یادآوری کرده‌اید که مشاوره ارزشمندی به او داده اید، هم از طریق دادن تخفیف کامل به او، یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه روابطتان با آن شرکت انجام داده و بستر مناسبی برای تعامل‌های آتی فراهم ساخته‌اید.

اجتناب از ادامه مذاکره با طرف مقابل تحت شرایط دیگر نیز می‌تواند بهترین گزینه و راهبرد باشد و آن زمانی است که شما به این نتیجه می‌رسید که طرف مقابلتان به‌رغم آگاهی از اهمیت و اولویت بالای موضوع و سوژه مذاکره با شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز وارد مذاکره شده است و این نشانه آن است که دیگر تمایل جدی به ادامه مذاکره با شما ندارد.این رفتار طرف مقابل غیر قابل توجیه بوده و بهترین واکنشی که شما می‌توانید در قبال این رفتار نشان دهید اجتناب از ادامه مذاکره خواهد بود.

حال سوال اینجاست که چطور می‌توان به این نتیجه رسید که طرف مقابل که البته حق دارد با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شود و از بین گزینه‌های موجود بهترین گزینه را انتخاب کند، در حال طفره رفتن از مذاکره است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت هنگامی که طرف مقابل جواب تلفن هایتان را نمی‌دهد یا ایمیل‌های شما را بدون پاسخ می‌گذارد و این کار را چند ‌بار تکرار می‌کند، قصدی غیر از این ندارد که مذاکره با شما را متوقف کند و شاید منتظر است شما برای توقف مذاکره پیش‌قدم شوید. شما باید بدانید که آن دسته از مشتریانتان که بیشتر با شما مذاکره می‌کنند و چانه‌زنی‌های بیشتری با شما دارند، به شما نیازمندترند و همان‌ها هستند که با شما معامله خواهند کرد، چرا که اگر غیر از این بود و آلترناتیو بهتری غیر از شما داشتند به‌طور حتم به سراغ او می‌رفتند و مذاکره با شما را ناتمام می‌گذاشتند. پس می‌توان نتیجه گرفت که اصرار طرفین بر مذاکره می‌تواند به عنوان نشانه علاقه یا نیاز مبرم آنها به نتیجه و رهاورد مذاکره تلقی شود و باید با استراتژی‌های دیگری غیر از اجتناب با آنها برخورد کرد درحالی‌که در قبال بی میلی یا بی‌توجهی طرف مقابل برای ادامه یا به سرانجام رساندن مذاکره، بهترین استراتژی همان اجتناب خواهد بود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3757

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ابزارهای روابط عمومی و تکنولوژی بازاریابی- دخالت انسان در روابط عمومی را حفظ کنید


  محمد آقازاده از «خبرنگاران هزارتومانی» می‌گوید


  بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز روابط عمومی


  چرا ویروس کرونا به فرهنگ‌های «سهل‌انگار» بیشتر آسیب رسانده است


  احمق باش تا کامروا شوی


  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید


  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


  مهارت مدیر در تیم «حل مشکل»


  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400