درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 14 مهر 1401 - 08:06   

فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد

  فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

انتشار فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  انتشار فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب سرپرست دفتر مدیرکل و روابط‌عمومی بنیاد خراسان رضوی

  انتصاب سرپرست دفتر مدیرکل و روابط‌عمومی بنیاد خراسان رضوی


ادامه ادامه مطلب سه

راه‌اندازی نخستین شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان در تایوان

  راه‌اندازی نخستین شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان در تایوان


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب سرپرست روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام
  جایگاه نوآوری در مدیریت آینده
  نگرش سیاسی بر انتشار اخبار جعلی موثر است
  راه‌اندازی نخستین شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان در تایوان
  رییس جدید مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی منصوب شد
  روابط‌عمومی‌های برتر استان قم انتخاب شدند
  انتصاب سرپرست دفتر مدیرکل و روابط‌عمومی بنیاد خراسان رضوی
  9 جمله ای که باعث افزایش رضایت شغلی کارمندان خواهد شد
  الگوی ژورنالیستی لنین
  راه اندازی کمیته تخصصی رسانه و روابط‌عمومی هیات اندیشه ورز ورزش و جوانان خراسان جنوبی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22059صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیچهارشنبه، 19 اسفند 1394 - 16:15
آموزش تحقیقات بازاریابی
نظر‌سنجی به روش‌های الکترونیک
حامد بختیاری - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نظرسنجی الکترونیک ممکن است با پست الکترونیک (ایمیل) انجام شود. نظرسنجی با ایمیل شامل پرسش‌نامه‌ای است که از طریق پست الکترونیکی پخش می‌شود. اگر نشانی‌ها آشکار باشد، نظرسنجی را می‌توان تنها با پست الکترونیکی به پاسخ دهندگانی که جزء نمونه آماری ما هستند ارسال کرد. استفاده از ایمیل در ایالات متحده بسیار رایج است، به‌ویژه در شرکت‌های تجاری که درآن به معنای واقعی همه به ایمیل دسترسی دارند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نظرسنجی الکترونیک ممکن است با پست الکترونیک (ایمیل) انجام شود. نظرسنجی با ایمیل شامل پرسش‌نامه‌ای است که از طریق پست الکترونیکی پخش می‌شود. اگر نشانی‌ها آشکار باشد، نظرسنجی را می‌توان تنها با پست الکترونیکی به پاسخ دهندگانی که جزء نمونه آماری ما هستند ارسال کرد. استفاده از ایمیل در ایالات متحده بسیار رایج است، به‌ویژه در شرکت‌های تجاری که درآن به معنای واقعی همه به ایمیل دسترسی دارند.

 

پژوهشگران با ایمیل دسته‌جمعی نظرسنجی‌های الکترونیکی را به پاسخ‌دهندگان احتمالی یا کاربران ایمیل ارسال می‌کنند. پاسخ‌دهندگان نیز پاسخ‌های خود را وارد می‌کنند و به نشانی فرستنده باز می‌گردانند. معمولا برای آماده‌سازی پرسش‌نامه و فهرست نشانی‌های ایمیل و نیز برای آماده‌سازی داده‌ها به منظور تحلیل، از نرم‌افزار‌های ویژه استفاده می‌شود.

 

آماده‌سازی نظرسنجی ایمیلی ساده است که می‌توان آنها را سریع توزیع کرد. همچنین برای پاسخ‌دهندگان نیزآسان است، چون درصندوق ایمیل‌های دریافتی نمایان می‌شوند و توجه پاسخ‌دهندگان را جلب می‌کنند. نظرسنجی با ایمیل در قیاس با نظرسنجی با پست سنتی از نظر هزینه و زمان برتری دارد و انعطاف‌پذیرتر است.

 

پاسخ‌دهندگان همچنین گرایش بیشتری به پاسخگویی به پرسش‌های باز در نظرسنجی‌های ایمیلی دارند.برخی سیستم‌های ایمیلی مصور و رنگی هستند، درحالی که بقیه صرفا دارای متن‌اند. در این روش حفظ گمنامی پاسخ‌دهندگان سخت است، زیرا پاسخ به پیام ایمیل حاوی نشانی فرستنده است. موضوعات حریم شخصی و امنیت نیز ممکن است مورد توجه باشد. به طور کل معایب این روش شامل موارد زیر است:

 

1- در تمام نظرسنجی‌های الکترونیکی، مخاطبان محدود هستند و شامل تمام مخاطبان مورد نظرمان نیست! به عبارتی ممکن است در محدوده زمانی خاص، کاربران به شبکه اینترنت وصل نشوند و در نتیجه آنها در طیف مخاطبان نخواهند بود، در صورتی که در نظرسنجی‌های سنتی، نمونه آماری قابل انتخاب است.

