شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، برنامهریزی بازاریابی، فعالیتی ضروری برای موفقیت هر محصول یا برند است و موفقیت فرآیند برنامهریزی بازاریابی برای اتخاذ تصمیمات گوناگون بازاریابی به اطلاعات موجود وابسته است؛ اطلاعات مرتبط با مشتریان، رقبا و فضای بازاریابی که همگی برای تعیین برنامهریزی بازاریابی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
همچنین اطلاعات در این باره که استراتژیهای گوناگون بازاریابی چه تأثیری بر مشتریان و رقبا داشته نیز باید جمعآوری شود تا بتوان برنامه بازاریابی را آزمایش و بررسی کرد. اطلاعات منبع اصلی هر فرآیند تصمیمگیری است. درحالیکه تحقیقات بازاریابی یک وسیله برای کسب اطلاعات به منظور اخذ تصمیمات بازاریابی است، اطلاعات را از منابع دیگر نیز میتوان به دست آورد.
اطلاعات زیادی از تحقیقات میدانی کسب میشود و به صورت یکپارچه در سیستم اطلاعاتی بازاریابی درمیآیند. شهود نیز یکی از منابع اطلاعاتی مفید است و از تجربه گذشته حاصل میشود.
منبع: فرصت امروز
|