درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 - 06:19   

آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟

  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


ادامه ادامه مطلب یک

لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار

  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400

  فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400


ادامه ادامه مطلب سه

قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید

  قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی
  حضور رییس انجمن بین المللی روابط عمومی و مدیر عامل هلدینگ میدکو
  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید
  نیاز مبرم روابط عمومی شهرداری‌های استان یزد به تغییر نگرش
  مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان: روابط عمومی، یکی از مهم‌ترین، سخت‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه‌های کاری در ادارات است
  استاندار کرمان: روابط عمومی ها تجارب دوره مقابله با کرونا را مستندسازی کنند
  کارگاه آموزشی مجازی « تاثیرسواد رسانه ای بر اثربخشی فعالیت های رسانه ای روابط عمومی ها» برگزار می شود
  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار
  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟
  مدیر روابط عمومی فرودگاه های گلستان: هنر روابط عمومی، پیوند میان درون و بیرون سازمان است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22808صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیچهارشنبه، 8 اردیبهشت 1395 - 10:35
یک مدیر حرفه‌ای وارد کارزار مذاکره می‌شود؟
در بخش قبل، در مورد چگونگی مذاکره با دو تیپ شخصیتی یعنی تحلیلگران و نتیجه‌گرایان مطالبی ارائه شد. در ادامه به چگونگی مذاکره با دو تیپ شخصیتی دیگر یعنی رویاپردازان و خوش برخوردها خواهیم پرداخت.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در بخش قبل، در مورد چگونگی مذاکره با دو تیپ شخصیتی یعنی تحلیلگران و نتیجه‌گرایان مطالبی ارائه شد. در ادامه به چگونگی مذاکره با دو تیپ شخصیتی دیگر یعنی رویاپردازان و خوش برخوردها خواهیم پرداخت.

 

رویاپردازان: مشتاقان دریافت پیشنهاد

رویاپردازان در مذاکره را می‌توان «نیمه تعامل‌کنندگان» نامید، کسانی که ایده تعامل و همکاری با دیگران را دوست دارند و فی‌نفسه اهل تعامل هستند. اما مهم‌ترین مشکلشان عدم انضباط و توجه کافی‌شان برای تحقق این استراتژی است. آنها در رویای تعامل با طرف مقابلشان به سر می‌برند، به ندرت در راستای تعامل واقعی و عملی گام برمی‌دارند و منتظر طرف مقابل می‌مانند تا چنین کند. مشکل دیگر چنین افرادی این است که آنها امروز شما را دوست دارند و با شما به توافق می‌رسند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا نیز با شما چنین کنند و حتی نام شما را به خاطر داشته باشند. بنابراین شما در برخورد با چنین مذاکره‌کنندگانی باید اول از همه ابتکار عمل را در دست بگیرید و در وهله بعد، مذاکره و معامله را خیلی سریع به نتیجه برسانید، چرا که اگر چنین نکنید آنها خیلی زود از تعامل با شما دلسرد شده و به جای تعامل از استراتژی اجتناب و دوری گزیدن از شما استفاده خواهند کرد. در مذاکره با این نوع شخصیت‌ها، یک لحظه طلایی و ناب وجود دارد که طی آن، آنها آماده انجام تعامل و به نتیجه رساندن مذاکره هستند و شما نیز باید از این لحظه نهایت استفاده را کنید. چرا که در صورت قصور در این کار، آن فرصت طلایی را از دست داده و به سختی می‌توانید مذاکره را به نتیجه مطلوبی برسانید.

آنچه این افراد از آن بیزار هستند، تعلل و انفعال شماست. بنابراین در برخورد با چنین افرادی، با دستی پر از پیشنهادهای مطلوب با آنها وارد مذاکره شوید و به آنها انرژی مثبت و سازنده دهید و خواهید دید که آنها در زمان بسیار کوتاهی به پیشنهادتان جواب مثبت خواهند داد به شرطی که آن پیشنهاد بر اساس علایق و خواسته‌هایشان تنظیم شده باشد. سرعت عمل و دقت شما در این وضعیت می‌تواند به موفقیت سریع و کامل شما در فرآیند مذاکره کمک شایانی کند. پس بدانید در مقابله با رویاپردازان این شما هستید که می‌توانید و باید مذاکره را به مسیر درست و نقطه مطلوب برسانید و تصمیم‌گیری را برای طرفین آسان‌تر سازید.

 

خوش برخوردها

واقعیت این است که مذاکره با افرادی که خوش برخورد و خوش اخلاق هستند آن چنان‌که به نظر می‌رسد آسان و ساده نیست.مشکل اصلی مذاکره با افراد خوش برخورد و خوش اخلاق در این است که شما فکر می‌کنید آنها شما را دوست دارند، غافل از اینکه آنها رقبای شما را هم دوست دارند و به خاطر دوری جستن از تعارض و اختلاف با شما است که برخوردی دوستانه با شما دارند. آنها برخلاف نتیجه گرایان و رویاپردازان هیچ عجله‌ای برای تصمیم‌گیری و به نتیجه رسیدن ندارند. به عبارت دیگر آنها چندان لزومی به ایجاد تغییر نمی‌بینند. استراتژی اجتناب برای آنها ایده‌آل به نظر می‌رسد.