 

2- در نظرسنجی الکترونیکی نمی‌توان مخاطب را انتخاب کرد، بلکه مخاطب ما را انتخاب می‌کند؛ یعنی ممکن است در یک نظرسنجی تمام بانوان شرکت کنند، در حالی که ما تصمیم داریم نسبت ۵۰ درصد از نظرسنجی را مردان تشکیل دهند.

 

3- این روش به علت حضور کاربر در فضای مجازی و ناشناخته ماندن از اعتبار پایین‌تری برخوردار است.در برخی از موارد، آمار شرکت‌کنندگان برایمان مهم است، مثلا برای یک پوشاک، برایمان اهمیت دارد چند درصد از بانوان یا آقایان از کالای ما راضی هستند. در نظرسنجی الکترونیکی این اختیار از ما گرفته می‌شود که به طور دقیق بتوانیم بر صحت مشخصات نظارت داشته باشیم.

 

4- تردید در تضمین امنیتی، هنگام استفاده از شبکه اینترنت از اعتبار نتایج نظرسنجی به‌شدت می‌کاهد. حملات نفوذگران به شبکه و تخریب نتایج و دستکاری یا تعدیل نتایج از دیگر معایب نظرسنجی اینترنتی است. تاکنون نرم‌افزاری تحت وب طراحی نشده است که بتواند تضمین کند یک کاربر، تنها یک بار در نظرسنجی شرکت کند! این امر نیز از دقت نتیجه می‌کاهد.

 

5- یکی از معایب نظرسنجی الکترونیکی از دست دادن امکان گفت‌وگوی رودررو با پاسخگویان به‌ویژه در مرحله مطالعات مقدماتی است و تنها می‌توان به راهنمایی همراه بسنده کرد. در بسیاری از موارد در نظرسنجی سنتی سوال شونده، ابهامات خود را بازگو می‌کند، اما در نظرسنجی الکترونیکی این امکان کمتر محقق می‌شود.

 

با توجه داشت نظر‌سنجی با ایمیل به‌ویژه برای پروژه‌هایی مناسب است که فهرست‌های ایمیل آنها موجود است، مانند نظرسنجی از کارکنان، کاربران موسسات و مصرف‌کنندگانی که بیشتر مواقع با ایمیل با سازمان در تماس هستند (مثال دیگر: مسافران همیشگی شرکت‌های هواپیمایی).

 

نظرسنجی اینترنتی: نظرسنجی اینترنتی پرسش‌نامه‌ای است که روی وبگاه قرار داده شده و خود پاسخ‌دهنده اجرایش می‌کند. پرسش‌ها روی صفحه نمایان می‌شود و پاسخ‌دهندگان با کلیک کردن در جای ویژه، علامت زدن یک پاسخ یا مشخص کردن یک عبارت به آن پاسخ می‌دهند. سیستم‌های نظرسنجی شبکه‌ای برای ساخت و ارسال نظرسنجی‌های اینترنتی در دسترس هستند. این سیستم‌ها در برگیرنده طراح پرسش نامه، سرور شبکه، پایگاه داده‌های و برنامه انتقال داده‌هاست.

 

پرسش نامه با ویرایشگر کاربر پسند ساخته می‌شود که میانجی تصویری دارد. سرور شبکه پرسش نامه را پخش و سپس پاسخ‌های دریافتی را در پایگاه داده‌ها بایگانی می‌کند. در هرزمان پژوهشگر می‌تواند آمار تکمیل نظرسنجی، آمار توصیفی پاسخ‌ها و نمایش نموداری داده‌ها را به‌دست بیاورد. نظرسنجی اینترنتی در مقایسه با نظرسنجی ایمیلی انعطاف‌پذیرتر و اختصاصی‌تر است و تعامل، الگوهای پرش خودکار و گیرایی تصویری بیشتری دارد.

 

چندین وبگاه از جمله www. surveymonkey. com  و www. zoomerang  به کاربران امکان می‌دهند، بدون بارگیری نرم‌افزار خاصی و به‌صورت آنلاین نظرسنجی طراحی کنند.

کارشناس تحقیقات بازار و دانشجوی دکترای بازاریابی

http://forsatnet.ir

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  جایگاه نوآوری در مدیریت آینده


  نگرش سیاسی بر انتشار اخبار جعلی موثر است


  انتصاب سرپرست روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد