درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 11 آذر 1400 - 19:50   

نخستین "جشنواره مردم‌داری ایران" برگزار می‌شود

  نخستین "جشنواره مردم‌داری ایران" برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب یک

مدیرعامل توییتر از مقام خود کناره‌گیری کرد

  مدیرعامل توییتر از مقام خود کناره‌گیری کرد


ادامه ادامه مطلب دو

اتحادیه اروپا اتاق خبر راه‌اندازی می‌کند

  اتحادیه اروپا اتاق خبر راه‌اندازی می‌کند


ادامه ادامه مطلب سه

تجربه پپسی در مدیریت «اَبر بحران» با استفاده از روابط عمومی

  تجربه پپسی در مدیریت «اَبر بحران» با استفاده از روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط کارمندان در روابط عمومی بین المللی
  مقایسه پاسخ‌گویی عمومی در ایران و اروپا
  چگونه می‌توانیم با هم ارتباط برقرار کنیم؟
  تجربه دیجیتال و سازگاری کسب‌وکارها در سال 2022
  کارشناس روابط عمومی
  راهنمای مدیریت بحران: نظریه ارتباطات بحران موقعیتی؛ آنچه باید بدانید
  انتشارات، مستندسازی کارنامه سازمان
  ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی مدرن از زاویه دیگر
  مشاور و مدیرکل حوزه استاندار، روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران منصوب شد
  مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین عضو کمیته تدوین استراتژی های روابط عمومی های کشور شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22456صفحه نخست » مقالات روابط عمومیچهارشنبه، 28 مهر 1400 - 15:47
مقدمه ای بر تعریف روابط عمومی
مهدی باقریان - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی عبارت است از "برنامه ریزی، ساخت و مدیریت روابط سودمند متقابل مستمر میان سازمان و ذینفعان به منظور تامین انتظارات آحاد جامعه"
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط‌عمومی‌عبارت است از "برنامه‌ریزی، ساخت و مدیریت حرفه‌ای روابط سودمند متقابل مستمر میان یک موسسه و ذینفعان آن به منظور تامین نیازها و انتظارات جامعه."


این تعریف، قالب مفیدی را برای توجه به عمل روابط‌عمومی فراهم می‌کند؛ به این معنا که روابط‌عمومی می‌خواهد به منظور توسعه روابط سودمند متقابل و در نهایت پاسخ به نیازهای جامعه، درکی درست و مناسب از محیط اطراف و موقعیت و جایگاه خود بدست دهد. در واقع می‌توان گفت این تعریف بر جنبه‌های مختلف تفکر روابط‌عمومی‌معاصر تاکید دارد و روابط میان سازمان و محیط را مورد توجه مستمر قرار می‌دهد.


تعریف مذکور بر چهار عنصر کلیدی زیر دلالت دارد:
– درک استراتژیک از انتظارات جامعه (وجه اشتراک میان ذینفعان، موسسه و روابط‌عمومی)؛
– درک استراتژیک از ذینفعان و ارتباطات میان آنها و موسسه؛
– درک استراتژیک از ایجاد و ساخت روابط سودمند میان موسسه و ذینفعان و به حداکثر رساندن آن؛
– درک استراتژیک از جریان و انتشار شفاف اطلاعات و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان به منظور بهبود کیفیت زندگی آنها.


این تعریف مشتمل بر مولفه‌های زیر است:


برنامه‌ریزی:
برنامه‌ریزی مستلزم حصول به اهداف از پیش تعیین شده است. برنامه‌ریزی در روابط‌عمومی با تعیین هدف و یافتن و ساختن راه شروع می‌شود و با تصمیم‌گیری، طراحی وضعیت مطلوب و طراحی عملیاتی، نظارت و ارزیابی در ارتباط با فعالیت‌ها و اهدافی که در نظر داریم به آن برسیم ادامه و خاتمه می‌یابد.


تدوین برنامه از جمله فعالیت‌ها و عملکردهای مدیریتی است که روابط‌عمومی‌ها را در تحقق اهداف سازمان یاری می‌رساند و بقول معروف "پلی است بین آنجایی که هست و آنجایی که می‌خواهد برود."

مدیریت روابط:
در دل مدیریت روابط، چهار عنصر اصلی نهفته است:
– اعتمادسازی: از طریق ایجاد روابط متقابل سودمند، می‌توان اعتماد جامعه نسبت به سازمان را توسعه داد.
– تعهد پذیری: روابط‌عمومی، تولید کننده اعتماد است که اعتبار و حیات سازمان را از طریق روابط استراتژیک ضمانت می‌کند. شکاف بین اعتماد، تعهد و اقدامات سازمانی منجر به پیامدهای منفی و در نهایت اعتماد زدایی در جامعه می‌شود.
– ارتباطات موثر: ارتباط حرفه‌ای زمانی رخ می‌دهد که همه احساس کنند که به نتیجه مورد نظر رسیده‌اند و در فرآیند امور مشارکت دارند. ارتباطات موثر، سبب جریان اطلاعات بین مردم نیز می‌شود.
– مشارکت پذیری: در رویکرد تعاملی و ارتباطات موثر، ذینفعان در فرآیند تصمیم‌گیری و ارزیابی نظرات، نیازها و انتظارات‌شان حضور و مشارکت دارند.

