روابط عمومی نهضت عاشورا؛ "رسانه ای بنام حضرت زیـنب (س)"
سـرنی در نینوا می ماند، اگر زینب نبود
کربلا در کـربلا می مـاند، اگر زینب نبـود
چهره سرخ حقیقت بعد ازآن طوفان رنگ
پشت ابری از ریا می ماند، اگر زینب نبود
شارا، حسن عمیدی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی- چه به درستی که شاعر ایرانی می گوید؛ " کربلا در کربلا می ماند، اگر زینب نبود " چه به درستی که سخن از ماندگاری نهضتی جهانی می کند، که مبلغان و پیام رسانانی شایسته، چون حضرت زینب (س) داشته است. پیام رسانانی که در درجه اول خود در بطن نهضت و قیام بوده و باعمق جان و از ژرفای وجود، مصایب و ارزش های عاشورا را درک کرده اند.
عاشورایی که نه یک حادثه بلکه به فرهنگی عمیق تبدیل شده، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهای آن ایفا کرده است.
اگر جهاد امام حسین (ع) خوب جنگیدن و خوب شهید شدن بود، جهاد خواهرشان هم خوب تبلیغ کردن و خوب سخن گفتن و ابلاغ پیام ولایت مداری یاران ابا عبدالله حسین (ع) بوده است.
اگر رسالت امام حسین (ع) به این است که تن به ذلت و ظلم ندهد، رسالت زینب (س) هم به این است که چهارده منزل از کربلا تا شام را به اسارت برود و وقایع عاشورا را دلیرانه و شجاعانه بازگو نماید.
رسالت حضرت زینب (س) در واقع بیان گفت و گوی امام حسین (ع) با نسل ها و تاریخ آینده است.
و ایشان توانست علی وار با سیره تبلیغی خود، صدای برادر مظلوم شان را که ندای "هل من ناصر لینصرنی" است را به همه دنیا و همه مسلمانان بازگو کند.
رسالت حضرت زینب (س) پیامی است به همه انسان هایی که طالب حقیقت اند، به همه کسانی که بر شهادت حضرت حسین (ع) می گریند و رسالت ایشان به عنوان روابط عمومی و سخنگوی قیام عاشورا، که توانست پیام این قیام را با ابزارهای تبلیغی چون خطابه و سخنرانی، تحقیر دشمن و حفظ کرامت اهل بیت (ع) و صبر و استقامت در مسیر الهی به مردم کوفه و شام و مدینه برساند. موفق ترین برنامه ایشان درشهر کوفه و رسوا کردن یزید در شهر شام بود که توانست با برقراری ارتباط صحیح و تبلیغی درست، یزید را تسلیم و وادار به حقانیت امام حسین (ع) کند. از این روست که بانگ شجاعت ایشان درگوش تاریخ طنین انداز شد که درمقابل خود نمایی، طعنه و طنز یزید نسبت به این حادثه، بانگ بر آورد؛ «و ما رأیت الا جمیلا»
آری به درستی که ایشان به عنوان یک رسانه پویا و روابط عمومی فعال توانست موجب نشر و ابلاغ نهضت عاشورا شود.
این تشبیه از ابعاد مختلف دارای الگوی ویژه برای همه روابط عمومی های مسلمان و همه فعالان این حوزه است، یعنی حرکت حق محور، جسارت در ارایه پیام، صداقت در ارتباط و پرهیز از غلو ، ویژگی است که یک کارگزار روابط عمومی مسلمان در صورت توجه و تبیین می تواند، به موفقیت در انجام وظایف خود بعنوان رابط و واسط بین دستگاه و مردم نایل گردد. |