به عبارت بهتر خوش برخوردها را می‌توان «اجتناب‌کنندگان نهایی» نامید که برخلاف تحلیلگران که از همان آغاز و تا قبل از جمع‌‏آوری اطلاعات و داده‌های کافی رویکرد اجتنابی را آغاز می‌کنند، ترجیح می‌دهند اتخاذ تصمیم نهایی را تا زمانی که کاملا نسبت به تحقق خواسته‌های خود مطمئن نشدند به تعویق بیندازند. از نظر آنها، مذاکره یعنی منتظر ماندن و حوصله کردن تا وقتی که مسائل فیمابین حل و فصل یا اینکه کاملا محو شود. این افراد علاوه‌بر اجتناب، به استراتژی امتیاز دادن نیز گرایش دارند و می‌کوشند تا به‌منظور دوری جستن از اختلاف و تعارض با طرف مقابل، حتی بیش از حد لازم امتیاز دهند.

 

در نخستین دیدار چه باید کرد؟

تمام آنچه تا اینجا گفته شد برای مذاکره با کسانی که ما آنها را از قبل می‌شناسیم و به ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی‌شان آشنا هستیم مفید خواهد بود. اما با کسانی که برای اولین بار با آنها برخورد کرده و می‌خواهیم با آنها وارد مذاکره شویم، چگونه باید مذاکره کرد؟ در پاسخ به این سوال کلیدی باید گفت که شما برای مذاکره با کسی که برای اولین بار با او رودررو شده و قرار است مذاکره‌ای با او صورت دهید، باید به یکسری اطلاعات و ارزیابی‌ها مجهز باشید که بهترین منبع برای جمع‌آوری آن اطلاعات و انجام آن ارزیابی‌ها، شرکتی است که آن فرد برای آن کار می‌کند. شما باید بفهمید که آن شرکت از چه سیاستی برای مذاکره با دیگران استفاده می‌کند و آیا رویکردی تعاملی و مبتنی بر روحیه همکاری در برخورد با شرکت‌های دیگر اتخاذ می‌کند یا اینکه استراتژی رقابت را سرلوحه مذاکراتش قرار می‌دهد. علاوه براین نحوه رفتار و رابطه آن شرکت با مشتریان، تامین‌کنندگان قطعات و سهامدارانش نیز می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهد که با استفاده از آن می‌توانید شناخت مطلوبی از مذاکره‌کننده آن شرکت به دست آورید.

عوامل و متغیرهای دیگری چون فرهنگ سازمانی، وب‌سایت‌های رسمی شرکت و شهرت شرکت نزد عموم مردم و بین فعالان صنعتی نیز می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای شناخت طرف مذاکره‌تان در اختیار شما قرار دهد. کافی است نگاهی به اساسنامه و عملکرد گذشته یک شرکت بیندازید تا به‌عنوان مثال با دیدن شعارها و اولویت‌هایی همچون «همکاری»، «ارزش‌آفرینی»، «رابطه»، «تعامل» و ... به رویکرد تعامل غالب در آن شرکت آگاهی یابید و چنانچه دیدید یک شرکت می‌کوشد تا حتی آدرس و تلفن تماس خود را با اکراه یا شرایط خاص در اختیارتان قرار دهد، بدانید که آنها در مذاکراتشان با شما، به احتمال زیاد از استراتژی رقابت استفاده خواهند کرد.

نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه زیادی داشته باشید، تفاوت‌های موجود بین شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی است. با توجه کافی به دولتی یا خصوصی بودن شرکت طرف مذاکره‌تان می‌توانید تا حد زیادی رفتار و استراتژی‌های مذاکره‌کننده آنها را پیش‌بینی کنید. در ضمن جمع‌آوری اطلاعات از سایر شرکت‌هایی که بیش از این با این شرکت یا مذاکره‌کننده‌اش رابطه‌ای داشته‌اند، نیز می‌تواند مفید به فایده و آموزنده باشد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3751

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ابزارهای روابط عمومی و تکنولوژی بازاریابی- دخالت انسان در روابط عمومی را حفظ کنید


  محمد آقازاده از «خبرنگاران هزارتومانی» می‌گوید


  بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز روابط عمومی


  چرا ویروس کرونا به فرهنگ‌های «سهل‌انگار» بیشتر آسیب رسانده است


  احمق باش تا کامروا شوی


  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید


  مهارت مدیر در تیم «حل مشکل»


  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400