ذینفعان:
شامل همه افرادی است که به نحوی از انحا با موسسه تعامل و ارتباط دارند؛
– در سطح بین المللی شامل کشورها و دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و مردم نهاد؛
– در سطح جامعه شامل شهروندان، بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد؛
– در سطح دولت شامل بخش قانونگذاری و بخش‌های اجرایی منجمله کارکنان و خانواده ایشان؛
– در سطح محلی شامل نمایندگان مردم، مسئولان و مدیران و سایر مقامات محلی؛
– در سطح سازمان شامل کارکنان و خانواده‌های ایشان؛
– در سطح رسانه‌ها (آفلاین- آنلاین).
باید توجه داشت گروه ذینفعان هر سازمانی با سازمان دیگر متفاوت است و دایره این تقسیم‌بندی ممکن است با تغییراتی همراه شود که منطقی به نظر می‌رسد.

انتظارات جامعه:
انتظار، یک باور عمومی‌در مورد رفتار و عملکرد یک سازمان و ذینفعان آن است. توجه ما به انتظارات در روابط‌عمومی‌معطوف به انتظارات مطلوب یا نامطلوب جامعه از شرایط کنونی و نزدیک به آینده است.


همان طور که جامعه، منابع موردنیاز سازمان‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد در مقابل جامعه هم انتظار دارد که سازمان‌ها نیز نیازها و انتظارات مطلوب افراد جامعه را برآورده سازند.


نقش روابط‌عمومی‌در این بین؛ مدیریت روابط در رابطه با سازمان و ذینفعان است و ارایه یک چارچوب حرفه‌ای و تخصصی در خصوص عمل به مسئولیت طرفین می‌باشد. با این حال، روابط‌عمومی‌یک میدان سخت به لحاظ ترکیب انتظارات جامعه با واقعیات موجود، اصول اخلاقی و اعتبار سازمانی است.


همچنین مدیریت انتظارات، مستلزم تعیین اهداف روشن با معیارهای قابل اندازه گیری است. افزون بر آن، نیاز به آموزش مخاطبان و مشتریان را طلب می‌کند. متخصصان روابط‌عمومی‌در این مورد (آموزش مستمر) بویژه در روند فعالیت‌های روابط‌عمومی، باید در راستای کمک به ذینفعان در درک چشم انداز “بهبود جامعه” در قالب "مسئولیت اجتماعی" حرکت کنند.


روابط سودمند متقابل:
تغییرات تکنولوژیک، علاوه بر ساخت تعاملات جدید، سبب تقاضای بیشتر برای گفتگو، شفافیت و پاسخگویی شده است. همچنین در اثر این تغییرات، شیوه‌های روابط‌عمومی‌نیز عوض و جدید شده‌اند و راه‌های بیشتری برای تعامل متخصصان روابط‌عمومی با ذینفعان و جامعه، مجال بروز یافته اند و روابط سودمند متقابل را بیش از پیش تکامل و گسترش داده‌اند.


در چنین چشم‌اندازی، روابط‌عمومی‌به عنوان عملکردی مشارکتی و فرآیندی مستمر برای مشاوره، تعامل و مذاکره میان سازمان، ذینفعان و جامعه ظاهر می‌شود.


تعریف ارایه شده استدلال می‌کند که جامعه، سازمان‌ها و ذینفعان از یک سیستم به هم وابسته تبعیت می‌کنند. به این معنا که سازمان‌ها و ذینفعان در ساخت روابط سودمند متقابل مبتنی بر اهداف و ماموریت‌های اصلی جامعه، همکاری می‌کنند و بر تعقیب نتایج کارامد اجتماعی متمرکز می‌شوند.



مهدی باقریان نویسنده و فعال روابط‌عمومی

 



 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی مدرن از زاویه دیگر


  تجربه پپسی در مدیریت «اَبر بحران» با استفاده از روابط عمومی


  تفاوت تبلیغات با روابط عمومی چیست


  چرا استراتژی جدید روابط عمومی آمازون ناکارآمد است


  داستان‌گویی را فراموش نکنید


  مقایسه پاسخ‌گویی عمومی در ایران و اروپا


  انتخاب یک کانال توزیعی برای مقالات رسانه ای


  روابط کارمندان در روابط عمومی بین المللی


  نشر اجتماعی و موبایلی، اولویت امروز روابط‌عمومی‌ها


  پنجمین همایش فرهنگی مطالعات انفورماتیک، ارتباطات و رسانه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: نخستین "جشنواره مردمداری ایران" برگزار می‌شود